Gå til innhold

Bunadspoliti


pandabear

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke forkle til bunaden min enda. Alle jeg har vært hos (sydame, farmor osvosv) mener at det ble for mye med forkle. (har det ferdig sydd liggende med stoffrestene, sydama ville ikke ordne det)

Jeg har heller ikke alt sølvet til beltet og ikke den store "blomsten" på ryggen av bunaden.

Du skrev vel i en tråd at du har Romeriksbunad. Av det jeg har sett, virker det som det omtrent er like vanlig å droppe forkle som å ha det med. Og den "gamle" bunaden hadde vel ikke forkle. Så sånn sett gjør du vel ikke noe "galt", selv om jeg personlig synes den er mye finere med forkle, den er så kjedelig uten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker slik vippe, og jeg tror aldri jeg har sett noen med bunad som faktisk har vippet håret sitt med bånd. Det er kanskje ikke "riktig" for 100 år siden, men i hvert fall de siste 50 årene har det blitt brukt slik vippe som det er på bildet, og da må man vel kunne si at det hører til? Det er nok flere ting med bunader som har blitt endret på for bekvemmelighetens skyld...

Ja, de vippepølsene på bildet ble laget for at de som har kort hår også skal kunne gå med vippet hår. De er ikke ment som erstatning for bekvemmelighetens skyld for de som har langt hår.

Om man skal endre alt for bekvemmelighetens skyld, da kan man vel også argumentere for at man kan trykke mønsteret på stakken i stedet for å sy det på. Så kan man få det billig fra Kina, og heller trykke på bomull i stedet for det tunge stoffet som vanligvis brukes. Det er jo mye mer bekvemt å gå med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk bunaden var den ikke komplett, jeg mangler fortsatt sølv og enkelte "små-deler" deriblandt kyse. Skal jeg ikke bruke bunaden fordi jeg ikke har råd til å kjøpe det jeg mangler?

Men ellers er jeg enig at man bør bruke det som hører til ens egen bunad og ikke bruke det man føler for. Og en Nordlansbunad uten sjal er noe av det dummeste jeg ser 17 mai.

Ja, du får virkelig la være å gå med en uferdig bunad hvis du skal legge deg borti at enkelte velger å gå med nordlandsbunad uten sjal. Fei for din egen dør.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de vippepølsene på bildet ble laget for at de som har kort hår også skal kunne gå med vippet hår. De er ikke ment som erstatning for bekvemmelighetens skyld for de som har langt hår.

Om man skal endre alt for bekvemmelighetens skyld, da kan man vel også argumentere for at man kan trykke mønsteret på stakken i stedet for å sy det på. Så kan man få det billig fra Kina, og heller trykke på bomull i stedet for det tunge stoffet som vanligvis brukes. Det er jo mye mer bekvemt å gå med.

Hehe :)

Jeg er ikke enig med deg angående vippene, men så er jeg ikke så ekstremt konservativ heller når det gjelder bunad. Synes f.eks. bunadsparaplyer er fine.

Jeg lærte en del om bunader når jeg fikk sydd min, og i gamle dager var man ikke så ekstremt konservativ på hvordan er bunad skulle være som man er i dag. Da tok man ofte de stoffene man fikk tak i, brukte arvesølv og satte det litt sammen slik man hadde mulighet til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink: Og dette gidder folk å irritere seg over...
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du får virkelig la være å gå med en uferdig bunad hvis du skal legge deg borti at enkelte velger å gå med nordlandsbunad uten sjal. Fei for din egen dør.

Jeg skjønner det helt når de ikke har hatt mulighet til å få tak i av ulike grunner, men de jeg kjenner gidder bare ikke ta med seg skjerfet og da syntes jeg det er teit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, nå blir jeg vel sikkert skutt av å stikke meg fram og si at jeg synes bunadslips er råtøft! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det helt når de ikke har hatt mulighet til å få tak i av ulike grunner, men de jeg kjenner gidder bare ikke ta med seg skjerfet og da syntes jeg det er teit.

Det heter sjal, ikke sjerf. Du kan klage når din egen bunad er komplett, ikke en dag før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Søgni

Den bunaden jeg har, er en som har gått gjennom ganske mange forandringer på få år. Den er ganske nylig ferdigkonstruert, og det som var godkjent for få år siden, er ikke det som er godkjent nå. Både når det gjelder tilbehør, fargesammensetninger/detaljer og ikke minst sølv. Min bunad som er kjøpt rundt årtusenskiftet, er ganske ulik den som er kjøpt f.eks. i 1975 eller 1985. Derfor ser det ut som de som bruker bunader som er kjøpt tidligere enn meg gjør noe "feil", selv om de ikke gjør det.

Men når folk begynner med Bergansjakke, stiletthæler og lignende, da blir det rett og slett feil.

Jeg kan også styre min begeistring for bunadsparaplyer, de er glorete.

Jeg passer meg for å ikke gjøre meg opp en mening om hva som er rett tilbehør/utforming på bunader jeg ikke kjenner historien bak. Mange bunader har gått gjennom mange forandringer siden de først ble lansert.

Endret av Søgni
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Er det flere som meg som irriterer seg over folk som dropper forklet og sjal og andre obligatoriske ting til bunaden?

Jeg har forståelse for at alle ikke har lyst til å gå med en kyse på hodet, men sett bort ifra det kan det da ikke være så vanskelig å gå med en komplett bunad?

Jeg gjør også det. Syns til og med at folk kan ta seg bryet med å bruke hodeplagg og riktige strømper, så jeg er rene bunadsnazien :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater bunadsregler! There, I said it. Jeg synes at bunader skal bæres av folk som føler seg fin og stolt i den, og hvis de føler seg mest komfortabel med å gå i rosa joggesko til den – gå i rosa joggesko! Å bryte bunadsregler går virkelig ikke utover noen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Søgni

Jeg hater bunadsregler! There, I said it. Jeg synes at bunader skal bæres av folk som føler seg fin og stolt i den, og hvis de føler seg mest komfortabel med å gå i rosa joggesko til den – gå i rosa joggesko! Å bryte bunadsregler går virkelig ikke utover noen.

Hvis man absolutt skal gå i rosa joggesko, fordi bunadssko er for ukomfortabelt, så kan man like gjerne droppe hele bunaden synes jeg. Det er begrenset hvor behagelig det er å gå i bunad i utgangspunktet, og bunadssko er virkelig ikke de verste skoene å gå i, sammenlignet med andre pensko.

Det går ikke utover meg personlig at noen velger å gå i rosa joggesko til bunad nei, men jeg synes det ødelegger inntrykket av at det er et festantrekk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joggesko kan jeg faktisk forstå. Noen har seriøse ryggproblemer og bunadssko ville vært drepen. Det går an å få svarte, anonyme joggesko og til en bunad som går i bakken der man nesten ikke ser skoene, så hadde jeg ikke reagert nevneverdig på dette.

Men kanskje ikke så stilig når bunaden er 30-40 cm over bakken og man ser de VELDIG godt? (Og bunaden egentlig skulle vært lang..)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skrev vel i en tråd at du har Romeriksbunad. Av det jeg har sett, virker det som det omtrent er like vanlig å droppe forkle som å ha det med. Og den "gamle" bunaden hadde vel ikke forkle. Så sånn sett gjør du vel ikke noe "galt", selv om jeg personlig synes den er mye finere med forkle, den er så kjedelig uten. :)

Hvis hun har romeriksbunad er det en stor mangel og skippe forkle, det er ikke "for mye" med. Og uten broderi på ryggen? Det blir også en mangel spør du meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanskje ikke så stilig når bunaden er 30-40 cm over bakken og man ser de VELDIG godt? (Og bunaden egentlig skulle vært lang..)

Nei, kanskje ikke da. Min, som riktignok har krympet i skapet, er omtrent i bakken. Hadde den passet så hadde jeg vært tilbøyelig til å kjøpe mer behagelige, veldig nøytrale svarte sko, siden ryggen min er på bærtur. Normalt sett ville jeg ikke det.

Mini har festdrakt og kommer til å gå med mørke ballerinasko til. Rett og slett fordi jeg ikke kjøper dyre sko til engangsbruk og billige sko er gnagsårhelvete. Men hun er bare 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imli

Eg synest det er greitt å eksprimentere litt - det skal jo vera ein levande tradisjon, så å ta i bruk gammalt, arva sølv, eit anna forkle/sjal, gå utan forkle osv, ser eg ikkje problemet med. Det eg likar dårleg, er folk som ikkje har tilknytning til bunaden sin, men berre tok ein som var fin! Akkurat der er eg litt "bunadspoliti". Eg har møtt folk som ikkje har visst kor bunaden sin kjem frå :overrasket: Når ein skal ha bunad, skal ein ha ein frå heimplassen (der ein har vakse opp/der ein bur), eller frå ein plass slekta kjem frå.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest imli

Nei, kanskje ikke da. Min, som riktignok har krympet i skapet, er omtrent i bakken. Hadde den passet så hadde jeg vært tilbøyelig til å kjøpe mer behagelige, veldig nøytrale svarte sko, siden ryggen min er på bærtur. Normalt sett ville jeg ikke det.

Mini har festdrakt og kommer til å gå med mørke ballerinasko til. Rett og slett fordi jeg ikke kjøper dyre sko til engangsbruk og billige sko er gnagsårhelvete. Men hun er bare 7.

Eg synest andre sko er greitt til ungar (spesielt dei som skal gå i barnetog!), men ikkje til vaksne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cessie

Eg synest andre sko er greitt til ungar (spesielt dei som skal gå i barnetog!), men ikkje til vaksne.

Bruker svarte joggesko sammen med bunaden når jeg går i tog (spiller i korps, noe som er en utfordring i seg selv med bunad...), og Jelsa-bunaden (Rogaland) er heldigvis så lang at ingen ser hva jeg har på beina. Tror ikke jeg hadde gjort det om jeg hadde en bunad med kortere skjørt.

Irriterer meg mest på de som har regn-/allværsjakker over bunadene. Det finnes gjennomsiktige regnkåper som kan kjøpes på Sparkjøp og lignende butikker for under hundrelappen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri tenkt på noen gang hva folk har til bunaden eller ikke har.mulig jeg ikke har studert det så nøye. men jeg har nok med å kose meg om jeg ikke skal sjekke om folk har riktig bunads tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg irriterer meg berre over folk med überstæsja hår og masse sminke. Skal eg sjå ut som traust budeie på nasjonaldagen så skal faen meg inga andre sjå bra ut heller. Eg drit i om folk brukar heilt bunaden, dette er jo konstruerte plagg likevel, og eg er heilt viss på at det er meininga at ein skal kunne tilpassa plagga sine. Hodeplagg? Berre om ein synest ein kler det, sjølv anar eg ikkje kor dustekysa mi er ein gong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...