Gå til innhold

Er så bekymret for framtiden


Strikkemamma

Anbefalte innlegg

Jeg er snart ferdig utdannet sykepleier og det sier seg selv at jeg ikke kommer til å tjene allverdens. Hva om jeg ikke kommer meg inn på boligmarkedet? Vet ikke om jeg kommer til å få meg lån til 2 mill, noe som er det de billigste leilighetene koster. Å leie kan jeg bare se langt etter, siden det koster 8-12 tusen i mnd. Det kommer jeg ikke til å få råd til.

Ikke har jeg lyst å bo hjemme resten av livet heller, jeg vil komme meg ut så fort som mulig! Årh, vet ikke hva jeg skal gjøre. Skal ikke ta sorgene på forskudd, men det virker mer og mer umulig jo mer jeg tenker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flytt vekk fra de verste pressområdene.

Det er like dyrt overalt her i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like dyrt overalt her i byen.

Jeg henviser til Rosalie sitt svar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like dyrt overalt her i byen.

OK, får formulere meg litt mer tydelig: Flytt på landet. Flust med sykepleierstillinger, billige boliger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like dyrt overalt her i byen.

Hun mener utenfor "der i byen".

Forøvrig så synes jeg det er blitt ille om ikke folk som har 3 år på høyskole, fast jobb og inntekt, ikke skal ha mulighet til å kjøpe bolig. Selv i pressområder.

Feilen er jo at det bygges for få boliger i pressområder. Av den grunn stiger prisene, og vanlige folk med ok inntekt blir stående utenfor boligmarkedet.

Du kan altså velge mellom å leie, kjøpe en bitteliten hybel eller flytte til et sted med lavere priser.

Hvor i landet bor du forresten?

Endret av Majott
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pris på leilighet her jeg bor:

Hus, på rett side av byen: starter fra 2,5 millioner.

Leilighet, på rett side av byen: starter på 1,8 millioner

Hus på "feil" side av byen: 1 million osv

Leilhet på "feil" side av byen: 950 000 osv

35km fra byen ut på landet starter det slik:

Småbruk med låve: 900 000 og oppover.

Hus: 700 000 og oppover

Leilighet: helt ned til 650 000.

Dette var noen eksempler banken viste oss da vi var på Boliglån for unge møte med banken på åpen kveld. Det åpner øynene litt, gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mente ikke midt i selve byen da jeg skrev "her i byen".. Bor på landet nå, og det er jammen like dyrt her og. Har sett overalt. Blir så fortvilet :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mente ikke midt i selve byen da jeg skrev "her i byen".. Bor på landet nå, og det er jammen like dyrt her og. Har sett overalt. Blir så fortvilet :tristbla:

Det er da aldri like dyrt på landet som midt i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må satse på å leie sammen med noen i en periode, enten med venner eller bo i kollektiv. Da kan du få mye lavere husleie og får mulighet til å spare. Sykepleier er vel ikke så skrekkelig langt studie så du har forhåpenligvis ikke aaltfor høyt studielån? Om du kan spare et år eller to så får du litt EK, og da kan du få mer i lån. Du kan jo også høre med foreldre om å være kausjonister. Det er jo viktig at du har råd til å betjene lån og felleskostnader for leiligheten da, det må du såklart regne ut iforhold til inntekt:) I leiligheten jeg bor nå betaler jeg mindre i renter+felleskostnader enn det ville kostet å leie tilsvarende størrelse så det kan lønne seg å få kjøpt.

Lurer litt på hvor du bor da siden alt koster 2+.. selv i Oslo får du leiligheter til under 2 mill om du kjøper i øst og ikke så stort.

Endret av SoftKitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du flytte på deg. For det er mange steder prisene er fullt levelige. Jeg sliter for øvrig også med å skjønne hvor "på landet" det koster 2 mill + å kjøpe en liten leilighet eller 8.-12.000 å leie en liten leilighet.

For øvrig er det slett ikke uvanlig at voksne som er alene bor i kollektiv i byene. Og det er faktisk en helt OK måte å kunne bo sentralt på, og å samtidig ha råd til noe annet enn å bo. Både samboeren min og jeg gjorde det fram til vi flyttet sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _La Femme

Finn deg noen å bo sammen med :) En samboer (kjæreste) eller bare en samboer (venn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt i kollektiv, slik som 90% av studenter og unge husløse gjør :Nikke: Og så sparer du opp egenkapital til å kjøpe egen bolig.

Jeg bor sentralt i Oslo for 4500 kr, og har ikke engang fast jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å være fornøyd med 30 kvm i starten? Er noe med å komme seg inn på boligmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Finne noen å kjøpe med

2. Senke kravene dine, dessverre kan ikke alle kjøpe 150kvm med en gang, kanskej må du starte på 40kvm eller noe.

3. Lei billig og spar masse egenkapital!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du flytte på deg. For det er mange steder prisene er fullt levelige. Jeg sliter for øvrig også med å skjønne hvor "på landet" det koster 2 mill + å kjøpe en liten leilighet eller 8.-12.000 å leie en liten leilighet.

Jeg vet ikke hvor TS holder til. Men at prisene er ekstremt høye mange steder på bygda stemmer.

I noen av kommunene rundt Trondheim koster det fort minst 8000 for en leieleilighet med ok størrelse og standard. De fleste nokså små leiligheter koster godt over 1 mill også.

Leieprisene er verre enn i sentrale områder på Østlandet, f.eks i Bærum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...