Gå til innhold

BSU


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nokon som forstår kva som skjer her? :sjenert:

Eg kjøpte bustad for 2 år sidan. Hadde BSU. Trudde BSUen vart "spretta" av banken ved bustadkjøp og ført over på avbetaling av lånet.

Men no ser eg at BSU kontoen er urørt. Og har stått urørt av banken all denne tida. Mystisk!

Må ein sjølv aktivt gjere noko her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er slik hos oss også. Banken hevdet at vi kunne bruke disse BSU-pengene senere siden vi hadde nok egenkapital? Jeg skjønner ikke helt det, siden jeg trodde man måtte bruke disse pengene på boligkjøp, den første boligen. Jeg er usikker.. så jeg lurer også på dette**

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sprettet ikke BSUen nå når vi kjøpte vår første bolig, nettopp fordi vi hadde nok EK likevel. Dette var etter anbefaling fra banken. Vi kan jo likevel bruke kontoen til boligformål, enten når vi skal kjøpe hus senere, eller hvis vi får behov for å pusse opp noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo likevel bruke kontoen til boligformål, enten når vi skal kjøpe hus senere, eller hvis vi får behov for å pusse opp noe :)

BSU kan ikke brukes til oppussing, bare kjøp av bolig eller nedbetaling av boliglån.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at du kan sprette BSUen uten å måtte bruke den på boligkjøp? Men at det da blir en engangskostnad for å gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSU kan ikke brukes til oppussing, bare kjøp av bolig eller nedbetaling av boliglån.

Ja det stemmer det, jeg tenkte bare ikke før jeg skrev :gjeiper: Men du har selvølgelig helt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må jo selv overføre pengene i forbindelse med boligkjøp. Banken kan ikke ta pengene av den kontoen de ønsker. Men har man lav egenkapital krever de også at du også bruker BSU, selv om banken anbefaler at dette er siste kontoen du rører.

Pengene kan brukes til nedbetaling av lån, eller ved senere boligkjøp. Selv har vi fleksilån, så da vi overførte BSUen til lånet da den var full, kunne vi i teorien ta ut pengene og bruke de til det vi ville.

Det er veldig økonomisk å fortsette å spare i BSU til den er full. Både jeg og mannen fortsatte å fylle opp BSUen etter at vi kjøpte bolig. Det gav oss over 50 000 skattefrie kroner rett i lomma.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at du kan sprette BSUen uten å måtte bruke den på boligkjøp? Men at det da blir en engangskostnad for å gjør det?

Da må du tilbakebetale hele den skattefordelen du har hatt. Derfor bør det virkelig være krise før du tar ut pengene til noe annet enn boligformål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M;å virkelig si jeg håper det snart blir mer privatøkonomi inn i skolen, når jeg leser hele tråden her.

Selv om jeg mistenker Ts å stå også for innlegg nr 2 (minst)

Er dette nok en trolletråd?

Eller er det så mye uvitenhet om egen økonomi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M;å virkelig si jeg håper det snart blir mer privatøkonomi inn i skolen, når jeg leser hele tråden her.

Selv om jeg mistenker Ts å stå også for innlegg nr 2 (minst)

Er dette nok en trolletråd?

Eller er det så mye uvitenhet om egen økonomi?

Er det rart at to personar lurer på det samme i en tråd? Og er det rart folk trur at BSU blir automatisk brukt når man oppretter huslån? Er mykje å sette seg inn i når det gjeld kontoar, og mange oppretter en BSU i ung alder fordi dei blir anbefalt det. Utan å sette seg så fryktelig mykje meir inn i det -før dei sit der med boliglånet. Ganske normalt spør du meg :)

Vi spretta heller ikkje våre BSU kontoar då vi bygde hus. Men vurderte nettopp å bruke min til nedbetaling av boliglån nokre mnd no.. Fant likevel ut at det var best å fortsette å ha den, sidan den har så høge renter på sparepengane..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, til det første (på grunn av innhold)...

Og ja til det andre.

Det er helt utrolig hvor naive og kunnskapsløse enkelte er, når det gjelder privatøkonomi.

Derfor er jeg veldig for å fokusere mye mer på dette i grunn og videregående skole.

Selvfølgelig, så skal man spørre om alt mulig på slike fora. Men enkelte spørsmål her inne er så utrolige at man knapt kan skjønne de kan være gamle nok til å ha ansvar for et låneforhold.

Endret av Østlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokon som forstår kva som skjer her? :sjenert:

Eg kjøpte bustad for 2 år sidan. Hadde BSU. Trudde BSUen vart "spretta" av banken ved bustadkjøp og ført over på avbetaling av lånet.

Men no ser eg at BSU kontoen er urørt. Og har stått urørt av banken all denne tida. Mystisk!

Må ein sjølv aktivt gjere noko her?

1 du må si i fra til banken av pengene skal brukes.

2 kan brukes til boligkjøp eller nedbetaling av huslån uten av skattefordelen må tilbakebetales.

Sitter man med nedbetalt hus, ingen planer om å flytte og en BSU konto i banken, så antar jeg at man kan ta opp et lån på huset (f.eks for oppussing) og så løse inn lånet, eller deler av det, ved å si opp kontoen og betale ned lånet. Jeg tror ikke man kan betale oppussing direkte med BSU penger.

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, til det første (på grunn av innhold)...

Og ja til det andre.

Det er helt utrolig hvor naive og kunnskapsløse enkelte er, når det gjelder privatøkonomi.

Derfor er jeg veldig for å fokusere mye mer på dette i grunn og videregående skole.

Selvfølgelig, så skal man spørre om alt mulig på slike fora. Men enkelte spørsmål her inne er så utrolige at man knapt kan skjønne de kan være gamle nok til å ha ansvar for et låneforhold.

Det er sant det du seier; økonomi er noko eg har svært lite peil på. Prøver å lese meg opp, men det er vanskeleg å alltid vite kva som gjeld for meg og ikkje.

Har du tips om kveldskurs i mikro/privatøk. så må du gjerne gi en lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BSUpengene kan indirekte brukes til annet enn bolig. Dersom jeg betaler boliglånet med BSUpenger trenger jeg jo ikke å betale boliglånet med lønnspengene mine. Da kan jeg bruke lønningen(e) til hva jeg vil. Indirekte har jeg brukt BSUpengene på hva jeg vil. Men direkte må de gå til boligen eller boliglånet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSUpengene kan indirekte brukes til annet enn bolig. Dersom jeg betaler boliglånet med BSUpenger trenger jeg jo ikke å betale boliglånet med lønnspengene mine. Da kan jeg bruke lønningen(e) til hva jeg vil. Indirekte har jeg brukt BSUpengene på hva jeg vil. Men direkte må de gå til boligen eller boliglånet.

Men kan du bruke bsu til å betale et helt vanlig månedsavdrag på huslånet ditt? Det er jeg usikker på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSU kan ikke brukes til oppussing, bare kjøp av bolig eller nedbetaling av boliglån.

Å joda. Man casher inn på boliglånet og refinansierer opp det man trenger til oppussingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men kan du bruke bsu til å betale et helt vanlig månedsavdrag på huslånet ditt? Det er jeg usikker på...

Dersom man casher inn en stor sum på boliglånet, så finnes det flere muligheter for hvordan man vil at denne summen skal "påvirke" boliglånet.

For mange så vil det da være ønskelig å få ned den totale summen på boliglånet med det som sto på BSU og dermed enten forkorte løpetiden på lånet eller få lavere avdrag per måned. Det er sikkert også mulig å si at disse pengene skal dekke avdragene for en gitt periode, og at kontotrekk da fryses fra den kontoen man vanligvis trekker lånet fra. Dette er ting man avtaler i banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant det du seier; økonomi er noko eg har svært lite peil på. Prøver å lese meg opp, men det er vanskeleg å alltid vite kva som gjeld for meg og ikkje.

Har du tips om kveldskurs i mikro/privatøk. så må du gjerne gi en lyd!

Slenger meg på denne! :popcorn: :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er lurest å gjøre etter boligkjøp og med full BSU?

Betale de rett i lånet? Eller bruke til å betale renter og avdrag på lånet med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du bruke bsu til å betale et helt vanlig månedsavdrag på huslånet ditt? Det er jeg usikker på...

Det går heilt fint. Det fekk iallefall vi nettopp beskjed om av banken vår :) Ellers er det jo ikkje mange måtane å få brukt kontoen på om man ikkje brukar den med en gang man bygger hus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...