Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje jeg kan høre med de som har greie på ting her inne da. Hvilken bunad er det lov å velge?

Hva ligger i tilhørighet? Min familie bor og kommer fra Oslo i tre generasjoner bakover. Kan man gå lenger bak enn det? Oslo har vel ingen ekte bunad, kun festdrakt? Hva med mannen min og hans familie? Er det lov å velge der han kommer fra, som også er der vi bor?

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Er det noen som har en bildelenke til hvordan vippet hår egentlig ser ut/hva det er? Jeg pleier å være en racer på google, men nå finner jeg ingen fornuftige bilder. Etter all googling har jeg inntrykk av at det er telemarkstradisjoner vi snakker om :klo:

Jeg har nok snev av bunadspoliti i meg, selv om jeg ikke er av de verste. Reagerer på:

*allværsjakker

*bunadsparaplyer (de med mønstertrykk)

*bunadslips (stygge)

*stiletthæler eller joggesko (helt nøytrale og ganske lave svarte pensko/pumps er litt bedre. Det gir i alle fall inntrykk av at man har forsøkt å finne noe som ikke skjærer seg helt.) I en del tilfeller må man velge sko etter vær og føre, og i Longyearbyen f.eks er det ikke helt uvanlig å se selskinnsstøvler til bunaden på 17.mai.

For å være ekstra inkonsekvent vil jeg minne om at bunadstradisjoner heller ikke er helt statiske. Bunadbruken må få utvikle seg, som alt annet. Mange av bunadene våre er jo slett ikke kopier av drakter brukt i gamle dager, men derimot antrekk som er komponert i moderne tid. Grunnlaget for valg av mønster og stoff kan være gamle broderier eller stoffer som har vært brukt til noe helt annet.

• Liker 1
Skrevet

Er det noen som har en bildelenke til hvordan vippet hår egentlig ser ut/hva det er? Jeg pleier å være en racer på google, men nå finner jeg ingen fornuftige bilder. Etter all googling har jeg inntrykk av at det er telemarkstradisjoner vi snakker om :klo:

Her er en link til hvordan vippe hår og hvordan det ser ut:

Vippe hår

Det er en telemarkstradisjon, ja. Men vet ikke om det er flere steder de vipper hår?

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

Kanskje jeg kan høre med de som har greie på ting her inne da. Hvilken bunad er det lov å velge?

Hva ligger i tilhørighet? Min familie bor og kommer fra Oslo i tre generasjoner bakover. Kan man gå lenger bak enn det? Oslo har vel ingen ekte bunad, kun festdrakt? Hva med mannen min og hans familie? Er det lov å velge der han kommer fra, som også er der vi bor?

Klart du kan velje bunad frå der du bur! Vi har faktisk nett hatt same diskusjonen: husbonden er frå Oslo, men ingen av dei Oslo-draktene er så veldig fine. Så har han røter frå Nord-Trøndelag, men vi finn rett og slett ikkje Namdalsbunad for menn. Om nokon her kjenner til eit bilete til Namdalsbunad for menn, så skrik ut! Då sto han att med å velje etter bustad, så no blir det nok Romeriksbunad på han. Det må jo vere greitt, det!

Skrevet

Når jeg leser denne tråden, føler jeg meg lettet over at jeg faktisk ikke har bunad.. Da blir det kjole og pumps til 17. mai :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha! Trodde bunadsøredobber var skikkelig fy-fy plutselig jeg. Skjønner mer nå. Kunne aldri brukt vanlige øredobber til bunaden min :P

Jo, bunadsøredobber er skikkelig fy fy!

• Liker 1
Gjest imli
Skrevet

Ja, å velje ein bunad frå der du bur, er heilt "lov"! Tilknytning handlar om bustad og/eller kor ein har slekt :)

Gjest strykebrett
Skrevet

Slik jeg ser det så handler det om tilknytning. Der du og mannen bor har du jo helt klart tilknytning til, så det mener jeg er helt logisk at du kan velge bunad derfra. Og fra der man selv er oppvokst naturligvis.

Å velge en bunad fra et sted noen i slekta di har bodd for 100 år siden og som du aldri har bodd eller føler noen tilhørighet til blir "feil" i mine øyne.

Skrevet

Bruker svarte joggesko sammen med bunaden når jeg går i tog (spiller i korps, noe som er en utfordring i seg selv med bunad...), og Jelsa-bunaden (Rogaland) er heldigvis så lang at ingen ser hva jeg har på beina. Tror ikke jeg hadde gjort det om jeg hadde en bunad med kortere skjørt.

Jeg skal for første gang stille med bunad i 17. maitoget i år. Jeg har aldri prøvd å spille trompet med bunaden på før, og i år har den krympa litt i skapet i tillegg, så jeg er veldig spent på dette prosjektet. :sjenert:

Ferdigstappa vippe har jeg, men liker ikke å bruke den. Pleier å flette håret mitt slik at den danner en krans på hodet.

Jeg har ikke øredobber eller paraply, så der er jeg vel trygg. Og jeg har jakka som hører til. Puh.

Noe av det verste jeg ser er hår som er stylet på en prangende måte, eller overdrevent mye sminke. Store solbriller, feil sko eller andre ting som kræsjer totalt.

Gjest Spinell
Skrevet

Vippe hår

Det er en telemarkstradisjon, ja. Men vet ikke om det er flere steder de vipper hår?

Takk, FruLuna!

Skrevet

Når jeg fikk bunaden var den ikke komplett, jeg mangler fortsatt sølv og enkelte "små-deler" deriblandt kyse. Skal jeg ikke bruke bunaden fordi jeg ikke har råd til å kjøpe det jeg mangler?

Men ellers er jeg enig at man bør bruke det som hører til ens egen bunad og ikke bruke det man føler for. Og en Nordlansbunad uten sjal er noe av det dummeste jeg ser 17 mai.

Jeg synes sjalet ødelegger Nordlands bunaden. Det fineste broderiet er jo bak på ryggen og skjules av det stygge sjalet.

• Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg synes sjalet ødelegger Nordlands bunaden. Det fineste broderiet er jo bak på ryggen og skjules av det stygge sjalet.

:hakeslepp:

Sjalet (og forkleet, som jo er i samme mønster) er jo det eneste som er pent på en nordlandsbunad.

Skrevet

Eg synest og sjalet og forkleet er det finaste på nordlandsbunaden, det er det som gjer at han skiller seg frå mange andre. Utan det vert han jo berre ein vanleg kjedeleg sak med stakk og liv i same farge med litt broderi her og der.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nordlandsbunad og er enig i at sjalet og forkleet er noe som gjør bunaden, men liker ikke at sjalet skjuler det fine broderiet på ryggen, samt at det holder seg aldri der det skal. Jeg orker rett og slett ikke å gå hele 17. mai og passe på det sjalet. Det er nok å passe på i Oslo som det er.

• Liker 2
Gjest Cupcakes
Skrevet

Mon tro om bunadspolitiet kan hjelpe meg litt :)

Jeg har arvet en vestfdolbunad ( rød og blå) jeg har også fått med belte (støler) veske og det stripete forkle. Har hørt noen si at man må velge å bruke forkle eller belte, noen ser jeg bruker begge deler, og andre bare en av delene. Prøvde å finne ut av det med nettsidene til husfliden o.l. Men finner kkke ut av det. Noen her som har peiling? :)

Skrevet

Det verste jeg vet er når folk trer ei farget pølse ned på hodet og påstår at det hører til bunaden. Klarer ikke folk bruke vippebånd får de heller gå uten noe som helst på hodet.

Untitled-1110.png

Kan du lære med hvordan dette vippebåndet fungerer da? Lag en video! :jepp:

Jeg fikk beskjed om at det skal flettes rundt på en spesiell måte, men jeg har aldri klart det :( Så jeg pleier som regel å krølle håret "bunadstyle" for deretter dra på pølsa

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Linis: se FruLunas innlegg #83 på denne siden :)

Endret av Spinell
  • Liker 1
Skrevet

Mon tro om bunadspolitiet kan hjelpe meg litt :)

Jeg har arvet en vestfdolbunad ( rød og blå) jeg har også fått med belte (støler) veske og det stripete forkle. Har hørt noen si at man må velge å bruke forkle eller belte, noen ser jeg bruker begge deler, og andre bare en av delene. Prøvde å finne ut av det med nettsidene til husfliden o.l. Men finner kkke ut av det. Noen her som har peiling? :)

Hva slags Vestfoldbunad har du? Både 1932- og 1956-modellene har belte, 1956-modellen skal såvidt jeg vet brukes med forkle i tillegg til det.

Skrevet

Vippe hår

Men i alle dager, mitt vippebånd er sydd sammen. Kan jeg sprette det opp da? :sjenert:

Gjest Cupcakes
Skrevet

Hva slags Vestfoldbunad har du? Både 1932- og 1956-modellene har belte, 1956-modellen skal såvidt jeg vet brukes med forkle i tillegg til det.

Mener det er 1956-modellen jeg har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...