Sweet77 Skrevet 8. mai 2012 #21 Skrevet 8. mai 2012 Nei, jeg bruker ikke lang tid men mener at prinsippet er at de som krever spesielle regler er de som skal tilpasse seg. Jeg synes at man skal forholde seg rasjonelt og effektivt. Grad av nakenhet er i hovedsak snakk om tilvenning. Jeg har problemer med å forstå at det er så forferdelig å se andres kjønnsorgan. De utgjør ikke særlig stor del av synsfeltet og det er lett å finne noe annet å se på. Dessuten fungerer det ikke som et kjønnsorgan i denne sammenheng. Men jeg har forstått at for folk som ikke er vant med å se andre folk nakne så har kjønnsorganenene en helt ekstrem visuell tiltrekningskraft som kan være vanskelig å forstå for de som er mer vant med nakenhet. Er man vant med det så er det ikke noe problem. Det er her jeg er redd du misstar deg litt. For et barn, så nei - det har ikke fungert som et kjønnsorgan, så langt. Men nå snakker vi om et barn som er i oppvåkningsperioden, dvs da det begynner å oppfatte et kjønnsorgan som - et kjønnsorgan. Enten det sitter på far, bror eller på den kjekke nabogutten. Hun ser selvfølgelig ikke på faren som et sexobjekt, og det er nettopp det som kan være litt forvirrende for jenter i denne perioden. Mannlige kjønnsorgan vekker følelser og nysgjerrighet, følelser de ikke har eller forbinder med sin egen far - men som de i høyeste grad forbinder med et kjønnsorgan. Når dette de da eksponeres for ett slikt ett på sin egen far, er jeg slett ikke sikker på at det er så sunt for alle. Jeg mener ikke at det er usunt i alle tilfeller, barn er forskjellige og har forskjellige reaksjoner på det. Noen gjør ikke noe av det i det hele tatt, og da er det selvfølgelig greit, men der jenta gir uttrykk for at hun ikke liker det så bør det respekteres. Noe annet vil være et overtramp mot hennes naturlige grenser. Du bør også ha i minnet at dette er et sårbart område, der det kanskje er vanskelig for jenta å ta det opp direkte. Jeg mener det er en del av foreldreoppgaven å oppfatte disse signalene og legge opp deretter - det er vi som er voksne og erfarne, ikke barna. Du må gjerne være naturist-freak for meg, det er ikke noe usunt i det, men la andre mennesker (inkludert barn) få sette grenser for hva som er greit for dem. 5
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2012 #22 Skrevet 9. mai 2012 Du må gjerne være naturist-freak for meg, det er ikke noe usunt i det, men la andre mennesker (inkludert barn) få sette grenser for hva som er greit for dem. Jeg er abslutt for at folk skal sette egne grenser for seg selv - men ikke for andre. Alle skal bestemme selv hva de vil ha på seg. Meninger om andre har lavere prioritet. Når noen har meninger om andres bekledning som skaper konflikt så er det de som mener noe om andre som skal vike. Da får de eventuelt finne et annet tidspunkt, annet sted o.s.v. Det er et viktig prinsipp at man bestemmer over seg selv. Det gjelder i hvert fall når det er snakk om ønsker som ikke er rasjonelle men kun basert på følelser og vaner. Jeg skal ikke nekte folk å være irrasjonelle - men generelt kan gjerne koste litt. Dermed har man en liten oppmuntring til å forsøke å tilpasse følelsene og gjøre det mest effektive og fornuftige. Når det gjelder akkurat nakenhet så er jeg også overbevist at de som klarer å ha et mest mulig avslappet forhold til kropp har det best senere, både i forhold til seg selv og i forhold til andre. Forøvrig tror jeg ikke at jeg er en naturist-freak. Men jeg er vel heller en rasjonalitets-freak som er negativ til konvensjoner og kulturelle regler som ikke fremstår som fornuftige og effektive.
