drosophilia Skrevet 7. mai 2012 #1 Skrevet 7. mai 2012 Jeg er 23 og har fortsatt en melketann (hjørnetann). Jeg vet at ny tann er "i ganen". Dette må ordnes opp i, og jeg har krøpet til korset for tannlegekonsultasjon. Jeg er livredd tannleger, men må man så må man! Det jeg lurte på er om noen her på KG har hatt samme problem. Hva ble gjort? Fikk dere implantat? Hvor ille var det - og hvor dyrt? Fikk dere noe dekket? Dette er jo "medfødt".
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #2 Skrevet 7. mai 2012 jeg har to melketenner igjen, men de vil aldri dette ut pga de er bare slik. det er begge tennene ved sia de i midten oppe. har fått tilbud om å fikse opp men må betale av egen lomme, da bli det å sette inn falsk tann. er 22
drosophilia Skrevet 7. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 7. mai 2012 jeg har to melketenner igjen, men de vil aldri dette ut pga de er bare slik. det er begge tennene ved sia de i midten oppe. har fått tilbud om å fikse opp men må betale av egen lomme, da bli det å sette inn falsk tann. er 22 Grunnen til at melketenner faller ut er at voksentennene "spiser" røttene deres slik at de faller ut. Siden jeg HAR voksentannen, men på feil plass i munnen (under huden), vil den aldri kunne kommer på rett plass uten hjelp. Jeg må sannsynligvis betale ut av egen lomme, muligens får jeg litt støtte ang. fjerning av den inngrodde tannen (har sett at man kan få støtte hvis det må gjøres for å hindre seriøs skade som infeksjoner o.l, det vil vel tannlege måtte vurdere). Grunnen til at jeg tar tar i det er at jeg har begynt å få vondt i melketannen, pluss at den er veldig slitt. Kunne godt tenke meg å ha et implantat i stedet, men er veldig usikker på hvordan det gjøres og hva slags alternativer jeg har. Jeg har halvveis falske fortenner allerede, siden jeg trynet på et klatrestativ av metall som 5-åring og knakk begge mine nye fortenner. Har ofte lurt på om dette er grunnen til at den inngrodde tannen skiftet kurs, fordi det var et skikkelig hardt slag (metallstang rett i munnen, knakk fortennene GJENNOM leppa). Uansett, godt å vite at ikke jeg er den eneste. Hva sa tannlegen din ang. levetid på melketennene? Den siste tannlegen jeg var hos skremte meg skikkelig og sa at tannen kunne dette ut når som helst, omtrent...
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #4 Skrevet 8. mai 2012 Er dette blitt tatt tak i tidligere, TS? Da du var yngre, mener jeg? Jeg hadde også en hjørnetann som ikke ville komme frem av seg selv, men etter en liten "operasjon" i munnen og påfølgende tannregulering for å få den ned på riktig plass så er den tannen like god som alle andre Dette skjedde før jeg ble 18. Se hva som står hos NAV: 7 Tannutviklingsforstyrrelser Det ytes stønad til behandling av følgende tannutviklingsforstyrrelser: (...) f) Tannluker på grunn av retinerte fortenner, hjørnetenner og premolarer Det ytes kun stønad til behandling av tannutviklingsforstyrrelser som er av vesentlig betydning for funksjon og estetikk. Behandlingsbehovet må ha direkte sammenheng med utviklingsforstyrrelsen. (...) Ved retensjon av tann/tenner ytes stønad til behandling som har til hensikt å erstatte disse tennene protetisk. Det er en forutsetning at det ikke er mulig å føre tennene frem kjeveortopedisk. Sånn som jeg tolker det, så kan du få støtte til protetisk tannbehandling, noe som også inkluderer implantat. Men da må det være slik at det IKKE går an å få frem tannen ved hjelp av tannregulering - og hvis det går an å gjøre det, så får du ikke støtte til verken implantat eller tannregulering...? Tror det beste er å ta kontakt med en tannlege og spørre
Lunete Skrevet 8. mai 2012 #5 Skrevet 8. mai 2012 Min voksentann kom fram et stykke bak melketannen min. Jeg måtte da trekke melketannen og ha regulering for å trekke voksentannen på plass.
drosophilia Skrevet 8. mai 2012 Forfatter #6 Skrevet 8. mai 2012 Er dette blitt tatt tak i tidligere, TS? Da du var yngre, mener jeg? Jeg hadde også en hjørnetann som ikke ville komme frem av seg selv, men etter en liten "operasjon" i munnen og påfølgende tannregulering for å få den ned på riktig plass så er den tannen like god som alle andre Dette skjedde før jeg ble 18. Sånn som jeg tolker det, så kan du få støtte til protetisk tannbehandling, noe som også inkluderer implantat. Men da må det være slik at det IKKE går an å få frem tannen ved hjelp av tannregulering - og hvis det går an å gjøre det, så får du ikke støtte til verken implantat eller tannregulering...? Tror det beste er å ta kontakt med en tannlege og spørre Takk for svar! Jeg var hos tannlege ang. dette en gang når jeg var 17, men jeg har bodd alene siden jeg var 16 (litt trøblete foreldresituasjon), og var svært redd for tannlegen. Han var indisk og snakket noe tysk og noe norsk, og jeg skjønte bare at dette var et problem. Når jeg var 19 oppsøkte jeg tannlege og fikk vite at alternativene var: - tannen i ganen må opereres ut. Det var vanskelig å vite om dette var enkelt eller vrient. - hvis tannen var i god stand, kunne den opereres inn der melketannen sitter. - hvis tannen var feildannet, måtte jeg få implantat. - sannsynligvis måtte jeg har regulering for at ting skulle bli rett uansett tilfelle. Jeg har klart skjevt tannsett i det området, og ble oppfordret til regulering som barn. JEG synes ikke det er estetisk skjemmende, men tannleger synes det. Tannen som ikke har kommet frem vil nok ikke komme frem meg regulering - den i rett og slett fanget i vevet i ganen. Kjenner bare en klump i ganen med tungen, men har sett tannen på røntgen. Takk for NAV-info. Jeg har sett dette før, men du fikk frem det relevante. Jeg har kontaktet en tannlege jeg vet ikke er altfor skummel. Puh.
drosophilia Skrevet 8. mai 2012 Forfatter #7 Skrevet 8. mai 2012 Min voksentann kom fram et stykke bak melketannen min. Jeg måtte da trekke melketannen og ha regulering for å trekke voksentannen på plass. Aha. Min voksentann ligger vannrett i ganen min, godt gravd ned. Dermed må den opereres ut. Problemet er økonomi - det kan fort bli veldig dyrt med operasjon + implantat + trekking + regulering!
bittelura Skrevet 8. mai 2012 #8 Skrevet 8. mai 2012 Hadde 3 melketenner (jeksler) uten noen nye tenner under... 2 nede, 1 oppe Fikk dekket 2/3 av Trygdekontoret. Tror jeg var 21. Har fått implantater på skruer ned i kjeven.. Var hos spesialist i Oslo. Spør tannlegen din om han kan sende søknad til NAV...
drosophilia Skrevet 8. mai 2012 Forfatter #9 Skrevet 8. mai 2012 Hadde 3 melketenner (jeksler) uten noen nye tenner under... 2 nede, 1 oppe Fikk dekket 2/3 av Trygdekontoret. Tror jeg var 21. Har fått implantater på skruer ned i kjeven.. Var hos spesialist i Oslo. Spør tannlegen din om han kan sende søknad til NAV... Takk! Veldig hjelpsomt. Var prosessen i seg selv ille?
Rosa Sitron Skrevet 8. mai 2012 #10 Skrevet 8. mai 2012 Jeg fikk aldri "voksentann", de trakk 4 tenner og regulering for å rette opp hullene. Fikk dekket 75 %
drosophilia Skrevet 8. mai 2012 Forfatter #11 Skrevet 8. mai 2012 Jeg fikk aldri "voksentann", de trakk 4 tenner og regulering for å rette opp hullene. Fikk dekket 75 % Fint å høre. Tror det er mer omfattende her fordi det er en hjørnetann + har en tann som må opereres ut.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2012 #12 Skrevet 8. mai 2012 Tannen som ikke har kommet frem vil nok ikke komme frem meg regulering - den i rett og slett fanget i vevet i ganen. Kjenner bare en klump i ganen med tungen, men har sett tannen på røntgen. Er du sikker på at den ikke kan komme frem med regulering? Bestevennen min hadde en tann som lå langt oppe i ganen, og den ble skåret frem og dratt ned. Ser helt bra ut i dag. Min hjørnetann lå på utsiden, men også den var dekket av masse tannkjøtt... Hvis tannen ligger innkapslet i bein vil det nok være et problem, men når du kjenner en klump betyr vel det at den ikke har så mye bein rundt seg?
drosophilia Skrevet 8. mai 2012 Forfatter #13 Skrevet 8. mai 2012 Er du sikker på at den ikke kan komme frem med regulering? Bestevennen min hadde en tann som lå langt oppe i ganen, og den ble skåret frem og dratt ned. Ser helt bra ut i dag. Min hjørnetann lå på utsiden, men også den var dekket av masse tannkjøtt... Hvis tannen ligger innkapslet i bein vil det nok være et problem, men når du kjenner en klump betyr vel det at den ikke har så mye bein rundt seg? Du har et godt poeng! Skal spørre tannlegen om dette, men kjenner at den er en god centimeter unna "målet". Vi får se!
hannem Skrevet 8. mai 2012 #14 Skrevet 8. mai 2012 I 16 års alderen hadde jeg enda to melketenner igjen, begge hjørnetennene mine. Disse ønsket skoletannlegen å trekke, slik at voksentennene mine fikk komme ned (jo fortere, jo bedre ifølge han. De ble trekt, men voksentennene mine kom aldri ned (etter 8 mnd. uten hjørnetenner satte jeg ned foten!). Kunne heldigvis fikses med operasjon og tannregulering i mitt tilfelle, og siden det ble sett på som et ganske alvorlig tilfelle av tannutviklingsforstyrrelse, fikk jeg dekt omtrent 95 % kostnadene. Hør med tannlegen din, men siden det også i ditt tilfelle gjelder hjørnetann vil jeg tro du vil få god dekning. Som linken til NAV sine retningslinjer viser, både dersom det kan fikses med tannregulering og hvis de må erstattes med implantat.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2012 #15 Skrevet 9. mai 2012 Jeg hadde også en melkehjørnetann som aldri ville ut. Tror jeg var 14-15 år da det ble bestemt at den skulle trekkes. Deretter ble det 3 år med regulering hvor de først opererte frem hjørnetanna som lå i ganen (fjernet tannkjøttet), så dro de den sakte med sikkert til den plassen den skulle være (tok rundt 12 mnd) da den i tillegg var 180 grader og måtte vries slik at frem siden kom frem. Tror vi måtte betale 15% egenkapital. Vet ikke om det blir det samme om man er over 18 år da
drosophilia Skrevet 9. mai 2012 Forfatter #16 Skrevet 9. mai 2012 Jeg hadde også en melkehjørnetann som aldri ville ut. Tror jeg var 14-15 år da det ble bestemt at den skulle trekkes. Deretter ble det 3 år med regulering hvor de først opererte frem hjørnetanna som lå i ganen (fjernet tannkjøttet), så dro de den sakte med sikkert til den plassen den skulle være (tok rundt 12 mnd) da den i tillegg var 180 grader og måtte vries slik at frem siden kom frem. Tror vi måtte betale 15% egenkapital. Vet ikke om det blir det samme om man er over 18 år da Jeg må sannsynligvis betale mer, siden jeg er over 18. Men det er vel mulig at det finnes mindre tidkrevende løsninger. Jeg går for det mest økonomiske, sannsynligvis.
Dragonfly84 Skrevet 10. mai 2012 #17 Skrevet 10. mai 2012 Jeg har to jeksler som er melketenner, uten tann under Jeg mangler også en annen jeksel, men den skulle vært helt bakerst og det plager meg ikke at jeg aldri har hatt den. Siden jeg ikke kan noe for at jeg er født uten anlegg for disse tennene dekkes 75% av behandlingen. Jeg er som deg livredd tannleger... Tannlegen min sier jeg ikke trenger å gjøre noe med det før de detter ut, heldigvis. Men jeg gruer meg! Hun sier implantat er beste løsning, og jeg har funnet ut at det går an å få sedasjon (veneflon som gir deg såpass mye dop at du er ganske borte selv om du er ved bevissthet) under behandlingen så da ser jeg lysere på fremtiden
Hinata Skrevet 10. mai 2012 #18 Skrevet 10. mai 2012 (endret) Jeg manglet anlegg for to tenner i overkjeven, og fikk derfor trukket melketennene og regulering for å tette hullene.. Fikk 75% dekket, var ferdig da jeg var 16 år. Edit: Frykter dessverre at jeg må gjøre noe med det på et senere tidspunkt, da jeg merker at tennene gjerne vil gli tilbake til sin opprinnelige plass. Skulle ha brukt gommen mye mer enn jeg gjorde Endret 10. mai 2012 av Hinata
bittelura Skrevet 10. mai 2012 #19 Skrevet 10. mai 2012 Den gangen jeg gjorde dette så ble det innvilget 2/3 støtte fra Trygdekontoret. 1 mnd etter vedtaket ble innvilget, endret de satsene slik at de ville dekke 90% av utgiftene.. MEN jeg måtte betale 1/3 selv, ca15000 totalt for 3 implantater og trekking av 1 jeksel, (jeg fikk lov til å dele opp regningen..) (operasjon på Rikshospitalet hos spesialist med implantat-skruene borret ned i kjeven (fikk apedop;)!! Ingen smerter etterpå. Måtte gå nærmere et halvt år med de skruene (med huller som samlet matrester o.l.) før jeg fikk komme til spesialisten i Oslo Sentrum som satte inn nye skruer og tok avtrykk... Så fikk jeg støpt fast de implantatene til slutt (den ene holdt jeg på å svelge 3 ganger før han fikk den på plass.. I tillegg datt den også ut et etter par måneder, (spiste karamell..) Men fikk støpt den på plass igjen hos han i Oslo.. INGEN flere problemer etter det.. (bank i bordet) Forresten så må jeg bruke floss og tannpirker etter å ha spist mat - det snurrer seg rundt implantatene.. En tannlege jeg aldri hadde vært hos før merket ikke at de var implantater før jeg sa det.. (vet ikke om det lover godt eller dårlig for hans pasienter;) Lykke til
Dragonfly84 Skrevet 10. mai 2012 #20 Skrevet 10. mai 2012 Måtte gå nærmere et halvt år med de skruene (med huller som samlet matrester o.l.) før jeg fikk komme til spesialisten i Oslo Sentrum som satte inn nye skruer og tok avtrykk... Så fikk jeg støpt fast de implantatene til slutt (den ene holdt jeg på å svelge 3 ganger før han fikk den på plass.. I tillegg datt den også ut et etter par måneder, (spiste karamell..) Men fikk støpt den på plass igjen hos han i Oslo.. INGEN flere problemer etter det.. (bank i bordet) Forresten så må jeg bruke floss og tannpirker etter å ha spist mat - det snurrer seg rundt implantatene.. Er det vanlig? At man ikke får en slags midlertidig tann de seks månedene? Og at maten snurrer seg rundt implantatene? Når du sier det snurrer seg rundt implantatene ser jeg for meg at maten kommer UNDER det som ser ut som en tann, slik at du må ta tanntråden under der... Høres veldig slitsomt ut å måtte holde på sånn hver gang du har spist... Og sånn skal man ha det resten av livet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå