Leifern Skrevet 5. mai 2012 #61 Del Skrevet 5. mai 2012 Så sant, så sant. Skal vi få et rettferdig samfunn, hadde et godt utgangspunkt vært at ingen skal tjene mindre en f.eks. 3-400.000, og ingen skal tjene mer enn det dobbelte av minstelønna. Da vil vi får en rettferdig fordeling av godene i samfunnet, og alle kan ha et utkomme som er til å leve av. Mulig det ville blitt rettferdig, men liten tvil om at det ville blitt lavere levestandard på stort sett hele befolkningen. Men det er vel ønskedrømmen til venstresiden: Å få alle til å bli omtrent like fattige, for da er det i det minste rettferdig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alille Skrevet 5. mai 2012 #62 Del Skrevet 5. mai 2012 Så sant, så sant. Skal vi få et rettferdig samfunn, hadde et godt utgangspunkt vært at ingen skal tjene mindre en f.eks. 3-400.000, og ingen skal tjene mer enn det dobbelte av minstelønna. Da vil vi får en rettferdig fordeling av godene i samfunnet, og alle kan ha et utkomme som er til å leve av. Jeg klarer bare ikke å se på det som rettferdig at staten skal bestemme hvor mye jeg skal tjene, og at staten skal gjøre at nordmenn blir fattigere i forhold til andre. Jeg klarer heller ikke å se rettferdigheten i at Norge skal bli fattigere. Er det ikke ganske rettferdig slik man har det i dag, at man har muligheten til å satse på yrker der tilbud og etterspørsel gjør at lønna er høy? Er det ikke ganske rettferdig at de som ikke ønsker den type yrker, velger seg andre yrker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alille Skrevet 5. mai 2012 #63 Del Skrevet 5. mai 2012 Hvor skal man få tak i ildsjelene? Hvordan skal man få folk til å ta de krevende jobbene? Tvang? Når vi først er inne på dårlige forslag, liksom... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 5. mai 2012 #64 Del Skrevet 5. mai 2012 Ikke for å være vrang, men for å spørre deg om noe som jeg ikke skjønner.. Hvordan skulle samfunnets økonomi gå rundt på denne metoden? Hva vil være poenget med å ta en utdanning på opp mot 10år og dermed ha et alvorlig ansvar når man begynner å jobbe, om man kunne latt utdannelsen være og tjene 400k i året. Hvor skal man få tak i ildsjelene? Hvordan skal man få folk til å ta de krevende jobbene? Tja.. DDR hadde jo en høy og lang mur da. Vanskelig å komme seg ut av landet om man blir skutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #65 Del Skrevet 5. mai 2012 vi har MASSE penger i statskassa som bare sitter å koser seg ubrukt! det er en del som trengs å fikse på i norge men det har vi egentlig penger til å gjøre.hvorfor skal man grave mer i lommeboka til folk!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #66 Del Skrevet 5. mai 2012 Fordi vi ikke er noen naive idioter som ikke greier å se konsekvenser av drastiske forbud. En slik grense fører til at de som har mulighet til å tjene så mye enten vil jobbe mindre, eller flytte ut av landet. Dette fører til at produktiviteten i landet vil stupe, og Norge blir fattigere - inkludert staten. Ingen gidder å starte noe for seg selv (selv om Moxnes innbiller seg at mange synes det er givende å starte noe nytt og derfor gidder uten økonomisk insentiv) - takk og farvel til innovasjon og utvikling! Jeg skulle ønske folk var motivert til arbeid, innovasjon og utvikling uten at de skal tjene seg søkkrike på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #67 Del Skrevet 5. mai 2012 Ingen trenger å tjene over 400 000 heller. Hva gjør at 1,5 millioner er en akseptabel grense? For min del kunne den vært økt til f.eks. 2 mill., men ikke så mye mer enn det. Poenget er at jeg synes det bør være en grense for mye man kan tjene som enkeltperson. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #68 Del Skrevet 5. mai 2012 Jeg klarer bare ikke å se på det som rettferdig at staten skal bestemme hvor mye jeg skal tjene, og at staten skal gjøre at nordmenn blir fattigere i forhold til andre. Jeg klarer heller ikke å se rettferdigheten i at Norge skal bli fattigere. Er det ikke ganske rettferdig slik man har det i dag, at man har muligheten til å satse på yrker der tilbud og etterspørsel gjør at lønna er høy? Er det ikke ganske rettferdig at de som ikke ønsker den type yrker, velger seg andre yrker? Nå er det vel ikke slik at "tilbud og etterspørsel" styrer lønn i alle lag av samfunnet. Hvis det hadde vært slik, hadde det vel være lærere, barnehagepersonell og sykepleiere som tjente 1,5 mill, og ikke direktører og konsernledere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #69 Del Skrevet 5. mai 2012 Nå er det vel ikke slik at "tilbud og etterspørsel" styrer lønn i alle lag av samfunnet. Hvis det hadde vært slik, hadde det vel være lærere, barnehagepersonell og sykepleiere som tjente 1,5 mill, og ikke direktører og konsernledere. Det er de som jobber som er tilbudet. Det er få ubesatte stillinger som skyldes mangel på søkere i disse yrkene, og tilbud og etterspørsel er derfor i balanse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #70 Del Skrevet 5. mai 2012 det er en del som trengs å fikse på i norge men det har vi egentlig penger til å gjøre.hvorfor skal man grave mer i lommeboka til folk!? Fordi de samme folkene kommer til å bli sure når de blir gamle og skjønner at pensjonspengene deres har blitt brukt opp på andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 5. mai 2012 #71 Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) Jeg skulle ønske folk var motivert til arbeid, innovasjon og utvikling uten at de skal tjene seg søkkrike på det. Det er nok det som faktisk er førstemotivasjonen til de aller fleste grundere f.eks. Pengene kommer bare som en ekstra bonus, fordi man driver med noe man virkelig liker. Man når man vil tar bort bonusen, og nærmest straffe folk for å være oppfinnsomme, har man trådd over en grense. Edit: Forøvrig er det få forskere som tjener veldig fett. Men det er kanskje ikke helt det samme som grunder. Endret 5. mai 2012 av Lutetium 71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana Del Rey Skrevet 5. mai 2012 #72 Del Skrevet 5. mai 2012 Herregud! Rettferdig for oss som ikke tjener så mye? Faren min jobber hardt for og tjene så mye han gjør, hvis andre ikke syntes det er rettferdig burde de fader meg utdanne seg da! Og få seg en bra jobb.. For noe tull! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #73 Del Skrevet 5. mai 2012 Det er de som jobber som er tilbudet. Det er få ubesatte stillinger som skyldes mangel på søkere i disse yrkene, og tilbud og etterspørsel er derfor i balanse. Kan du forklare dette, for det du skriver skjønner jeg ingenting av... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #74 Del Skrevet 5. mai 2012 Kan du forklare dette, for det du skriver skjønner jeg ingenting av... Tilbudet dekker etterspørselen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #75 Del Skrevet 5. mai 2012 Tilbudet dekker etterspørselen. Det var like ullent. Det var mest denne setningen som jeg ikke skjønner: "Det er få ubesatte stillinger som skyldes mangel på søkere i disse yrkene..." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 5. mai 2012 #76 Del Skrevet 5. mai 2012 Herregud! Rettferdig for oss som ikke tjener så mye? Faren min jobber hardt for og tjene så mye han gjør, hvis andre ikke syntes det er rettferdig burde de fader meg utdanne seg da! Og få seg en bra jobb.. For noe tull! For noe tull indeed. De vil ha mer for mindre, og vil ikke la andre som jobber hardere enn de og har skyhøy profesjonsutdanning overskride de i årslønn. For det er jo urettferdig ;-) Hadde rødt fått viljen sin skulle folk som jobber på rema 1000 som så vidt har studiekompetanse tjene like mye i året som en spesialisert lege med ørtogfjørti år med utdanning bak seg. Det må være attraktivt å ha høyere utdanning. Om lønnsforskjellene forsvinner og eksepsjonelt flinke folk sliter med å strekke seg lengre enn gjennomsnittsmannen kommer Norge til å råtne fra innsiden av, noe de ikke skjønner fordi de er så rævkjørt med "likhets"politikken sin. Det er nok en fin liten idé for enkelte folk, men funker kommunisme over tid i praksis? Nope. Hvorfor? Fordi når vi vet hvor mye vi får ut av mye penger i vårt flotte land hadde en statsmakt med rødt på toppen endt opp med en grinete og lite selvrealisert befolkning. Folk som tjener grisemye penger og lever i luksus er tross alt en motivasjon for andre folk. Forsvinner det kommer folk bare til å tenke "hva er vitsen?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janus Skrevet 6. mai 2012 #77 Del Skrevet 6. mai 2012 Jeg må bare riste på hodet og le hver gang jeg ser slike misforståtte idealister. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janus Skrevet 6. mai 2012 #78 Del Skrevet 6. mai 2012 (endret) Jeg hører ofte folk si at kommunisme er en fin idè, men at det ikke fungerer i praksis. Selvsagt fungerer det ikke i praksis, men etter min mening er også selve idèen og ideologien helt forkastelig. Endret 6. mai 2012 av Janus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #79 Del Skrevet 6. mai 2012 For noe tull indeed. De vil ha mer for mindre, og vil ikke la andre som jobber hardere enn de og har skyhøy profesjonsutdanning overskride de i årslønn. For det er jo urettferdig ;-) Hadde rødt fått viljen sin skulle folk som jobber på rema 1000 som så vidt har studiekompetanse tjene like mye i året som en spesialisert lege med ørtogfjørti år med utdanning bak seg. Det må være attraktivt å ha høyere utdanning. Om lønnsforskjellene forsvinner og eksepsjonelt flinke folk sliter med å strekke seg lengre enn gjennomsnittsmannen kommer Norge til å råtne fra innsiden av, noe de ikke skjønner fordi de er så rævkjørt med "likhets"politikken sin. Det er nok en fin liten idé for enkelte folk, men funker kommunisme over tid i praksis? Nope. Hvorfor? Fordi når vi vet hvor mye vi får ut av mye penger i vårt flotte land hadde en statsmakt med rødt på toppen endt opp med en grinete og lite selvrealisert befolkning. Folk som tjener grisemye penger og lever i luksus er tross alt en motivasjon for andre folk. Forsvinner det kommer folk bare til å tenke "hva er vitsen?" Og når man ikke ser vitsen, så begynner man å lete etter alternativer i gråsonene. Dermed er den virkelige forråtnelsen i gang. Menneskets natur kan tross alt ikke fornektes. Vi har jo mange land, f.eks. i Øst-Europa, som eksempler gjennom historien. Finnes det ikke folk som tjener grisemye penger og lever i luksus i slike samfunn? Jovisst. Hvem er det? Mafiaen. Hvem klør mafiaen på ryggen? Politikerne. Vi burde heller ønske oss et samfunn der det lønner seg å være dyktig på lovlig vis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 6. mai 2012 #80 Del Skrevet 6. mai 2012 Det har du nok rett i, men det er jo helt utrolig at folk greier å komme med sånne tanker... Det er ikke lenge siden de ville øke billettprisen på kollektiv transport i rusjtiden. Hva slags mennesker er det som kommer på sånt? Det kommer fra de folka som vil ha gratis buss, og kutte ut hele billettsystemet med kontrollører, byråkrati, provisjoner, kostnader og hele pakka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå