Gjest Dolphina Skrevet 27. januar 2004 #1 Del Skrevet 27. januar 2004 Hunden min er nå snart 5 mnd. Problemet er at han ikke sier fra når han skal ut. Han går kanskje til døra og kommer ikke vi med en gang, går han et annet sted å gjør fra seg. Jeg får ikke fulgt med han hele tiden. Som regel går det bra, men senest i dag tidlig gjorde han fra seg. Ofte når vi spiser skjer dette. 2 ganger har han også tisset på ei dyna som har ligget på gulvet! Hva kan jeg gjøre med dette??? Dette skjer ofte selv om vi akkurat har vært ute med han... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 27. januar 2004 #2 Del Skrevet 27. januar 2004 Min tispe på 6,5 år sier heller ikke fra når hun må ut. Så her må vi vite når hun må og slippe henne ut (har inngjerdet hage). Hun kan holde seg i maaaaaaange timer, så noen ulykker blir det ikke, men vil jo at hun skal få tisse/bæsje når hun først føler at hun må da ... Først: sjekk om hunden har urinveisinfeksjon (blærekatarr, sjekkes hos veterinær). Har de det, klarer de i liten/ingen grad å styre blæra, stakkars. Ellers er det bare å lufte, lufte og lufte. Hver gang den har spist, drukket, lekt eller sovet. Og å vaske veldig godt om det skjer noen ulykker inne. Det er ulykker, så kjeft skal den ikke ha. Jeg (ja, bare jeg) er dog tilhenger av å kunne fortelle hunden at den gjør noe feil (om den tas på fersken). Dette avhenger at hunden tåler dette (ellers kan den bli generelt redd for å gjøre fra seg over alt) og at man skryter hemningsløst når den gjør noe ute - hver gang. Tispa på 6,5 år for fortsatt skryt når hun gjør noe ute! Kanskje hunden synes det er kaldt og guffent ute med masse snø? Jeg ser mine sliter med å finne ut hvor de skal "sette seg ned" fordi det er så høy snø over alt... Men ellers elsker de snø og kan være ute i timesvis og base og leke (det er standard Labrador vi snakker om, ikke newfoundlandshund eller alaskan malamute altså). Jeg ville gått ut med hunden lenge nok ca. annenhver time, jeg. Og da gjerne vært ute sammen med hunden til den gjorde noe (om det så tar fem minutter eller en time). PS: Min newfoundlandshundvalp ble ikke 100% reinslig inne før han var 9 mnd. De er litt egne og lærer ikke alltid like fort. De andre har vært reinslige på under en uke som 8-ukersvalper. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 27. januar 2004 #3 Del Skrevet 27. januar 2004 Sånn var ulldotten vår også - og til en viss grad har hun tendenser enda (hun er 8 mnd nå). Hun har større "blærekapasitet", så ulykkene er færre - men vi klarer ikke helt å la være å føle at vi må følge med. Hun gjør gjerne fra seg rett foran døra, hvis hun gjør det inne (føles som "her var jeg, men du fulgte ikke med, så jeg prøvde ihvertfall....) Har ikke noe tips jeg... Hunden din er jo ikke så gammel enda, da... Sannsynligvis går det seg til... Men jeg vet alt om at det er slitsomt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 27. januar 2004 #4 Del Skrevet 27. januar 2004 ...også hver gang hun er ute og tisser så si " tisse" hver gang hun tisser og kanksje vil hun til slutt tisse på kommando. Det gjør min og det er uhyre praktisk, spesielt når det er -25 grader!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå