Gå til innhold

Er dette normalt? (Lønn+tilegg osv)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Okei :-)

Jeg er HELT ny på dette.

Hvordan "melder" jeg meg inn i en fagforening??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og ja, det stemmer jeg var utrolig dum, men skrev under på en kontrakt hvor det stod at jeg ikke får overtidstilegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Men nå vet du det. Du skal mest sannsynlig være medlem av Handel og Kontor. Følg linken og kontakt ditt lokallag.

MEN: jeg vil advare mot å tro at det her blir en god løsning sånn helt uten videre. Dere er få ansatte, dermed blir dere en veldig liten gruppe som skal kjempe frem disse rettighetene. Fagforeningen vil hjelpe dere med råd og hva som er lov og ikke, men det er dere selv som må gjøre jobben.

Forøvrig er det helt riktig som nevnt tidligere i tråden: arbeidsmiljøloven gjelder for deg, og vilkår dårligere enn arbeidsmiljøloven er ikke lov å avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste innlegget her er direkte feil. Arbeidsmiljøloven er en MINIMUMSLOV. Dette betyr at det er ulovlig å inngå kontrakter som gir deg dårligere vilkår enn denne. Det vil si at du har lovfestet krav på overtidstillegg. Om du har kveldstillegg gjelder bare om bedriften har tariffavtale. Anbefaler deg sterkt å bli fagorganisert.

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CG0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.fagforbundet.no%2Ffile.php%3Fid%3D5598&ei=mdGmT_X4EMTO4QSBw4y-CQ&usg=AFQjCNHMUbc0Hl52dpMzD43AtzShgmsc1Q

Er ikke det, nei... Man kan forhandle seg frem til bedre vilkår ved å vise til arbeidsmiljøloven, men så lenge man har skrevet under på noe frivillig har man gått med på det! Og da hjelper det ikke å snakke dritt om arbeidsgiver med kolleger, eneste som hjelper er å gå sammen for å endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Er ikke det, nei... Man kan forhandle seg frem til bedre vilkår ved å vise til arbeidsmiljøloven, men så lenge man har skrevet under på noe frivillig har man gått med på det! Og da hjelper det ikke å snakke dritt om arbeidsgiver med kolleger, eneste som hjelper er å gå sammen for å endre.

Dette stemmer ikke. Det er ikke lov å avtale noe som er dårligere enn arbeidsmiljøloven. Alle de punkt der kontrakten er i strid med arbeidsmiljøloven gjelder ikke. Enhver rett ville ledd herfra til månen dersom trådstarter hadde gått til sak grunnet manglende overtidsbetaling eller annen form for kompensasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det, nei... Man kan forhandle seg frem til bedre vilkår ved å vise til arbeidsmiljøloven, men så lenge man har skrevet under på noe frivillig har man gått med på det! Og da hjelper det ikke å snakke dritt om arbeidsgiver med kolleger, eneste som hjelper er å gå sammen for å endre.

Det hadde vært morsomt hvis man kunne signere kontrakter i hytt og pine som overskrev lover! Jeg skulle gjerne signert en kontrakt med arbeidsgiver om at jeg har lov til å kjøre over fartsgrensa så fremt det kommer arbeidsplassen min til gode, men det går ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...