Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er kjempegøy å være bunadspoliti! :fnise:

Jeg gir ikke stygge blikk altså, jeg bare morer meg med å kommentere for meg selv sånt som øredobber, strømper i feil farge, manglende forkle og alt annet folk finner på. I prinsippet mener jeg nemlig at hele denne oppkonstruerte bunadsgreia er ytterst merkelig, men så er jeg superstrengt oppdratt av reale bunadspolitier og vet hvordan det SKAL være :fnise:

Endret av Karmosin
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og at alle dere som irriterer dere over dette skal gå rundt å irritere dere over dette den dagen vi skal feire Norge, er ENDA TEITERE!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig!

Og øredobber og bunadsparaply?

AnonymBruker
Skrevet

Og øredobber og bunadsparaply?

Har øredobbene ja, bruker ikke paraply til bunaden.

AnonymBruker
Skrevet

Har øredobbene ja, bruker ikke paraply til bunaden.

Fyyyyy!!!

:kjefte: :kjefte: :kjefte: :kjefte: :kjefte: :kjefte: :kjefte: :kjefte: :kjefte: :kjefte:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fyyyyy!!!

:kjefte: :kjefte: :kjefte: :kjefte: :kjefte: :kjefte: :kjefte: :kjefte: :kjefte: :kjefte:

Morsom du.

Gjest imli
Skrevet

Eg skjøner ikkje kva som er så ille med å bruke paraply? Regner det, så regner det. Er det betre å bruke regnjakke, eller la heile bunaden verte klissvåt?

• Liker 3
Gjest strykebrett
Skrevet

Eg skjøner ikkje kva som er så ille med å bruke paraply? Regner det, så regner det. Er det betre å bruke regnjakke, eller la heile bunaden verte klissvåt?

Enig med deg i det, selv om jeg er "bunadspoliti". Syns ikke paraply gjør noe, fordi den er ikke en del av antrekket på en måte, og den er det minste av onder kan man si.

Men jeg finner likevel en bøytral svart paraply hvis jeg har på bunaden da :)

AnonymBruker
Skrevet

Går kledd som jeg vil jeg og gir en F i hva andre mener. Så lenge det ikke skader noen, noe dette ikke gjør.

Gjest Søgni
Skrevet

Siden jeg skrev i første innlegg at jeg mislikte bunadsparaplyer, så må jeg presisere at jeg mener paraplyer som har bunadsmønster, som skal matche bunaden. Altså spesialdesigna til de ulike bunadene. Paraply i seg selv blir noe helt annet, og det er jo naturlig å bruke det når det regner.

Jaja, jeg får vel gi meg, før jeg virkelig gir inntrykk av å være en person som går rundt for å målrettet finne feil med folk i bunad :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ille å bruke paraply, men bunadsparaplyer er djevelens verk!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at øredobber er feil, men jeg bruker det uansett. Jeg bruker ting i ørene hver eneste dag og har ikke tenkt til å måtte forandre meg hver gang jeg skal pynte meg med bunad. Skal jeg da også ta ut piersingene jeg har i øret?

Skrevet

Akkurat den er jeg enig i, faktisk. Har ikke så mye imot bunadsparaplyene heller jeg. Riktignok synes jeg ikke de er overvettes fine, og det er like greit med en enkel svart en, men jeg ville nå mye heller hatt en bunadsparaply til min bunad enn en eller annen paraply i knallfarge. (Min rød- og hvitstripede paraply ville f.eks. ikke vært lekker til min bunad ;) og det finnes garantert enda verre fargekombinasjoner. )

Gjest IngvildSF
Skrevet

Jeg vet at øredobber er feil, men jeg bruker det uansett. Jeg bruker ting i ørene hver eneste dag og har ikke tenkt til å måtte forandre meg hver gang jeg skal pynte meg med bunad. Skal jeg da også ta ut piersingene jeg har i øret?

For oss uinnvidde: Hva er feil med øredobber?

AnonymBruker
Skrevet

Alt.

Gjest Tekola
Skrevet

Det dreier seg vel om øredobber som ikke hører til bunaden?

Jeg har sett folk med sånne svære hengeøredobber som ikke hørte til bunaden, det så skikkelig rart ut!

Skrevet

Det er kjempegøy å være bunadspoliti! :fnise:

Jeg gir ikke stygge blikk altså, jeg bare morer meg med å kommentere for meg selv sånt som øredobber, strømper i feil farge, manglende forkle og alt annet folk finner på. I prinsippet mener jeg nemlig at hele denne oppkonstruerte bunadsgreia er ytterst merkelig, men så er jeg superstrengt oppdratt av reale bunadspolitier og vet hvordan det SKAL være :fnise:

Selv har jeg trykktykjol. Synes det så ut som om det ville falle en AB her tungt for brystet :redd:

Avsporing : kul avatar, jeg prøvde å børste den av paden, haha.

• Liker 1
Skrevet

Nå har vel jeg en bunad det ikke er så mange feil å gjøre med (Gudbrandsdalens festdrakt). Kyse har jeg ikke, og kommer jeg heller aldri til å bruke. Arrester meg. Sølv er arvet, og jeg bruker mine egne sølvkuler i ørene. Har ingen anelse om jeg bruker riktige strømpebukser, visste ikke engang at det var så viktig. Morsomt at folk ser ut til å bli mer og mer opptatt av å bære bunaden "korrekt" nå til dags, kan ikke se for meg bunadspolitiet rundt i gatene for 40 år siden (eller jo, bestemor ble veldig irritert på fotografen jeg var hos som treåring som knøt sammen kysa mi i en sløyfe, den skulle da være åpen). Har forøvrig veeeldig fjerne bånd til Gudbrandsdalen, enda fjernere til en hallingbunad jeg hadde før (arvet begge). Fordi bestemor kommer fra Gudbrandsdalen, og fordi det i starten bare var noen få bunader, spilte ingen rolle om man kom derfra. Men hadde jeg kjøpt ny i dag hadde jeg jo tatt en jeg har stedstilhørighet til. Ellers synes jeg overtupert hår, masse sminke og glorete solbriller er feil, men det synes jeg er feil året rundt, bunad eller ikke. Også liker jeg ikke bunadsprodukter som bunadsparaply, bunad til hund (!) og bunadsslips. Litt rart, ettersom jeg egentlig gir bengen i om paraplyen er rød med svarte prikker på. Jeg har til og med tatt en svart enkel jakke over enkelte ganger da jeg frøs siden jeg ikke har cape. Vet ikke om dette gjør meg til bunadspoliti eller bunadskriminell?

Skrevet

Det med å ikke bruke øredobber kommer (i følge bestemora mi) fra at i gamle dager hadde ikke skikkelige piker eller koner hull i ørene. Det var det bare tatere og denslags som hadde, anstendige, bofaste mennesker drev ikke med slikt.

Det er en av de bunadstingene som jeg synes er ganske uhørt fjollete, ikke minst fordi det har bakgrunn i fordommer. Altså har jeg øredobber i stil med øvrig sølv.

De samme anstendige menneskene kjøpte forøvrig gjerne silkebånd og silkesjal fra disse fæle taterne og sigøynerne for å pynte seg med, og det er det som går igjen i dagens silkebånd og silkesjal til bunader.

Gjest IngvildSF
Skrevet

Det dreier seg vel om øredobber som ikke hører til bunaden?

Jeg har sett folk med sånne svære hengeøredobber som ikke hørte til bunaden, det så skikkelig rart ut!

Haha! Trodde bunadsøredobber var skikkelig fy-fy plutselig jeg. Skjønner mer nå. Kunne aldri brukt vanlige øredobber til bunaden min :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...