Gå til innhold

Bra for meg om HAN kjøper hus/leil alene? men at jeg bor de med ham?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjæresten min har snakket om at han vil kjøpe hus nå når vi blir samboere. Han har bare leid hittil og han er + - 25 år gammel. Vi hadde planer om å leie sammen men han har snakket om at han nå vil kjøpe, det blir da HAN som kjøper alene. Foreldene vil hjelpe ham med lån, så han bør jo egentlig virkelig slå til. Vi har blitt enige om at jeg ikke bet. noe for huset da siden det bare er han som får fortjeneste for det når det selges. Vi deler dog på strøm, tv og den slags såklart.

Jeg kunne uansett ikke ha kjøpt noe hus nå da jeg bare er 19, og student. Er ikke dette en veldig god mulighet for meg da? Sparer jo endel på det, da jeg slipper husleie og heller han bruke de pengene på sparing. Vi vil da kjøpe hus sammen om mellom 4-5 år tenker vi.

Hva tenker dere om dette? Jeg bør vel bare si ja til at han kan lete etter noe å kjøpe?.. Det blir jo "vårt" på den måten da... men dere skjønner. Jeg bare vil ikke gjøre noe feil, men det ser ut til at det er en positiv løsning dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke mulighet til å komme deg inn på boligmarkedet uansett, så å få en mulighet til å bo nærmest gratis i forhold til alle studenter som må leie, er ganske enkelt en gylden mulighet, ja.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde den løsningen med min tidligere kjæreste. Det fungerte helt fint til den dagen han fant seg en annen. Da ble jeg kastet ut på dagen og hadde ikke noe jeg skulle sagt. Leiligheten var jo hans..

Det som også var surt var at jeg hadde brukt masse penger på strøm, bil, mat og andre regninger mens han bare hadde nedbetalt lån. Alt i alt tapte jeg masse på det samboerforholdet, mens han bare tjente i form av nedbetalt boliglån.

MEN: det er kanskje ikke noe vits i å ikke flytte sammen med kjæresten din i tilfelle det skulle skjære seg om noen år. Så jeg synes du skal kjøre på :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde den løsningen med min tidligere kjæreste. Det fungerte helt fint til den dagen han fant seg en annen. Da ble jeg kastet ut på dagen og hadde ikke noe jeg skulle sagt. Leiligheten var jo hans..

Det som også var surt var at jeg hadde brukt masse penger på strøm, bil, mat og andre regninger mens han bare hadde nedbetalt lån. Alt i alt tapte jeg masse på det samboerforholdet, mens han bare tjente i form av nedbetalt boliglån.

MEN: det er kanskje ikke noe vits i å ikke flytte sammen med kjæresten din i tilfelle det skulle skjære seg om noen år. Så jeg synes du skal kjøre på :)

Lykke til!

JEG betaler ikke strømmen! :) Vi deler på den, akkurat som vi hadde gjort om vi måtte leid, så der taper jeg jo ingenting? Hadde faktisk blitt dyrere om jeg hadde måtte betalt strømmen alene et sted + leie. Og jeg er også fult klar over at jeg ikke har noe jeg skulle sagt om jeg blir kastet ut og han sitter der med hele, men det har jeg jo vist fra dag én PLUSS at jeg ikke kunne kjøpt uansett så hadde vel på mange måter blitt sånn likevel, på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem betaler renter på lånet, felleskostnader og kommunale avgifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI har det nesten slik som du beskriver. Jeg betaler fellesutgiftene, vi deler strøm og internett. Totalt blir dette mye billigere enn husleie på studentboligene jeg har bodd på før så jeg vinenr på dette. Vi har sagt at om vi fortsatt er sammen 5 år etter at avtalen ble skrevet har skal jeg få kjøpe meg inn med det jeg allerede har betalt. Om vi ikke er sammen får han det jeg har betalt og jeg har fortsatt spart mye ved å bo med han i stedet for alene.

Så flytt inn med kjæresten din du. Husk bare å lage ryddige avtaler, helst skriftlig. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke sånn at om man er samboere så har ts krav på noe av verdistigningen som skjer mens hun bor der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macha Mong Ruad

Det som også var surt var at jeg hadde brukt masse penger på strøm, bil, mat og andre regninger mens han bare hadde nedbetalt lån. Alt i alt tapte jeg masse på det samboerforholdet, mens han bare tjente i form av nedbetalt boliglån.

Disse utgiftene ville du jo hatt uansett? Hvis du betalte mer enn din del av dem var det selvsagt dumt av deg, men sørger man for å betale sin halvdel av felles utgifter taper man ingenting på at kjæresten eier.

Endret av Macha Mong Ruad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at om man er samboere så har ts krav på noe av verdistigningen som skjer mens hun bor der?

Absolutt ikke. Heldigvis. Kun eier som har krav på verdistigningen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du gratis så er det jo selvfølgelig bra for deg. Skulle dere leie sammen eller du alene ville du nok måtte ut med minst 4000 i mnd.

4000x12 = en god sparesum til bsu.

Men litt OT - er du sikker på at du og kjæresten din virkelig synes det er greit at du ikke skal betale noe husleie? Hvis det er foreldrenes hans som betaler er det mulig de vil stille krav.

Jeg personlig ville foretrukket å betale - hvertfall noe - for å unngå å følre meg som en gjest i mitt eget hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. Foreldrene vil hjelpe han å få han inn på boligmarkede og han er enebarn. Jeg vil ikke blande meg opp i akkurat det. Men jeg synes likevel ikke jeg skal betale husleie nei, og han er enig med meg. Vi deler strøm og den slags. Ser at jeg vinner på dette. Så da er egentlig tråden løst, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det slik som dere TS. Samboer eier leiligheten, og betaler selv på lånet og renter. Vi deler på de faste utgiftene: Strøm, tv, husleie (boretslag) ol. Fungerer kjempe bra for oss og begge er veldig fornøyde. Dette gir jo meg muligheten til å spare penger til dagen vi skal kjøpe oss noe større sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det også litt sånn før med kjæresten min.

Jeg bodde i hans leilighet, han eide den. Jeg betalte en liten sum hver mnd. for å bo der. Det fungerte veldig greit. Akk som jeg savner de dagene, det var veldig enkelt å forholde seg til, og funket bra for oss begge. Om jeg på det tidspunktet skulle bodd alene måtte jeg betalt minst, minst, det dobbelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest _La Femme

Jeg syns det er litt egoistisk av deg å ikke betale husleie, så lenge dere ikke har felles økonomi. Det betyr jo at du bor gratis fordi han er kjæresten din. Selv om at du ikke får noe igjen for det med tanke på at det er hans hus, så er det ingen som bor gratis. Alle som ikke eier betaler husleie til en utleier, og de tjener jo heller ikke noe på det.

Jeg skjønner at dere sikkert har forskjell i inntekt og sånt, siden han jobber og du studerer, men likevel. Du kunne betalt i hvert fall litt husleie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor sånn nå. Samboer eier leiligheten vi bor i, jeg betaler ingenting. Dette er hans eget forslag siden han tjener såpass mye mer enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor sånn nå. Samboer eier leiligheten vi bor i, jeg betaler ingenting. Dette er hans eget forslag siden han tjener såpass mye mer enn meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Golddigger fordi jeg ikke betaler husleie til samboer? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golddigger fordi jeg ikke betaler husleie til samboer? :klo:

Ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flytter sammen med kjæresten min snart og kommer heller ikke til å betale noe husleige dersom vi ikke blir enige om at jeg kan kjøpe meg inn i leil. på den måten. Er uaktuelt for meg å gi ham penger til å nedbetale sitt lån, mens for meg er de ut vinduet.

Strøm og andre utgifter deler vi på. Han må jo betale ned lånet sitt uansett, og om noe er jo dette nesten gunstig for han også da vi ikke bruker dobbelt så mye strøm når jeg bor der, ergo hans utgifter blir mindre.

Ser ikke på det som golddigger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...