Gå til innhold

Lærer sendte sms til 31.000


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg snakker ikke om bruk av forkortelser, men et ønske om å uttrykke seg veldig kort, da ofte ved å skrive ufullstendige setninger med manglende tegnsetting etc. Ofte er det også et resultat av manglende teknisk kompetanse - det å kunne uttrykke seg med et godt språk ved hjelp av nummertaster og en (i noen tilfeller liten) skjerm er ikke for alle så lett. (Dette gjelder nok ikke i tilfellet som er nevnt her i tråden, da det trolig var sendt ut gjennom PC). Men altså, dette er ikke basert på noe annet enn egne erfaringer og tanker.

Med godt voksne mennesker, så mener jeg gæmliser, og de som er litt yngre enn gæmlisene.

Vel, jeg har ingen idè om hva du legger i "gæmliser" siden det jo varierer med alderen... En 16-årin ville mene at en på 30 er nær pensjonis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å kunne skrive norsk er noe helt annet enn å skrive grammatisk korrekt norsk til enhver tid.

Tull.

Det skulle bare mangle at en lærer ikke skrev riktig norsk. Grammatisk, semantisk, ortografisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive korrekt norsk er for mange et stort problem. Bør alle lærere ha et grunnfag i norsk da? Jeg ser ikke problemet med at en lærer har noen skrivefeil, så lenge det ikke er snakk om rettskrivingsproblemer.

Nei, vet du meg hva!

Hvis en person (lærer) har skrivefeil, har vedkommende rettskrivingsproblemer!

ALLE lærere bør skrive plettfritt norsk, ja! Selvfølgelig! Går det i det hele tatt an å diskutere det? :klo:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Vel, jeg har ingen idè om hva du legger i "gæmliser" siden det jo varierer med alderen... En 16-årin ville mene at en på 30 er nær pensjonis :-)

Gæmliser er de over 60 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du meg hva!

Hvis en person (lærer) har skrivefeil, har vedkommende rettskrivingsproblemer!

ALLE lærere bør skrive plettfritt norsk, ja! Selvfølgelig! Går det i det hele tatt an å diskutere det? :klo:

Hvorfor forlanger vi ikke det av journalister? Lærere er mennesker med kanskje bare norsk på vgs nivå som de aller fleste andre. Syns det er urimelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvorfor forlanger vi ikke det av journalister? Lærere er mennesker med kanskje bare norsk på vgs nivå som de aller fleste andre. Syns det er urimelig.

Jeg tror kanskje innlegget var ment humoristisk :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dette er latterlig! Alle lærere burde kunne skrive grammatisk korrekt til et hvert tidspunkt. :ironi:

tja. det er vel den faglige kompetansen som er viktigst. vi hadde en polsk lærer i foto, og han kunne selvfølgelig ikke norsk perfekt. vi forsto likevel de beskjedene han skrev til oss.

blir litt dumt å fks ikke ansette en lærer som er veldig god i matte, om han har LITT dårlig grammatikk, men klarer å gjøre seg forstått. Jeg hadde skjønt det hvis læreren hadde hatt dysleksi, men har han stor faglig kompetanse i et annet fag så går det nå an å gjøre ting på en litt annen måte enn å skrive ned absolutt alt, eller skrive alt selv.

jeg går faglærer i kunst og håndverk (og selv om jeg skriver egentlig ganske greit grammatisk, så er det ikke alle som gjør det), og vi får ingen norsk-undervisning på skolen. Mener dere at det skulle vært et eget fag i alle lærerutdanninger? :P

Endret av otilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Jeg syns vel egentlig det minste man kunne forvente av lærere er at de skriver korrekt? Om ikke annet enn fordi de skal være gode forbilder for elevene. Hvis ikke lærerne skriver riktig, hvorfor skal elevene gidde det?

Selv om det er naturfagstime så forventer man vel at elevene skriver korrekt norsk der også? Hvis ikke, hva er vitsen med norsktimene da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er spesielt viktig at lærere er gode i å skrive norsk på barne- og ungdomstrinnet. Da formes elevenes språkbruk i stor grad, og de har i denne tiden særlig behov for gode språklige forbilder. Det er ikke snakk om at man må ha studert norsk for å kunne skrive det godt, men 3 i norsk er en altfor lav karakter etter min mening om man vil bli lærer på disse trinnene. 4 bør være et minimum, helst 5.

På videregående er det annerledes siden man må forvente aqt det grunnleggende er på plass hos elevene i løpet av grunnskolen. Her vil det være mindre problematisk om en polsk fotolærer, en tysk tysklærer, en norsk TIP-lærer eller en svensk helse & sosiallærer ikke har gode skrivekunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...