Gjest mor Skrevet 9. mai 2012 #23 Skrevet 9. mai 2012 Jeg skjønner ikke at det ikke er mulig å bruke badet hver for seg, må alle bruke det sammen. Kanskje man må gjøre noe med når man står opp, stå opp litt tidligere hvis du vil være alene på badet. Vi er en familie på fem med et bad og vi klarer å få til at alle får brukt badet alene, det krever bare litt organisering. Jeg har ingen problemer med å være naken foran barna mine men jeg føler ikke behov for å påtvinge dem min nakenhet bare fordi jeg syns det er naturlig å være naken. Respekt for hverandres intimgrenser må gå begge veier, det er ikke bare de bluferdige tenåringene som må ta hensyn til meg, jeg må også ta hensyn til dem. Til og med mine naturistvenner viser hensyn i forhold til sine bluferdige tenåringsbarn. 1
Celtic Heart Skrevet 9. mai 2012 #24 Skrevet 9. mai 2012 Jeg skjønner ikke at det ikke er mulig å bruke badet hver for seg, må alle bruke det sammen. Kanskje man må gjøre noe med når man står opp, stå opp litt tidligere hvis du vil være alene på badet. Vi er en familie på fem med et bad og vi klarer å få til at alle får brukt badet alene, det krever bare litt organisering. Jeg har ingen problemer med å være naken foran barna mine men jeg føler ikke behov for å påtvinge dem min nakenhet bare fordi jeg syns det er naturlig å være naken. Respekt for hverandres intimgrenser må gå begge veier, det er ikke bare de bluferdige tenåringene som må ta hensyn til meg, jeg må også ta hensyn til dem. Til og med mine naturistvenner viser hensyn i forhold til sine bluferdige tenåringsbarn. Jeg er totalt enig med deg. En tenårig synes ikke bestandig det er morsomt å snakke om intimgrenser med sine foreldre, kanskje forstår de ikke helt hvorfor det er ubehagelig heller. Akkurat i en slik sammenheng synes jeg det er foreldre som har plikt til å "vike". Å påtvinge barn nakenhet kan i verste fall være overgrep mot barnet. 2
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2012 #25 Skrevet 9. mai 2012 Å påtvinge hvem som helst nakenhet, er et overgrep - det er sågar straffbart etter norsk lov; hørt om blotting? Normalen i samfunnet er at man er påkledt rundt andre mennesker - med unntak av livspartner og/eller små barn og i situasjoner der nakenhet kreves som f.eks i garderoben i svømmehallen. Ikke bare av nødvendighet ift temperatur, men også ift normen om bluferdighet. Jeg tror ikke faren i dette tilfellet ville ønsket å påtvinge andre voksne sin nakenhet på denne måten, og da synes jeg han bør vise sine barn den samme respekten for deres gryende voksenhet som han viser voksne. 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 9. mai 2012 #26 Skrevet 9. mai 2012 Hvis jentene bruker 20 min på badet, så gjør de vel ikke det nødvendigvis foran vasken/på do med noen andre der inne? Hva med å kjøpe et speil de kan ha på rommet, så kan de ta resten av hva de nå enn gjør der inne?
Gjest JosefK78 Skrevet 9. mai 2012 #27 Skrevet 9. mai 2012 Jeg kan aldri huske å ha sett noen av mine foreldre nakne, men så vokste jeg opp i bibelbeltet og her dusjer man i badebuksa. Kan man ikke bare få nøkkel til baderomsdøra da og bruke den aktivt?
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2012 #28 Skrevet 9. mai 2012 Jeg er totalt enig med deg. En tenårig synes ikke bestandig det er morsomt å snakke om intimgrenser med sine foreldre, kanskje forstår de ikke helt hvorfor det er ubehagelig heller. Akkurat i en slik sammenheng synes jeg det er foreldre som har plikt til å "vike". Å påtvinge barn nakenhet kan i verste fall være overgrep mot barnet. Barnet blir ikke påtvunget nakenhet. Å påtvinge noen nakenhet er å si at de skal være der når noen er nakne eller når det ikke finnes noen andre tidspunkter de kan bruke badet. I dette tilfellet har barnet mulighet for å bruke badet før (og på fridager sikkert etter) de andre hvis barnet vil være alene.
Celtic Heart Skrevet 9. mai 2012 #29 Skrevet 9. mai 2012 Barnet blir ikke påtvunget nakenhet. Å påtvinge noen nakenhet er å si at de skal være der når noen er nakne eller når det ikke finnes noen andre tidspunkter de kan bruke badet. I dette tilfellet har barnet mulighet for å bruke badet før (og på fridager sikkert etter) de andre hvis barnet vil være alene. Det er den VOKSNE som bør bruke denne muligheten. Det er farens ønske å dingle stasen løst og da får HAN ta i bruk badet alene. 3
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2012 #30 Skrevet 9. mai 2012 Å påtvinge hvem som helst nakenhet, er et overgrep - det er sågar straffbart etter norsk lov; hørt om blotting? Her er det ikke snakk om å påtvinge noen noe - de har et valg. Det er fullt lov å ha regler som tillater eller til og med krever nakenhet. Et bad kan kreve at alle dusjer nakne før de går inn i svømmebassenget. En naturistforening kan kreve at folk er nakne for å delta. Nei, det er ikke ulovlig å være naken i følge norsk lov. Det er ulovelig å opptre uanstendig og seksuelt krenkende. Hva det betyr varierer fra situasjon til situasjon. Ellers er det litt usaklig å blande inn blotting. Jeg har hørt om blotting og vet hva det er men tviler på at du gjør det! Blotting er en psykologisk betegnelse på et seksuelt avvik hvor man opplever seksuell opphisselse ved å vise frem underlivet til andre fremmede som ikke er forbredt på dette. Blotting er ikke nevnt eksplisitt i loven. Normalen i samfunnet er at man er påkledt rundt andre mennesker - med unntak av livspartner og/eller små barn og i situasjoner der nakenhet kreves som f.eks i garderoben i svømmehallen. Ikke bare av nødvendighet ift temperatur, men også ift normen om bluferdighet. Jeg tror ikke faren i dette tilfellet ville ønsket å påtvinge andre voksne sin nakenhet på denne måten, og da synes jeg han bør vise sine barn den samme respekten for deres gryende voksenhet som han viser voksne. Man snakker ikke her om et offentlig sted men hjemme på eget bad. Så du mener at man skal kunne kreve nakenhet i offentlige bad man ikke si at de som ikke tåler nakenhet på badet i et privat hjem må finne seg et annet tidspunkt? Hvis en mann opplevde at andre voksne over lenger tid skulle benytte hans bad akkurat når det passet han best i forhold til arbeid o.s.v. så ser jeg ikke bort fra at han ville forvente at de tilpasset seg han. Men et lite sidespørsmål: Fokuset her har vært far og datter. Mener dere at det samme gjelder sønn i forhold til far eller datter i forhold til mor? 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #31 Skrevet 9. mai 2012 Mannen min er åpen om det meste, og har et meget naturlig forhold til kropp. Vi har tre jenter, og eldste er nå blitt tenåring. Vi står ofte opp omtrent samtidig, og far og døtre er gjerne på badet samtidig. Jeg ser ikke noe galt i det, men jentene er i en alder de begynner å bli litt mer sjenerte, og jeg ser at ei av jentene reagere litt på at han er naken foran henne. I dag sa jeg til ham - "Kan du ikke ta på underbuksen før du gjør resten av morgenstellet" (Da var han ferdig i dusjen, og skulle barbere seg). Dette syntes han var helt forferdelig at jeg kunne si. Og han mener det er jeg som ikke tåler å se ham naken... Hva mener andre om dette? Er det jeg som tar meg nær av det, eller skal jeg reagere når jeg ser jenta bli småflau? Det sa moren min til pappa da jeg nærmet meg 11-12 og jeg ble glad for at hun tok det opp, for jeg syns det var småkleint og jeg ville ikke tatt det opp selv. Jeg syns det var bra du sa ifra jeg 1
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2012 #32 Skrevet 9. mai 2012 Det er den VOKSNE som bør bruke denne muligheten. Det er farens ønske å dingle stasen løst og da får HAN ta i bruk badet alene. Det er viktig å lære barna at de bestemmer over egen kropp og at ikke de kan bestemme over andre eller andre over de. Datteren bestemmer over sin kropp og faren over sin. Datteren bestemmer ikke over farens kropp.
Celtic Heart Skrevet 9. mai 2012 #33 Skrevet 9. mai 2012 Men et lite sidespørsmål: Fokuset her har vært far og datter. Mener dere at det samme gjelder sønn i forhold til far eller datter i forhold til mor? Fokuset her har vært far datter fordi det er spesifikke personer innlegget handler om, kanskje ikke så veldig vanskelig å forstå. Her gjelder det for alle. Badet er privat for den som er der inne, uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #34 Skrevet 9. mai 2012 Jeg har aldri blitt utsatt for seksuelle overgrep av noe slag. MEN allerede som 5-6 åring var jeg veldig besvisst min egen kropp, og jeg hatet det at når vi var på hytta på Sørlandet hvor det var sparedusj som gikk på solstrøm (dusj som kun virket i 5 minutter), så der insiterte moren min på å vaske håret/kroppen min for å være "effektiv". Jeg husker at jeg nektet, gråt nesten, men ble likevel tvunget til å bli vasket både i håret og "der nede" av henne fram til jeg var rundt 7 år hver gang vi var på Sørlandet.... Husker at jeg syns det var ekkelt, et skikkelig stort overtramp! Såklart var det ikke noe seksuelt over det, men jeg syns det var nedverdigende siden mine ønsker ovenfor egen kropp ikke ble respektert. Hatet også de gangene moren eller faren min gikk nakne fra badet og inn på soverommet etter dusjen, eller de gangene de droppet å banke på døren når jeg sto i dusjen... Ja, mennesker er født nakne, så nakenhet er naturlig, men ikke etter skolealder spør du meg.... Jeg vil gå så langt som å si at de gangene jeg ble tvangsvasket og "tvangs sett" naken faktisk har påvirket legningen min (ikke at jeg ønsker å utbrodere mer om det på et offentlig forum). Dette kan kanskje være noe å tenke på for dere foreldre som påtvinger barna deres *naturlig* nakenhet på den måten... 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #35 Skrevet 9. mai 2012 Hjelpes. Skulle tro det var verdens undergang ifølge noen her. Det er da ikke unaturlig og springe naken rundt på badet. At man ofte havner på badet samtidig er vel heller ikke akkurat unormalt. Tenåringsjenter blir flaue for alt, du har sagt i fra til far, problem løst. Kom tilfeldigvis over min splitter nakne far da jeg var 16 og HISSIG, brølte "KLE PÅ KUKEN DIN GAMLE GUBBE", han holdt på å le seg ihjel og jeg knakk helt sammen da han kom ut med mammas tringtruse etterpå Men alle familier er forskjellige 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #36 Skrevet 9. mai 2012 for en merkelig fyr. jeg hadde også klikka om far min tasset rundt med tissen ute foran meg når jeg nærma meg tenåra! kan ikke huske å ha sett min far naken i det hele tatt, og godt er det. 2
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2012 #37 Skrevet 9. mai 2012 Jeg har aldri blitt utsatt for seksuelle overgrep av noe slag. MEN allerede som 5-6 åring var jeg veldig besvisst min egen kropp, og jeg hatet det at når vi var på hytta på Sørlandet hvor det var sparedusj som gikk på solstrøm (dusj som kun virket i 5 minutter), så der insiterte moren min på å vaske håret/kroppen min for å være "effektiv". Jeg husker at jeg nektet, gråt nesten, men ble likevel tvunget til å bli vasket både i håret og "der nede" av henne fram til jeg var rundt 7 år hver gang vi var på Sørlandet.... Husker at jeg syns det var ekkelt, et skikkelig stort overtramp! Såklart var det ikke noe seksuelt over det, men jeg syns det var nedverdigende siden mine ønsker ovenfor egen kropp ikke ble respektert. Hatet også de gangene moren eller faren min gikk nakne fra badet og inn på soverommet etter dusjen, eller de gangene de droppet å banke på døren når jeg sto i dusjen... Ja, mennesker er født nakne, så nakenhet er naturlig, men ikke etter skolealder spør du meg.... Jeg vil gå så langt som å si at de gangene jeg ble tvangsvasket og "tvangs sett" naken faktisk har påvirket legningen min (ikke at jeg ønsker å utbrodere mer om det på et offentlig forum). Dette kan kanskje være noe å tenke på for dere foreldre som påtvinger barna deres *naturlig* nakenhet på den måten... Her skriver du om to ting: Du skriver mest om at du ble tvunget til å være naken selv og litt om at du ble tvunget til å se dine forldre nakne. Det første har ikke vært tema i denne tråden. Jeg mener at det var galt å tvinge deg til å være naken og det er galt av deg å kreve at dine foreldre ikke er det. Hvis du får psykisk problem av å se din mor, far, statuer, bilder i blader eller på film, kjærester eller andre nakne så er det noe du må finne ut av selv eventuelt med profesjoenll hjelp. Det er flere som forteller at de har fått psykiske problemer av å bli tvunget til å være naken slik du forteller om selv. Men det er også et sterkt økende antall som får problemer fordi nakenhet blir fremmedgjort. Det siste er selvfølgelig også uønsket. Skam og sjenanse er svært smittsomt så hvis noen sier at det er flaut å være naken så vil fort mange andre som i utgangspunktet ikke hadde noe problem med det også plutselig begynne å føle det. Når hele klassetrinn dusjer i undertøy så er det tydelig at man har et alvorlig problem. Man skal ikke tvinge noen til å dusje naken. Men de får tilpasse seg andre. Og det er bra om ekstra ulemper kan motivere mot det som er mest effektivt og mentalt sunt.
Celtic Heart Skrevet 9. mai 2012 #38 Skrevet 9. mai 2012 Det er viktig å lære barna at de bestemmer over egen kropp og at ikke de kan bestemme over andre eller andre over de. Datteren bestemmer over sin kropp og faren over sin. Datteren bestemmer ikke over farens kropp. Ja vel det er din mening og den skal du få lov til å ha helt i fred. Men ellers så er nå faktisk samfunnet lagt opp til at det finnes regler og mennesker til å håndheve disse. Å lære barn at ingen bestemmer blir kanskje litt feil eller? 1
Vera Vinge Skrevet 9. mai 2012 #39 Skrevet 9. mai 2012 En del hysteriske holdninger til nakenhet i denne tråden, syns jeg. Tenker da på at det nevnes at dette ligner et overgrep eller at det selvfølgelig skal være unaturlig for en far å være naken foran en tenåringsdatter. Det blir helt fjernt for meg. Altså, jeg syns i dette tilfellet at far godt kan ta på seg bokser. Er barna flaue og begynner å bli store, syns jeg det er naturlig å ta hensyn til det. Kanskje mest for å ivareta forholdet mellom far og barn, slik at barna ikke distanserer seg. Jeg er for øvrig ikke enig i at barnet nødvendigvis skal måtte si fra selv. Syns godt den andre forelderen kan ta denne oppgaven. Men likevel mener jeg altså at det at foreldre og barn er nakne sammen i seg selv ikke trenger å være unaturlig, så lenge ikke noen av partene plages av det (det virker nemlig på meg som flere i denne tråden mener at dette ville være unaturlig uansett om barna ikke var flaue). 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #40 Skrevet 9. mai 2012 Her skriver du om to ting: Du skriver mest om at du ble tvunget til å være naken selv og litt om at du ble tvunget til å se dine forldre nakne. Det første har ikke vært tema i denne tråden. Jeg mener at det var galt å tvinge deg til å være naken og det er galt av deg å kreve at dine foreldre ikke er det. Hvis du får psykisk problem av å se din mor, far, statuer, bilder i blader eller på film, kjærester eller andre nakne så er det noe du må finne ut av selv eventuelt med profesjoenll hjelp. Det er flere som forteller at de har fått psykiske problemer av å bli tvunget til å være naken slik du forteller om selv. Men det er også et sterkt økende antall som får problemer fordi nakenhet blir fremmedgjort. Det siste er selvfølgelig også uønsket. Skam og sjenanse er svært smittsomt så hvis noen sier at det er flaut å være naken så vil fort mange andre som i utgangspunktet ikke hadde noe problem med det også plutselig begynne å føle det. Når hele klassetrinn dusjer i undertøy så er det tydelig at man har et alvorlig problem. Man skal ikke tvinge noen til å dusje naken. Men de får tilpasse seg andre. Og det er bra om ekstra ulemper kan motivere mot det som er mest effektivt og mentalt sunt. Eh...jeg nevnte ikke noe om psykiske problemer (har ikke det!) men jeg skrev at jeg tror at den "tvangsvaskingen" og det at foreldrene mine ikke banket på badedøren og at de gikk nakne nå og muligens har bidratt til å gi meg en annen legning (homo) eller i det minste å gjøre meg oppmerksom på min egen legning tidligere enn normalt... For det andre er det (med unntak av vaskingen) nøyaktig samme tema som i hovedinnlegget; at foreldre viser seg nakne når barna har gitt uttykk for at det ikke er ønsket. Les nøyere før du kommenterer (virket som om du ikke leste innlegget mitt i det hele tatt)... Forøvrig har jeg null problemer med å se nakne mennesker i blader, i kunst, på film (dersom det er naturlig i handlingen), og jeg liker selvfølgelig godt å se kjæresten min naken. Jeg vil bare ikke se mamma/pappa naken, og ikke vil jeg at de skal se meg naken heller. Og ikke syns jeg det er greit å vaske et barn nedentil så lenge barnet er over 6 år og protesterer. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå