Gå til innhold

Er nazismen på vei tilbake?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hellas har nettopp valgt inn nazister i nasjonalforsamlingen. Er dette starten på nazismens tilbakekomst i Europa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tenkt det samme lenge, og jeg tror definivt det.

Grusomt at man ikke lærer av historien, og at man i 2012 ikke har kommer lengre.

Håper forøvrig at dette gjør at hellas mister krisepakken og all økonomisk hjelp utenfra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok den veien, ja.

Partiet forbyr «ikke-ariere» å være medlemmer og partisjef Nikolaos Michaloliakos går ikke av veien for å gjøre hitlerhilsen, fornekte Holocaust og spotte jøder og muslimer.

Dette partiet vokser og vokser, og har allerede 25 av 300 seter i nasjonalforsamlingen, leste jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt det samme lenge, og jeg tror definivt det.

Grusomt at man ikke lærer av historien, og at man i 2012 ikke har kommer lengre.

Håper forøvrig at dette gjør at hellas mister krisepakken og all økonomisk hjelp utenfra.

Er du helt skrullete, årsaken til at folk vender seg mot ekstremister er jo nettopp fordi landet er kjørt fullstendig på felgen av EU. Krisepakken og den såkalte hjelpen har jo dømt Hellas til økonomisk ruin i tiår fremover

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skylder på ikke-ariere, så dette handler nok ikke bare mot EU-motstand. Nordmenn er også mot EU, men vi er ikke helt nazi enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt det samme lenge, og jeg tror definivt det.

Grusomt at man ikke lærer av historien, og at man i 2012 ikke har kommer lengre.

Håper forøvrig at dette gjør at hellas mister krisepakken og all økonomisk hjelp utenfra.

De vil ikke ha krisepakken. Hvorfor tror du så mange er ekstremt fremmedfiendtlige i Hellas? For det er det mange som er nå, men det var ikke det for ti år siden.

Hellas har fått veldig mange innvandrere fra nord afrika, det fører til mange tiggere og fattige i gatene, og store utgifter for staten.

Når det nå foreslås kutt i pensjoner, lønninger, og mer arbeidstid, da ser jo grekerene hva årsaken til at staten har for mye utgifter er?

De kan jo velge å se det som at grekere er late og unndrar seg skatt og tar ut pensjon for tidlig, eller de kan se at innvandrerene krever veldig store ressurser.

Endret av sebastianen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Partiet forbyr «ikke-ariere» å være medlemmer og partisjef Nikolaos Michaloliakos går ikke av veien for å gjøre hitlerhilsen, fornekte Holocaust og spotte jøder og muslimer.

Hvor leste du dette? Har du en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil ikke ha krisepakken. Hvorfor tror du så mange er ekstremt fremmedfiendtlige i Hellas? For det er det mange som er nå, men det var ikke det for ti år siden.

Hellas har fått veldig mange innvandrere fra nord afrika, det fører til mange tiggere og fattige i gatene, og store utgifter for staten.

Når det nå foreslås kutt i pensjoner, lønninger, og mer arbeidstid, da ser jo grekerene hva årsaken til at staten har for mye utgifter er?

De kan jo velge å se det som at grekere er late og unndrar seg skatt og tar ut pensjon for tidlig, eller de kan se at innvandrerene krever veldig store ressurser.

Hellas er vel porten til Europa for asylsøkere og lykkejegere fra det Afrikanske kontinentet og må på mange måter ta støyten for den asylpolitikken vi andre i Europa fører. Når vi utviser folk så skal de vel returnere til det landet de kom fra. Når en blander dette med en arbeidsledighet på oppmot 50% for unge grekere, spareplaner pålagt av eu for å få kriselån så blir det en farlig miks sammen med gunstige pensjons vilkår og slett skatte moral

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellas er vel porten til Europa for asylsøkere og lykkejegere fra det Afrikanske kontinentet og må på mange måter ta støyten for den asylpolitikken vi andre i Europa fører. Når vi utviser folk så skal de vel returnere til det landet de kom fra. Når en blander dette med en arbeidsledighet på oppmot 50% for unge grekere, spareplaner pålagt av eu for å få kriselån så blir det en farlig miks sammen med gunstige pensjons vilkår og slett skatte moral

Og dette kombinert med islamistiske gruppers inntreden i styre og stell i nord afrika gir meg bekymringsrynker i panna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellas har fått veldig mange innvandrere fra nord afrika, det fører til mange tiggere og fattige i gatene, og store utgifter for staten.

Innvandring fører ikke til utgifter for staten. Det er velferdsordningene som fører til utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innvandring fører ikke til utgifter for staten. Det er velferdsordningene som fører til utgifter.

Innvandrere uten inntekt fører til enten store utgifter til å brødfø dem, eller store utgifter til politi og domsvesen for å pågripe dem etter innbrudd og lignende og å dømme dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trekker de europeiske velferdsstatene til seg innvandrere uten inntekt? På grunn av velferdsstatens støtteordninger.

Hvorfor er det så mye kriminalitet blant innvandrere? På grunn av lave straffer.

Konklusjon: Innvandring er bra, men straffene må økes og støtteordningene må avskaffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og dette kombinert med islamistiske gruppers inntreden i styre og stell i nord afrika gir meg bekymringsrynker i panna.

Der er jeg enig. Så på nyhetene fra Libya at ytterligående islam var på fremasj og at de ønsket forandring i grunnloven for å kunne innføre shira. Hva går det av folk som ønsker det i 2012 og ikke demokrati og mennskeretigheter? Nå har de en gylden mulighet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg enig. Så på nyhetene fra Libya at ytterligående islam var på fremasj og at de ønsket forandring i grunnloven for å kunne innføre shira. Hva går det av folk som ønsker det i 2012 og ikke demokrati og mennskeretigheter? Nå har de en gylden mulighet...

Hva er forskjellen på demokrati og sharia i et land hvor (ytterliggående) islam står sterkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klare likheter mellom Tyskland på 20 og 30 tallet og f.eks Hellas idag. Når folk blir desperate, så blir de også mere politisk ekstreme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest krabat

De er forvirret, sinte, og desperate etter sterk og handlekraftig leder som kan ta full kontroll over økonomien og fortelle folket hvem de skal rette hatet sitt mot.

Endret av krabat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er desverre ikke overrasket. Økonomien i flere Europeiske land som Spania og ikke minst Hellas er mildt sagt elendig, og når arbeidsløshet og desperasjon når et visst nivå blir mange desverre også mer mottakelig for radikale politiske holdninger og partier. Det var det samme som skjedde i Tyskland i tiårene før andre verdenskrig, og jeg syntes det er en alvorlig situasjon når man får en viss oppslutning av de med ekstreme holdninger. Selv om 20 av 300 i nasjonalforsamlingen ikke er mange er det jo nesten 7%.

Vi er heldigvis ikke i noen direkte faresone ennå, for situasjonen er likevel ikke helt lik som i forkant av andre verdenskrig. Det kreves også en ekstremt intelligent, karismatisk og kynisk leder med gode taleevner og evne til å få folk med seg, og jeg tror ikke noen av lederne av Gyllent daggry har alle disse egenskapene. Før andre verdenskrig var man ekstremt uheldig med kombinasjonen økonomiske nedgangstider og Hitler, og det skal litt til før man får en ny slik leder.

Likevel er situasjonen selvsagt alvorlig og det er en skremmende påminner om menneskets natur. All historie om grusomhetene som ble begått under andre verdenskrig syntes lite verdt når mennesket møter motstand i form av fattigdom og økonomisk krise. Problemet er jo også nå at de fleste blant besteforeldregenerasjonen som følte andre verdenskrig og nazisme på kroppen har gått bort, og det er svært få av dem som er ressurssterke og ennå friske nok til å bidra til å demme opp for nazistiske holdninger. De voksne og unge i Europa i dag er blant en generasjon som har hatt det ganske bra inntil nylig, på kort tid har de mistet forholdsvis mye. Det, kombinert med at de ikke har erfart andre verdenskrig selv er en farlig kombinasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så mye kriminalitet blant innvandrere? På grunn av lave straffer.

Konklusjon: Innvandring er bra, men straffene må økes og støtteordningene må avskaffes.

Det finnes utallige andre konklusjoner man kan komme fram til, strenge straffer har faktisk vist seg å ikke være særlig avskrekkende - og lange straffer er også en enorm utgiftspost. God oppfølging i barndom gjennom barnevern og skaping av idrettslag, ungdomsklubber o.l er mye bedre investeringer enn å øke straffenivået.

Og ja, høyreekstremisme er på fremmarsj i Europa, dog ikke så mye nazisme men anti-islamisme: Sverigedemokratene i Sverige, Nasjonal Front i Frankrike og Jobbik i Ungarn er partier langt ute på høyre fløy som har fått rekordhøy oppslutning de siste årene. Kombinasjonen av innvandringsrelaterte problemer, arbeidsledighet og misnøyen som kommer som et resultat av dette er mildt sagt uheldig.

Hvorfor trekker de europeiske velferdsstatene til seg innvandrere uten inntekt? På grunn av velferdsstatens støtteordninger.

Store deler av innvandrerne er ulovlig i landet pga nærhet til Nord-Afrika, disse er de pliktige til å behandle på en human måte med mat, husly osv mens de venter på utkastelse som også er en stor utgiftspost.

Endret av meh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dsds

Om 5-15 år er Norge i samme situasjon. Men først skal vi se Hellas gå under, deretter Spania, Italia, Portugal, England, Frankrike, Danmark, Sverige før vårt eget land kollapser under sosialismen, globaliseringen og vekstgalskapens navn. Nordmenn flest kommer ikke til å skjønne bæret selv om land etter land kollapser rundt oss. "Vi er spesielle. Vi kan "ta det tilbake!" eller gå i rosetog for økonomien".

Jeg antar at å legge i fra seg ideen om at vi alltid kommer til å være rike, at globaliseringen har fungert, at innvandringen er suksessfull og at det alltid vil være status quo, er vanskelig.

Noen få av oss har imidlertid tatt, eller holder på å ta, visse forhåndsregler. Kom dere ut av byene, spesielt Oslo. Ei eiendom og land. Ha kunnskaper om jordbruk, jakt og fiske, og kanskje mekanikk og elektronikk. Det er godt mulig du ikke har noen jobb om 10 år, og ingen utsikter til å få noen. Kanskje du ikke en gang vil få noen hjelp av myndighetene. Kanskje de bare trekker på skuldrene og sier; "sorry mac, vi har ikke mer penger".

Men jeg antar de fleste ikke engang i sin villeste fantasi innser at det KAN skje, med ganske stor sannsynlighet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...