Thomasine Skrevet 26. januar 2004 #1 Del Skrevet 26. januar 2004 Lillegutt på 6 år har begynt å tisse seg ut... :-? :o Han "glemmer" å gå på do før han går ut, så venter han til siste liten, og når han først går inn rekker han selvfølgelig ikke å dra ned buksa før uhellet er ute... :-? Dette gjør han hjemme også, vi må "minne" ham på at han MÅ gå på do. Jeg vet hvordan han har det - jeg hadde heller ikke tid da jeg var liten,men jeg rakk da doen oftere enn ikke. Det gjelder ikke lillegutt... :-? Nå begynner jeg bli dri... lei av å vaske dress og andre klær hele tida... :x Så lurer jeg på om jeg kan "straffe" ham?! Dette er jo bare latskap - ikke et reelt problem! Kan jeg f.eks nekte ham å gå til venner etter skolen, :fy: nekte ham å ha venner på besøk?! :fy: Noe som gjør at han kanskje tenker seg om både en og to ganger før han "dropper" do-besøket før han tar på dressen og går ut?! Hjeeeelp en frustrert mor som er på randen av å miste tålmodigheten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 26. januar 2004 #2 Del Skrevet 26. januar 2004 Slitsomt. Latskap? Lysten på mer oppmerksomhet? Symptom på et eller annet syndrom? Spør helsesøster..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 26. januar 2004 #3 Del Skrevet 26. januar 2004 Tenk deg om to ganger før du setter i verk straffetiltak! Jeg skjønner selvfølgelig godt at du blir sliten og lei, men dette er kanskje sårt for ham i utgangspunktet, og man skal være forsiktig mht hvordan man takler slike problemer. Har du sjekket ut om det kan være en urinveisinfeksjon eller noe? Det hender at gutter også får dette. Uansett ville jeg ha snakket med helsesøster om problemet, og det går også an at du prater med gutten din og spør - på en ikke-bebreidende måte - om han selv vet årsaken til at han stadig tisser på seg. Kanskje han er redd for å "gå glipp av noe" hvis han tar seg tid til å gå på do! Kanskje vennene ikke gidder å vente på ham hvis han må tisse først, eller kanskje han er redd de er borte når han kommer ut igjen etter en tisse-tur! I så fall kan du jo forklare ham at det tar mye lengre tid hver gang han faktisk må inn for å skifte alle klærne sine, enn det tar å løpe inn og tisse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 26. januar 2004 Forfatter #4 Del Skrevet 26. januar 2004 Han er sjekket! Ingen infeksjon, ei heller tror jeg han mangler oppmersomhet eller lignende... Når jeg spør han sier han at han ikke har tid, og det ser jeg jo her hjemme; han gidder ikke gå på do før i siste liten... Han sier selv at det går fortere å tisse på do enn å tisse på seg. Da må han jo kle av seg, dusje og så skifte. Det tar jo myyyye lengre tid... Så jeg tror bare det er det at han rett og slett ikke tar seg tid, ja, kanskje han er redd for å gå glipp av noe, men slik er det jo med oss alle...?! Derfor lurer jeg på om det har noe for seg å nekte ham noe han liker?! kanskje han da husker å gå på do?! Jeg ville selvsagt ikke vurdert dette engang om jeg hadde visst at det var en fysiologisk årsak til dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvilde Skrevet 26. januar 2004 #5 Del Skrevet 26. januar 2004 Jeg vil anbefalle deg å prøve i gi sønnen din helt klare "tisse-rutiner" Han bes om å gå på do til faste tider, både på skole evt SFO og hjemme. Dette må følges opp hjemme i helgene. Et barn som er utredet for evt fysiske årsaker til den ufrivillige tissingen har antakelig et eller annet problem som foråsaker dette. Kroppen hans prøver å fortelle noe til de voksne rundt ham. Antakelig er han ikke selv helt klar over hva dette problemet er. Jeg vil også anbefale deg å ha et nært samarbeid med skolen. Det er nødvendig å skjerme barnet mest mulig for andre barns oppmerksomhet rundt dette. I tillegg til å få tørre klær når han er våt må han også få en bekreftelse på at til tross for dette problemet er han en kjekk gutt osv... Straff for å tisse på seg bærer ingensteds hen. Da blir bare problemet større. Jeg har tro på å framelske det positive, og gi uttrykk for at det at han er våt ikke betyr noe for den han er og kjærligheten du som mor har for ham. Når hans selvfølelse vokser vil kanskje problemet bli mindre, fordi den egentlige årsaken til det at han tiser på seg blir overskygget av en grunnleggende tro på seg selv og tillit til at noen setter pris på ham fordi han er. Ikke for noe han presterer. Dette er ord som er lette å si når jeg selv ikke er konkret oppe i situasjonen. Jeg forstår godt frustrasjonen din over den håpløse situasjonen og den voksende haugen med skittentøy. Likevel tror jeg at både du og sønnen din har mest å vinne på at du klarer å se ham gjennomd et våte tøyet, og jobber for å finne den egentlige årsaken til problemet, og ikke henger deg opp i "symptomene" Det ble et langt svar dette. Håper du finner noe du kan bruke her... Uansett, lykke til!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 26. januar 2004 Forfatter #6 Del Skrevet 26. januar 2004 Takk, Alvilde! Et fint svar. Jeg er uendelig glad i gutten min og kan ikke se at han har noen "skjulte" problemer som ligger bak tissinga. Igjen - det virker for meg at det rett og slett går på tiden. Det sier han også selv - "han må bare..." Uansett, jeg har dine tanker med meg og skal prøve å legge bånd på meg neste gang det skjer... Ikke kjefte så mye... :oops: Ellers så spør jeg ALLTID lillegutt om han vet at jeg er glad i ham selv om jeg kjefter og han vet det!! At det er fordi jeg er lei av å vaske slik... Lille gutten til mamma'n sin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvilde Skrevet 26. januar 2004 #7 Del Skrevet 26. januar 2004 For all del, jeg mente ikke at du ikke var glad i ham, altså Kanskje er det ting du ikke ser, å begynne på skolen f eks kan være tøft for små gutter som vil være litt tøffere enn de egentlig er. Kanskje er han under press fra en kompis, eller føler seg underlegen andre på noe vis.. Eller kanskje det rett og slett er at han har det litt travelt. Barn har en uendelig nygjerrighet på livet. Det kan jo av og til gi seg utslag i at ting går litt for fort... Til trøst kan jeg jo si at svært få tenåringer f eks har problemer som dette.... :D Lurer på når små mammagutter blir sånne store slamper? Jeg har selv en liten gutt, og kan ikke forstå hvordan det skal bli når han ikke er min lille gutt lenger. Det er jammen stort å få være mor! ble visst litt sentimental.. :oops: Håper det løser seg etterhvert, da!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 26. januar 2004 Forfatter #8 Del Skrevet 26. januar 2004 Du har rett! Jeg skal til en forandring ikke si annet enn at han må ned i dusjen ( den kommer han seg ikke unna, nemlig... ). Skal se om han reagerer på det. :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 26. januar 2004 #9 Del Skrevet 26. januar 2004 En tommelfingerregel er jo å forsterke atferd du vil se mer av, og ignorer atferd du ikke ønsker. Jeg ville snakket med ham om dette og forklart ham hva det innebærer at han tisser seg ut. Tror ikke det er noe vits i å kjefte på ham/straffe ham for dette. Så ville jeg forsøkt med å si at han må begynne med bleie hvis han stadig fortsetter med dette. Det vil i mange tilfeller stoppe dette problemet hvis det er ikke er av psykisk eller fysisk art. I såfall bør du få ham utredet, fysisk hos urolog, psykisk hos PPt ev BUP. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 27. januar 2004 #10 Del Skrevet 27. januar 2004 Vi har noe av det samme med noen av barna i barnehagen. Vi har rett og slett innført do-tider, slik at vi sørger for at barna får tisset til faste tider. Dette fungerer veldig bra hos oss. Å straffe ham tror jeg kan forsterke det negative for dere begge to. Jeg ville ha sagt at han skulle gå på do da og da og sørge for at han gjorde det. Må tisse før han skal ut, må inn og tisse etter så og så lang tid osv.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Renate Skrevet 27. januar 2004 #11 Del Skrevet 27. januar 2004 Kjøpe en pose med bleier og sett frem på do/badet, og når han spør hvem sine det er, så forteller du han at de er til han om han fortsetter å tisse på seg. Da er det nok straks slutt på tissing i buksa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 27. januar 2004 Forfatter #12 Del Skrevet 27. januar 2004 Ja, det med bleie har jeg sagt, da bare gliser han - han tror jeg bare tuller ( ...og det gjør jeg og... ) Ellers så har han faste rutiner angående tissing hjemme, verre er det å ha kontrollen når han er på skolen/SFO... :-? Vi har en avtale med både lærer og SFO om at de skal "minne" ham på å gå på do FØR han går ut, men det glemmer de ofte. Skjønner det - de har jo mange barn, men da går det som regel galt... Jeg får jobbe med å være mere tolerang... :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Renate Skrevet 27. januar 2004 #13 Del Skrevet 27. januar 2004 Hehe, han lo ja, det lyder kjent. Det gjorde gutten vår også i fjor, men det ble slutt på det når bleieposen plutselig stod på badegulvet. Tissingen tok også brått slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 27. januar 2004 Forfatter #14 Del Skrevet 27. januar 2004 Kanskje jeg skal kjøpe en pose bleier i str. xxxxL?! Kan alltids bruke dem til minste-lillegutt om noen år... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Renate Skrevet 27. januar 2004 #15 Del Skrevet 27. januar 2004 Vi ga bort bleieposen vi kjøpte til naboen, kunne ha fått penger for den, men jeg syns allerede at "avkastningen" hadde vært god jeg så vi ga den bort med et smil. Den hadde jo gjort nytten sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 27. januar 2004 #16 Del Skrevet 27. januar 2004 Det finnes "tisseklokker" også. De stilles inn (hyppig i starten, lengre intervaller etterhvert) også vibrerer de slik at det kun er barnet det gjelder som merker det. Så er avtalen at når klokken vibrerer, må han gå på do (for å passe på dette når han ikke er hjemme). Ev kan du også be lærer om å gi ham hint til faste tider. (det vil også muligens gjøre ham flau og dermed være med på å avhjelpe problemet) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stemor Skrevet 28. januar 2004 #17 Del Skrevet 28. januar 2004 Dette skyldes sikkert ren latskap. Gi han et ultimatum, enten får han sørge for å gå på do før han skal ut noe sted, ellers så må han få bleie på seg før han går ut. Da skjerper han seg nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvilde Skrevet 29. januar 2004 #18 Del Skrevet 29. januar 2004 Stemor: Har du noengang hørt noe om respekt for barnas integritet?? Hadde jeg blitt utsatt for en sånn trussel da jeg var 6 år hadde det nok satt sine spor..... Og det tror jeg det hadde gjort hos deg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 30. januar 2004 #19 Del Skrevet 30. januar 2004 Stemor: Har du noengang hørt noe om respekt for barnas integritet?? Hadde jeg blitt utsatt for en sånn trussel da jeg var 6 år hadde det nok satt sine spor..... Og det tror jeg det hadde gjort hos deg også. Jeg har ei stedatter på 6 som enda ikke er tørr. Det er én ting, men hun kan finne på å tisse på gulvet for så å sette seg i vår nyinnkjøpte sofa og se barneTV, med klærne gjennomtrukket av urin! Hun gjør seg ingenting av å tisse seg ut, og nyter heller omsorgen hun får når hun gjør det. Både hos oss og hjemme. Nå har vi faktisk kommet til et punkt der vi ikke kan godta det lenger. Det er pur latskap som gjør at hun ikke kommer seg på do, og ikke en gang gir oss beskjed om uhell, slik at urinen har trukket inn i parketten i mange timer ved flere anledninger. I enkelte tilfeller må man bare legge "barnets integritet" på hylla. Etter å ha lest denne tråden har jeg faktisk bestemt meg for å kjøpe en pakke bleier og sette på badet. Så får hun beskjed om at de kommer i bruk dersom hun ikke anstrenger seg såpass at hun går på do for å tisse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Renate Skrevet 30. januar 2004 #20 Del Skrevet 30. januar 2004 Stemor: Har du noengang hørt noe om respekt for barnas integritet?? Hadde jeg blitt utsatt for en sånn trussel da jeg var 6 år hadde det nok satt sine spor..... Og det tror jeg det hadde gjort hos deg også. ja ja, noen foreldre vet ikke sitt eget barns beste, ikke sant? Men det vet vel du. Tror du ikke disse forldrene har forsøkt det meste før de går så langt som å true med bleier? Noen ganger må faktisk barna få lære at nok er nok og at oppførselen deres får konsekvenser. Vi kjøpte bleier og satte frem for barnet vårt, da ble det brått slutt på tissingen. I enkelte tilfeller må man bare legge "barnets integritet" på hylla. Etter å ha lest denne tråden har jeg faktisk bestemt meg for å kjøpe en pakke bleier og sette på badet. Så får hun beskjed om at de kommer i bruk dersom hun ikke anstrenger seg såpass at hun går på do for å tisse! Enig! Og som du sikkert har lest, så løste problemet seg hos oss på den måten så det er verd et forsøk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå