Gå til innhold

Gyldig oppsigelse når oppsigelse av leieavtale har mangler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Utleier har sagt opp min leieavtale men har ikke opplyst om følgende som iflg malen skal være med:

Dersom du vil protestere på oppsigelsen, må dette gjøres skriftlig til undertegnede innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt.

Hvis du ikke protesterer innen fristen, taper du din rett til å påberope deg at oppsigelsen er i strid med husleieloven, jfr. § 9-8 første ledd annet punktum. I så fall kan undertegnede kreve tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2, tredje ledd, bokstav c.

Er oppsigelsen da ugyldig frem til han har levert en ordentlig oppsigelse med denne delen med?

For dette har jeg jo ikke vist om i flere dager som nå har vært i oppsigelsestiden jeg har på 2 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

formal feil. realiteten er den samme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillian-

Den er ugyldig.

Her er kopi fra forbrukerrådets nettside:

Oppsigelsens form

Leietaker kan si opp avtalen enten muntlig eller skriftlig. Forbrukerrådet anbefaler at du som leietaker sier opp skriftlig, særlig fordi du som leier da sikrer beviset for at du har sagt opp. Ønsker du å sikre seg optimalt, sendes oppsigelsen i rekommandert brev eller du får utleiers kvittering for at oppsigelsen er mottatt.

Mens leietaker kan si opp formløst, stilles det strenge krav til utleiers oppsigelse. En oppsigelse fra utleier skal være skriftlig, og inneholde følgende:

1. Oppsigelsen skal være saklig begrunnet (skal f eks utleier bruke boligen selv, eller har leier vært forsinket med betaling av husleien?)

2. Oppsigelsen skal opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt.

3. Oppsigelsen skal opplyse om at dersom leietakeren ikke protesterer innen denne fristen, taper han sin rett til å påberope at oppsigelsen er i strid med husleieloven, og oppsigelsen gir dermed utleier grunnlag for å sette i gang en utkastelse via namsmyndighetene.

En oppsigelse fra utleier som ikke oppfyller disse kravene, er ugyldig. Leietaker kan derfor fortsette å bo i boligen. For utleier er det derfor meget viktig å sende en skriftlig oppsigelse som tilfredsstiller kravene over for å unngå at oppsigelsesprosessen trekker ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for trakassering og spekulasjoner.

Spørsmål om moderering tas på ris og ros.

Rainbow81, mod.

Endret av Rainbow81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkt å si det flere ganger her, men moderator sletter jo hver gang, herrejemini det må da gå an å svare folk Rainbow!

Ts, oppsigelsen er gyldig, finn deg nytt sted å bo. Huseier vil ikke ha deg som leietaker lenger, du er ikke velkommen. Begynn å leite etter nytt sted med en gang, så har du god tid på deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ugyldig :) Men du må huske å protestere da :)

edit: paragrafene

§ 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse

Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig.

Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.

En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt.

Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod.

§ 9-8. Tilsidesettelse av oppsigelse

Leieren kan innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt, protestere skriftlig til utleieren mot oppsigelsen. Har leieren ikke protestert mot oppsigelsen i samsvar med første punktum, kan leieren ikke påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven her. Har leieren protestert i samsvar med første punktum, faller oppsigelsen bort om ikke utleieren har reist søksmål mot leieren innen tre måneder etter at leierens frist løp ut.

Endret av melly666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppsigelsen er ugyldig. Send en skriftlig klage, og du vil kjøpe deg en måned ekstra til å finne deg noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ugyldig :) Men du må huske å protestere da :)

edit: paragrafene

Kan klagen vente til jeg har fått en oppsigelse?

Jeg har jo i realiteten ikke fått en oppsigelse når den ikke er gyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsigelsen er ugyldig. Send en skriftlig klage, og du vil kjøpe deg en måned ekstra til å finne deg noe nytt.

TS her igjen...

Jeg kjøper mer tid hvis jeg venter til han har gitt meg en gyldig oppsigelse.

Kan jeg vente til han har oppdaget dette selv og gitt meg en oppsigelse?

Eller må jeg sende klagen nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan klagen vente til jeg har fått en oppsigelse?

Jeg har jo i realiteten ikke fått en oppsigelse når den ikke er gyldig.

Den der blir for dum, TS.

Du har fått en oppsigelse som ikke fyller formkrav, det er dog allikevel en oppsigelse. Har du innsigelser så sier du i fra med en gang. Du venter ikke til den dagen huseier oppdager det fordi du ikke flytter når du skal. Da tipper jeg at du ikke har noen rettigheter uansett. Innsigelser må gis innen en frist. Hva den er får du lete fram selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg. Du kan ikke beleiere leiligheten hans, det er faktisk han/ familien som har kjøpt dette huset. Synes du virkelig det er rettferdig at du da krever å få bo der?

Og hvordan tror du det vil bli å bo der hvis du skal begynne å krangle ang dette?

Og hvis du har så sterke psykiske problemer at du ikke kan flyttes, burde du prate med husbanken eller banken og kjøpe deg ditt eget. Da slipper du å tenke på å flytte, og sure huseiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall helt tydelig at du ikke er på nett, du klarer jo ikke forstå det folk sier til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at folk her bare forteller om sine egne meninger enn å faktisk svare på spørsmål som blir stilt.

Jeg lurer på det samme som Trådstarter så et svar på det spørsmålet hadde vært fint. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan klagen vente til jeg har fått en oppsigelse?

Jeg har jo i realiteten ikke fått en oppsigelse når den ikke er gyldig.

Jo, du har jo fått en oppsigelse, og om du ikke bestrider den innen tidsfristen betyr det at du godtar den, selv om den inneholder formafeil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mildrid

Klart du må bestride den. Gjør du ikke det så er det det samme som at du har godkjent den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en oppsigelse som er ugyldig...er ikke det det samme som en oppsigelse som er ikke gitt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så lenge huseier ikke har opplyst om klagedelen, har heller ikke leier fått vite at hun/han kan klage. Og da har jo klagefristen gått ut.

Hvordan stiller dette seg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som tier samtykker. Er du ikke enig må du si fra, ellers mister du retten til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Jeg vil oppfordre deg til å anse oppsigelsen som ikke gitt siden den ikke er gyldig. Ikke gjør noe, og oppfør deg som om du aldri har mottatt noen oppsigelse. Da vil nemlig huseier få det enda lettere å få medhold i sin sak, og jo mer jeg leser av det du skriver, jo mer er jeg på hans side. Du er en superegoist uten sidestykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge parter plikter å sette seg inn i husleieloven, og en leieboer som mottar en oppsigelse (uansett hvordan han eller hun tolker den) kan anse seg selv for oppsagt. Inneholder oppsigelsen formalfeil så må de påpekes innen en viss frist.

Det nytter liksom ikke å si at man har fått en ugyldig oppsigelse men ikke klaget fordi huseier ikke opplyste om klagefrist. Om man har såpass omløp at man ser formalfeil i oppsigelser så vet man også hvilken feil det er man ser og hva man deretter skal gjøre.

I høyden kjøper du deg en måned.

Klager du ikke så godtar du oppsigelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...