Rosa Sitron Skrevet 6. mai 2012 #41 Skrevet 6. mai 2012 Det heter sjal, ikke sjerf. Du kan klage når din egen bunad er komplett, ikke en dag før. Det er greit, etter sommerferien skal jeg da klage høylytt
hakunamatata Skrevet 6. mai 2012 #42 Skrevet 6. mai 2012 Jeg feiret 17.mai i Paris en gang, og de norske barna som var der fløy alle rundt i bunad og hvite/rosa joggesko med blinkelys. Jeg synes det så litt merkelig ut, men hadde nok reagert mer hvis de var voksne. Tror jeg også hadde reagert på voksne i bunad og blinkesko 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #43 Skrevet 6. mai 2012 Det er greit, etter sommerferien skal jeg da klage høylytt Jeg er helt sikker på at du fortsatt vil begå en rekke feil også da.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #44 Skrevet 7. mai 2012 Det heter sjal, ikke sjerf. Du kan klage når din egen bunad er komplett, ikke en dag før. Jeg har en komplett Norlandsbunad, og jeg klager. Ta på deg sjalet jente! 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #45 Skrevet 7. mai 2012 Jeg har en komplett Norlandsbunad, og jeg klager. Ta på deg sjalet jente! Bruker du hvite strømper? 2
^^Belle^^ Skrevet 7. mai 2012 #46 Skrevet 7. mai 2012 Jeg feiret 17.mai i Paris en gang, og de norske barna som var der fløy alle rundt i bunad og hvite/rosa joggesko med blinkelys. Jeg synes det så litt merkelig ut, men hadde nok reagert mer hvis de var voksne. Nå fikk jeg rare bilder i hodet av voksne damer med bunad og rosa blinkesko. ----- Jeg kan for lite om de ulike bunadene til at jeg føler jeg kan være noe bunadspoliti, men jeg synes det er helt forferdelig med for eksempel et tonn sminke eller stiletthæler til bunad. Og så tenkte jeg jeg skulle spør her, siden det virker som om dere har litt bunadspeiling... Hvor lang skal sognebunaden egentlig være? Har sett bilder av både helt fotside og noen som er 5-10 cm over bakken. Jeg har nemlig arvet bestemors sognebunad, og den er heller på den korte siden for meg. Bestemor var høyere enn meg, så hun har nok alltid brukt den kort.
Chloe- Skrevet 7. mai 2012 #47 Skrevet 7. mai 2012 Det verste jeg ser er svære, fargerike, glorete solbriller til bunaden. Ordinære solbriller er naturligvis ok, men sånne digre biebriller med logoer og diamanter på har jeg ikke mye til overs for - og da spesielt ikke i kombinasjon med nasjonaldrakta.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #48 Skrevet 7. mai 2012 Den bunaden jeg har, er en som har gått gjennom ganske mange forandringer på få år. Den er ganske nylig ferdigkonstruert, og det som var godkjent for få år siden, er ikke det som er godkjent nå. Både når det gjelder tilbehør, fargesammensetninger/detaljer og ikke minst sølv. Min bunad som er kjøpt rundt årtusenskiftet, er ganske ulik den som er kjøpt f.eks. i 1975 eller 1985. Derfor ser det ut som de som bruker bunader som er kjøpt tidligere enn meg gjør noe "feil", selv om de ikke gjør det. Jeg er i samme situasjon med min bunad. Jeg har arvet min fra bestemor, og den ser nå "feil" ut i forhold til de som selges. Så jeg føler at bunadspolitiet har ødelagt mye av min glede over bunaden min. Har sluttet å gå med den offentlig, fordi jeg er lei av fremmede som skal rakke ned på bunaden min med skjeive kommentarer eller himlende øyne. Det går an å tenke seg litt om, og passe sine egne saker, og det er bare tåpelig å hevde seg selv ved å rakke ned på andres bunader på denne måten. Spesielt når man sårer folk. Bunad er dessuten basert på en dynamisk og levende tradisjon, og når dere leker bunadspoliti fremstår dere bare som uvitende høns, som flokker dere rundt en konstruert, statisk kleskode. Dersom jeg noen gang trekker frem bunaden min igjen blir det for å provosere sånne som dere mest mulig, og bryte flest mulig kleskoder, og le av dere dersom dere sier noe. 2
Gjest Søgni Skrevet 7. mai 2012 #49 Skrevet 7. mai 2012 Jeg er i samme situasjon med min bunad. Jeg har arvet min fra bestemor, og den ser nå "feil" ut i forhold til de som selges. Så jeg føler at bunadspolitiet har ødelagt mye av min glede over bunaden min. Har sluttet å gå med den offentlig, fordi jeg er lei av fremmede som skal rakke ned på bunaden min med skjeive kommentarer eller himlende øyne. Det går an å tenke seg litt om, og passe sine egne saker, og det er bare tåpelig å hevde seg selv ved å rakke ned på andres bunader på denne måten. Spesielt når man sårer folk. Bunad er dessuten basert på en dynamisk og levende tradisjon, og når dere leker bunadspoliti fremstår dere bare som uvitende høns, som flokker dere rundt en konstruert, statisk kleskode. Dersom jeg noen gang trekker frem bunaden min igjen blir det for å provosere sånne som dere mest mulig, og bryte flest mulig kleskoder, og le av dere dersom dere sier noe. Så dumt at du har sluttet å gå med den offentlig. Jeg synes mangfoldet og hvordan tradisjonen endres, også innenfor de ulike draktområdene, er noe av det som er interessant med bunadstradisjoner. Dessuten er det en folkedrakt, så hvem andre enn du som representant for folket er det egentlig som burde sette føringene for hvordan den brukes? Det er jo ikke en uniform heller "Godkjent" var selvfølgelig feil begrep av meg å bruke uansett, jeg mente "den som selges nå". Da jeg kjøpte min, hadde jeg egentlig mer lyst på et forkle som hørte til en variant som ble solgt tidligere. Angrer litt på at jeg ikke skaffa det i stedet. Som sagt, det jeg synes blir feil etter min smak, er når man tilfører elementer som blir helt malplasserte. Jeg innser at det muligens er en selvmotsigelse når jeg akkurat har skrevet at jeg mener man bør ha et spillerom, men jeg mener rosa joggesko og Bergansjakke bryter for mye. Men jeg korrigerer meg selv ang. konseptet "behagelige sko". Så klart må også folk med helseproblemer som gjør at de ikke kan gå i bunadssko kunne bruke bunaden sin. Men rosa joggesko er litt drøyt, etter min smak. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #50 Skrevet 7. mai 2012 La folk få ha de skoene de vil, om det er gummistøvler, joggesko, stilettheler eller bunadsko. Spiller da ingen rolle! Om folk vil ha hele sminkeskuffen på eller ingenting spiller da ingen rolle! Om folk vil gå i leopardmønstret paraply, svart, rosa eller regnjakke spiller da ingen rolle! Om folk bruker en bunad fra andre siden av landet som de aldri har sett sine ben eller om de bruker den fra nabofylket fordi fotballaget er bedre der så spiller da det ingen rolle! Herregud! Det er et klesplagg! Bunadspolitiet og bridezilla's like gale alle sammen. 4
Niennas Skrevet 7. mai 2012 #51 Skrevet 7. mai 2012 Nå har ikke jeg en bunad, sånn egentlig, jeg har kystdrakten. Men en 17. mai gikk jeg faktisk med svarte joggesko, da jeg hadde vrikket foten uka før, og da var det uaktuelt for meg å gå med høyhelte sko. Jeg brydde meg ikke noe særlig, jeg synes jeg så flott ut i festdrakten min, men det var sikkert litt bunadspoliti rundt omkring som vred seg i smerte
Gjest imli Skrevet 7. mai 2012 #52 Skrevet 7. mai 2012 Bruker svarte joggesko sammen med bunaden når jeg går i tog (spiller i korps, noe som er en utfordring i seg selv med bunad...), og Jelsa-bunaden (Rogaland) er heldigvis så lang at ingen ser hva jeg har på beina. Tror ikke jeg hadde gjort det om jeg hadde en bunad med kortere skjørt. Irriterer meg mest på de som har regn-/allværsjakker over bunadene. Det finnes gjennomsiktige regnkåper som kan kjøpes på Sparkjøp og lignende butikker for under hundrelappen. Det skjøner eg godt at du gjer Men dei fleste av oss går heldigvis ikkje i tog Eg irriterer meg berre over folk med überstæsja hår og masse sminke. Skal eg sjå ut som traust budeie på nasjonaldagen så skal faen meg inga andre sjå bra ut heller. Eg drit i om folk brukar heilt bunaden, dette er jo konstruerte plagg likevel, og eg er heilt viss på at det er meininga at ein skal kunne tilpassa plagga sine. Hodeplagg? Berre om ein synest ein kler det, sjølv anar eg ikkje kor dustekysa mi er ein gong. Men det er jo ikkje spesielt pent med masse sminke (for ikkje å snakke om oransj brunkrem) når ein går i bunad, synest eg. Ein må jo ikkje sjå ut som ei traust budeie for det http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_wink.gif' alt=';)'> Men heller budeie enn Vi Menn-pike, tenkjer no eg... Eg må innrømme at eg synest t.d mange av desse damene ser litt vel jålete ut... 2
sebastianen Skrevet 7. mai 2012 #53 Skrevet 7. mai 2012 Igjen, er det rart ikke folk bruker bunad. Så mye fordømmelse og bitching. 1
Gjest Søgni Skrevet 7. mai 2012 #54 Skrevet 7. mai 2012 Igjen, er det rart ikke folk bruker bunad. Så mye fordømmelse og bitching. Jeg går virkelig ikke rundt og gir folk "blikk", bitcher, eller prater stygt om/til dem pga. bunaden. Dette er min subjektive mening som jeg holder for meg selv, løst basert på det jeg har sett, og jeg ser da ingen grunn til at folk skal ha interesse av hva jeg personlig mener om hvordan de bærer bunaden sin. 3
Gjest imli Skrevet 7. mai 2012 #55 Skrevet 7. mai 2012 Igjen, er det rart ikke folk bruker bunad. Så mye fordømmelse og bitching. Kven er det som "bitcher"? Så vidt eg kan sjå i denne tråden, berre ein AB. Eg har som sagt ingenting i mot eksprimentering eller at ikkje alt er "riktig", det einaste eg reagerar på, er folk som ikkje har tilknytning til bunaden sin (og til ein viss grad dei som kliner seg inn med sminke når dei går i bunad). 1
Cata Skrevet 7. mai 2012 #56 Skrevet 7. mai 2012 Jeg melder meg inn i "politiet". Det med sølv som ikke helt passer, kan jeg forstå. Hvis man har arvet en sølje eller tre fra bestemor så må det jo være mye morsommere å bruke arvesølvet enn sølvet som egentlig hører til, men ellers synes jeg man bør ha bunaden så intakt som mulig - med både sjal og forkle og sko som hører til. Jeg er riktignok på litt tynn is, for da jeg fikk bunad til konfirmasjonen så var det ikke tale om å ville ha kysa som hører til. Jeg synes fremdeles ikke den er fin, men har etterhvert begynt å tenke på å kjøpe den ettersom den hører til. (Dessuten er det blitt langt flere grå hår nå enn da jeg var 15 ) Innrømmer også at jeg jukser med strømpene og bruker de som egentlig skal bæres av gifte kvinner. Jeg syntes det ble litt feil å bruke "pikestrømpene" etter jeg passerte 30 . Trøster meg med at fremmede kan umulig se at jeg ikke er gift. 1
Gjest imli Skrevet 7. mai 2012 #57 Skrevet 7. mai 2012 Til bunaden min skal det vera eit slags skaut, men det har eg ikkje. Skal skaffe meg det når eg får råd. Har vippe, men det er for ugifte, så eg føler det vert feil å bruke den. Dessutan må eg i så fall ha hjelp til å få vippa riktig på, å berre tre den som ei pølse ned på hovudet er i alle fall fælt...
Pia82 Skrevet 7. mai 2012 #58 Skrevet 7. mai 2012 (endret) Min Nordlandsbunad ca 30-40 år gammel, jeg arvet den av bestemor som døde når hun var i 60-årene (husker ikke alderen hennes i farta) og det er 26 år siden hun døde. Så min bunad er ikke helt rett etter dagens regler, den har en annen blåfarge og motivet på ryggen er annerledes. Jeg bruker alltid alt som fulgte med bortsett fra kysen, men kanskje jeg skal bruke den neste gang! Det er feil at folk ikke bruker sjalet syns jeg, men selvsagt kan det hende at noen som ikke bruker det faktisk ikke eier det og da er det greit. En ting som irriterer meg ang Nordlandsbunaden er at den opprinnelig skal være i denne lengden http://www.norskflid.no/bunad/bunader/nordland/nordlandsbunad/ (klikk på bildet), og ca alle nye Nordlandsbunader er så lange at skoene ikke synes. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor det irriterer meg, hehe Endret 7. mai 2012 av Pia82
Gjest imli Skrevet 7. mai 2012 #59 Skrevet 7. mai 2012 Min Nordlandsbunad ca 30-40 år gammel, jeg arvet den av bestemor som døde når hun var i 60-årene (husker ikke alderen hennes i farta) og det er 26 år siden hun døde. Så min bunad er ikke helt rett etter dagens regler, den har en annen blåfarge og motivet på ryggen er annerledes. Jeg bruker alltid alt som fulgte med bortsett fra kysen, men kanskje jeg skal bruke den neste gang! Det er feil at folk ikke bruker sjalet syns jeg, men selvsagt kan det hende at noen som ikke bruker det faktisk ikke eier det og da er det greit. En ting som irriterer meg ang Nordlandsbunaden er at den opprinnelig skal være i denne lengden http://www.norskflid.no/bunad/bunader/nordland/nordlandsbunad/ (klikk på bildet), og ca alle nye Nordlandsbunader er så lange at skoene ikke synes. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor det irriterer meg, hehe Kysene til nordlandsbunaden er jo kjempefine då, ift dei små som berre sit "i bakhovudet" slik som på veldig mange andre bunadar
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå