Gå til innhold

Er nazismen på vei tilbake?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det virker en smule rart at grekerne er nazister, de ser ikke akkurat ut som Hitler's drøm om blonde, blåøyde mennesker akkurat. Er ikke en greker altfor mørk til å kunne være en arier??

Medlemskap er vist bare åpent for ariere og folk av gresk slekt, folk med de kaller spartansk blod.

Facister er de nok, om de følger akkurat nazismen er vel ikke sikkert. De har f.eks ikke noe stort fokus på jøder, men mer på muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest krabat

De rike blir rikere kun fordi andre gir dem penger.

Ja, i et liberalistisk samfunn er det slik. I et sosialistisk samfunn finnes det derimot en rekke mindre noble måter å bli rik på. Som for eksempel å skyve staten foran seg for å grafse til seg naboens penger, eller beskytte seg mot konkurranse gjennom å sikre seg statlig innvilgede monopoler.

Jeg anser hver brukte krone som en form for politisk stemme.

Jeg siterer Anna Lappe: Every time you spend money, you're casting a vote for the kind of world you want.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Serdetsamme

Om 5-15 år er Norge i samme situasjon. Men først skal vi se Hellas gå under, deretter Spania, Italia, Portugal, England, Frankrike, Danmark, Sverige før vårt eget land kollapser under sosialismen, globaliseringen og vekstgalskapens navn. Nordmenn flest kommer ikke til å skjønne bæret selv om land etter land kollapser rundt oss. "Vi er spesielle. Vi kan "ta det tilbake!" eller gå i rosetog for økonomien".

Jeg antar at å legge i fra seg ideen om at vi alltid kommer til å være rike, at globaliseringen har fungert, at innvandringen er suksessfull og at det alltid vil være status quo, er vanskelig.

Noen få av oss har imidlertid tatt, eller holder på å ta, visse forhåndsregler. Kom dere ut av byene, spesielt Oslo. Ei eiendom og land. Ha kunnskaper om jordbruk, jakt og fiske, og kanskje mekanikk og elektronikk. Det er godt mulig du ikke har noen jobb om 10 år, og ingen utsikter til å få noen. Kanskje du ikke en gang vil få noen hjelp av myndighetene. Kanskje de bare trekker på skuldrene og sier; "sorry mac, vi har ikke mer penger".

Men jeg antar de fleste ikke engang i sin villeste fantasi innser at det KAN skje, med ganske stor sannsynlighet.

Tror det samme, mail meg på [email protected].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konspirasjonsteorier er farlige. Ja, det er mye som er galt. Men løsningen er ikke å miste hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tror det samme, mail meg på [email protected].

Jeg ser det også. Men er det noe poeng å diskutere dette egentlig? Alt er tapt. Den siste akten vil ta ca. et tiår. Når vi er nettoimportører finnes det nok bare halvparten så mye olje på verdensmarkedet tilbake. USA vil ikke kunne operere med bare 5-6 millioner fat om dagen kontra de 18-20 de bruker i dag.

Å eie land og eiendom vil neppe bety mer enn kanskje at man overlever et halvt år ekstra eller så. Man må i alle fall ha dyktige allierte og nok våpen og lagret proviant, og evner til å sikre ved, vilt og nye avlinger. Ikke tro at mennesker som har barn og familie å forsørge ikke vil stjele og sågar drepe deg for å overleve.

Tren (trente mennesker er vanskeligere å drepe). Displinér deg. Innse også at døden kan komme raskere enn du aner. Jobb og tjen så mye penger og kjøp det du trenger mens du har sjans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Give me liberty or give me death, sier jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og en ting til: det sosialistiske partiet som styrer i Spania, de er vel sosialdemokrater og ikke sosialister, men uansett: dette partiet tilsvarer partiet Høyre i Norge. Så det er høyresiden som har kontrollen i Spania også, og de lider vel fremdeles av ettervirkningene av Francos Høire-extreme styre(som jo varte til 1975).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det går nok den veien, ja.

Partiet forbyr «ikke-ariere» å være medlemmer og partisjef Nikolaos Michaloliakos går ikke av veien for å gjøre hitlerhilsen, fornekte Holocaust og spotte jøder og muslimer.

Dette partiet vokser og vokser, og har allerede 25 av 300 seter i nasjonalforsamlingen, leste jeg.

Ååååå! Ikke skrem meg!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste du at 17 000 mennesker dør eller får ødelagt livene sine årlig, på grunn av tabber i det sovjetiserte helse-Norge? Dette er antallet tragedier før man i det hele tatt har begynt å telle alle de som dør i helsekø.

"Sikkerhetsnettet" du snakker om fungerer svært dårlig til tross for at det brukes enorme pengesummer. Men slik må det gå når staten tar seg av andre oppgaver enn å beskytte individene i samfunnet mot overgrep. Bla litt i arkivet på Ekte nyheter, så vil du se hva jeg snakker om.

Det som "ligger dypt i enhver amerikaner" (dog, stadig mindre dypt), er at ethvert menneske har rett til å søke lykken, og råde over sin egen kropp, eiendom og inntekt.

Folk blir ikke kriminelle på grunn av "sosiale mangler". Folk blir kriminelle fordi de ikke respekterer andres rett til å bestemme over sitt eget liv. Og velferdsstatens støtteordninger må ha en stor del av æren for kravmentaliteten som gjør at respekten for eiendomsretten stadig svekkes. I det øyeblikket du mener at du har krav på å leve på andres verdiskapning, vil det kun være frykt for straff som vil hindre deg i å ty til kriminalitet.

Det du gjør er faktisk å å forklare kriminalitet (brudd på eiendomsretten) med at eiendomsretten blir respektert i for høy grad. Jeg finner det uhyre morsomt, men samtidig illevarslende.

Jepp. Folket får de politikerne de fortjener. Hitler og Mussolini kom til makten fordi det brede lag av befolkningen ønsket det, og befolkningen bar på slike holdninger som er i ferd med å blusse opp i flere europeiske land i dag.

I motsetning til hva folk flest tror, ble Tyskland behandlet altfor mildt - ikke hardt - mot slutten av og i etterkant av 1. verdenskrig. De allierte klarte ikke å ta fra Tyskland kampmoralen. Tyskerne hadde fortsatt blod på tann, og gikk på ny til krig 20 år senere. 2. verdenskrig ble derimot avsluttet slik en krig bør avsluttes. Tyskland har siden den gang vært et sivilisert land, og befolkningen skammer seg over landets fortid.

Historien kan gjenta seg også i Tyskland, men min spådom er at landets historie vil gjøre at Tyskland vil være blant de siste landene i Europa hvor fascismen på ny får fotfeste.

Nå bor jeg i usa og studerer her, så jeg kan med sikkerhet si at det faktisk er samfunnet som er ødeleggende.

Les et par bøker om hvordan samfunnet fungerer for de aller fattigste, feks.no shame in my game, after the end scene, eller andere bøker hvor forfatteren selv har oppsøkt de fattige her i landet, så vil du innse at det er selve samfunnet i usa som er ødeleggende, og at for alle som ikke er rike, så er det et risikospill uten like å bo i usa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krabat

Nå bor jeg i usa og studerer her, så jeg kan med sikkerhet si at det faktisk er samfunnet som er ødeleggende.

Samfunnet er ødeleggende, men ikke på den måten du tror. Det er ikke fredelige relasjoner som er problemet, men mangel på sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå! Ikke skrem meg!!!!

Nå blir det nok utstedt nyvalg i Hellas, så får vi se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Serdetsamme

Jeg ser det også. Men er det noe poeng å diskutere dette egentlig? Alt er tapt. Den siste akten vil ta ca. et tiår. Når vi er nettoimportører finnes det nok bare halvparten så mye olje på verdensmarkedet tilbake. USA vil ikke kunne operere med bare 5-6 millioner fat om dagen kontra de 18-20 de bruker i dag.

Å eie land og eiendom vil neppe bety mer enn kanskje at man overlever et halvt år ekstra eller så. Man må i alle fall ha dyktige allierte og nok våpen og lagret proviant, og evner til å sikre ved, vilt og nye avlinger. Ikke tro at mennesker som har barn og familie å forsørge ikke vil stjele og sågar drepe deg for å overleve.

Tren (trente mennesker er vanskeligere å drepe). Displinér deg. Innse også at døden kan komme raskere enn du aner. Jobb og tjen så mye penger og kjøp det du trenger mens du har sjans.

Er ikke ute etter å diskutere. Har det meste av forutsetningene, er ute etter allierte.

Når dagen kommer, er landet, viltet, fisken, avlingene og lagrene mine lite verdt uten fler til å forsvare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Liberalis

En spennende debatt, men synes debattanter som Krabat ødelegger. Han/hun går skråsikkert ut samtidig som det er helt åpenbart at han/hun verken

kan/har forstått den historiske bakgrunnen for tidligere konflikter i Europa, har et meningsinnhold i begreper som liberalisme og sosialisme som nok veldig få deler og i tilleg ingen innsikt i forsking omkring kriminalitet og samfunnsutvikling. Da blir det bare synsing babbel og tøys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klare likheter mellom Tyskland på 20 og 30 tallet og f.eks Hellas idag. Når folk blir desperate, så blir de også mere politisk ekstreme.

Hvorfor ble befolkningen i Tyskland desperate som du sier på 20-30 tallet, hva forårsaket det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børskrakket i 29 som førte til finanskrise i Tyskland(og mange flere deler), og Tyskland var knekt etter tapet av 1.verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samfunnet er ødeleggende, men ikke på den måten du tror. Det er ikke fredelige relasjoner som er problemet, men mangel på sådan.

Desverre så tror jeg ikke, men mener dette på bakgrunn av å ha bodd her i lengre tid, samt studert både amerikansk historie og samfunn.

Men så klart, du vet nok bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krabat

Børskrakket i 29 som førte til finanskrise i Tyskland(og mange flere deler), og Tyskland var knekt etter tapet av 1.verdenskrig.

Børskrakket var en faktor, men i seg selv ikke forklaring nok på hvordan et tilsynelatende sivilisert land - et land kjent for filosofi, poesi og literatur - kunne forvitre til et totalitært diktatur med gasskamre og konsentrasjonsleire.

Hvis du vil forstå de dypereliggende årsakene, har jeg ingen bedre tips enn å lese The Ominous Parallels.

Boka forklarer hvordan filosofiske ideer var den fundamentale årsaken til nazismen. Og det er i stor grad de samme ideene som dominerer i dagens Europa (og - men i mindre grad - USA), som dominerte i mellomkrigstiden.

Endret av krabat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børskrakket var en faktor, men i seg selv ikke forklaring nok på hvordan et tilsynelatende sivilisert land - et land kjent for filosofi, poesi og literatur - kunne forvitre til et totalitært diktatur med gasskamre og konsentrasjonsleire.

Hvis du vil forstå de dypereliggende årsakene, har jeg ingen bedre tips enn å lese The Ominous Parallels.

Boka forklarer hvordan filosofiske ideer var den fundamentale årsaken til nazismen. Og det er i stor grad de samme ideene som dominerer i dagens Europa (og - men i mindre grad - USA), som dominerte i mellomkrigstiden.

Selve målet om ekspansjonspolitikk østover var ikke noen nazisme-oppfinnelse. Dette lå fast lenge før første verdenskrig i Tyskland. "Et tysk rike i øst" vil måtte medføre enorme lidelser for den opprinnelige befolkning i Øst-europa naturligvis. Men det var altså ikke noen nazi-oppfinnelse. Man må så skape en ideologi som skal rettferdiggjøre det, slik også japanerne gjorde det med sin ekspansjonsideologi.

Det er ikke slik at bare fordi et land ligger i front innen vitenskap og teknologi at de vil avstå fra hensynsløs voldsbruk. Tankegangen bak var at Tyskland rundt slutten av 1930-tallet hadde et unikt vindu som åpnet seg før det ville lukke seg igjen. Tyskland hadde en stor befolkning og solid økonomi men lite landområde, altså var Tyskland sårbart. Landet hadde fått en økonomisk makt som var nesten dobbelt så stor som erkefiendene Frankrike og Storbritannia før krigsutbruddet(som også var krigstrette fra 1. verdenskrig og ikke forberedt), mens Sovjet-Russland i øst var en potensiell supermakt som ville kunne være en voldsom trussel mot Tyskland senere , men på dette tidspunktet var Sovjet-Russland helt i starten av sin industrialisering (et enormt land, men det var et fattig bondesamfunn) og enorme samfunnsomveltninger under Stalin gjorde landet sårbart. Naturressursene og landområdene som Tyskland behøvde for å regjere over Europa (og verden) befant seg i Sovjet-Russland. Dette var indrefileten. Inspirasjonen for koloniseringen av Øst-Europa var amerikaneres fordrivelse av indianere og påfølgende kolonisering.

Det er en slik bakgrunn man må se den ideologien som ble skapt i Tyskland og tankegangen bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Der er jeg enig. Så på nyhetene fra Libya at ytterligående islam var på fremasj og at de ønsket forandring i grunnloven for å kunne innføre shira. Hva går det av folk som ønsker det i 2012 og ikke demokrati og mennskeretigheter? Nå har de en gylden mulighet...

Det mest tankevekkende er dog når de samme menneskene, som utrykker bekymring for islam i muslimske land, er bekymringsløse for islamiseringen av Vest-Europa. Eller representerer dette nye og toneskiftende tanker om innvandringspolitikken fra Arbeiderpartiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...