Gå til innhold

Hvor mye kan jeg som student få i bloglån?


Chickpea

Anbefalte innlegg

Husk at han også eier leiligheten han bor i. Hvis han får en god pris eller har nedbetalt litt lån stiller dere sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette endrer jo alt. Ja, men da har dere jo en sjanse? Da kan dere få boliglån sammen for å kjøpe bolig sammen. Jeg vet ikke hvor gamle dere er, men det er kommet nye ordninger for unge som skal ha boliglån. Man trenger svært lite egenkapital. Før var det minimum 15% av kjøpesummen, men det er denne regelen som er endret tror jeg. Dra i banken sammen med samboeren din og se om dere kan få lån?

Ja jeg forklarte meg sikkert litt uklart i åpningsinnlegget da. Bare trodde at folk skjønte det var snakk om at jeg ville komme på boligmarkedet sammen med ham siden jeg jo skrev at jeg ville kjøpe en leilighet sammen med han...

Jeg er forresten 25 år og han er 29. Jeg har aldri eid bolig før, men han eier altså den leiligheten vi bor i nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er han på jobb så jeg husker ikke helt hva inntekten hans er og hvor mye han har i studielån. Men han tjener vel rundt 400 000 i året, han har bsu som man sparer maks sum på hvert år, men jeg aner ikke hvor mye han har på den.

Sammen har vi da kanskje en inntekt på 436 000 i året i tillegg til at han har penger på BSU.

Han har i tillegg studielån for 5 1/2 år med studier.

Jeg har en studiegjeld på 247 000. 18 000 av disse blir vel omgjort til stipend når jeg har stått på eksamener dette semesteret.

436 000 x 3= 1 308 000

130 8000- 247 000 = 1 061 000.

Så må vi vel i tillegg trekke fra hans studielån og kanskje legge til hans egenkapital. Hmm virker jo nesten som han kommer verre ut av det om jeg blir med på laget, men det virker jo bare rart at vi sammen skulle stille dårligere enn han gjør alene? Siden jeg nesten har null inntekt og har et stort studielån....

Selvfølgelig stiller dere verre sammen! Du har jo vanvittig mye mer lån enn du har inntekt. Det sier vel seg selv.

Men dersom dere får lån sammen - hvem skal betjene det? Tenker du at du skal eie 50%, uten å betale 50% av lånet? det tviler jeg din samboer går med på.

Det er minst 4 år til du går ut i fast jobb. Rentene kan (og vil) gå opp. Dropp prosjektet!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig stiller dere verre sammen! Du har jo vanvittig mye mer lån enn du har inntekt. Det sier vel seg selv.

Men dersom dere får lån sammen - hvem skal betjene det? Tenker du at du skal eie 50%, uten å betale 50% av lånet? det tviler jeg din samboer går med på.

Det er minst 4 år til du går ut i fast jobb. Rentene kan (og vil) gå opp. Dropp prosjektet!

Jeg har jo aldri nevnt her at JEG SKAL EIE 50 %. Det er nettopp ting som dette jeg prøver å finne ut av. Hvor mye vi sammen kan få i lån, hvor stor lån hver av oss kan betjene og eventuelt hvor stor andel hver av oss skal eie....

Men jeg syntes bare det er litt rart at man skal stille svakere som to personer enn 1 person til tross for gjeld. Syntes det høres rart ut om han kan få et høyere lån uten meg enn med meg.... Men det er kanskje bare sånn når jeg har så lav inntek da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til samboeren min eier forresten en liten andel i den leiligheten han eier nå så det er mulig de er villig til å hjelpe litt sånn sett. De ser på det som en investering å eie litt i den de er deleier i nå iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo aldri nevnt her at JEG SKAL EIE 50 %. Det er nettopp ting som dette jeg prøver å finne ut av. Hvor mye vi sammen kan få i lån, hvor stor lån hver av oss kan betjene og eventuelt hvor stor andel hver av oss skal eie....

Men jeg syntes bare det er litt rart at man skal stille svakere som to personer enn 1 person til tross for gjeld. Syntes det høres rart ut om han kan få et høyere lån uten meg enn med meg.... Men det er kanskje bare sånn når jeg har så lav inntek da...

