Anglofil Skrevet 7. mai 2012 #21 Skrevet 7. mai 2012 Hjelper ikke med blå kommune når landet er rødt, vettu. Ruter eies av Oslo kommune (60%) og Akershus fylkeskommune (40%). Og hvem styrer i Oslo? Ikke de rødgrønne. Man kan faktisk ikke legge all skyld på regjeringen selv om man gjerne vil det. Mvh Yvonne 8
Anglofil Skrevet 7. mai 2012 #22 Skrevet 7. mai 2012 Nei, men i og med at Oslo er 1 sone, når jeg skrev 2 soner så sier det seg selv at man skal ut av Oslo og inn i en annen sone da. Noe å henge seg opp i! Men det kan da ikke folk som ikke er fra Oslo/Akershus vite? Når du skriver at det koster for 2 soner i Oslo så høres det jo ut som det er 2 soner i Oslo. Dette handler ikke om at jeg ønsker å angripe deg, men å gjøre det klart for de som ikke vet hvordan systemet fungerer. Mvh Yvonne 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #23 Skrevet 7. mai 2012 Ruter eies av Oslo kommune (60%) og Akershus fylkeskommune (40%). Og hvem styrer i Oslo? Ikke de rødgrønne. Man kan faktisk ikke legge all skyld på regjeringen selv om man gjerne vil det. Mvh Yvonne Jo, i det tilfellet kan man det. 2
Mynona Skrevet 7. mai 2012 #24 Skrevet 7. mai 2012 Ja - hvis man skal ut av Oslo og dermed i 2 soner koster det 70 kr hvis du kjøper av sjåfør. Sånn, da var det tydelig nokk håper jeg. Synes fortsatt du er vrang når tråden ikke handler om at en person søker råd om hvordan man skal komme seg fra A til B og hvor mye det koster. Men om billettpriser generelt.
Anglofil Skrevet 7. mai 2012 #25 Skrevet 7. mai 2012 Jo, i det tilfellet kan man det. Da regner jeg med at du også kan begrunne dette utsagnet. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #26 Skrevet 7. mai 2012 I Trondheim har jeg opplevd at flere bussjåfører nærmest nekter å selge kontantbilletter, fordi de er så himla dyre De venter heller litt sånn at folk kan kjøpe sms-billett, eller enda bedre; en mobillett.
ini Skrevet 7. mai 2012 #27 Skrevet 7. mai 2012 Hvem trenger "Opplysningskontoret for kollektivtrafikkpriser" når vi har KG?
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #28 Skrevet 8. mai 2012 Stem blått, så får vi billigere kollektivtrafikk. Enig i at folk bør stemme blått, men å tro at det vil gi billigere kollektivtrafikk er ren ønsketenkning.
Gjest Skrevet 8. mai 2012 #29 Skrevet 8. mai 2012 Huff, du aner ikke hvor mange ganger jeg har tenkt det samme. Fra Lier til Drammen (cirka.. 7 minutter i tog/TO stasjoner), koster 36 kroner... Og månedskort hjelper ikke siden det går over to fylker, så da jeg bodde i Drammen og skulle besøke pappa i Asker, måtte jeg kjøpe månedskort for TO fylker. Wuhuu
cornflake_girl Skrevet 8. mai 2012 #30 Skrevet 8. mai 2012 (endret) Jo, i det tilfellet kan man det. Nei, det er akkurat i dette tilfellet man ikke kan det :gjeiper: Oslo kommune eier Ruter. Oslo kommune er blått. Ruter trengte mer penger. Oslo kommune hadde ikke råd til å gi Ruter mer penger/ville ikke prioritere å gi Ruter pengenene de trengte. Ruter må legge ned enkelte bussruter for å ha råd til å opprettholde de prisene som er i dag. (De andre partiene i Oslo la frem et alternativt budsjett med langt flere penger til Ruter - som hadde ført til at Ruter kunne opprettholdt dagens rutetilbud. Må også nevnes at partiet Rødt vil gjøre kollektivtransport gratis) Hva hadde vært annerledes med en blå regjering? Hvorfor hadde det ført til billigere billetter i Oslo? Ikke kom med argumentet om at konkurranseutsetting vil gjøre det mer lønnsomt, og dermed billigere. Det er temmelig vanskelig å konkurranseutsette skinnegående transport, og det mest sannsynlige vil bli at det er et privat selskap som vil tjene penger på t-bane og trikk, fremfor Oslo kommune (som sårt trenger de pengene). Det er også naivt å tro at et privat selskap vil holde billettprisene nede, all den tid etterspørselen etter, og behovet for, kollektivtransport er så stort som det er i Oslo. Det er svært vanskelig å la flere ulike selskaper konkurrere seg i mellom på det samme skinnenettet, så det man vil få er et nytt monopol, men denne gangen eid av et privat selskap istedenfor Oslo kommune. (og dessuten HAR faktisk Oslo kommune mulighet til å konkurranseutsette f.eks. trikken - det har blitt vurdert flere ganger) Så det nytter ikke å si at det hadde blitt billigere billetter med en blå regjering. Men det er heller ikke Frps og Høyres politikk å satse masse penger på å få ned prisene på kollektivtrafikk, og det vet vel de fleste som stemmer blått. Endret 8. mai 2012 av cornflake_girl 2
Sol79 Skrevet 8. mai 2012 #31 Skrevet 8. mai 2012 Jeg forstår ikke hvorfor enkeltbilletter er så dyrt i forhold til månedskort. De som kjøper månedskort kjøper det uansett pris, men vi som har bil og kjører kollektivt en gang i blant prøver jo helt å styre unna hvis mulig siden enkeltbillettene er så dyre. Om jeg og mannen skal til sentrum, så blir det totalt sett billigere for oss å betale for parkering enn for å betale to enkeltbilletter tur-retur. Det får ikke meg til å kjøre mer kollektivt. 4
Gjest ms_kwang Skrevet 8. mai 2012 #32 Skrevet 8. mai 2012 Kollektiv transport er nesten litt lagt opp til folk som har en stabil inntekt hver mnd. Folk som går på stønader har ofte ikke råd til kollektiv transport. Om det så er å prioritere ett månedskort for matpengene. Det er dyrt å dra med buss/tog. Jeg bodde i bergen en stund, hadde ikke råd til busskort, gikk for det meste på dagpenger, men var ringevikar for Barnehager rundt omkring i bergen. Og av og til måtte jeg takke nei til oppdrag FORDI jeg faktisk ikke hadde råd til å ta bussen engang :<
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #33 Skrevet 8. mai 2012 Hva skal man med månedskort om man ikke har noe man skal fast fem dager i uka egentlig? Blir litt luksus. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #34 Skrevet 8. mai 2012 Kollektiv transport er nesten litt lagt opp til folk som har en stabil inntekt hver mnd. Jeg har fast inntekt og skal på jobb hver dag. Jeg vil helst sykle, men noen ganger hadde det vært bedre å ta bussen. Det er drittdyrt med klippekort, og hvis jeg først har månedskort er motivasjonen for å sykle mye dårligere siden jeg i praksis har kastet bort penger hvis jeg gjør det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå