Gå til innhold

Eskil vs Politi


Gjest Trude

Anbefalte innlegg

:kjempesinna:

Nå blir jeg provosert. Dette er en så horribel påstand at den ikke kan stå uimotsagt. Jeg har to små barn. Hvis jeg hadde våknet om natt og huset stod i full fyr, tror du jeg hadde løpt ut og reddet mitt eget skinn? Jeg hadde aldri, ALDRI!, ofret mine barn for å redde mitt eget skinn. Svarte, nå ble jeg forbanna.

Hvis du var på Utøya og hadde hatt barn der ute, hadde du da forlatt øya for å redde ditt eget skinn, vel vitende at ditt barn ble jaget av en gal massemorder?????????

Hadde jeg gjort noe slikt, og mitt barn hadde blitt drept, hadde jeg ALDRI kunnet leve med det.

Jeg tar ikke med dette stilling til om Eskil Pedersen gjorde det rette eller ikke, fordi jeg ikke kjenner omstendighetene. Det jeg derimot vet er at han var AUF-leder, 27 år, og han forlot øya nesten umiddelbart mens det var BARN igjen på øya. Det har jo nå kommet fram at det var barn helt ned i 10-årsalderen.

Jeg kan ikke konkludere med hva som er rett i denne situasjonen, men vi må da jammen ta tåle å ta debatten!

Men alle som offentlig stiller spørsmål ved Eskil Pedersens flukt fra Utøya og MS Thorbjørns ferd, blir nærmest hudflettet som kalde, kyniske og uten empati.

Utenlandske journalister er faktisk forundret over hvor billig han slipper unna spørsmål. Så et intervju med en britisk journalist. Han var sjokkert over hvor lett de norske mediene tok dette. Hadde dette vært i England, hadde de snudd hver en stein og kjørt knallhardt på denne saken for å belyse alle sider......

Har du en link?

Hvor var journalisten fra?

Er interessert i utenlandske reaksjoner på hele saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han var sjokkert over hvor lett de norske mediene tok dette. Hadde dette vært i England, hadde de snudd hver en stein og kjørt knallhardt på denne saken for å belyse alle sider......

...Og det har ikke blitt gjort i Norge? Og det du nevner kan heller ikke sammenlignes, det var flere personer i båten og ved å vente så risikerte disse også å møte på ABB, det var et dilemma. De fleste ville nok reagert som Eskil og de andre som var ved båten, dette blir som sagt bare ett forsøk på å finne en syndebukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

:kjempesinna:

Nå blir jeg provosert. Dette er en så horribel påstand at den ikke kan stå uimotsagt. Jeg har to små barn. Hvis jeg hadde våknet om natt og huset stod i full fyr, tror du jeg hadde løpt ut og reddet mitt eget skinn? Jeg hadde aldri, ALDRI!, ofret mine barn for å redde mitt eget skinn. Svarte, nå ble jeg forbanna.

Hvis du var på Utøya og hadde hatt barn der ute, hadde du da forlatt øya for å redde ditt eget skinn, vel vitende at ditt barn ble jaget av en gal massemorder?????????

Hadde jeg gjort noe slikt, og mitt barn hadde blitt drept, hadde jeg ALDRI kunnet leve med det.

Jeg tar ikke med dette stilling til om Eskil Pedersen gjorde det rette eller ikke, fordi jeg ikke kjenner omstendighetene. Det jeg derimot vet er at han var AUF-leder, 27 år, og han forlot øya nesten umiddelbart mens det var BARN igjen på øya. Det har jo nå kommet fram at det var barn helt ned i 10-årsalderen.

Jeg kan ikke konkludere med hva som er rett i denne situasjonen, men vi må da jammen ta tåle å ta debatten!

Men alle som offentlig stiller spørsmål ved Eskil Pedersens flukt fra Utøya og MS Thorbjørns ferd, blir nærmest hudflettet som kalde, kyniske og uten empati.

Utenlandske journalister er faktisk forundret over hvor billig han slipper unna spørsmål. Så et intervju med en britisk journalist. Han var sjokkert over hvor lett de norske mediene tok dette. Hadde dette vært i England, hadde de snudd hver en stein og kjørt knallhardt på denne saken for å belyse alle sider......