Vanligvis vil 2 personer stille sterkere fordi 2 personer = 2 inntekter.

I ditt tilfelle er 2 personer = 1 inntekt + mer gjeld.

Banken tar utgangspunkt i SIFO-budsjettet. Dere sammen vil ha mindre til overs etter faste utgifter pga din lave inntekt.

Jeg ville brukt de neste 2/3 årene til å spare opp egenkapital. Når du har fått på plass egenkapital, og begynner å nærme deg slutten av studie ditt vil det være lettere for deg å få lån.

De jeg kjenner som er studenter og har fått lånn har hatt 1) samboer i 100jobb, 2) egenkapital på noen hundretusen, 3) tjent minst tilsvarende studielån (90000) 4) hatt studiegjeld tilsvarende studieprogresjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er nå begynt på et 5årsstudie + du har allerede tatt 2 år mer studielån. Det vil si at du vil bruke opp de årene du har mulighet for å få støtte fra lånekassen.

Skulle du bli syk og forsinket i studieprogresjonen vil du måtte betale dette av egen lomme + du må begynne å betale tilbake studielånet. Jeg ville ikke turt å sette meg i mer gjeld på dette tidspunktet.

Du kan lese mer her:

http://www.tv2.no/gmn/-ikke-ta-en-krone-mer-enn-du-trenger-i-studielaan-3274522.html

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis vil 2 personer stille sterkere fordi 2 personer = 2 inntekter.

I ditt tilfelle er 2 personer = 1 inntekt + mer gjeld.

Banken tar utgangspunkt i SIFO-budsjettet. Dere sammen vil ha mindre til overs etter faste utgifter pga din lave inntekt.

Jeg ville brukt de neste 2/3 årene til å spare opp egenkapital. Når du har fått på plass egenkapital, og begynner å nærme deg slutten av studie ditt vil det være lettere for deg å få lån.

De jeg kjenner som er studenter og har fått lånn har hatt 1) samboer i 100jobb, 2) egenkapital på noen hundretusen, 3) tjent minst tilsvarende studielån (90000) 4) hatt studiegjeld tilsvarende studieprogresjon.

Okei, høres jo ganske fornuftig ut det. Ja det er ganske surt at jeg har så mye studielån som er vekk-kastet, men sånn er nå den saken. Ingenting å gjøre med nå :) Kommer jo bare til å få enda høyere studielån de neste årene også hehe huff.

Hva ligger grensa på hva man kan betale inn på BSU hvert år nå? den har vel økt litt i det siste har den ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, høres jo ganske fornuftig ut det. Ja det er ganske surt at jeg har så mye studielån som er vekk-kastet, men sånn er nå den saken. Ingenting å gjøre med nå :) Kommer jo bare til å få enda høyere studielån de neste årene også hehe huff.

Hva ligger grensa på hva man kan betale inn på BSU hvert år nå? den har vel økt litt i det siste har den ikke?

Det er 20000. Men du får bare skattefordelen om du tjener over frikortbeløpet. For å kunne utnytte skattefradraget er det naturligvis en forutsetning at skattebeløpet du har betalet er tilsvarende eller høyere enn skattefradraget på BSU. For å utnytte det maksimale skattefradraget på 4000 kr må du derfor ha tjent minst 56600 kr i løpet av året (2009). I år er det høyere. Men vet ikke hva.

Sannsynligvis vil det ikke lønne seg for deg å spare hele beløpet (20000) på bsu fordi du ikke tjener nok til å dra nytte av hele skattefordelen. Jeg ville spart deler av beløpet på bsu og deler på bsu 2.0 eller bsu pluss.

les mer her:

https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/sparekonto/BSU2.html#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 20000. Men du får bare skattefordelen om du tjener over frikortbeløpet. For å kunne utnytte skattefradraget er det naturligvis en forutsetning at skattebeløpet du har betalet er tilsvarende eller høyere enn skattefradraget på BSU. For å utnytte det maksimale skattefradraget på 4000 kr må du derfor ha tjent minst 56600 kr i løpet av året (2009). I år er det høyere. Men vet ikke hva.

Sannsynligvis vil det ikke lønne seg for deg å spare hele beløpet (20000) på bsu fordi du ikke tjener nok til å dra nytte av hele skattefordelen. Jeg ville spart deler av beløpet på bsu og deler på bsu 2.0 eller bsu pluss.

les mer her:

https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/sparekonto/BSU2.html#

Takk for info. men jeg må innrømme at jeg ikke ser helt hvorfor det skal være bedre å spare litt i BSU og litt i BSU 2.0 selv om jeg ikke skulle dra 100 % nytte av skattefradraget. Belys meg gjerne.

Jeg vil forresten si at jeg fra før av betaler skatt (selv om det er svært lite. Har tabelltrekk) og siden min faste inntekt er på ca 36 000 kr i året vil jeg nok si at jeg kommer over 56 6000 i året da jeg jobber fullt hver sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. men jeg må innrømme at jeg ikke ser helt hvorfor det skal være bedre å spare litt i BSU og litt i BSU 2.0 selv om jeg ikke skulle dra 100 % nytte av skattefradraget. Belys meg gjerne.

Jeg vil forresten si at jeg fra før av betaler skatt (selv om det er svært lite. Har tabelltrekk) og siden min faste inntekt er på ca 36 000 kr i året vil jeg nok si at jeg kommer over 56 6000 i året da jeg jobber fullt hver sommer.

56000 var i 2009. Det har steget i år. Hør med banken!

Grunnen til at det kan lønne seg å spare bsu 2.0 er at dersom du ikke utnytter skattefradraget til det fulle nå, kan du gjøre det senere. Du kan spare til du er 34.

La oss si at du sparer 20000 i dag, og ikke kommer over frikortbeløpet. Da vil du få den gode renten, men null i skattefradrag. Samtidig som du har kommet 20000 nærmere taket på 150000.

Sparer du 20000 når du er i full jobb vil du få den gode renten + skattefradrag på 4000.

Totalt kan du få 30000 skattefri kroner dersom du setter inn 150000 på bsu.

Setter du inn 1 år uten å utnytte skattefordelen blir det 26000 skattefrie kr.

2 år = 22000

3år = 18000

u see?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56000 var i 2009. Det har steget i år. Hør med banken!

Grunnen til at det kan lønne seg å spare bsu 2.0 er at dersom du ikke utnytter skattefradraget til det fulle nå, kan du gjøre det senere. Du kan spare til du er 34.

La oss si at du sparer 20000 i dag, og ikke kommer over frikortbeløpet. Da vil du få den gode renten, men null i skattefradrag. Samtidig som du har kommet 20000 nærmere taket på 150000.

Sparer du 20000 når du er i full jobb vil du få den gode renten + skattefradrag på 4000.

Totalt kan du få 30000 skattefri kroner dersom du setter inn 150000 på bsu.

Setter du inn 1 år uten å utnytte skattefordelen blir det 26000 skattefrie kr.

2 år = 22000

3år = 18000

u see?

Takk da forstod jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk da forstod jeg!

Så bra! :)

Og grunnen til at jeg foreslår bs 2.o eller pluss er 1) god rente 2) pengene blir låst til boligformål. Det siste kan være både en fordel og en ulempe. Jeg ville vurdert nøye om det du virkelig vil spare til er bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selv sykepleiestudent på 1.året. Jeg har nå bosatt meg i Oslo og hørte med banken om lån for en liten stund tilbake. Har bare stipend+lån på 6800 i mnd og inntekt fra jobb på ca 3500 i mnd. Jeg fikk lån på opptil en million om jeg skulle kjøpe leilighet som jeg skulle bo i, eller opptil 1,8 om jeg skulle kjøpe en leilighet med 2 soverom og utleiemulighet. Jeg hadde bare 30 000 i egenkapital på det tidspunktet da jeg hørte med banken. Kunne få minst 5 års avdragsfrihet når jeg studerte og banken var veldig positive til at jeg skulle få lånet. Og stipend+lånet mitt ble forresten regnet som inntekt, siden jeg så noen andre her som skrev at det ikke ble regnet med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...