Gå til innhold

Bunadspoliti


pandabear

Anbefalte innlegg

Mener det er 1956-modellen jeg har.

Det kunne jeg kanskje klart å tenke meg til selv, du sa jo at du har det stripete forkleet... beklager hjernehikken. Sukk.

I prinsippet er det da på med både forkle og belte. Det er kanskje aksept nå for å droppe forkleet, og det skal jeg ikke krangle på, men beltet gir jeg meg ikke på at må brukes. :pisk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cupcakes

Det kunne jeg kanskje klart å tenke meg til selv, du sa jo at du har det stripete forkleet... beklager hjernehikken. Sukk.

I prinsippet er det da på med både forkle og belte. Det er kanskje aksept nå for å droppe forkleet, og det skal jeg ikke krangle på, men beltet gir jeg meg ikke på at må brukes. :pisk:

Belte kommer jeg til å bruke, det er så fint! :) og har akkurat fått det strammet inn, forrige helg måtte jeg bare bruke forkle da beltet var for stort, og var koselig ned forkle når jeg ble vant til det altså, men ble litt usikker på hva som er reglen lissom, en ser jo å hører så mye forskjellig, og jeg vil helst bruke bunaden så riktig som mulig :jepp: da blir det nok begge deler i morgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cessie

Jeg skal for første gang stille med bunad i 17. maitoget i år. Jeg har aldri prøvd å spille trompet med bunaden på før, og i år har den krympa litt i skapet i tillegg, så jeg er veldig spent på dette prosjektet. :sjenert:

Ferdigstappa vippe har jeg, men liker ikke å bruke den. Pleier å flette håret mitt slik at den danner en krans på hodet.

Jeg har ikke øredobber eller paraply, så der er jeg vel trygg. Og jeg har jakka som hører til. Puh.

Noe av det verste jeg ser er hår som er stylet på en prangende måte, eller overdrevent mye sminke. Store solbriller, feil sko eller andre ting som kræsjer totalt.

Trompet går nok greit, det er verre med trombone... Vurderer å bruke "MacGyver-teip" for å holde sjal, belte osv. på plass :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Michelet

Det verste jeg vet er når folk trer ei farget pølse ned på hodet og påstår at det hører til bunaden. Klarer ikke folk bruke vippebånd får de heller gå uten noe som helst på hodet.

Untitled-1110.png

Hvilken bunad er dette? Den var råfin!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ein av beltestakkane.

Linis; du har nok ein såkalla "ferdigstappa" vippe, då er det nok ikkje så mykje å få gjort ;) Dei ferdigstappa er laga for dei med kort hår. Ein skal eigentleg vippe håret med eit langt band. Sjå her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette bildet av en setesdalsbunad får meg til å grøsse! Setesdalsbunad

Dama på bildet har ikke skaut, eller plagg som det egentlig heter, på hodet. Dette er ikke like nøye for alle bunader, men nåde den som viser seg i Setesdal på 17. mai i bunad og uten hodeplagg!

Videre ser det ut som modellen har bare legger eller helt tynn nylonstrømpebukse. Hun skulle hatt sorte ullstrømper eller i det minste sort strømpebukse. Bunaden mangler også belte. Dette kan enten være av lær eller vevd. Mellom jakka og toppen av stakken er det en ganske stor åpning. Grunnen ser ut til å være at selene er for lange så stakken kommer for langt ned.

Det verste er at dette bildet er fra en produsert av bunader: Norske Bunader

EDIT:

Nå kom jeg på enda en feil ved bunaden på bildet, og det er avstanden mellom understakken og overstakken. På en riktig tilpasset bunad skal kantene på stakkene følge hverandre parallelt, og det hvite stoffet fra understakken skal ikke stikke fram.

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Uff, nå blir jeg vel sikkert skutt av å stikke meg fram og si at jeg synes bunadslips er råtøft! :fnise:

Bunadslips? Fins det bunadslips?? :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Eg irriterer meg berre over folk med überstæsja hår og masse sminke. Skal eg sjå ut som traust budeie på nasjonaldagen så skal faen meg inga andre sjå bra ut heller. Eg drit i om folk brukar heilt bunaden, dette er jo konstruerte plagg likevel, og eg er heilt viss på at det er meininga at ein skal kunne tilpassa plagga sine. Hodeplagg? Berre om ein synest ein kler det, sjølv anar eg ikkje kor dustekysa mi er ein gong.

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

http://www.sptzbrgnshop.no/

Men herregud for noen priser! :sjokkert:

Takker :takke:

Jeg kan tenke meg det er silkeslips, så da blir det dyrt.

Men det var jo unektelig litt... Hvorfor er det brukt broderiene til kvinnebunadene på et slips, og ikke elementer fra mannsbunadene? Hm... :klo:

Uansett så var det ikke et fra der jeg har tilknytning, så jeg tror nok ikke det blir bunadslips på meg i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bunadslips! :haar:

Hvordan er det meningen at de skal brukes? Skal mannen ha dem på for å matche konas bunad hvis han selv går kledd i dress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :takke:

Jeg kan tenke meg det er silkeslips, så da blir det dyrt.

Men det var jo unektelig litt... Hvorfor er det brukt broderiene til kvinnebunadene på et slips, og ikke elementer fra mannsbunadene? Hm... :klo:

Uansett så var det ikke et fra der jeg har tilknytning, så jeg tror nok ikke det blir bunadslips på meg i år.

Ullstoffet som er brukt i slipset er lik ullstoffet som benyttes i kvinnebunaden fra Nordland.

Broderigarnet er 100% norsk ull fra Rauma Ullvarefabrikk og ullstoffet er levert av Gudbrandsdalen Uldvarefabrikk.

Dette tatt fra Blå Nordland-slipset.

Men dyrt, ja! Helt enig. Synes likevel det ser kult ut. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Ja, jeg har tendenser til bunadspoliti i meg. Jeg reagerer ikke når folk mangler noe, men jeg synes man skal ha riktig tilbehør til bunaden. En del mennesker har ikke råd til å kjøpe komplett bunad med en gang, og mangler kanskje noe av sølvet, og det reagerer jeg ikke på.

Men når folk går med tilbehør som hører til en annen bunad, eller jakke, bunad uten forkle, eller sko som ikke passer, da kjenner jeg bunadspolitiet i meg komme frem ;)

Jeg må dessverre bruke min mors bunadssølv (Hun har nordfjordbunad, jeg sunnmørsbunad) fordi jeg mistet mitt eget for flere år siden.. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette bildet av en setesdalsbunad får meg til å grøsse! Setesdalsbunad

Dama på bildet har ikke skaut, eller plagg som det egentlig heter, på hodet. Dette er ikke like nøye for alle bunader, men nåde den som viser seg i Setesdal på 17. mai i bunad og uten hodeplagg!

Videre ser det ut som modellen har bare legger eller helt tynn nylonstrømpebukse. Hun skulle hatt sorte ullstrømper eller i det minste sort strømpebukse. Bunaden mangler også belte. Dette kan enten være av lær eller vevd. Mellom jakka og toppen av stakken er det en ganske stor åpning. Grunnen ser ut til å være at selene er for lange så stakken kommer for langt ned.

Det verste er at dette bildet er fra en produsert av bunader: Norske Bunader

EDIT:

Nå kom jeg på enda en feil ved bunaden på bildet, og det er avstanden mellom understakken og overstakken. På en riktig tilpasset bunad skal kantene på stakkene følge hverandre parallelt, og det hvite stoffet fra understakken skal ikke stikke fram.

Kinabunader. Du får det du betaler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må dessverre bruke min mors bunadssølv (Hun har nordfjordbunad, jeg sunnmørsbunad) fordi jeg mistet mitt eget for flere år siden.. :sukk:

Det synes jeg ikke gjør noe (og jeg er ganske streng ellers). Dette fordi det var vanlig i gamle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinabunader. Du får det du betaler for.

Ja, jeg kjenner til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...