Gå til innhold

BETALTE 200 KR I TOLL OG MOMS FOR VARER PÅ 201 KR


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ååå.. skikkelig utblåsing her nå! Må betale 200 kr i toll og mva for noe som i utgangspunktet kostet 201 kr.

SÅ SINNA NÅ! Vet det bare er min egen feil, men det går da ann å ha en grense på +/- noen kroner da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Grensen må jo gå et sted, og kan selvfølgelig ikke være +/- noe. Hvis den hadde vært +/- kunne jo tollmyndighetene valgt å kreve moms når varene kostet 199 også!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på den smellen selv... :goodbye:

Eller etter å ha bestilt flere ganger for litt over 200 så ble tatt. Veldig irriterende men jeg er mye mer forsiktig nå og så tenker jeg at det blir ikke så mye hvis jeg deler de 200 på de pakkene som 'slapp unna'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå.. skikkelig utblåsing her nå! Må betale 200 kr i toll og mva for noe som i utgangspunktet kostet 201 kr.

SÅ SINNA NÅ! Vet det bare er min egen feil, men det går da ann å ha en grense på +/- noen kroner da!

Men i praksis blir jo det akkurat det samme? Om grensa er +/- 5 kr, så måtte du ha betalt toll på varer over 205 kr. Og noen kunne laget en sinna-tråd fordi de har bestilt for 206 kr?

Ellers vil du det skal være fleksibelt? Det krever jo i såfall mer arbeid oh vurdering fra tollvesenets/importørs side (= dyrere fortollingsgebyr), pluss at det fort blir en skjønnssak og dermed urettferdig. Så kan man lage sinna-tråder fordi en selv måtte betale toll for varer som kosta 210 kr, mens venninna som handlet for 230 slapp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå.. skikkelig utblåsing her nå! Må betale 200 kr i toll og mva for noe som i utgangspunktet kostet 201 kr.

SÅ SINNA NÅ! Vet det bare er min egen feil, men det går da ann å ha en grense på +/- noen kroner da!

Med +/- noen kroner kunne du måttet betale på 199 kroner også, tenk på den. Om ikke annet blir det enda mindre oversiktlig enn det er nå..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dritsurt med den ene krona, virkelig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En regel er en regel, men tollkvota viste du jo om fra før regner jeg med....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det lite sympati å få skjønner jeg. Godt alle er så utrolig flinke regelryttere.

Jeg har STOR sympati med deg TS! Selvfølgelig er det skikkelig irriterende og jeg skjønner at du må få ut litt irritasjon :-).

Regel er selvfølgelig regel, men det må da for søren være lov å blir drit irritert for 1 stusselig krone. TS skriver ikke annet enn at hun er irritert og det er jo lov:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobler

Det er da rett og rimelig det. Grensa er 200kr. Hvorfor skal du slippe å betale når du faktisk er over? Selv om det bare er ei krone?

Du får passe på å bestille under neste gang da. Det er fullt og helt din egen feil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå.. skikkelig utblåsing her nå! Må betale 200 kr i toll og mva for noe som i utgangspunktet kostet 201 kr.

SÅ SINNA NÅ! Vet det bare er min egen feil, men det går da ann å ha en grense på +/- noen kroner da!

hvor bestilte du fra ? altså hvilken butikk/nettside etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også blitt like forbanna som deg :fnise: Da var det 200 i toll for 203kr :kjefte:

Siden da, har jeg heller bestilt separat. Feks et smykke pr pakke :tommelsmil:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også blitt like forbanna som deg :fnise: Da var det 200 i toll for 203kr :kjefte:

Siden da, har jeg heller bestilt separat. Feks et smykke pr pakke :tommelsmil:

Det har jeg lurt litt på; hvis man bestiller separat, bør man da vente til man har fått første varen så man ikke risikerer at de legger sammen bestillingene og sender de sammen? Eller holder det å vente en dag eller to, eller samme dag for den saks skyld? Bestiller endel fra vistaprint og jeg har alltid ventet til den har kommet i posten før jeg bestiler ny, men det tar jo en liten evighet alt sammen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg lurt litt på; hvis man bestiller separat, bør man da vente til man har fått første varen så man ikke risikerer at de legger sammen bestillingene og sender de sammen? Eller holder det å vente en dag eller to, eller samme dag for den saks skyld? Bestiller endel fra vistaprint og jeg har alltid ventet til den har kommet i posten før jeg bestiler ny, men det tar jo en liten evighet alt sammen da...

Kommer litt an på hvilken nettbutikk tror jeg :klo:

Jeg gikk på smallen pga ASOS, og da jeg begynte å bestille separat hos dem, så går det ikke i samme ordre hvis jeg bestiller samtidig. Kan hende at andre nettbutikker gjør det annerledes :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne sluppet unna tollen dersom du hadde betalt med britiske pund. Alt på asos.com er billigere i £ GBP.

EDIT: Prisen på plagget hadde da blitt 20 pund (noe som tilsvarer ca 185 norske kroner etter dagens valuta) Greit å huske til neste gang du skal handle der.

Endret av Infantata
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En regel er en regel, men det er ganske fjærnt at det har vært den samme tollgrensa i over 35 år. Alt annet går jo oppover.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Armule

Regel er selvfølgelig regel, men det må da for søren være lov å blir drit irritert for 1 stusselig krone. TS skriver ikke annet enn at hun er irritert og det er jo lov:-)

Hun skriver også at hun vil ha slingringsmonn, da bør man forvente kommenterer på akkurat det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er skikkelg irriterende.

Jeg lurer på hva som skjer om man handler for 199 og før pakken kommer i tollen har kursen på valuttaen gått opp. Prisen på pakken er oppgitt i denne valuttaen og da vil jo pakken være verdt mer enn 200 kr i tollen mens jeg ble bare trukket 199 kr. Vil man kunne klage da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen nettbutikker har det slik at man tar vare på kvittering for betalt toll og sender et bilde av denne på epost til kundeservice, og får refundert pengene. :) dette gjelder mange utenlandske nettsiden, men det står neppe opplyst på sidene deres, jeg pleier å sende mail å spørre om det er mulig. Jeg fikk også victoriassecret til å merke pakken min som "gave" slik at jeg slapp moms :) bare å sende mail å spørre om de kan være behjelpelig, så er faktisk mange veldig greie sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Ja det er skikkelg irriterende.

Jeg lurer på hva som skjer om man handler for 199 og før pakken kommer i tollen har kursen på valuttaen gått opp. Prisen på pakken er oppgitt i denne valuttaen og da vil jo pakken være verdt mer enn 200 kr i tollen mens jeg ble bare trukket 199 kr. Vil man kunne klage da?

Man må aldri stole på valutakursen slik den er når man bestiller. Tollvesenet bruker kursen som er gjeldende når de mottar pakken. Alltid greit å ha minst 20 kroner i slingringsmonn :)

Så nei, å klage til tollvesenet vil ikke hjelpe. Har du bestilt fra en bedrift som tilbakebetaler toll og moms, så er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...