Gå til innhold

Melketannen som aldri datt ut

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har litt "lite" tannkjøtt mellom tennene.. Så sånn er det bare;)

Er bare innimellom at det blir klæsj... spesielt hvis det er trevlete kjøtt.. Men jeg har med meg tannpirkere, så det er ingen problemer!!!

I forhold til de skruene med grop, så var det å pusse med sånn liten børste.. De skruene skal tross alt gro fast i kjevebenet, så greit at det blir holdt rent og at man passer på;) at det gror ordentlig:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Aha, okei :) Ja, å spise den type kjøtt kan jo bli problematisk med "vanlige" tenner også så :) Bra du syns det funker fint, hvert fall! Hvordan var operasjonen? Er det noe vits å grue seg til det, eller ble du så dopa at du ikke merka stort? Og den delen med å feste implantatet oppå skruene etter seks måneder, var det vondt eller ubehagelig? Hvor lang tid tok det før det føltes som skruene var en del av munnen din, hvis du skjønner?

Oi, beklager heftig utspørring... :sjenert: Jeg er bare så nervøs, skjønner du. Og TS lurte jo også på ting om prosessen, så jeg håper det ikke gjør noe at jeg hijacker litt med spørsmål :)

Endret av Dragonfly84
Skrevet

Aha, okei :) Ja, å spise den type kjøtt kan jo bli problematisk med "vanlige" tenner også så :) Bra du syns det funker fint, hvert fall! Hvordan var operasjonen? Er det noe vits å grue seg til det, eller ble du så dopa at du ikke merka stort? Og den delen med å feste implantatet oppå skruene etter seks måneder, var det vondt eller ubehagelig? Hvor lang tid tok det før det føltes som skruene var en del av munnen din, hvis du skjønner?

Oi, beklager heftig utspørring... :sjenert: Jeg er bare så nervøs, skjønner du. Og TS lurte jo også på ting om prosessen, så jeg håper det ikke gjør noe at jeg hijacker litt med spørsmål :)

Vent, jeg må gå uten hjørnetann i seks måneder?! Lord almighty! Ser allerede litt kriminell ut. :P

Skrevet

Er det vanlig? At man ikke får en slags midlertidig tann de seks månedene? Og at maten snurrer seg rundt implantatene? Når du sier det snurrer seg rundt implantatene ser jeg for meg at maten kommer UNDER det som ser ut som en tann, slik at du må ta tanntråden under der... :haar: Høres veldig slitsomt ut å måtte holde på sånn hver gang du har spist... Og sånn skal man ha det resten av livet? :tristbla:

Synes delen med at man må rense under høres litt kult ut... Kanskje jeg føler meg litt cyborg? ;)

Det er jo verdt det i forhold til å IKKE ha den tannen (hvis det er fortann). Jeg trodde faktisk implantat ble skrudd rett in i kjeven, men det du forklarer høres mye smartere ut (som spirende cellebiolog skjønner jeg at det er lurt at selve "skruhullet/plattingen" sitter godt først! Det er jo infeksjon der som ville vært farligst).

Skrevet

Hadde en kjekk kirurg;), hehe litt borte;)

Fikk noe valium og paracet + et eller annet..

Fikk sprøyter i gommene, tror jeg.. (ingen narkose på meg) er over 10 år siden jeg gjorde det;), så husker ikke eksakt..

Kanskje bittelitt ubehagelig når de skulle begynne å borre i kjeven for å lage det 3 hullet - så jeg sa i fra med noen gryntelyder eller no` - da fikk jeg påfylling av bedøvelse..

(Jeg hadde ikke vært hos tannlegen på 5 år, pga tannlegeskrekk..)

Så jeg har implantater på 3 sider i kjeven, høyre nede, venstre nede og oppe;)

Ingen problem å sette inn de skruene, måtte jo inn og ta sting i tannkjøttet etter en 10 dager (den ene siden ville ikke løse seg opp.. Så når han skulle kutte stinga, så klarte han å kutte i tannkjøttet på sida - så da var det plutselig 2 sting ekstra noen dager før de datt av.

(ikke for å skremme deg!, det er bare min flax at ting går galt;) hehe)

De sa at det hadde grodd perfekt:), ingen problemer eller hevelser etter operasjon.

Innsettinga av "tenna" var gjort på en times tid? IKKE noe ubehag!! Ingen behov for bedøvelse..

Det her er IKKE for å skremme dere... Jeg er kjempefornøyd med tenna:))

Det var ganske rart med en gang å plutselig ikke ha mellomrom mellom jekslene.. Nå tenker jeg faktisk ikke ofte på at det er implantater..

Lykke til:) Oppdater oss underveis da:) :popcorn:

Skrevet (endret)

Fikk sprøyter i gommene, tror jeg.. (ingen narkose på meg) er over 10 år siden jeg gjorde det;), så husker ikke eksakt..

Kanskje bittelitt ubehagelig når de skulle begynne å borre i kjeven for å lage det 3 hullet - så jeg sa i fra med noen gryntelyder eller no` - da fikk jeg påfylling av bedøvelse..

Ingen problem å sette inn de skruene, måtte jo inn og ta sting i tannkjøttet etter en 10 dager (den ene siden ville ikke løse seg opp.. Så når han skulle kutte stinga, så klarte han å kutte i tannkjøttet på sida - så da var det plutselig 2 sting ekstra noen dager før de datt av.

De sa at det hadde grodd perfekt:), ingen problemer eller hevelser etter operasjon.

Innsettinga av "tenna" var gjort på en times tid? IKKE noe ubehag!! Ingen behov for bedøvelse..

Det var ganske rart med en gang å plutselig ikke ha mellomrom mellom jekslene.. Nå tenker jeg faktisk ikke ofte på at det er implantater..

Åh, tusen takk for dette. Jeg er som sagt redd for tannleger - ikke dem, men det å ligge der og ikke ha kontroll. Jeg har ikke vært hos tannlegen på 4 år, og vet at jeg må ta tak i dette snart.

Bare jeg får fikset den tanna, tror jeg jeg lett kan bli flink til å dra en gang i året. Den siste gangen ble jeg veldig ukomfortabel fordi tannlegen var uforsiktig med den veldig skjøre melketannen. :)

Jeg tenker jo hele tiden på at jeg ikke må skade tannen, og den har allerede "skallet" en del av. Den ser ut som en helt ok tann, men føles annerledes i munnen. Derfor tror jeg jeg vil like et "syntetisk" tann. ;)

Skal ringe denne tannlegen jeg vet er ok i morgen. Han svarer visst ikke på eposten, men det får godtas under tvil. ;)

Tusen takk for gode svar! Glad for å høre at du er fornøyd 10 år senere!

Kanskje de har kjappere metoder i dag - hvem vet. :)

edit: kommer ikke til å be om narkose, det er jeg enda mer nervøs for. ;) Smerte er helt ok for meg, så lenge det er en mulighet for å ordne opp i ting!

Endret av drosophilia
  • Liker 1
Skrevet

Det kan hende at du får en midlertidig tann siden det er hjørnetann??

Regner med at de har kommet lengre i dag enn for 10 år siden;) Håper det for din del:)

Det snurrer seg godt rundt skrua, ja..,

Skruen synes ikke når jeg smiler, men den er der;)

De fortalte at det måtte gro innenfra, ja..

Var ikke fullt et halvt år jeg måtte vente..., (tror det var grodd kjappere, men det var sommerferie og annet før jeg fikk time igjen for avstøping. Så tar det jo litt tid på å få laget de flotte tennene:)))

Skrevet

Det kan hende at du får en midlertidig tann siden det er hjørnetann??

Regner med at de har kommet lengre i dag enn for 10 år siden;) Håper det for din del:)

Det snurrer seg godt rundt skrua, ja..,

Skruen synes ikke når jeg smiler, men den er der;)

De fortalte at det måtte gro innenfra, ja..

Var ikke fullt et halvt år jeg måtte vente..., (tror det var grodd kjappere, men det var sommerferie og annet før jeg fikk time igjen for avstøping. Så tar det jo litt tid på å få laget de flotte tennene:)))

Det ordner seg nok.

Litt urelatert, men skulle til offentlig ortoped med henvisning fra lege. Fikk brev i posten etter to måneder om at NÅ var jeg kommet inn på ventelisten - fikk time om FEM måneder! ...Så da gikk jeg til privat spesialist. ;)

Men med tenner er jeg ganske tidsfleksibel, har uansett ikke penger til å betale alt med en gang. :)

Regner med at det finnes en eller annen løsning for å unngå å gå uten fortann i flere måneder!

Skrevet

Tusen takk for lang forklaring! :) Det virker jo gjennomførbart :)

Drosophilia: Åh, sånn er jeg også! Det jeg er reddest for er det å miste kontrollen. Og derfor er jeg også redd narkose. Derfor virker sedasjon så bra, for da er man fortsatt tilstede. For noe må jeg ha når det skal skrus skruer inn i kjevebeinet. :daane: Men dette klarer vi! Så mange har klart det før oss :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...