Gå til innhold

AAP vs uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet i den situasjon at det kan se ut til at jeg kommer til å bli, om ikke helt, så ihvertfall delvis, uføretrygdet. Dette pga flere mislykkede ryggoperasjoner med påfølgende nerveskader. Foreløpig mottar jeg AAP. Mener jeg leste at uføretrygd og AAP skulle bli det samme, altså at man får samme beløp om man går over til uføretrygd. Men jeg finner ikke noen klare regler på det. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AAP får du i den perioden hvor det skal avklares i hvilken grad du er arbeidsfør, derav navnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AAP får du i den perioden hvor det skal avklares i hvilken grad du er arbeidsfør, derav navnet.

Jeg er klar over det. Var egentlig ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om BELØPET er det samme. Mener jeg leste noe for en stund siden, at det skulle bli det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjenert: Litt kjapp der, ja!

Jeg har ikke hørt noe om at det skal bli nye regler der (er selv på aap). Det å bli klok på NAV's regelverk er nesten håpløst, så det beste er kanskje å be de beregne for deg på ditt lokale NAV-kontor.

Sånn som det er i dag, er vel uføretrygden noe lavere enn aap, men det er også lavere skatt på trygd, så summa summarum blir vel ikke forskjellen så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min onkel har vært ufør siden han var 19 år gammel, grunnet rygg og nerveskader. Han har utbetalt ca 13 000 i mnd. Jeg har AAP og får minstesatsen på 9600. (begge summene er etter skatt) Så jeg vil tro uføretrygd er høyere enn AAP siden det (som oftest) er livsvarig.

Men ingen av summene er noe å hoppe i taket for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min onkel har vært ufør siden han var 19 år gammel, grunnet rygg og nerveskader. Han har utbetalt ca 13 000 i mnd. Jeg har AAP og får minstesatsen på 9600. (begge summene er etter skatt) Så jeg vil tro uføretrygd er høyere enn AAP siden det (som oftest) er livsvarig.

Men ingen av summene er noe å hoppe i taket for..

Vel, det kommer jo an på hva man har tjent før angående det å "hoppe i taket".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg venter selv på utregningen av min delvis uføretrygd. Min rådgiver hos nav sa hun ikke engang ville begyne å gjette, siden utregningen visstnok er veldig komplisert og avhengig av hvor mye du har tjent før, pensjonspoeng (?) osv. Ikke vet jeg, men finner nok snart ut av det... I dag mottar jeg aap og før skatt er det kr 22.420 pr md. Jeg innbiller meg at uføren blir noe lavere uten at jeg vet hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minstesatsen på varig ufør er ca 11 000 utbetalt i måneden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet!

Korleis klarer folk å leve av 10-15 000 kr ??

Greit nok viss det berre er snakk om ein kort periode. Men viss det er slik at ein person veit at han skal gå på det heile livet, så må han vel bli motlaus??

Håpar eg aldri blir sjuk! (knock on woods....)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er varig ufør, og får minsteytelsen som er 13202. Jeg betaler litt skatt, men får alt tilbake året etter pga skattebegrensning. Også får jeg 2100 i bostøtte, så jeg får over 15000 til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet!

Korleis klarer folk å leve av 10-15 000 kr ??

Greit nok viss det berre er snakk om ein kort periode. Men viss det er slik at ein person veit at han skal gå på det heile livet, så må han vel bli motlaus??

Håpar eg aldri blir sjuk! (knock on woods....)

jeg har 14395 kroner ubetalt og jeg lever fint. jeg har egen leilighet på 45 kvadrat, som skal byttes ut om 5 år med rundt 100+ kvadrat. nei, det er ikkel leid, jeg EIER. jeg ble ufør som 22, gidder ikke å legge ut om hvorfor, men er ikke noen snylter, kan ikke fordra folk som utnytter trygdesystemet

jeg har det jeg trenger. mikro, ovn, kjøleskap og vaskemaskin fulgte med leilighet. kjøleskapet var noe ræl,så det ble et nytt 4 lapper, ovnen strøk med for et par måneder siden, vaskemaskinen holder fortsatt og mikroen virker relativt ny.

ellers har jeg kjøpt alt av møbler, investert i ny tv til 16 laken, anlegget hadde jeg fra der jeg bodde før, som kostet en god del. hvis du hadde vært hos meg så ville du ikke trodd at jeg var uføre.

det handler om prioriteringer, kan ikke folk skjønne det? jeg har ikke bil, ser ikke moroa med å gå på byen å drikke meg fra sans og samling, ikke røyker jeg heller.

disse tingene er pengesluk, her sparer jeg enormt mye. jeg kjøper mye god mat, lager fra bunn, masse grønt, men har vært litt slapp med frukt i det siste. jeg kan også spise ute hvis jeg føler for det, men gjør det sjeldent, for personlig så syntes jeg det er sløsing. dette er altså under 15 lapper, likevel lever jeg ikke noe verre enn broren min, som sitter med 26-28 lapper (kommer an på overtid osv), alle beløpene forresten er etter skatt, ikke før.

men han har bil, røyker, men drikker ikke så mye, ytterst sjeldent. men han har ekstremt dyre matvaner, tar seg ofte en burger fra en bensinstasjon i ny og ne osv. det kommer helt an på hvordan man bruker pengene.

når alle mine regninger er betalt, så sitter jeg igjen med et sted mellom 4000-4500, som går til sparing til ny bolig. alt av skattepenger går også til det, og jeg får igjen ca 16-17 tusen i året på det. ja, litt av kjedelig liv jeg lever, som har råd til akkurat det jeg føler for, stakkars meg (sarkasme)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når alle mine regninger er betalt, så sitter jeg igjen med et sted mellom 4000-4500, som går til sparing til ny bolig. alt av skattepenger går også til det, og jeg får igjen ca 16-17 tusen i året på det. ja, litt av kjedelig liv jeg lever, som har råd til akkurat det jeg føler for, stakkars meg (sarkasme)

Jøss, dette er jo kjempebra! Vart verkeleg imponert!

Trur nok vi andre kunne lært ein ting eller 2 om dette med prioriteringar, ja! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, litt av kjedelig liv jeg lever, som har råd til akkurat det jeg føler for, stakkars meg (sarkasme)

:roll:

Jeg eeelsker når folk som får kompliment kvitterer med sarkasme... :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:roll:

Jeg eeelsker når folk som får kompliment kvitterer med sarkasme... :ironi:

Sarkasmen kom da vitterlig FØR komplimentene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarkasmen kom da vitterlig FØR komplimentene...

Qe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er ung-ufør får man mer enn hvis man skulle bli ufør etter 25 års alderen. Jeg mottar minstesatsen i AAP nå i påvente av uføresøknad, helsen har blitt slik at jeg forfaller og nesten ikke kan røre på meg. kunne virkelig ønske jeg kunne gjøre noe mer meningsfyllt med livet enn å ha vondt :cry3:

Tankene går ihvertfall til dere som fikk et liv som ikke ble helt slik det skulle. :dagens-rose:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...