Gå til innhold

Holder på og få barnetroen tilbake :)

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hadde jo min lille barnetro som så mange andre, men etter mange slag oppgjennom livet forsvant den. I stedet for å finne støtte i gud fant jeg bare ubesvarte spørsmål og tvil! Så etter en tid som troløs begynner nå troen og sagte men sikkert komme tilbake. Men jeg sliter jo litt med noen ting:

- må man tro på djevelen for å tro på Gud?

- må man tro på alt i bibelen eller kan man sile ut ting som virker helt absurd?

- "min" gud er en snill gud, men mange framstiller han som en dømmende og streng gud, nesten litt skummel..

- må all kontakt med gud gå gjennom jesus?

- og til syvende og sist vis man tviler på jesus, kan man vel ikke kalle seg troende?? (synes kaskje det med jesus er vanskelig og svelge..)

Mange rare spørsmål ja.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fint at du holder på å få troen tilbake! Skal prøve å svare jeg, men svarer etter mitt eget hode og hjerte. Ikke fasiten :)

Man må vel strengt tatt ikke det. Finnes jo mange som tror på Gud, men ikke djevelen. Jeg tror det finnes en djevel, noe ondt. Det finnes i hvert fall utvilsomt ondskap i verden.

- må man tro på alt i bibelen eller kan man sile ut ting som virker helt absurd?

Jeg tror ikke at bibelen er ufeilbarlig. Du finner bl. a. motsetninger i den. Den er i hvert fall ikke lurt å trekke deler ut av sammenhengen, og tro at alt ordrett gjelder oss i dag. Gud talte personlig til mennesker på den tiden (lang tidsperiode) da bibelen ble skrevet. Og han ønsker å tale personlig til deg og meg i dag.

- "min" gud er en snill gud, men mange framstiller han som en dømmende og streng gud, nesten litt skummel..

Jeg vil ikke kalle Gud snill, men vil heller bruke ordet god. Gud er bare god, og det finnes ikke ondskap i ham. Men Gud er hellig og rettferdig. Hellighet og synd går ikke sammen. Og alle mennesker synder. Jesus var derimot uten synd. Han var Guds sønn. Og han ga sitt liv for at du og jeg skulle få direkte adgang til Gud. Jesus tok straffen for våre synder. Det eneste vi må gjøre er å ta i mot den gaven som nåden er. Si:"Ja takk, Gud. Jeg tror at Jesus døde for meg, og jeg ønsker å være ditt barn."

Nei, vi har jo som nevnt direkte adgang til Gud nå. Pga av det Jesus gjorde for oss. For meg er det mest naturlig å be til Gud.

- og til syvende og sist vis man tviler på jesus, kan man vel ikke kalle seg troende?? (synes kaskje det med jesus er vanskelig og svelge..)

Alle kan tvile i blant. Tro handler om å velge å stole på at det er sant at Jesus døde for oss, og stod opp igjen. Hvis du ikke tror at Jesus er Guds sønn, er du ikke troende, i hvert fall ikke kristen. Men hvis du tror i ditt hjerte (altså ikke med din logiske sans), at Jesus ble sendt av Gud for å gjennopprette kontakten mellom Gud og mennesker, da skal du bli frelst. Da er du gått over fra døden til livet, og kommer ikke til dom.

Dette ble langt. Håper svarene mine hjalp litt. Send meg gjerne en pm hvis du lurer på noe. (Og se evt. innlegget jeg skrev under "hvordan få barnetroen tilbake)

Klem fra Smil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva jeg mener:

- må man tro på djevelen for å tro på Gud? Nei

- må man tro på alt i bibelen eller kan man sile ut ting som virker helt absurd? Kan sile

- "min" gud er en snill gud, men mange framstiller han som en dømmende og streng gud, nesten litt skummel.. Min er også den snille versjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

- må man tro på djevelen for å tro på Gud? Tror ikke man må det....

- må man tro på alt i bibelen eller kan man sile ut ting som virker helt absurd? tror det er vanskelig å tro på alt i bibelen. Iallefall gammel-testamente. Det som gjelder (mener jeg) er om du tror at Jeus lever og at han har stått opp fra de døde. Resten vil vel mer eller mindre komme av seg selv. Ikke gjør det for komplisert.

- "min" gud er en snill gud, men mange framstiller han som en dømmende og streng gud, nesten litt skummel.. Min Gud er også snill, men ja heldigvis er det hans bord å dømme men det er ikke mitt fokus.

- må all kontakt med gud gå gjennom jesus? Nei, jeg tenker litt på Gud og Jesus som en, og snakker liker gjerne til Jesus.

- og til syvende og sist hvis man tviler på jesus, kan man vel ikke kalle seg troende?? (synes kaskje det med jesus er vanskelig og svelge..)

Jeg tror ikke en eneste kriten har tvilt noen gang i sitt liv. Isåfall gi meg adressen så jeg får meg en prat med ham!

Jeg tror og jeg tviler og kaller meg troende for det. Hadde jeg vært bombesikker på alt kunne jeg ha kalt meg "sikker" istedet for troende.

Forresten, dette var jo ikke rare spm!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jo min lille barnetro som så mange andre, men etter mange slag oppgjennom livet forsvant den. I stedet for å finne støtte i gud fant jeg bare ubesvarte spørsmål og tvil! Jeg tror dette er et ganske vanlig fenomen. Etterhvert som du blir større får du mer kunnskap og du vil ha spørsmål og sette spørsmålstegn ved ting som bare ikke virker realistiske og som ikke gir mening. Å finne ut om de tekstene som ikke ble med i Bibelen kan jo være litt frustrerende i seg selv. Så etter en tid som troløs begynner nå troen og sagte men sikkert komme tilbake. Men jeg sliter jo litt med noen ting:

- må man tro på djevelen for å tro på Gud? Jeg tror på djevelen, men ikke slik han blir fremstilt i Bibelen. Tror han er veldig misforstått.

- må man tro på alt i bibelen eller kan man sile ut ting som virker helt absurd? Jeg ser på det som en selvfølge å sile ut da de ble skrevet over mange tusen år og av forskjellige kilder. Dessuten det jeg nevnte, om de siste bøkene ikke er skrevet av Moses; er de første bøkene skrevet av ham?

- "min" gud er en snill gud, men mange framstiller han som en dømmende og streng gud, nesten litt skummel.. Jeg tror personlig at det med den "strenge" Gud og de 10. bud kun er til for at vi skal ha en grunnleggende moral/etikk.

- må all kontakt med gud gå gjennom jesus? Mener du bønn..?

- og til syvende og sist vis man tviler på jesus, kan man vel ikke kalle seg troende?? Det er jo blitt bevist at Jesus var, men hvem han var tviler jeg også på nå og da.. Om man ikke tror på Jesus som han er fremstilt i Bibelen mister man jo mye av grunnstoffet i Bibelen og historien, men jeg tør ikke svare på dette spørsmålet.

Mange rare spørsmål ja..  :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Noen som har hørt begrepet kvasi-religion? Det er når man gjør slik som enkelte her synes å gjøre; man velger og vraker slik det passer en; velger å "tro" på de delene av en religion som man liker, og vraker (eller "tolker bort") de delene som man ikke liker. Fullkomment meningsløst spør du meg, fordi du da har et inkonsekvent forhold til troverdigheten av den religiøse kilden (f.eks. Bibelen) som religionen bygger på. Da kan du jo nesten likesågodt bare finne opp din egen religion som er skreddersydd til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har hørt begrepet kvasi-religion? Det er når man gjør slik som enkelte her synes å gjøre; man velger og vraker slik det passer en; velger å "tro" på de delene av en religion som man liker' date=' og vraker (eller "tolker bort") de delene som man ikke liker. Fullkomment meningsløst spør du meg, fordi du da har et inkonsekvent forhold til troverdigheten av den religiøse kilden (f.eks. Bibelen) som religionen bygger på. Da kan du jo nesten likesågodt bare finne opp din egen religion som er skreddersydd til deg.[/quote']

Det er jeg lite enig i. Selv om man er kristen så kan man være både rasjonell og tenke logisk. Det er faktisk ikke Gud som har skrevet Bibelen, så da må man kunne velge selv hva man vil tro på og hvordan man skal tolke det som er skrevet. Hvem er det som har bestemt hva som går i Bibelen? De som har tolket Bibelen - og de etterlot mer enn èn skrift. Hvorfor? Sannsynligvis pga at de selv tvilte. Hvem vet hva som egentlig var skrevet i den første Bibelen? Jeg ser det som umulig å leve 100% etter Bibelen og jeg forstår at den er skrevet av menneskehender. Dagens samensetning ble først klar ca. 400 år etter kristus. Jeg er ikke personlig kristen, men enkelte av de som har skrevet innleggene er det så jeg tror ikke du kan komme her og fortelle hvem av oss som tror på kristendommen og hvem som har laget sin egen religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har hørt begrepet kvasi-religion? Det er når man gjør slik som enkelte her synes å gjøre; man velger og vraker slik det passer en; velger å "tro" på de delene av en religion som man liker' date=' og vraker (eller "tolker bort") de delene som man ikke liker. Fullkomment meningsløst spør du meg, fordi du da har et inkonsekvent forhold til troverdigheten av den religiøse kilden (f.eks. Bibelen) som religionen bygger på. Da kan du jo nesten likesågodt bare finne opp din egen religion som er skreddersydd til deg.[/quote']

:roll: Sorry, så enkelt er det nok ikke tror jeg! SKal man følge alt slavisk som det står i GT ville vi levd totalt annerledes. Enkelte ting er heller ikke levelig etter våre kår og standarder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
SKal man følge alt slavisk som det står i GT ville vi levd totalt annerledes. Enkelte ting er heller ikke levelig etter våre kår og standarder.

Nei nettopp, og DERFOR; fordi det er vanskelig/ubehagelig å etterleve, så "tolker"/velger man det bort. Troverdighet viker for behag. Som f.eks. når en kirke går bort i fra læren om Helvete og om at homofili er galt, Ikke fordi man plutselig har fått ny kunnskap om troverdigheten til de personene som skrev Bibelen, men fordi man vil være folkelig og populistisk. Når religionens innhold blir viktigere enn dens troverdighet, er det ikke lenger snakk om tro men om håp, hvilket er noe ganske annet.

Hvilken mulighet har en til å vurdere hvem av dem som har skrevet/oversatt/tolket de religiøse skriftene som er til å stole på og hvem som ikke er det? Ingen! Så enten tror man på alt, eller man tviler på alt, eller man velger og vraker etter sitt eget forgodtbefinnende og koker i sammen den suppen som er enklest for en å svelge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken mulighet har en til å vurdere hvem av dem som har skrevet/oversatt/tolket de religiøse skriftene som er til å stole på og hvem som ikke er det? Ingen! Så enten tror man på alt, eller man tviler på alt, eller man velger og vraker etter sitt eget forgodtbefinnende og koker i sammen den suppen som er enklest for en å svelge.

Og dette bestemmer du? Folk må få lov til å tro på det de vil og ha sine egne meninger uten at noen skal komme og fortelle dem at de har laget sin egen religion. :roll: Verden er ikke svart/hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest student65465

for det første; er du ett voksent menneske er det bare teit å "finne tilbake til barnetroen". dette er ikke stygt ment, men det er så mye fokusering på denne "barnetroen" at jeg blir gal.

barn er barn, og deres rene og enkle måte å tenke på er det som betegner deres tro.

når du er voksen blir troen på Gud helt anderledes, man forstår mer av det bibelen sier, og vi lærer oss å lese bibelen på en annen måte.

for det andre; hele poenget med at Jesus kom til verden var for at vi skulle få en ny kontakt med Gud. og dermed er det nye-testamentet som vi kristne hovedsakelig skal leve etter. i gamle testamentet måtte man leve et gud-fryktigt liv og etter de ti bud for å ha noen sjans for å komme til himmelen. etter at Jesus kom er dette forandret. det eneste vi trenger å gjøre er å tro at Jesus døde for vår skyld...

alle de spm om homofile, abort osv velger jeg å se i bibelen for å få svar.

og selv om det står at homofili er synd, dømmer jeg ikke dem for det! har homofile venner og jeg respekterer dem!! jeg kan aldri se for meg at jeg skulle si til dem at de er mindre verdifulle enn meg.

hvordan de lever sitt liv er opp til dem, jeg tar ansvar for mitt liv, men ønsker de å snakke med meg om det er det klart jeg vil det.

Gud skiller ikke en synd ifra en annen, det er like mye synd å lyge som å drepe!

så vi er alle like syndige. og derfor trenger vi jesus..

nå kom jeg litt ut av diskusjonen men men..

vi kristne dømmer ikke andre ved å stå for det som står i bibelen..men spør noen meg om hva jeg mener om homofili, vil jeg si at jeg mener det ikke er i samsvar med hvordan Gud ville vi skulle leve..

men det er deres valg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første; er du ett voksent menneske er det bare teit å "finne tilbake til barnetroen". dette er ikke stygt ment, men det er så mye fokusering på denne "barnetroen" at jeg blir gal.

barn er barn, og deres rene og enkle måte å tenke på er det som betegner deres tro.

når du er voksen blir troen på Gud helt anderledes, man forstår mer av det bibelen sier, og vi lærer oss å lese bibelen på en annen måte.

for det andre; hele poenget med at Jesus kom til verden var for at vi skulle få en ny kontakt med Gud. og dermed er det nye-testamentet som vi kristne hovedsakelig skal leve etter. i gamle testamentet måtte man leve et gud-fryktigt liv og etter de ti bud for å ha noen sjans for å komme til himmelen. etter at Jesus kom er dette forandret. det eneste vi trenger å gjøre er å tro at Jesus døde for vår skyld...

alle de spm om homofile, abort osv velger jeg å se i bibelen for å få svar.

og selv om det står at homofili er synd, dømmer jeg ikke dem for det! har homofile venner og jeg respekterer dem!! jeg kan aldri se for meg at jeg skulle si til dem at de er mindre verdifulle enn meg.  

hvordan de lever sitt liv er opp til dem, jeg tar ansvar for mitt liv, men ønsker de å snakke med meg om det er det klart jeg vil det.

Gud skiller ikke en synd ifra en annen, det er like mye synd å lyge som å drepe!

så vi er alle like syndige. og derfor trenger vi jesus..

nå kom jeg litt ut av diskusjonen men men..

vi kristne dømmer ikke andre ved å stå for det som står i bibelen..men spør noen meg om hva jeg mener om homofili, vil jeg si at jeg mener det ikke er i samsvar med hvordan Gud ville vi skulle leve..

men det er deres valg!!!

Kristne dømmer andre ganske lett, ja, men heldigvis er det noen som har skjønt at om man er kristen så er det opp til Gud å dømme. Å dømme er av menneskenatur.

Men det du sier om homofili og hva som er din mening.. det virker ikke på meg som en mening. Du bare poengterer det som står i Bibelen. Mener du at det er synd og at det ikke er rett?

3. Mos. 18,22: "Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom." 3. Mos. 20,13: "Når en mann ligger hos en annen mann, som en ligger hos en kvinne, da har de begge gjort en motbydelig gjerning. De skal dø. Deres blod være over dem!" [Dødsstraff i Den gamle pakt tilsvarer kirketukt i Den nye.]

Mht det du sa at vi trenger å gjøre for å bli frelst.. Det stemmer ikke helt. Man må faktisk prøve å leve etter retningslinjene også..

Slik kan du ta imot Jesus

Innse at du er en synder, og trenger Jesus Kristus.

Vær villig til å vende om fra dine synder.

Tro at Jesus Kristus døde for deg på korset, og stod opp igjen.

Gjennom bønn, inviter Jesus Kristus til å komme og være Herre i livet ditt gjennom Den Hellige Ånd.

Slik kan du be:

Kjære Jesus

Jeg vet at jeg er en synder og at jeg trenger din tilgivelse. Jeg tror at du døde for mine synder. Jeg vil vende om fra mine synder. Jeg inviterer deg inn i hjerte og livet mitt. Jeg vil stole på deg, og følge etter deg som Herre og frelser.

I Jesu navn, Amen

Forøvrig så synes jeg det med barnetro ikke er teit, men det skaper rom for et mer utvidet bilde av Gud, men religion er dog noe man kan diskutere i all evighet så jeg gir meg her for denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jo min lille barnetro som så mange andre, men etter mange slag oppgjennom livet forsvant den. I stedet for å finne støtte i gud fant jeg bare ubesvarte spørsmål og tvil! Så etter en tid som troløs begynner nå troen og sagte men sikkert komme tilbake. Men jeg sliter jo litt med noen ting:

jeg tror ondskap er noe Gud har skapt for at vi mennesker skal vite å sette pris på glede og lykke. Godhet må ha et motstykke for å gi mening.

Dagens mennesker må være aldri glemme at bibelen er mange tusen år gammel! Noen burde oppdatert den og skrevet den om til et språk dagens mennesker kan relatere seg til...

Gud er snill, noen har misstolket bibelen for å få makt over menneskene (Middelalderen er et godt eksempel på hvordan skremselspropaganda ble brukt for at folk skulle tro - og ergo gi penger og land til kirken)

Nei, min mening er at kontakten kan foregå direkte fra deg. Vi trenger ikke gå i kirken. (Hvorfor har ingen gjort noe med de trøtte gudstjenestene vi har i Norge?? Jeg tror ikke på en Gud som mener vi må kjede oss fordervet for å motta hans budskap)

Det som er fint med tro, er at den er personlig - ikke vitenskapelig.

DU kan tro på det du selv vil. Valget er ditt.

Selv tror jeg helgener er fine å bruke, der er mange og velge mellom.

Min favoritt er Teresa av Avilia.

Lykke til!

Tro er styrkende for mennesker og er til for å hjelpe

- selv om det ikke er lett å forstå alt.

Mine meninger - håper de kan hjelpe deg.

Mange rare spørsmål ja..  :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest student65465

hei igjen, hva jeg mener er på en måte ikke relevant..

fordi samme hva du sier, om du er kristen eller ikke, ang homofili osv så blirdu kalt dømmende og diskriminerende.

men ja, jeg mener at homofili er synd. men jeg mener også at homofile ikke er født homofile, hvis du forstår hva jeg mener...

jeg studerer psykologi og det er endel stoff innenfor dette som underbygger den påstanden..

men jeg tror også det pga at jeg er kristen..og jeg ønsker ikke at andre skal tro at fordi jeg mener det, at jeg dømmer de homofile og sier at de kommer til å "brenne i helvete", jeg har som sagt homofile venner, og hvordan de velger å leve er ikke noe jeg legger meg opp i!

så til det om å ta imot jesus; det er bare det du trenger med det første. men du må ta et "voksent" standpunkt.

deretter er det viktig å komme i kontakt med andre kristne, mener jeg, for å få videre veiledning om kristen tro.

det å leve etter bibelen kommer etterhvert, noen bruker lang tid på omstillingen, andre snur på dagen.

uansett, det er godt å ha en barne tro, men den hjelper deg ikke når du er voksen. da er du på en måte et helt annet menneske som ser ting anderledes. og defor er det viktig å ta et standpunkt.

hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du når du sier at det du mener ikke er relevant? Gud ser jo deg og Han vet hvordan du tenker, og å si at noe står i Bibelen blir ikke det samme som å fortelle hva du selv mener. Om du mener at noen synder, er ikke det egentlig å mene at de kommer til helvete?

Og hva med folk som lider psykisk, som ikke kan ta et voksent standpunkt? Enkelte skjønner at de synder, men de tror kanskje også at Gud er snill.

Jeg mener at man kan sitte på en stein og be like godt som å gå i kirka. Det er ikke andre kristne som gjør at du blir frelst.

Jeg respekterer ditt syn, men en psykolog er ikke all-vitende. Psykologer mener også at satanister er problembarn som kan lide av schizophreni eller som like godt kunne ha blitt rockere eller punkere.

Jeg tror på Gud, men jeg tror også på forskning, og at man er født homoseksuell (essensialisme), eller man er blitt homoseksuell (konstruktivisme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest student6543

saga: jeg mener at syndere ikke kommer til himmelen, ja.

men vi er jo alle syndere! som sagt, ingen synd er større en en annen synd!

men det er forskjell på å gjøre feil og å velge å leve i synd..

jeg mener at homofili er synd, utifra at jeg stoler på Guds ord; bibelen!

men selv om jeg mener det, er det opp til Gud å dømme. jeg dømmer ikke de homofile! jeg er like syndig som dem! det er derfoe det er farlig å kaste seg inn i en diskusjon om hva den enkelte mener...

vi kristne tror og forsøker å leve etter bibelen, der står det at du ikke skal dømme. men vi må ha lov til å velge å leve etter bibelen, og ikke bli tvunget til å ta vekk det som ikke passer samfunnet anno2004!

ang psykiske lidelser, jeg jobber på en psykiatrisk avdeling og jeg vet hvordan det er der..

men Gud ser til hjertene til menneskene..

og det er faktisk viktig med kristent felleskap, for støtte og å utvikle troen sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kristne tror og forsøker å leve etter bibelen, der står det at du ikke skal dømme. men vi må ha lov til å velge å leve etter bibelen, og ikke bli tvunget til å ta vekk det som ikke passer samfunnet anno2004!

Dere kristne (som du sier) blir vel ikke tvunget til noe som helst? Slik jeg ser det er det faktisk du (vanskelig å få med seg hva gjest som skriver hva her) som sier at det er du og andre som deg som er kristne, og at slik du gjør det er det som er rett. Når du sier til Kristne som velger å sile ut noe av Bibelen at de ikke er kristne, men har laget sin egen kvasi-religion; dømmer ikke du da? 8)

ang psykiske lidelser, jeg jobber på en psykiatrisk avdeling og jeg vet hvordan det er der..

men Gud ser til hjertene til menneskene..

Jaha, så om man velger å ikke ta et voksent standpunkt så ser jo Gud allikevel hjertene til folk og da ser Han at de som ikke tar et voksent standpunkt tror.

og det er faktisk viktig med kristent felleskap, for støtte og å utvikle troen sin..

Det er det nok sikkert, men det jeg sa var at det finnes alternative måter. Ingen kan vel si hva som er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - om me tek eit så avgrensa spørsmål som homofilidebatten så synest eg det er fleire som prøver å tvinga synet sitt på kristne som meinar homofilt samliv er synd; "Samma kva Bibelen seier - det går ikkje an å tenkja slik no. Me er 'opplyste' no, det er år 2004!" Til og med økonomiske verkemiddel blir foreslått brukt for å tvinga dei (Misjonssambandet i dette tilfellet) til å tru noko anna enn det dei greier å lesa ut av Bibelen.

Kristne vert òg ofte tillagt meiningar dei ikkje har, i forsøk på å enten skape avstand eller "tvinge" dei til å ta avstand frå det dei faktisk trur.

Andre døme på tvang i større elle mindre grad kan du sikkert finna rundtom, òg. Eller forsøk på tvang.

Slik jeg ser det er det faktisk du (vanskelig å få med seg hva gjest som skriver hva her) som sier at det er du og andre som deg som er kristne, og at slik du gjør det er det som er rett. Når du sier til Kristne som velger å sile ut noe av Bibelen at de ikke er kristne, men har laget sin egen kvasi-religion; dømmer ikke du da?  8)

Nei, det er ikkje noko meir dømming enn å seia det same om Muhammed då han skapte si eiga tru/religion, ved å ta bort ein del ting som er skreve om Jesus, og leggja til sitt eige (gjennom syner). Då var det ikkje lengre kristendom, men det utvikla seg til å bli islam. (Sånn grovt sett - han satt jo og leste Bibelen då han fekk desse synene.)

Og elles, så blir det "å dømma" brukt heilt feil mange gongar: Å seia "eg trur ikkje det same som deg" er noko heilt anna enn å dømma. Eller for å ta homofilt samliv som døme igjen: "Eg trur at homofilt samliv er synd, derfor vil eg ikkje seia at det ikkje er synd. Men eg er ikkje noko betre enn dei homofile for det, og treng like mykje tilgjeving frå Gud. Det er opp til han å dømma." Dette er meiningar som dei fleste kristne står for - likevel vert det ofte referert som "Eg trur homofili er synd. Dei homofile er dømt til evig liv i helvete. Eg fordømmer difor dei homofile, eg er betre enn dei og vil ikkje ha noko med dei å gjera." Eg ser ikkje heilt korleis det er råd å koma til den andre meininga frå den første, om dei som refererer bryr seg om å høyra etter kva som blir sagt... (Men det skjer jo - berre følg med i aviser og TV.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble jo en debatt om homofili dette, var vel ikke ment sånn. Takk for de svarene jeg har fått på spørsmålene mine, og dere andre får kose dere videre med homofilidebatten! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...