Gå til innhold

Eskil vs Politi


Gjest Trude

Anbefalte innlegg

Jeg tror Eskil Pedersen vet utmerket godt selv hva han kunne ha gjort som han ikke gjorde, men der og da var han ikke i stand til det. Han har nok hatt noen runder med seg selv på grunn av det og ønsker ikke bli fortalt gang på gang hva han burde ha gjort.

Alt man har sett av EP i media i etterkant, tyder på det motsatte. Litt ydmykhet hadde gjort seg. I stedet er han kun opptatt av å sole seg i glansen og bruke 22. juli for alt det er verdt politisk. Tenk å være så frekk at man ber alle norske ungdommer bidra med penger til oppbyggingen av Utøya. Det sier alt om hvor prioriteringene hans ligger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DEt hadde jeg trodd mer på om du hadde hatt mot nok til å skrive som deg selv. Det er faen så merkelig å se AB og gjest skrike opp om andre menneskers manglende mot. Dere har ikke engang mot nok til å fremme den kritikken under et nick, og kan like gjerne bare holde kjeft.

Når du ikke greier å følge reglene her, kan ikke du bare holde kjeft?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt man har sett av EP i media i etterkant, tyder på det motsatte. Litt ydmykhet hadde gjort seg. I stedet er han kun opptatt av å sole seg i glansen og bruke 22. juli for alt det er verdt politisk. Tenk å være så frekk at man ber alle norske ungdommer bidra med penger til oppbyggingen av Utøya. Det sier alt om hvor prioriteringene hans ligger.

Det er dette jeg også reagerer mest på med Eskil Pedersen, men jeg tolker det litt som om han har dårlig samvittighet og forsøker gjøre godt igjen ved å være aktiv etter 22. juli.

Jeg tror også han hadde tjent på å fortelle åpent at han ikke visste hvordan han skulle tackle den kritiske situasjonen og sikkert kunne gjort det bedre.

Jeg har ikke vært så begeistret for de som har forsøkt å slå politisk mynt på tragedien 22. juli og benytte anledningen til å sverte FrP. Delvis fordi ABB var med i FpU, men også fordi de mente FrPs holdninger skaper slike som ABB. FrP har ikke noe ansvar for de syke tankene som ABB har og at han omsatte dem i handling ved å massakrere uskyldige både i Regjeringskvartalet og på Utøya.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er dette jeg også reagerer mest på med Eskil Pedersen, men jeg tolker det litt som om han har dårlig samvittighet og forsøker gjøre godt igjen ved å være aktiv etter 22. juli.

Jeg tror også han hadde tjent på å fortelle åpent at han ikke visste hvordan han skulle tackle den kritiske situasjonen og sikkert kunne gjort det bedre.

Jeg har ikke vært så begeistret for de som har forsøkt å slå politisk mynt på tragedien 22. juli og benytte anledningen til å sverte FrP. Delvis fordi ABB var med i FpU, men også fordi de mente FrPs holdninger skaper slike som ABB. FrP har ikke noe ansvar for de syke tankene som ABB har og at han omsatte dem i handling ved å massakrere uskyldige både i Regjeringskvartalet og på Utøya.

Nei, fordi virkeligheten er vanskelig å forholde seg til, ikke sant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være så ærlig å si at dersom dette hendte med meg, så hadde jeg gjort hva som helst for å redde meg selv. Overlevelsesinstinktet hadde slått inn. Hadde jeg hatt mulighet til å løpe om bord i en båt, som tok meg bort fra den farlige situasjonen, så hadde jeg glatt valgt det. Men, jeg ville (det er det jeg tror i alle fall, vanskelig å si noe 100 % sikkert siden jeg aldri har vært i en slik situasjon) passet på at det ikke var andre i området som ikke fikk være med i båten. Når jeg selv var i sikkerhet ville jeg ha gjort alt i min makt for å forsikre meg om det var noen andre som kunne reddes.

EP fikk telefoner og beskjeder om hva han skulle gjøre. I en krisesituasjon er det vanskelig å ta rasjonelle og gode avgjørelser, om man ikke er drillet i det på forhånd. At han reddet livet sitt er naturlig. Hvem ville ikke gjort det? Jeg tror nok EP hadde valgt annerledes hadde han oppholdt seg på en annen del av Utøya. Jeg tror ikke at han hadde skjøvet barn og unge foran seg dersom ABB var i nærheten av EP og andre.

Det hele og fulle ansvaret for de grusomhetene som skjedde i Oslo og på Utøya er det ABB som står for. Hvem som levde eller ble drept var det ABB som styrte. Det er han som skal lastes for det som skjedde, ikke mennesker som reagerte menneskelig i en fryktelig stressende og livsfarlig situasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man hører vitnemålet til Janne Hovland, begynner man i hvertfall å tenke sitt. Hun hjelper andre med sitt eget liv som innsats. Hun stakk ikke av. Hun løp over åpen mark i 150 meter for å hjelpe venninna som var skutt, vel vitende om at det kunne være rett i skuddlinja til massemorderen.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del så ligger noe av greia i at Eskil P er 27 år, og ikke 17 slik som de fleste leirdeltakerene. I tillegg så er det det at de stakk med båten og gjemte den først. Tenk hvor mange de kunne plukket opp fra vannet med den båten eller hvor mye fortere politiet kunne kommet seg over til Utøya.

Jeg er for øvrig enig ang. pengeinnsamlingen til Utøya. Hvorfor skal mindreårig ungdom gi ukepengene sine til en organisasjon som helt klart både har forsikringsordninger og rike onkler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEt hadde jeg trodd mer på om du hadde hatt mot nok til å skrive som deg selv. Det er faen så merkelig å se AB og gjest skrike opp om andre menneskers manglende mot. Dere har ikke engang mot nok til å fremme den kritikken under et nick, og kan like gjerne bare holde kjeft.

Oi, oi ,oi. Du store, modige "Mann 42". Eller er du en mann? Ikke vet jeg, for om jeg kaller meg AB eller "Jomar 4 år" er jeg faktisk like anonym.

Om du ikke takler å lese meningene til folk som skriver innlegg under AB bør du øve deg på å overse dem. Eller droppe ut av kg. Bare et tips.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg synes en del av kritikken mot EP blir håpløs.. Kunne ting ha vært gjort annerledes? Sikkert. Og det er det også veldig enkelt å mene i ettertid, sittende trygt i sitt eget hjem.

For det første, jeg ser noen her sammenligne det med å redde egne barn. Jeg tror de aller fleste er villig til å gå lenger for å beskytte egne barn, enn fremmede. Det er en god dose instinkter inne i bildet her. Instinktene som går på beskyttelse av avkom er ett, overlevelse er et annet. Vi er "programmert" til å holde oss i live. Det er de som risikerer eller ofrer livet for å redde andre, og det er vel en grunn til at de ofte betegnes som helter. Det betyr ikke at alle reagerer slik. Det er nettopp det som gjør slike handlinger ekstraordinære og heltmodige. Jeg har selvinnsikt nok til å innse at jeg ikke aner hvordan jeg hadde reagert. Altså føler jeg meg heller ikke komfortabel med å kritisere andre for å ha reddet livet.

Jeg er også mektig lei sammenligningen med en kaptein som skal gå ned med skuta.. Nå har jeg vært så heldig at jeg verken har vært med på skipsforlis, eller en skytemassakre på en øy. Men jeg ser for meg at det er to litt forskjellige situasjoner. En kaptein på et skip har rutiner å forholde seg til. Han har et personell under seg som skal vite hva de gjør om ulykken er ute. Det kan skje uforutsette ting i forbindelse med skipsforlis også, men man har ofte litt tid. Kapteinen, som øverste leder, er en brikke i å lede og se til at evakueringen går som den skal. Det er en kamp mot tiden, og det er sikkert både kaotisk, uoversiktlig og tøft. MEN, det er ikke en desperado som løper rundt på båten og skyter folk ned. Har EP og AUF trent på scenarioet de stod oppe i? ABB begynte med å ta ut de to som hadde best forutsetning for å vite hvordan de skulle opptre. Det var kaotisk, ingen visste vel hva som foregikk eller hva man skulle gjøre. Med mindre EP har noen superkrefter eller kvalifikasjoner jeg ikke vet om, så hadde neppe hans tilstedeværelse betydd så mye fra eller til. Annet enn at sjansen for at han ikke hadde overlevd hadde vært stor.

Jeg synes det er fair nok å se på og kritisere oppførselen hans i ettertid.. Men den kritikken som minner om å nesten kritisere et menneske for å ha overlevd, gir meg en litt dårlig smak i munnen..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...