Hva i all verden er dette? :klo:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Og det har ikke blitt gjort i Norge? Og det du nevner kan heller ikke sammenlignes, det var flere personer i båten og ved å vente så risikerte disse også å møte på ABB, det var et dilemma. De fleste ville nok reagert som Eskil og de andre som var ved båten, dette blir som sagt bare ett forsøk på å finne en syndebukk.

Nettopp!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn jeg også, og hadde selvsagt ALDRI latt noe skje med h*n, jeg hadde gått gjennom ild og vann for barnet mitt, men det synes jeg er en helt annen diskusjon. Så, pust rolig inn og ut, du.

Nei, det er faktisk ikke det. Han var øverste leder og da får man ta det ansvaret det innbærer. Man redder ikke sitt eget skinn og lar mindreårige bli likvidert. Kaptein er den siste til å forlate skipet, enkelt og greit. Saken viser imidlertid svært godt hvordan AP opererer. Det handler alltid om hvordan man skal sørge for seg og sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en link?

Hvor var journalisten fra?

Er interessert i utenlandske reaksjoner på hele saken.

Her.

Nederst i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er faktisk ikke det. Han var øverste leder og da får man ta det ansvaret det innbærer. Man redder ikke sitt eget skinn og lar mindreårige bli likvidert. Kaptein er den siste til å forlate skipet, enkelt og greit. Saken viser imidlertid svært godt hvordan AP opererer. Det handler alltid om hvordan man skal sørge for seg og sine.

Dette blir for dumt... Vel, JEG støtter Eskil 100% i avgjørelsen hans!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er faktisk ikke det. Han var øverste leder og da får man ta det ansvaret det innbærer. Man redder ikke sitt eget skinn og lar mindreårige bli likvidert. Kaptein er den siste til å forlate skipet, enkelt og greit. Saken viser imidlertid svært godt hvordan AP opererer. Det handler alltid om hvordan man skal sørge for seg og sine.

Bare til orienering. Annen AB.

Jeg (den hissige, hehe) tar altså ikke stilling til om Eskil P gjorde rett eller galt. Jeg stiller meg derimot kritisk til at denne debatten skal ties ihjel i Norge.

Og det må tåles å diskuteres om Eskil Pedersen ble ansett for å være øverste ansvarlig leder på øya, eller på samme nivå som alle andre. Det et viktig poeng, jfr. "Kapteinen forlater skuta sist".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er dette? :klo:

Det vet du godt, hvis du leser tråden. Jeg svarte på en påstand om at alle kun tenker på å redde sitt eget skinn i krisesituasjoner. Det er jeg, som du nok ser, fundamentalt uenig i, og tillater meg også å bli kraftig provosert av slike påstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til orienering. Annen AB.

Jeg (den hissige, hehe) tar altså ikke stilling til om Eskil P gjorde rett eller galt. Jeg stiller meg derimot kritisk til at denne debatten skal ties ihjel i Norge.

Og det må tåles å diskuteres om Eskil Pedersen ble ansett for å være øverste ansvarlig leder på øya, eller på samme nivå som alle andre. Det et viktig poeng, jfr. "Kapteinen forlater skuta sist".

Ah, hehe :)

Ja, tåler det jeg, for all del. Men å si at kommentaren min er horribel og at du blir forbanna fordi du aldri ville latt noe skje med dine barn (som jeg jo selvfølgelig skjønner veldig godt) synes jeg blir litt... Jeg vet ikke. Blir ikke heelt det samme. Som sagt, jeg støtter Eskil og er glad for at han kom seg bort derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er faktisk ikke det. Han var øverste leder og da får man ta det ansvaret det innbærer. Man redder ikke sitt eget skinn og lar mindreårige bli likvidert. Kaptein er den siste til å forlate skipet, enkelt og greit. Saken viser imidlertid svært godt hvordan AP opererer. Det handler alltid om hvordan man skal sørge for seg og sine.

Den uskrevne regelen om at kapteinen er den siste som forlater skipet går vel mest på at det er kapteinen som ofte er den som forårsaker forliset og derfor bør stilles til ansvar, det blir på ingen måte det samme når det gjelder Eskil og de andre på båten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er faktisk ikke det. Han var øverste leder og da får man ta det ansvaret det innbærer. Man redder ikke sitt eget skinn og lar mindreårige bli likvidert. Kaptein er den siste til å forlate skipet, enkelt og greit. Saken viser imidlertid svært godt hvordan AP opererer. Det handler alltid om hvordan man skal sørge for seg og sine.

Du følger politiets råd. Det er det riktige å gjøre. Å være leder av et ungdomsparti er ikke det samme som å være kaptein på et skip. Og hva i all verden skulle han gjort? Han var jo ikke bevæpnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du følger politiets råd. Det er det riktige å gjøre. Å være leder av et ungdomsparti er ikke det samme som å være kaptein på et skip. Og hva i all verden skulle han gjort? Han var jo ikke bevæpnet.

Han burde fått flest mulig med seg ombord i båten. Spesielt siden det var flere i umiddelbar nærhet som hadde kunne kommet seg ombord

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det faktum av at Eskil Pedersen nektet kapteinen å plukke opp svømmende auf'ere og at han slo av mobilen sin er jo noe å rope hurra for... :filer:

Forøvrig er SIAN en meget bra organisasjon, samme er FMI.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det faktum av at Eskil Pedersen nektet kapteinen å plukke opp svømmende auf'ere og at han slo av mobilen sin er jo noe å rope hurra for... :filer:

Skulle gjerne ha sett kilder.

Forøvrig er SIAN en meget bra organisasjon, samme er FMI.

På hvilken måte er dette relevant for problemstillingen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir for dumt... Vel, JEG støtter Eskil 100% i avgjørelsen hans!

Det er ingenting å støtte!

Den uskrevne regelen om at kapteinen er den siste som forlater skipet går vel mest på at det er kapteinen som ofte er den som forårsaker forliset og derfor bør stilles til ansvar, det blir på ingen måte det samme når det gjelder Eskil og de andre på båten.

Nei, her har du misforstått. Den regelen gjelder uansett hva «forliset» skyldes.

Du følger politiets råd. Det er det riktige å gjøre. Å være leder av et ungdomsparti er ikke det samme som å være kaptein på et skip. Og hva i all verden skulle han gjort? Han var jo ikke bevæpnet.

Fikk han råd fra politiet? Han trodde vel at hele Norge var under angrep, det er jo det eneste som kan forklare at de gjemte seg og ikke gikk i land. Uansett, han opptrådte helt motsatt av det er leder skal. Det minste han kunne gjøre var å legge seg flat i etterkant, men opptrer istedet grenseløst frekt og ber ALLE norske ungdommer støtte oppbygningen av Utøya noen få dager etterpå. Frekkheten lenge leve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ingenting å støtte!

Jo, det synes jeg! Støtter han i at han ikke satte seg selv i mer fare enn han var, at han kom seg unna kjapt. Hvilken nytte skulle han ha gjort på øya hvis han ble skutt? Hadde ABB fått tak i han ville han ha halshugd ham (som ABB sa selv). Hvilken nytte hadde Eskil gjort da? Han kom seg unna, og vi er mange som er glad i ham og er takknemlig for at han er her og hjelper unge mennesker som har det vanskelig nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det synes jeg! Støtter han i at han ikke satte seg selv i mer fare enn han var, at han kom seg unna kjapt. Hvilken nytte skulle han ha gjort på øya hvis han ble skutt? Hadde ABB fått tak i han ville han ha halshugd ham (som ABB sa selv). Hvilken nytte hadde Eskil gjort da? Han kom seg unna, og vi er mange som er glad i ham og er takknemlig for at han er her og hjelper unge mennesker som har det vanskelig nå.

De dro med kun 9 (!!!!!!) i båten. De kunne ha ventet med å legge fra til båten var full. De kunne ha snudd og plukket opp overlevende fra vannet. Bare for å starte et sted.

Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan han kan hjelpe noen som helst med den oppførsel han har vist, spesielt i etterkant.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dro med kun 9 (!!!!!!) i båten. De kunne ha ventet med å legge fra til båten var full. De kunne ha snudd og plukket opp overlevende fra vannet. Bare for å starte et sted.

Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan han kan hjelpe noen som helst med den oppførsel han har vist, spesielt i etterkant.

Det er mye man kunne ha gjort, men når man er i en sånn situasjon så tenker man ikke slik man gjør når man sitter helt trygt bak en pc-skjerm og skriver.

Og greit at DU ikke kan fatte og begripe det, men JEG kan, og alle de jeg kjenner som var på Utøya kan. Og vi er evig takknemlig for at han fins her idag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...