la Flaca Skrevet 30. januar 2004 #21 Del Skrevet 30. januar 2004 Enig! Og som du sikkert har lest, så løste problemet seg hos oss på den måten så det er verd et forsøk. Ja, jeg er kjempeglad for å få det tipset. Man kvier seg jo får å gå til slike "drastiske" skritt, men et sted må grensa gå som du sier. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. januar 2004 #22 Del Skrevet 30. januar 2004 Ja' date=' jeg er kjempeglad for å få det tipset. Man kvier seg jo får å gå til slike "drastiske" skritt, men et sted må grensa gå som du sier. :D[/quote'] Skjønner godt hva du mener, det er jo ikke en riktig "pedagogisk måte" å gjøre dette på, men jeg har lært at man ikke alltid kan følge "boka". Lykke til, og la oss vite hvordan det går :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Renate Skrevet 30. januar 2004 #23 Del Skrevet 30. januar 2004 Inlegget over var meg.... gikk litt fort unna :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 30. januar 2004 #24 Del Skrevet 30. januar 2004 Lykke til' date=' og la oss vite hvordan det går :D[/quote'] Det skal jeg gjøre! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. januar 2004 #25 Del Skrevet 30. januar 2004 Hadde noen (som vet bedre) satt seg i min sofa med tissevåt bukse, var det siste gang vedkommende fikk sitte i den! Det hadde vært gulvet deretter... :x Så lenge barnet er utredet og det ikke foreligger noen "feil", ser jeg ingen grunn til dilling! Støtter bleie-tiltaket! :D Hilsen Moi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvilde Skrevet 31. januar 2004 #26 Del Skrevet 31. januar 2004 ja ja, noen foreldre vet ikke sitt eget barns beste, ikke sant? Men det vet vel du. Nei, hadde jeg alltid visst barnas beste hadde jeg nok vært ufattelig rik, og ikke så rent lite berømt!! Barn forstår mer enn vi tror, og har en enorm kompetanse til å samarbeide med oss voksne. Å ikke innrømme dette ved å sette dem flere år tilbake og gi dem bleie pga tissing, blir for meg feil. Etter min mening skader det mer enn det ganger. Det fjerner symptomene, ja, men likevel kan problemet gi seg utslag på andre måter... Selvfølgelig vet jeg at ikke alle vil ære enige i dette. Men hvis noen ikke ønsker å høre min mening, bør de kanskje la være å skrive om det på et forum på internett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2004 #27 Del Skrevet 2. februar 2004 Å ikke innrømme dette ved å sette dem flere år tilbake og gi dem bleie pga tissing' date=' blir for meg feil. [/quote'] Sette barna flere år tilbake? Hallo, det er ikke snakk om å tvinge ungen til å gå med bleie på seg så lenge at de mister kontrollen over blære og tarm da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvilde Skrevet 2. februar 2004 #28 Del Skrevet 2. februar 2004 Min mening er at et barn ikke har noe tidsperspektiv på en sånn opplevelse. Enhver 6-åring vet inderlig vel at det er småbarn som går med bleie. De aller fleste 6-åringer er også opptatt av å være store. Så det å oppleve å måtte gå med eller sove med bleie vil nok føles som å bli plassert i feil aldersgruppe. Det siste er nok hakket bedre, for om natten er det jo ingen som kan se det. Jeg forstår veldig godt foreldres frustrasjon over våte barn i skolalder. Faktisk er dette noe jeg jobber med i det daglige! Likevel er det ingen kjappe løsninger til å få et barn tørt når det tisser på seg som 6-åring. Derfor mener jeg at bleier og annen straff virker mot sin hensikt på lang sikt, selv om det i nuet kanskje har en viss effekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvaL Skrevet 3. februar 2004 #29 Del Skrevet 3. februar 2004 Min mening er at et barn ikke har noe tidsperspektiv på en sånn opplevelse. Enhver 6-åring vet inderlig vel at det er småbarn som går med bleie. De aller fleste 6-åringer er også opptatt av å være store. Så det å oppleve å måtte gå med eller sove med bleie vil nok føles som å bli plassert i feil aldersgruppe. Det siste er nok hakket bedre, for om natten er det jo ingen som kan se det. Jeg forstår veldig godt foreldres frustrasjon over våte barn i skolalder. Faktisk er dette noe jeg jobber med i det daglige! Bleier er et offentlig godkjent hjelpemiddel man kan få på blå resept her i landet, og er ikke forbeholdt småbarn. Det skremmer meg at du som jobber med barn kan skrive at "Enhver 6-åring vet inderlig vel at det er småbarn som går med bleie". Dette er ikke sant, og ikke det minste rart at barna tenker slik når voksne gjør det. Om barna har en slik holdning til et hjelpemiddel, ja så må vi som voksne forklare barna annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvilde Skrevet 3. februar 2004 #30 Del Skrevet 3. februar 2004 Bleier er et offentlig godkjent hjelpemiddel man kan få på blå resept her i landet, og er ikke forbeholdt småbarn. Det skremmer meg at du som jobber med barn kan skrive at "Enhver 6-åring vet inderlig vel at det er småbarn som går med bleie". Dette er ikke sant, og ikke det minste rart at barna tenker slik når voksne gjør det. Om barna har en slik holdning til et hjelpemiddel, ja så må vi som voksne forklare barna annerledes. Hvis problestillingen dreier seg om en fysisk lidelse skal barnet selvsagt få bruke bleier, og det skal settes store ressurser på å få det enkelte barnet og barn i klassen osv til å forstå at dette er en nødvendighet fordi barnet har en plage som er fysisk betinget. F eks ikke tilstrekkelig utviklet lukkemuskulatur i blæren osv. I slike tilfeller er selvsagt bleier, på blå resept eller ei, en tilfredsstillende løsning. Men alle medikamenter eller hjelpemidler man får på blå resept er alltid en løsning man har kommet fram til i samarbeid med lege. Derfor sier det seg selv at da er hele situasjonen godt gjennomarbeidet av flere fagpersoner. Dreier det seg derimot om "latskap" som enkelte ynder å kalle det (jeg er uenig en en slik betegnelse) eller andre psykiske årsaker vil det etter min mening være helt feil å bruke bleier som middel for å bli kvitt problemet. Når jeg formulerte setningen på den måten jeg gjorde: "Enhver 6-åring vet inderlig vel at det er småbarn som går med bleie." var det for å fremheve hvordan dette ser ut fra et barns perspektiv, og jeg ser at dette ikke kom godt nok fram. Det beklager jeg selvsagt! At vi skal jobbe med holdningene våre og barna våre i forholdet til andre barn som på en eller annen måte har elementer ved seg som er "anerledes", er for meg en selvfølge. Dette gjelder selvsagt ved bruk av bleie, lapp for øye, og andre ting som kanskje ikke er synlig som feks barn med ADHD. For oss som jobber med barn til daglig er dette et arbeid vi jobber med konstant. Å la barn få utvikle evnen til gjensidig respekt, og for oss voksne å bidra til å øke et barns selvfølelse gjennomsyrer arbeidsdagen vår på alle måter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Renate Skrevet 4. februar 2004 #31 Del Skrevet 4. februar 2004 I enkelte tilfeller må man bare legge "barnets integritet" på hylla. Etter å ha lest denne tråden har jeg faktisk bestemt meg for å kjøpe en pakke bleier og sette på badet. Så får hun beskjed om at de kommer i bruk dersom hun ikke anstrenger seg såpass at hun går på do for å tisse! Har du gjort det? I så fall, hvordan har det gått? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jeanette Skrevet 9. februar 2004 #32 Del Skrevet 9. februar 2004 Hvordan har det gått her da, har hovedinnlegger eller noen andre forsøkt en løsning med noen av forslagene her som har gitt resultater? Kan være kjekt å vite dersom junior her skulle ende opp i samme situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 9. februar 2004 Forfatter #33 Del Skrevet 9. februar 2004 Ja,jeg har bleiene i hus! De er vist fram, så lillegutt vet at de er her. Han husker nå å gå på do før han går ut på SFO!!! :D Har hatt en liten lekkasje bare, det var kø på doen... (...det var jo ikke hans feil, da... ) Tror det var det lille puffet han trengte. Nå er han selv ansvarlig for å huske å gå på do - jeg er jo ikke på skolen/SFO med han... Vi får se! Ellers så er det vel i bunn og grunn viktig at de selv har behovet. De skal ikke hvile på at det alltid vil være noen som ser når de danser "River Dance" for så og sende dem til toalettet... ?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Renate Skrevet 10. februar 2004 #34 Del Skrevet 10. februar 2004 Ja,jeg har bleiene i hus! De er vist fram, så lillegutt vet at de er her. Trodde du var motstander av en slik løsning jeg Thomasine Han husker nå å gå på do før han går ut på SFO!!! :D Har hatt en liten lekkasje bare, det var kø på doen... (...det var jo ikke hans feil, da... ) Tror det var det lille puffet han trengte. Nå er han selv ansvarlig for å huske å gå på do - jeg er jo ikke på skolen/SFO med han... Vi får se! Så flott da :D Klart man må regne med at det kan komme noen uhell fortsatt, men så lenge fremgangen er stor så kan man ikke klage. Ellers så er det vel i bunn og grunn viktig at de selv Det er korrekt, dette må de lære seg å klare selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 10. februar 2004 Forfatter #35 Del Skrevet 10. februar 2004 Joda, men nå var dressene begynt å bli slitt ( :o ) av all vaskingen, og jeg skjønte at han rett og slett ikke gadd å gå på do fordi han ikke måtte så mye. Det resulterte i at det som oftest gikk galt når han først måtte... Da rakk han ikke ta av seg alt før det kom det som skulle komme kom... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Renate Skrevet 10. februar 2004 #36 Del Skrevet 10. februar 2004 Hehe, lyder kjent det der ja :D Poden hadde aldri tid til å gå på do før, men så fort bleiene var på plass hadde han vist mer enn nok tid Hvordan reagerte gutten din da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 10. februar 2004 Forfatter #37 Del Skrevet 10. februar 2004 Han trodde jeg fleipa da jeg viste ham bleiene og også at de faktisk kunne passe ham... :o (... han vet jo ikke at de ikke passer, men det gjør jo ingenting så lenge det funker... ) Så langt har det gått bra. :D Jeg visste at gutten til mamman sin kunne hvis han ville... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Renate Skrevet 10. februar 2004 #38 Del Skrevet 10. februar 2004 Han trodde jeg fleipa da jeg viste ham bleiene og også at de faktisk kunne passe ham... :o Hehe, høres nesten ut som en reprise av episoden her i huset det :D (... han vet jo ikke at de ikke passer' date=' men det gjør jo ingenting så lenge det funker... ) [/quote'] Nei akkurat det trenger han jo ikke å vite noe om i det hele tatt. Det er flott, tror nok du kan anse problemet som vel overstått nå, men bør vel ikke fjerne bleiene riktig enda for sikkerhetsskyld. :blunke: Han har vært flink nå ja :D Vet hvor deilig den følelsen mammaen hans har nå kjennes ut ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 10. februar 2004 Forfatter #39 Del Skrevet 10. februar 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 10. februar 2004 #40 Del Skrevet 10. februar 2004 Sånn generelt eller psykologisk sett er jo beste måten å belønne ham når han ikke tisser på seg, fremfor å straffe ham når han tisser på seg. Så hva med å gjøre noe kjekt som at han får positive konsekvenser av å konsentrere seg bedre slik at han ikke tisser på seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå