Gå til innhold

vil nekte nordmenn å tjene mer enn 1,5 millioner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

tjener du over 1.5 da?

trenger ikke flytte før man faktiskt kan tjene mer en det da ;)

Jeg har lavere grunnlønn enn 1,5, men lønnen min består hovedsaklig av aksjer + bonus, som gjør at jeg får over 1,5, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sleng på dyrking av litt flere grønnsaker, så får vi det så sunt og fint her atte! Så kan vi sitte her på bjerget og ha det rettferdig og harmonisk. De som klager på at det er urettferdig at man ikke får følge egne drømmer kan vi jo bare slenge i en sånn fin leir slik at ingen hører på dem, og vips! Det perfekte samfunn!

Høres jo ikke ut som noe noen har prøvd å gjennomføre før...

så lenge jeg får suse rundt i cadillacen min til en maks-årslønn, så er jeg med på både potetplukking og gitar rundt leirbålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er bra at Rødt kommer med slike utspill for de sørger da egenhendig for at de aldri vil få noen maktposisjon. Sånn sett er det bra at de er ærlig på hva de mener slik at det er lettere for andre å ha grunnlag til å ta avstand fra det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Vel, etter mange diskusjoner med mennesker i Rødt, så tviler jeg sterkt på at den store folkemassen er klar for en væpnet revolusjon. Samt skakkjøre Norge.

Det er artig, jeg frykter faktisk mer for Rødt blant regjeringen, enn FRP :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest imli

Eg stemmer Raudt, men eg er ikkje samd med Moxnes her. Eg synest det er eit lite gjennomtenkt forslag. Det viser ganske tydeleg at han har studert sosiologi og ikkje økonomi ;) Eg meiner at slike forslag er urealistiske i samfunnet me lev i no, sjølv om forslaget for så vidt er "godt meint". I tillegg er jo eit slikt forslag i røynda reformistisk og ikkje revolusjonært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vis du tjener over 1.5 mill så må du gi til staten

men hva skjer vis man vinner eller får en gave eller arv da får man beholde?

uansett meget dårlig idè ,kan like godt ha pengene i min bank å gi dem til staten er bare tåpelig for jeg tviler de bruker det på noe godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imli

Oooo, Imli - er du gira på revolusjon?

Kva legg du i det? Er det eit seriøst spørsmål?

Eg stemmer Raudt, ergo er eg revolusjonær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Nei, jeg har bare pratet med en god del litt oppe i systemet til Rødt, hvor folk er dønn seriøs på at en revolusjon er rett rundt hjørnet.

Dermed har jeg aldri klart å ta dem seriøst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imli

Nei, jeg har bare pratet med en god del litt oppe i systemet til Rødt, hvor folk er dønn seriøs på at en revolusjon er rett rundt hjørnet.

Dermed har jeg aldri klart å ta dem seriøst.

Eg trur ikkje ein revolusjon er rett rundt hjørnet, og det trur nok ingen av dei som er "litt oppe i systemet" til Raudt heller. Det er nok ein og anna ekstremist her og der, ikkje ulikt mange andre partier, men det gjeld absolutt ikkje fleirtalet og er heller ikkje noko offisiell politikk. Men klart, viss du snakkar med folk om revolusjon, er det sikkert mange av dei som vert vel ivrige, utan at det tyder at dei trur det vert revolusjon i morgon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et godt forslag. Ingen trenger å tjene mer enn 1,5 mill som personinntekt. De aller fleste av dere kommer aldri til å tjene i nærheten av så mye, så jeg kan ikke fatte hvorfor dere er så imot det.

Mer til staten er til det beste for oss alle. Regner med det er de samme av dere som er imot økte skatter som også skriker høyest om dårlige veier, lange sykehuskøer og dårlig eldreomsorg. Det pleier i hvert fall å være det.

Men jeg tror ikke forslaget noensinne vil bli en realitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er et godt forslag. Ingen trenger å tjene mer enn 1,5 mill som personinntekt. De aller fleste av dere kommer aldri til å tjene i nærheten av så mye, så jeg kan ikke fatte hvorfor dere er så imot det.

Mer til staten er til det beste for oss alle. Regner med det er de samme av dere som er imot økte skatter som også skriker høyest om dårlige veier, lange sykehuskøer og dårlig eldreomsorg. Det pleier i hvert fall å være det.

Men jeg tror ikke forslaget noensinne vil bli en realitet.

Ingen trenger å tjene over 400 000 heller. Hva gjør at 1,5 millioner er en akseptabel grense?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han heter Bjørnar Moxnes og er påtroppende leder for Rødt. Hans forslag går kort og greit ut på at ingen skal tjene mer enn 1,5 millioner. Og de som evt. måtte tjene mer enn dette, må betale hver eneste krone over denne grensen rett inn i statskassa.

Link

Så flott! Jeg er glad vi endelig kan ta kverken på noen ti-tusenvis av småbedrifter landet rundt.

:ironi:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle idiotiske forslag som noensinne er lansert av politikere, inkludert både FrP og SV, har vi nå fått en soleklar vinner.

Årets idiot kan umiddelbart kåres.

Han heter Bjørnar Moxnes og er påtroppende leder for Rødt. Hans forslag går kort og greit ut på at ingen skal tjene mer enn 1,5 millioner. Og de som evt. måtte tjene mer enn dette, må betale hver eneste krone over denne grensen rett inn i statskassa.

Link

Dette overrasker meg overhodet ikke.... Det kommer fra Rødt.. Jeg er sikker på at han spiser fleinsopp til de fleste måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Leif

Dette ville selvsagt ført til et mindre effektivt samfunn, da de som i dag tjener mer enn 1,5 mill. vil jobbe mindre for å komme ned i 1,5 mill.

Denne Rødt-tullingen tror da ikke at folk kommer til å tjene mer enn 1,5 mill. og med det få en marginalskatt på 100 %. Folk vil tilpasse seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ingen trenger å tjene over 400 000 heller. Hva gjør at 1,5 millioner er en akseptabel grense?

Så sant, så sant. Skal vi få et rettferdig samfunn, hadde et godt utgangspunkt vært at ingen skal tjene mindre en f.eks. 3-400.000, og ingen skal tjene mer enn det dobbelte av minstelønna. Da vil vi får en rettferdig fordeling av godene i samfunnet, og alle kan ha et utkomme som er til å leve av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant, så sant. Skal vi få et rettferdig samfunn, hadde et godt utgangspunkt vært at ingen skal tjene mindre en f.eks. 3-400.000, og ingen skal tjene mer enn det dobbelte av minstelønna. Da vil vi får en rettferdig fordeling av godene i samfunnet, og alle kan ha et utkomme som er til å leve av.

Ikke for å være vrang, men for å spørre deg om noe som jeg ikke skjønner..

Hvordan skulle samfunnets økonomi gå rundt på denne metoden? Hva vil være poenget med å ta en utdanning på opp mot 10år og dermed ha et alvorlig ansvar når man begynner å jobbe, om man kunne latt utdannelsen være og tjene 400k i året. Hvor skal man få tak i ildsjelene? Hvordan skal man få folk til å ta de krevende jobbene?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Jeg synes det er et godt forslag. Ingen trenger å tjene mer enn 1,5 mill som personinntekt. De aller fleste av dere kommer aldri til å tjene i nærheten av så mye, så jeg kan ikke fatte hvorfor dere er så imot det.

Fordi vi ikke er noen naive idioter som ikke greier å se konsekvenser av drastiske forbud.

En slik grense fører til at de som har mulighet til å tjene så mye enten vil jobbe mindre, eller flytte ut av landet. Dette fører til at produktiviteten i landet vil stupe, og Norge blir fattigere - inkludert staten. Ingen gidder å starte noe for seg selv (selv om Moxnes innbiller seg at mange synes det er givende å starte noe nytt og derfor gidder uten økonomisk insentiv) - takk og farvel til innovasjon og utvikling!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...