Gå til innhold

Oppsigelse av leilighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kom til å tenke på denne problemstillingen når jeg leste i tråden om syk leieboer/salg av leilighet.

Det blir regnet som gyldig grunn til oppsigelse at huseier vil bruke utleieboligen selv. Det virker jo som en grei regel.

Men hva hvis utleier egentlig bare ønsker å bli kvitt en slitsom leieboer? Hvor lenge må i så fall huseier "bruke" utleieboligen selv før han kan leie ut på nytt? Er det nok med en måned eller to?

Er ikke i en slik situasjon selv, det var bare en tanke som slo meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt forsøk. Det er mistenkelig at hun som startet opp tråden om hvor syk og stakkarselig hun var, så hun kunne stakkars ikke flytte, plutselig sluttet å svare der. Og plutselig iløpet av kort tid har det nå dukket opp 2 EKSTREMT lignende tråder.

Tror du at du får noe bedre svar her? Kan ikke du bare innse at du må F-L-Y-T-T-E.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke TS fra tråden om syk leieboer.

Jeg er kun nysgjerrig på tolkningen rundt denne delen av loven, og ønsket ikke å spore av den andre tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forsøk. Det er mistenkelig at hun som startet opp tråden om hvor syk og stakkarselig hun var, så hun kunne stakkars ikke flytte, plutselig sluttet å svare der. Og plutselig iløpet av kort tid har det nå dukket opp 2 EKSTREMT lignende tråder.

Tror du at du får noe bedre svar her? Kan ikke du bare innse at du må F-L-Y-T-T-E.

Jeez! :kjefte: Snakk om paranoide folk her inne!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på denne problemstillingen når jeg leste i tråden om syk leieboer/salg av leilighet.

Det blir regnet som gyldig grunn til oppsigelse at huseier vil bruke utleieboligen selv. Det virker jo som en grei regel.

Men hva hvis utleier egentlig bare ønsker å bli kvitt en slitsom leieboer? Hvor lenge må i så fall huseier "bruke" utleieboligen selv før han kan leie ut på nytt? Er det nok med en måned eller to?

Er ikke i en slik situasjon selv, det var bare en tanke som slo meg.

Dette er faktisk et godt spørsmål.

Om man bare må bruke boligen selv en måned eller to så kan dette brukes som pressmiddel for å få bort en uønsket leieboer. Men hvor settes grensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke et konkret svar på spørsmålet og vet heller ikke om det er rettspraksis på området, men jeg tror kanskje egentlig det ikke spiller så stor rolle.

I praksis vil jo en evt sak forløpe sånn:

En leieboer blir oppsagt med begunnelsen at utleier skal bruke boligen selv. Leieboer finner nytt sted å bo og flytter. Etter to måneder finner utleier en ny leietaker og denne flytter inn.

Om så leieboer 1 krever å få flytte inn igjen all den tid huseier ikke skal bruke boligen selv likevel, kan jo huseier bare nekte. Da må leieboer 1 gå til sak mot huseier. Det koster masse penger og tid. Sannsynligheten for at noen gidder å gå gjennom det for å kanskje få flytte inn i en leilighet hvor man helt åpenbart ikke er velkommen, er ganske liten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg innbilder meg at jeg et eller annet sted har lest at 6 måneder er karantenetiden. Aner ikke hvor eller når. Men nå er det noen år siden jeg var på leiemarkedet, så noen år siden er det garantert.

Ellers har Eliza Doalot gode poenger i innlegget sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må jo kunne ombestemme seg.

Scenario 1: Husleier skal innkorperer leiligheter i huset eller lage større leilighet til seg selv. Pga Press på jobb, sykdom osv er ikke denne muligheten til stede lengre.

Scenario 2: Huseiers sønn skal flytte inn. Sønnen finner ut han istedet vil flytte til en annen by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa dette i den andre tråden også. Det er den som har mest behov for leiligheten som får bo der. Jeg vant som sagt en sak mot huseier i Husleietvistutvalget da min bror var så syk at han hadde mest behov for leiligheten og ville få det vanskeligst med å finne seg et bosted.

Rart dere snakker om moral når en syk person trenger et bosted, men å vri seg unna loven og lyve om oppsigelsesgrunn for å få ut en leietager har dere ingen problem med.

Forhold dere til loven og vær ærlige. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa dette i den andre tråden også. Det er den som har mest behov for leiligheten som får bo der.

Riktig. Men det er lett å glemme at den kan finnes tilsvarende behov på huseiers side. Alle som leier ut er ikke bolighaier som gjør det for profitt. Mange leier ut f.eks sokelleiligheter i sin egen privatbolig.

Huseier kan også være/bli syke, han bruk for leiligheten til sine egen syke foreldre/barn++

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa dette i den andre tråden også. Det er den som har mest behov for leiligheten som får bo der. Jeg vant som sagt en sak mot huseier i Husleietvistutvalget da min bror var så syk at han hadde mest behov for leiligheten og ville få det vanskeligst med å finne seg et bosted.

Rart dere snakker om moral når en syk person trenger et bosted, men å vri seg unna loven og lyve om oppsigelsesgrunn for å få ut en leietager har dere ingen problem med.

Forhold dere til loven og vær ærlige. Så enkelt er det.

Jeg tror deg ikke, link til dom? Hvis det ikke er domsavsigelse er det uansett huseier som har vært snill, for da kunne han tatt saken videre. Det at du mener din bror har vunnet frem betyr ikke at det i alle tilfeller er den som hevder å ha mest rett på leiligheten som trenger den. Hadde noen forsøkt å forpurre mitt liv med å nekte meg å bruke/selge det jeg eier, skulle jeg gjort livet til et sant helvete for leier og dennes familie, da hadde vedkommende flyttet tilslutt. Håper din brors huseier gjør det med han. Det er fortjent når man i sin egoistiske verden ødelegger andres liv og eiendom på den måten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, totalt bs. så hvis jeg leier ut til en, som psykisk syk, eller blir det i ettertid, så skal liksom han eller hun bestemme om jeg "får lov" til å selge MIN frickin bolig? Not bloody likely. :kjefte:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa dette i den andre tråden også. Det er den som har mest behov for leiligheten som får bo der. Jeg vant som sagt en sak mot huseier i Husleietvistutvalget da min bror var så syk at han hadde mest behov for leiligheten og ville få det vanskeligst med å finne seg et bosted.

Rart dere snakker om moral når en syk person trenger et bosted, men å vri seg unna loven og lyve om oppsigelsesgrunn for å få ut en leietager har dere ingen problem med.

Forhold dere til loven og vær ærlige. Så enkelt er det.

Det er vel alt ettersom hva slags type bolig det er? Og hva slags grunner det er til oppsigelse.

Så lenge man skal bruke bolig selv eller til familie så er det vel det som står sterkest uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa dette i den andre tråden også. Det er den som har mest behov for leiligheten som får bo der. Jeg vant som sagt en sak mot huseier i Husleietvistutvalget da min bror var så syk at han hadde mest behov for leiligheten og ville få det vanskeligst med å finne seg et bosted.

Rart dere snakker om moral når en syk person trenger et bosted, men å vri seg unna loven og lyve om

oppsigelsesgrunn for å få ut en leietager har dere ingen

problem med

Forhold dere til loven og vær ærlige. Så enkelt er det.

Betyr dette med behov at vi som bor i et hus (med en utleidel som ikke er utleid men står tom) kan risikere at en dag kommer det noen som kan kreve å bo der for de har

behov for det????

Edit for stavefeil

Endret av Fruktninja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette med behov at vi som bor i et hus (med en utleidel som ikke er utleid men står tom) kan risikere at en dag kommer det noen som kan kreve å bo der for de har

behov for det????

Edit for stavefeil

Nei selvsagt ikke!

Det er snakk om grunner for oppsigelse. For har du først leid ut til noen uten en tidsbestemt leiekontrakt så er det få grunner som teller som gyldig oppsigelsesgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Phew! Ble nesten bekymra etter å ha lest de ulike trådene ang dette de siste dagene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selvsagt ikke!

Det er snakk om grunner for oppsigelse. For har du først leid ut til noen uten en tidsbestemt leiekontrakt så er det få grunner som teller som gyldig oppsigelsesgrunn.

Salg av bolig er en VELDIG GOD oppsigelsesgrunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selvsagt ikke!

Det er snakk om grunner for oppsigelse. For har du først leid ut til noen uten en tidsbestemt leiekontrakt så er det få grunner som teller som gyldig oppsigelsesgrunn.

Salg av bolig er en VELDIG GOD oppsigelsesgrunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...