Gå til innhold

Eskil vs Politi


Gjest Trude

Anbefalte innlegg

Gjest Trude

Hvorfor får Eskil Pedersen så mye pes fordi han rømte øya når det sto to politimenn 600 meter unna som ikke gjorde noenting, selv om de hadde masse våpen ? Tror de sto der nesten halvannen time.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Politiet i Norge er latterlig tafatt. Mer er det ikke å si om den saken. All verdens presse kritiserte det norske politivesenet rett etter 22. juli, men det vendte vi selvsagt det døve øret til her på nisseberget.

HJa folk klappet sågar for politiet i oslo sentrum. Tragikomisk med tanke på hvilken elendig arbeid de gjorde på utøya.

Men de ga nå Breivik brus, når han ba om det. For et jalla land Norge har blitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange løse kanoner i Frp.

Hun går også ut med støtte til SIAN. Når en politiker begynner setningen med: Jeg er ingen rasist men... Da har jeg plasert henner i alle fall.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest finurlig

Er vel fordi han er lederen av hele opplegget, og at det omtrent var forventet av han at han skulle være igjen og "gå ned med skipet". Og så har jo hver eneste lille bit av denne saken vært oppe i media og diskutert og kverulert, så det blir vel bare sånn at en vil sette spørsmål ved hver eneste lille hendelse for å kunne få et godt nok svar på hvordan denne tragedien kunne få et slikt omfang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøh. når et land blir truet da er det jo presidenten/kongen den første som blir flydd ut av landet. burde ikke de også gå ned med skipet da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest finurlig

pøh. når et land blir truet da er det jo presidenten/kongen den første som blir flydd ut av landet. burde ikke de også gå ned med skipet da?

Tro meg, det er mange som har reagert på dèt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer seriøst på hva folk mener Eskil egentlig skulle gjort. Hadde det vært så mye bedre om han løp rundt på øya og gjemte seg i busker og kratt? Blitt skutt selv? Eller forventer folk at han skulle angrepet Breivik?

Han var i like stor livsfare som alle andre, og man handler ofte på instinkt i slike situasjoner. Hans instinkt sa "kom deg til helvete vekk herifra", og det er meget forståelig.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UngKalven

Mange løse kanoner i Frp.

Hun går også ut med støtte til SIAN. Når en politiker begynner setningen med: Jeg er ingen rasist men... Da har jeg plasert henner i alle fall.

Hvorfor begynte du ikke innlegget ditt med: "Jeg er ingen idiot, men" ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tro meg, det er mange som har reagert på dèt også.

Hvor finnes disse historieløse menneskene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte TV2, spesielt med gjestekommentator Kjetil Stormark (som forøvrig opplyste at han også hadde vært på Utøya som ung) indirekte kritisert Eskil Pedersen, ved stadig å bemerke at de forskjellige vitnene i dag, tilhørte "kategorien helter" blant de som var på Utøya.

De som han plasserte i denne kategorien, forklarte han, var de som gikk langt i å hjelpe andre i å redde livet. Det var umulig å unngå å tenke på Eskil Pedersens handlinger denne dagen, på den måten Stormark kommenterte dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaptein: "kom igjen eskil! det er livsfarlig å bli her! vi må stikke! kom ombord i båten a!"

eskil: "næh... tror jeg blir her jeg..."

kaptein: "hæh?? erru dust eller??"

eskil: "tar seg ikke ut om jeg redder meg selv..."

kaptein: "ok."

:natti:

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eskil gjorde det eneste rette. De som mener noe annet bør ta seg en skikkelig reality check! Hva gjør man når man er i livsfare? Jo, man redder seg selv når man har mulighet til det! Desverre tror jeg ikke det hadde tellt noe fra eller til om han ble igjen på øya, ABB hadde fortsatt skutt folk. Desverre. Er stolt av Eskil, jeg!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor får Eskil Pedersen så mye pes fordi han rømte øya når det sto to politimenn 600 meter unna som ikke gjorde noenting, selv om de hadde masse våpen ? Tror de sto der nesten halvannen time.

De som kom først var helt vanlige politibetjenter, av typen vanlig politi du ser patruljerende rundt i gata - bare at de hadde på grunn av alvorligheten i situasjonen tatt på seg verneutstyr og bevæpnet seg. Disse er ikke på noen måte trent i antiterror og kompetansen i skyting disse politibetjentene har er middelmådig.

Er også litt skeptisk til definisjonen din av "Tungt bevæpnet", disse politibetjentene var bevæpnet med pistoler og maskinpistoler av henholdsvis type Glock 17 og MP5 som er i all hovedsak beregnet på nærkamp, i motsetning så hadde ABB en M14 rifle som er mye kraftigere og bedre på langt hold enn det politibetjenten hadde - det at det skytes med rifle kan også høres med enkelhet.

Samtidig, hvordan skulle disse to politibetjentene komme seg over til øya? Meg bekjent så sto de der alene på noe som lignet en brygge eller molo med noen båter liggende ved siden, opplæring av politibetjenter i tjuvkobling av kjøretøy hører til sjeldenhetene, og når det opplæres så prioriteres Delta og UEH.

Og nei, jeg synes ikke at Eskil skal belastes for det at han og noen andre valgte å dra med båten, en helt naturlig reaksjon og dette ligner mest på et forsøk på å finne en syndebukk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man ikke vet hvordan det var der ute, vet vi at MANGE ofret sitt eget liv for å redde andre. Det være seg folk i båtene som plukket opp de i vannet, men ikke minst AUF-ere som med sitt eget liv som innsats reddet andres liv....

Hvorfor lot ikke disse de andre i stikken for å redde sitt eget skinn? Noe å tenke på.....

Vi får aldri vite det, men jeg føler meg rimelig sikker på at det er flere omkomne som trolig kunne overlevd hvis de bare hadde tenkt på seg selv.

Folk er forskjellige. Folk reagerer ulikt i slike krisesituasjoner. Noen tenker kun på å redde seg selv, andre gjør hva de kan for å redde flest mulig andre, og noen gjør dette vel vitende om at de setter sitt eget liv som innsats.

Hva som er rett og galt kan sikkert diskuteres, men ikke i Norge. Der kan man ikke diskutere slikt......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Selv om man ikke vet hvordan det var der ute, vet vi at MANGE ofret sitt eget liv for å redde andre. Det være seg folk i båtene som plukket opp de i vannet, men ikke minst AUF-ere som med sitt eget liv som innsats reddet andres liv....

Hvorfor lot ikke disse de andre i stikken for å redde sitt eget skinn? Noe å tenke på.....

Vi får aldri vite det, men jeg føler meg rimelig sikker på at det er flere omkomne som trolig kunne overlevd hvis de bare hadde tenkt på seg selv.

Folk er forskjellige. Folk reagerer ulikt i slike krisesituasjoner. Noen tenker kun på å redde seg selv, andre gjør hva de kan for å redde flest mulig andre, og noen gjør dette vel vitende om at de setter sitt eget liv som innsats.

Hva som er rett og galt kan sikkert diskuteres, men ikke i Norge. Der kan man ikke diskutere slikt......

Eh ...

Hvis noen FRIVILLIG setter inn hjelp med sitt eget liv som innsats så skal de selvsagt hylles for bragden de har gjort. Betyr det at de som ikke er like heltemodig skal kritiseres?

Det var faktisk også viktig at det kom folk i land fra Uttøya - folk med oversikt, folk med mulighet til å fortelle politiet hvem som var der, hva som skjedde etc.

Ingen av oss vet hva vi selv ville gjort i Eskils situasjon. Jeg synes ikke vi skal sette oss til doms over hans handlinger, like lite som vi skal dømme dem som i dag er døde fordi de kanskje gjorde dumdristige valg når de ønsket å redde andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lurer seriøst på hva folk mener Eskil egentlig skulle gjort. Hadde det vært så mye bedre om han løp rundt på øya og gjemte seg i busker og kratt? Blitt skutt selv? Eller forventer folk at han skulle angrepet Breivik?

Han var i like stor livsfare som alle andre, og man handler ofte på instinkt i slike situasjoner. Hans instinkt sa "kom deg til helvete vekk herifra", og det er meget forståelig.

Seriøst, så skulle de dratt tilbake og plukket opp overlevende fra vannet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eskil gjorde det eneste rette. De som mener noe annet bør ta seg en skikkelig reality check! Hva gjør man når man er i livsfare? Jo, man redder seg selv når man har mulighet til det! Desverre tror jeg ikke det hadde tellt noe fra eller til om han ble igjen på øya, ABB hadde fortsatt skutt folk. Desverre. Er stolt av Eskil, jeg!

:kjempesinna:

Nå blir jeg provosert. Dette er en så horribel påstand at den ikke kan stå uimotsagt. Jeg har to små barn. Hvis jeg hadde våknet om natt og huset stod i full fyr, tror du jeg hadde løpt ut og reddet mitt eget skinn? Jeg hadde aldri, ALDRI!, ofret mine barn for å redde mitt eget skinn. Svarte, nå ble jeg forbanna.

Hvis du var på Utøya og hadde hatt barn der ute, hadde du da forlatt øya for å redde ditt eget skinn, vel vitende at ditt barn ble jaget av en gal massemorder?????????

Hadde jeg gjort noe slikt, og mitt barn hadde blitt drept, hadde jeg ALDRI kunnet leve med det.

Jeg tar ikke med dette stilling til om Eskil Pedersen gjorde det rette eller ikke, fordi jeg ikke kjenner omstendighetene. Det jeg derimot vet er at han var AUF-leder, 27 år, og han forlot øya nesten umiddelbart mens det var BARN igjen på øya. Det har jo nå kommet fram at det var barn helt ned i 10-årsalderen.

Jeg kan ikke konkludere med hva som er rett i denne situasjonen, men vi må da jammen ta tåle å ta debatten!

Men alle som offentlig stiller spørsmål ved Eskil Pedersens flukt fra Utøya og MS Thorbjørns ferd, blir nærmest hudflettet som kalde, kyniske og uten empati.

Utenlandske journalister er faktisk forundret over hvor billig han slipper unna spørsmål. Så et intervju med en britisk journalist. Han var sjokkert over hvor lett de norske mediene tok dette. Hadde dette vært i England, hadde de snudd hver en stein og kjørt knallhardt på denne saken for å belyse alle sider......

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer seriøst på hva folk mener Eskil egentlig skulle gjort. Hadde det vært så mye bedre om han løp rundt på øya og gjemte seg i busker og kratt? Blitt skutt selv? Eller forventer folk at han skulle angrepet Breivik?

Han var i like stor livsfare som alle andre, og man handler ofte på instinkt i slike situasjoner. Hans instinkt sa "kom deg til helvete vekk herifra", og det er meget forståelig.

For min del så reagerte jeg ikke så mye på hva han gjorde eller ikke gjorde på Utøya. Har hørt noe om at ungdommer løp mot båten men at de ikke ventet på dem...uansett så kan man ikke kritisere noen for hva de gjør i en slik situasjon.

Det som har gjort at jeg ikke takler denne mannen er måten han har oppført seg på i ettertid som bl.a bare et par dager senere oppfordret ungdom til å donere penger til gjennoppbygging av Utøya som i mine øyne bare blir helt feil. (mtp på forsikringsutbetalinger og store donasjoner fra ressurssterke mennesker i høye stillinger som er mer enn nok til gjennoppbygging og mer)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kjempesinna:

Nå blir jeg provosert. Dette er en så horribel påstand at den ikke kan stå uimotsagt. Jeg har to små barn. Hvis jeg hadde våknet om natt og huset stod i full fyr, tror du jeg hadde løpt ut og reddet mitt eget skinn? Jeg hadde aldri, ALDRI!, ofret mine barn for å redde mitt eget skinn. Svarte, nå ble jeg forbanna.

Hvis du var på Utøya og hadde hatt barn der ute, hadde du da forlatt øya for å redde ditt eget skinn, vel vitende at ditt barn ble jaget av en gal massemorder?????????

Hadde jeg gjort noe slikt, og mitt barn hadde blitt drept, hadde jeg ALDRI kunnet leve med det.

Jeg tar ikke med dette stilling til om Eskil Pedersen gjorde det rette eller ikke, fordi jeg ikke kjenner omstendighetene. Det jeg derimot vet er at han var AUF-leder, 27 år, og han forlot øya nesten umiddelbart mens det var BARN igjen på øya. Det har jo nå kommet fram at det var barn helt ned i 10-årsalderen.

Jeg kan ikke konkludere med hva som er rett i denne situasjonen, men vi må da jammen ta tåle å ta debatten!

Men alle som offentlig stiller spørsmål ved Eskil Pedersens flukt fra Utøya og MS Thorbjørns ferd, blir nærmest hudflettet som kalde, kyniske og uten empati.

Utenlandske journalister er faktisk forundret over hvor billig han slipper unna spørsmål. Så et intervju med en britisk journalist. Han var sjokkert over hvor lett de norske mediene tok dette. Hadde dette vært i England, hadde de snudd hver en stein og kjørt knallhardt på denne saken for å belyse alle sider......

Jeg har barn jeg også, og hadde selvsagt ALDRI latt noe skje med h*n, jeg hadde gått gjennom ild og vann for barnet mitt, men det synes jeg er en helt annen diskusjon. Så, pust rolig inn og ut, du.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...