AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #1 Del Skrevet 7. mai 2012 Jeg satte meg nylig ned for å prøve litt ganging og deling, bare for moroen sin skyld, og da fikk jeg faktisk litt problemer. Jeg får til de vanlige dele og gangestykkene uten problemer (heldigvis), haha, men hvordan gjør man det når man skal dividere / multiplisere tall med desimaler? F.eks: [2356,28 : 39,97 =] F.eks: [3585,94 * 27,49 =] Det jeg ikke skjønner når det kommer til delingen er hvor mange nuller man kan ta ned? Når man får et tall som 39,97 ikke går opp i, så tar man ned et ubrukt tall (eller om man ikke har et ubrukt tall, så tar man ned en 0'e) slik at man får 39,97 så-så mange ganger i det tallet. Men hvor mange nuller kan man ta ned? Uendelig? Hvis man bare fortsetter å ta ned nuller så slutter jo delestykket nesten aldri. OG - hvordan blir det når man kommer til desimalene? Kan man ta ned de også - hvordan blir det isåfall? For å summere et unødvendig langt innlegg: hvordan i helvette multipliserer / dividerer man tall med desimaler? Kanskje jeg bør dra til barneskolen og få en 9 åring til å vise meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevian Skrevet 7. mai 2012 #2 Del Skrevet 7. mai 2012 Fant det enklere å sende linken fremfor å begynne å legge ut om det selv :happy: http://www.matematikk.net/klassetrinn/klasse08/multiplikasjon.php 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minsten Skrevet 1. juni 2012 #3 Del Skrevet 1. juni 2012 Hehe.. Mine tantebarn ville absolutt at jeg skulle ta gangesertifikatet på nytt. Og jeg er voksen.. Tror du det gikk bra?? hihi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå