Gå til innhold

vil nekte nordmenn å tjene mer enn 1,5 millioner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det tror jeg da virkelig. Da vil vi rekruttere de som er genuint interesserte i legeyrket og ikke bare er ute etter feit lønn.

Det er svært få i dag som velger å bli lege pga lønn. De som er ute etter å tjene mye penger, går heller på eiendomsmegling på BI enn å slite seg gjennom 6 års studier og stå igjen med et digert studielån for så å jobbe ræva av seg for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om et slikt forslag blir satt ut i praksis, vil det utelukkende ramme "mannen i gata" (i den grad folk mwed 1,5 mill i inntekt er "mann i gata"), og ikke de virkelig rike. De finner alltid smutthull uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil nekte nordmenn å tjene mer enn 1,5 millioner Resten skal i statskassa

Resten? Hvilken resten?

Hvem gidder vel å jobbe gratis? Når du da har tjent 1,5 mill tar du ferie resten av året...

Og de som vil tjene mer flytter ut av landet...

Eller man gjør slik som alle rikingene gjør allerede i dag og setter bil, båt, hytte, ol. på firmaet sitt selv om det er dem selv som bruker dem.

-> Du må ha tjent mer en 1,5 mill for du har jo kjøpt en båt til 5 mill og en hytte til 4 mill. Nei det var firmaet som kjøpte båt og hytte, jeg bare låner dem av firmaet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de største grunnene til at mennesker starter egne firmaer og jobber hardt, døgnet rundt, for å få det til å gå rundt, er vel drømmen om å bli rik. Risikoen med å starte opp store selskaper, bruke enorme ressurser og myyye tid på dette er altfor stor om man vet at utbyttet uansett ikke blir mer enn 1.5 mill.

Jeg mener absolutt at de rikeste i landet bør betale skatt, men man skal også få beholde en god del av det man skaper - det incentivet trenger vi for å skape arbeidsplasser og videreutvikle oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imli

En av de største grunnene til at mennesker starter egne firmaer og jobber hardt, døgnet rundt, for å få det til å gå rundt, er vel drømmen om å bli rik. Risikoen med å starte opp store selskaper, bruke enorme ressurser og myyye tid på dette er altfor stor om man vet at utbyttet uansett ikke blir mer enn 1.5 mill.

Jeg mener absolutt at de rikeste i landet bør betale skatt, men man skal også få beholde en god del av det man skaper - det incentivet trenger vi for å skape arbeidsplasser og videreutvikle oss.

Eg trur ikkje det å verte rik er den største drivkrafta for dei som startar eigne firma. Det er nok vel så ofte draumen om å få drive med det ein ynskjer sjølv, skape verdiar, interesser, status... Pengar er langt i frå den einaste drivkrafta til menneskene. Pengar er viktig - heilt til ein har så mykje at ein har alt ein treng (slik mange har i Noreg i dag), då kjem lysta etter noko anna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Om et slikt forslag blir satt ut i praksis, vil det utelukkende ramme "mannen i gata" (i den grad folk mwed 1,5 mill i inntekt er "mann i gata"), og ikke de virkelig rike. De finner alltid smutthull uansett.

Jau. Kriminalitet, med andre ord? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jau. Kriminalitet, med andre ord? :gjeiper:

Hvor har du det fra? Smutthull trenger vel ikke å være ulovlige, Det er vel nettopp det de ikke er faktisk => å omgå intensjonen til regelverket ved å finne utilsiktede hull i regelverket å utnytte uten å gjøre noe ulovlig.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Eg trur ikkje det å verte rik er den største drivkrafta for dei som startar eigne firma. Det er nok vel så ofte draumen om å få drive med det ein ynskjer sjølv, skape verdiar, interesser, status... Pengar er langt i frå den einaste drivkrafta til menneskene. Pengar er viktig - heilt til ein har så mykje at ein har alt ein treng (slik mange har i Noreg i dag), då kjem lysta etter noko anna.

Så klart er ikke penger den eneste drivkraften. Men det er en STERK drivkraft, særlig når man har drevet eget firma i flere år, slitt rævva av seg døgnet rundt, aldri tatt en ferie og aldri tatt en sykedag. Å da få slengt i trynet at staten mener at du ikke fortjener mer enn 1.5 mill er da ganske ille!

Det er jo ingen som gidder å gå inn i lønnsomme bransjer hvis max lønn er 1.5 mill. Hvorfor skal man gå inn i en lønnsom bransje når ingen skal få kjenne på lønnsomheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann på 45

Eg trur ikkje ein revolusjon er rett rundt hjørnet, og det trur nok ingen av dei som er "litt oppe i systemet" til Raudt heller. Det er nok ein og anna ekstremist her og der, ikkje ulikt mange andre partier, men det gjeld absolutt ikkje fleirtalet og er heller ikkje noko offisiell politikk. Men klart, viss du snakkar med folk om revolusjon, er det sikkert mange av dei som vert vel ivrige, utan at det tyder at dei trur det vert revolusjon i morgon.

Så programmet er ikke offisiell politikk?

Klikk fra programmet til Rødt:

"Revolusjon er nødvendig

Arbeiderklassen kan ikke styre samfunnet etter sine egne interesser innafor rammene av kapitalismen og den private eiendomsretten. Derfor må det skje en revolusjon der arbeiderklassen gjør staten til sitt redskap for grunnleggende systemendringer, og tar styringa over bankene, de store selskapene og de sentrale institusjonene i samfunnet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imli

Så klart er ikke penger den eneste drivkraften. Men det er en STERK drivkraft, særlig når man har drevet eget firma i flere år, slitt rævva av seg døgnet rundt, aldri tatt en ferie og aldri tatt en sykedag. Å da få slengt i trynet at staten mener at du ikke fortjener mer enn 1.5 mill er da ganske ille!

Det er jo ingen som gidder å gå inn i lønnsomme bransjer hvis max lønn er 1.5 mill. Hvorfor skal man gå inn i en lønnsom bransje når ingen skal få kjenne på lønnsomheten?

Eg er som sagt usamd i at dette er eit godt forslag, så den må du nesten sende vidare til nokon andre ;) Eg meiner at eit slikt forslag ikkje kjem til å fungere i eit marknadsøkonomisk system.

Så programmet er ikke offisiell politikk?

Klikk fra programmet til Rødt:

"Revolusjon er nødvendig

Arbeiderklassen kan ikke styre samfunnet etter sine egne interesser innafor rammene av kapitalismen og den private eiendomsretten. Derfor må det skje en revolusjon der arbeiderklassen gjør staten til sitt redskap for grunnleggende systemendringer, og tar styringa over bankene, de store selskapene og de sentrale institusjonene i samfunnet."

Ja, revolusjon er offisiell politikk! Det har eg då heller aldri sagt at det ikkje er. Poenget var Katten syntest det verka som om Raudt-politikarar meinte det kom til å verte revolusjon nærmast i morgon, noko eg er ganske sikker på at ingen oppegåande mennesker, verken i Raudt-leiinga eller elles i partiet, trur. Dermed skreiv eg innlegget du siterte meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janus

En milliardær har sjelden milliarden sin stående på høyrentekonto. Pengene blir investert, gjerne i samme bedrift som milliarden allerede er tjent.

Blir det lagt ett tak på hva man kan tjene, blir enten bedriften flagget ut, eller man vil rett og slett la være å tjene opp de pengene. Begge de to vil føre til at økonomien stopper opp.

Stopper økonomien opp, er det heller ikke noen skattepenger å hente. Hva skal man gjøre da? Gå tilbake til skattlegging av bønder i form av x antall geiter?

Sosialister forstår ikke elementær økonomi og menneskelig psykologi skjønner du.

Jeg kommer selv fra en liten plass hvor en av disse onde kapitalistene omtrent alene bygde opp lokalsamfunnet fra bunnen av fordi han i ung alder tok stor risiko, jobbet på døgnet rundt og satset stort. Tusenvis av personer er i dag sysselsatt i denne hjørnestensbedriften og etter at den ble solgt for en eventyrlig profitt til nye eiere, så har familien fortsatt å reinvestere kapitalen til utbygging av lokalsamfunnet og virkelig løftet bygden til det den er i dag.

Er det virkelig noen som stemmer Rødt her inne? Da må jeg seriøst vurdere å engasjere meg i denne debatten, for det kan ikke vi ha noe av.

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns grensen var noe lav, men er i utgangspunktet enig i forslaget. Personlig ville jeg nok satt grensen på 15-20 millioner og innkludert økt formue som resultat av aksjer, bolig og andre investeringer i grensen.

Enig i dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imli

Sosialister forstår ikke elementær økonomi og menneskelig psykologi skjønner du.

Jeg kommer selv fra en liten plass hvor en av disse onde kapitalistene omtrent alene bygde opp lokalsamfunnet fra bunnen av fordi han i ung alder tok stor risiko, jobbet på døgnet rundt og satset stort. Tusenvis av personer er i dag sysselsatt i denne hjørnestensbedriften og etter at den ble solgt for en eventyrlig profitt til nye eiere, så har familien fortsatt å reinvestere kapitalen til utbygging av lokalsamfunnet og virkelig løftet bygden til det den er i dag.

Er det virkelig noen som stemmer Rødt her inne? Da må jeg seriøst vurdere å engasjere meg i denne debatten, for det kan ikke vi ha noe av.

:)

Godt det ikkje er du som avgjer kva alle andre vil stemme på, då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke brydd meg om dette gikk igjennom. 1,5 mill høres ut som en ekstrem sum for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde virkelig brydd meg. 1.5 mill er småpenger i dagens skattehelvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje sant - det er stor etterspurdnad etter folk både i helsevesenet og ikkje minst i barnehagane, for å ta ein døme, der må dei jo søke spesielt om å få lov til å drive utan nok personell fordi det er så få utdanna førskulelærarar no etter at det vart innført full barnehagedekning. Utan at dei har fått noko særleg høgare lønn for det.

På papiret er det stor etterspørsel etter pedagoger i barnehager, men staten er ikke villig til å faktisk gjøre noe med det. De velger heller å senke etterspørselen ned til nivået av tilbudet (ved å gi disepensasjoner), enn ved å øke tilbudet (høyere lønninger). Altså er det balanse, bare ikke på den måten resten av samfunnet kunne tenkt seg.

Når det er sagt, trur eg mange liberalistar er blinde for at det er andre årsakar enn pengar som spelar inn når folk vel yrke. Kulturelle, sosiale og økonomiske faktorar, kombinert med interesser og evner, er ofte langt viktigare enn moglegheita til å tene pengar når ein skal velje yrke. Dermed er ikkje auking av løn eit tilstrekkeleg verkemiddel for å tiltrekke seg arbeidstakarar.

Det er klart at det finnes mange grunner til at folk velger det yrket de velger, og penger er bare en av dem. Men det er en ekstern faktor som er lett å gjøre noe med, og den faktoren som flest klager over, og dermed den som oftest blir diskutert. Når man velger yrke først og fremst etter interesse er det vanskelig å samtidig argumentere for høyere lønn. Diverse rettigheter og frynsegoder er også en viktig faktor som ofte blir oversett i slike debatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...