Gjest Trulte Skrevet 8. mai 2012 #1 Skrevet 8. mai 2012 Mannen min er åpen om det meste, og har et meget naturlig forhold til kropp. Vi har tre jenter, og eldste er nå blitt tenåring. Vi står ofte opp omtrent samtidig, og far og døtre er gjerne på badet samtidig. Jeg ser ikke noe galt i det, men jentene er i en alder de begynner å bli litt mer sjenerte, og jeg ser at ei av jentene reagere litt på at han er naken foran henne. I dag sa jeg til ham - "Kan du ikke ta på underbuksen før du gjør resten av morgenstellet" (Da var han ferdig i dusjen, og skulle barbere seg). Dette syntes han var helt forferdelig at jeg kunne si. Og han mener det er jeg som ikke tåler å se ham naken... Hva mener andre om dette? Er det jeg som tar meg nær av det, eller skal jeg reagere når jeg ser jenta bli småflau? 1
KaDust Skrevet 8. mai 2012 #3 Skrevet 8. mai 2012 Jeg kjenner meg igjen i det fra da jeg var yngre. Men jeg sa selv ifra til pappa og han sluttet. Nå er jo ikke mamma og pappa sammen, og har ikke vært det siden jeg var 3, så jeg måtte jo si ifra selv. Men han burde jo uansett kunne se det fra jentenes perspektiv? Jeg vet ikke, kanskje få jenta til å si ifra? 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #4 Skrevet 8. mai 2012 Jeg syns han skal kle på seg hvis det sjenerer jentene. Jeg vet ganske sikkert at jeg ikke hadde hatt særlig interesse av å se faren min naken. Si til han at hvis han fortsetter så kanskje datteren din vil skyve han litt unna fordi hun syns det blir for "kleint". 11
She_Leiva Skrevet 8. mai 2012 #5 Skrevet 8. mai 2012 Jag hadde syntes det hadde vert ubehagelig om min far hadde stått naken sammen med meg etter puberteten startet (10-12år). Da tar man på seg underbuksene sammen med jenter. Hadde min mann gjort det slik hadde nok jeg også sagt ifra. Det er vel ikke det at det er noe seksuelt ved det, men at det er i denne alderen jentene begynner og bli veldig bevisste på sine kropper og like så med andre kropper. 5
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2012 #6 Skrevet 8. mai 2012 Du bør kanskje legge det fram på en litt annen måte? Typ "du vet jeg liker å se deg naken, men jeg ser ene jenta begynner å synes det er flaut at du er naken rundt henne, så kanskje du kunne tatt på deg en boxer eller hatt et håndkle rundt livet når dere er på badet sammen"? Kanskje også si noe til jenta typ "jeg ser du begynner å bli såpass stor nå at du ikke synes det er så greit at pappa er naken rundt deg - og det er helt greit at du sier fra hvis du synes det er litt ubehagelig". Vi skal tross alt lære ungene våre at de har lov til å sette grenser for seg selv. 11
Gjest Trulte Skrevet 8. mai 2012 #7 Skrevet 8. mai 2012 Kan ikke jenta gå på badet alene? Selvsagt kan hun det, men av praktiske hensyn, tidsforbruk, osv er det ofte slik at flere er på badet samtidig hos oss... Ofte kommer jentene først, og pappa noen minutter etterpå. Jentene bruker minst 20 min på badet hver morgen, og vi har kanskje 40-50 min fra vi står opp til vi drar...
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #8 Skrevet 8. mai 2012 Det handler jo bare om å ta hensyn egentlig. Hvis noen synes at det er litt ubehagelig, så gjør man det jo bare ikke.. =) 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #9 Skrevet 8. mai 2012 Her signaliserte ungene når det ble for mye nakenhet og det skjedde lenge før tenårene. Selv med jenta mi. Her bør far faktisk være lydhør for hva ungene prøver å si til ham. Alternativet er at barnet konsekvent nekter å være på badet dersom far er der og går inn når det er ledig og låser døra. 4
Celtic Heart Skrevet 8. mai 2012 #10 Skrevet 8. mai 2012 Man må respektere hverandres intimgrenser mener jeg. Da guttene her ble for store til å dele badet med meg, begynte JEG å stå opp før for å ha badet alene. Å skylde på tid og praktisk bruk blir litt for dumt i mine øyne. Still vekkerklokka 30 minutter tidligere å vis hensyn til barna. 5
Chiyo Skrevet 8. mai 2012 #11 Skrevet 8. mai 2012 Jeg har ikke sett min far naken siden jeg var veldig liten. Hvis jeg nærmet meg puberteten og min far hadde bare valset naken inn på badet, så hadde det klikket for meg. 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #12 Skrevet 8. mai 2012 Det er utrolig hensynsløst å påtvinge andre mennesker sin nakenhet. Man kler på seg når man ferdes sammen med andre mennesker, punktum. 6
GammelKaktus Skrevet 8. mai 2012 #13 Skrevet 8. mai 2012 Hvordan kan han si at det er du som ikke tåler å se han naken...litt merkelig ting å si. Uansett, når jenta reagerer på at far er naken så bør jo mannen få på seg buksa. Jeg synes det er rart han reagerer på at du i det hele tatt ber han om å ta på seg trusa, det burde jo mannen ha tenkt på selv... Det er vel ingen barn i tenårene som har lyst til å se foreldrene sine splitter nakne... 4
Mamma1 Skrevet 8. mai 2012 #14 Skrevet 8. mai 2012 Merkelig mann.. Hvorfor er det så opphauset at nakenhet er naturlig? Det er jo faktisk ikke det. Det er flere hundre år siden vi gikk rundt nakne, og selv da hadde de ofte et lite klede for å dekke det mannen din nå syns er naturlig å slenge rundt seg med.. Nei, han må virkelig ta hensyn. 2
Teriyaki Skrevet 8. mai 2012 #15 Skrevet 8. mai 2012 Jeg var sånn fem-seks år da pappa sluttet å være naken foran meg på badet. Sluttet fordi jeg med stor interesse spurte hva det var som hang mellom beina på han. Men sånn ellers, så synes jeg det er upassende når det gjelder at en far står naken foran tenåringsjentene sine. 2
Gjest imli Skrevet 8. mai 2012 #16 Skrevet 8. mai 2012 (endret) Sånn var faren min og (og er det enno ). Det var litt småflaut innimellom i dei verste tenåra, men no er eg glad me hadde det sånn heime, trur det har gjeve meg eit veldig godt og avslappa forhold til kropp. Klart ein skal ta omsyn til andre, men far vel sjølv kor mykje klede han vil ha på seg på badet, meiner jo eg. Dei må jo ikkje vera der samtidig? Endret 8. mai 2012 av imli 1
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2012 #17 Skrevet 8. mai 2012 Under morgenstellet i eget hjem trenger man å være effektiv og ingen skal kunne bestemme hvor mye klær andre skal ha på seg. Hvis noen har spesielle hemninger om hvordan andre skal være kledd så er det de som velger å ha regler som får tilpasse seg og stelle seg før eller etter andre. Jeg synes ikke heller at moren skal ta opp dette på vegne av datteren - er det stort nok problem for henne så bør hun løse det selv. Mange blir flaue i puberteten, kommet over det og hatt fordel av det senere. Og til de som skriver at det er mange hundre år siden vi gikk nakne. Nei, mange steder i Norge har det vært vanlig at samme kjønn har badet sammen, familier sammen og noen steder både kvinner og menn sammen i et lite lokalmiljø (uten at dette har hatt med sex å gjøre). Dette har skjedd rundt omkring i hele landet med store variasjoner bygd til nabobygd. Det er først de siste årene vi har fått en mer uniform kultur over hele landet (på grunn av media, lettere å reise rundt o.s.v.). 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #18 Skrevet 8. mai 2012 Hva om jenta som er flau står opp litt tidlig for å gå på badet da? Når jeg bodde hjemme med mamma og pappa så hadde det blitt kaos om alle stod på badet samtidig..hos oss så stod mamma og pappa opp tidligst og gjekk på badet, og lagde frokost, og så stod vi opp og satt frokosten inn i kjøleskapet. Trenger vel ikke stå hele gjengen forran speilet samtidig,eller?? 1
Sweet77 Skrevet 8. mai 2012 #19 Skrevet 8. mai 2012 Under morgenstellet i eget hjem trenger man å være effektiv og ingen skal kunne bestemme hvor mye klær andre skal ha på seg. Hvis noen har spesielle hemninger om hvordan andre skal være kledd så er det de som velger å ha regler som får tilpasse seg og stelle seg før eller etter andre. Jeg synes ikke heller at moren skal ta opp dette på vegne av datteren - er det stort nok problem for henne så bør hun løse det selv. Mange blir flaue i puberteten, kommet over det og hatt fordel av det senere. ... ...men man skal altså bestemme at andre skal være nødt til å se sitt kjønnsorgan? Litt hensyn må det kunne gå an å vise. Det er faen ikke store jobben å legge fram en truse man kan tre på seg før man går ut av soverommet eller ut av dusjen - eller er du av de som bruker møysommelige 3 minutter for å få tredd beina ned i det lille tøystykket? 3
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2012 #20 Skrevet 8. mai 2012 ...men man skal altså bestemme at andre skal være nødt til å se sitt kjønnsorgan? Litt hensyn må det kunne gå an å vise. Det er faen ikke store jobben å legge fram en truse man kan tre på seg før man går ut av soverommet eller ut av dusjen - eller er du av de som bruker møysommelige 3 minutter for å få tredd beina ned i det lille tøystykket? Nei, jeg bruker ikke lang tid men mener at prinsippet er at de som krever spesielle regler er de som skal tilpasse seg. Jeg synes at man skal forholde seg rasjonelt og effektivt. Grad av nakenhet er i hovedsak snakk om tilvenning. Jeg har problemer med å forstå at det er så forferdelig å se andres kjønnsorgan. De utgjør ikke særlig stor del av synsfeltet og det er lett å finne noe annet å se på. Dessuten fungerer det ikke som et kjønnsorgan i denne sammenheng. Men jeg har forstått at for folk som ikke er vant med å se andre folk nakne så har kjønnsorganenene en helt ekstrem visuell tiltrekningskraft som kan være vanskelig å forstå for de som er mer vant med nakenhet. Er man vant med det så er det ikke noe problem. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå