Gå til innhold

Ang sykemelding jeg fikk idag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var hos legen idag og fikk sykemelding ut uka, men det er jo flere deler. Må jeg sende ene delen til arb.giver eller kan jeg gi den til henne når jeg kommer tilbake på jobb?

Og hvem skal ha den andre delen?

Den tredje beholder jeg selv ja..

Skjønner ikke dette :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ha en del selv, og resten skal jefen din/lønningskontore ha (varierer praksis fra arbeidsgiver til arbeidsgiver). Husk å fylle ut egenerklæringen i den ene delen, samt signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behold del C.

Fyll ut egenerklæring, skriv under og send resten til arbeidsgiver i dag.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Du skal helst levere den B og D (husk å fylle ut skjema på del D) så snart som mulig. Om du er sykemeldt for et kort tidsrom så holder det sikkert å komme med sykemeldingen når du skal tilbake på jobb, men om du må belage deg på å være vekk i mer enn denne arbeidsuken ville jeg levert den så snart som mulig. De må jo ha sykemeldingen for at du skal ha rett på sykepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal levere del C og del D. Del d har en del ting du skal fylle ut og så må du signere.

Del B inneholder diagnosen og skal ikke til arbeidsgiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke levere del D før du vet om du kommer til å jobbe i sykmeldingsperioden eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del A - legen sender denne delen til NAV, som registerer at du er sykemeldt

Del B - denne skal du beholde selv

Del C - denne skal arbeidsgiver ha

Del D - egenerklæring du skal fylle ut og levere til de som skal betale sykepenger

Del D - noen arbeidsgivere, særlig offentlige, betaler lønn i sykeperioden, og får refusjon fra NAV. Andre betaler lønn bare en kort periode, før NAV betaler sykepengene dine direkte. Så enten skal arbeidsgiver ha del D, eller NAV skal ha den.

Arbeidsgiver betaler alltid sykepenger de 16 første kalenderdagene = arbeidsgiverperioden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del A - legen sender denne delen til NAV, som registerer at du er sykemeldt

Del B - denne skal du beholde selv

Del C - denne skal arbeidsgiver ha

Del D - egenerklæring du skal fylle ut og levere til de som skal betale sykepenger

Del D - noen arbeidsgivere, særlig offentlige, betaler lønn i sykeperioden, og får refusjon fra NAV. Andre betaler lønn bare en kort periode, før NAV betaler sykepengene dine direkte. Så enten skal arbeidsgiver ha del D, eller NAV skal ha den.

Arbeidsgiver betaler alltid sykepenger de 16 første kalenderdagene = arbeidsgiverperioden.

Grei og oversiktlig oppsummering.

Jeg glemte at NAV i noen tilfeller er de som utbetaler sykepenger og derfor skal ha del D. Det er så uvant tankegang for alle mine arbeidsgivere har utbetalt og fått refusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke levere del D før du vet om du kommer til å jobbe i sykmeldingsperioden eller ei.

Det kommer litt an på arbeidsgiveren. Jeg fikk beskjed om å levere den delen også. Måtte bare krysse i "nei"-ruta for arbeid i sykemeldingsperioden. Blir vel et slags oppgjør etterpå hvis jeg skulle finne på å jobbe mer enn sykemeldingen tilsier, antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...