Gå til innhold

Lærer sendte sms til 31.000

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10057669

Meldingen lyder: "Hei! I morgen onsdag 2.mai skal dere ha naturfagprøve 2.økt dere som ikke var på skolen på fredag."

Burde det ikke vært: I morgen, onsdag 2. mai, skal dere som ikke var på skolen på fredag ha naturfagprøve i 2. økt.

Eller?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jo, men du trenger da ikke være språknerd for å undervise i naturfag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må lærere skrive grammatisk korrekte meldinger nå? :klo:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10057669

Meldingen lyder: "Hei! I morgen onsdag 2.mai skal dere ha naturfagprøve 2.økt dere som ikke var på skolen på fredag."

Burde det ikke vært: I morgen, onsdag 2. mai, skal dere som ikke var på skolen på fredag ha naturfagprøve i 2. økt.

Eller?

Haha, tenkte akkurat det samme, og helt enig i din versjon! Spesielt irriterende med mangelen på mellomrom mellom 2. og mai...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men du trenger da ikke være språknerd for å undervise i naturfag?

I min verden bør alle lærere skrive korrekt norsk... Synes ikke det er for mye å forlange...

Edit: manglet en ø.

Endret av Aranciata
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest _La Femme

Ja, dette er latterlig! Alle lærere burde kunne skrive grammatisk korrekt til et hvert tidspunkt. :ironi:

Grammatikken er forøvrig ikke poenget med artikkelen. Det som er poenget, nettopp at IT-systemet feilet, er mye mer problematisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grammatikken er forøvrig ikke poenget med artikkelen. Det som er poenget, nettopp at IT-systemet feilet, er mye mer problematisk.

Selvfølgelig er poenget at IT-systemet feilet, men dette er jo språkforumet og her kan man få ut sin indre språknerd sammen med andre språknerder!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig skal man kunne forlange at alle lærere (også naturfagslærere) kan skrive norsk!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden bor alle lærere skrive korrekt norsk... Synes ikke det er for mye å forlange...

*bør*, på korrekt norsk ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*bør*, på korrekt norsk ;)

Hihi, rettet det akkurat! (Har ikke norsk tastatur så jeg klipper og limer inn de norske vokalene etterpå, men glemte en!)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _La Femme

Selvfølgelig er poenget at IT-systemet feilet, men dette er jo språkforumet og her kan man få ut sin indre språknerd sammen med andre språknerder!

Jada, jeg forstår jo det.

Selvfølgelig skal man kunne forlange at alle lærere (også naturfagslærere) kan skrive norsk!

Å kunne skrive norsk er noe helt annet enn å skrive grammatisk korrekt norsk til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man kunne forlange det? (Stiller meg totalt uforstående til det) Hvorfor skal en engelsklærer kunne skrive feilfritt norsk? Hvorfor skal en K&H-lærer skrive helt korrekt norsk? Er det noen grunn til det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor skal man kunne forlange det? (Stiller meg totalt uforstående til det) Hvorfor skal en engelsklærer kunne skrive feilfritt norsk? Hvorfor skal en K&H-lærer skrive helt korrekt norsk? Er det noen grunn til det?

Hvis denne læreren aldri må skrive noe som elevene leser (noe jeg jeg tror de aller fleste lærere, kanskje med unntak av gymlærere, må), er ikke skriftspråket viktig. Men ellers er lærere viktige forbilder for elevene. Hvordan skal man på en overbevisende måte forklare elevene hvorfor de må skrive riktig når ikke engang lærere gjør det? At man i det hele tatt diskuteter om lærere må kunne skrive riktig, er skremmende. Det bør være en selvfølge.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne læreren aldri må skrive noe som elevene leser (noe jeg jeg tror de aller fleste lærere, kanskje med unntak av gymlærere, må), er ikke skriftspråket viktig. Men ellers er lærere viktige forbilder for elevene. Hvordan skal man på en overbevisende måte forklare elevene hvorfor de må skrive riktig når ikke engang lærere gjør det? At man i det hele tatt diskuteter om lærere må kunne skrive riktig, er skremmende. Det bør være en selvfølge.

Akkurat dette jeg tenkte men ikke klarte formulere! Eneste unntaket er kanskje språklærere som bare kommuniserer på fremmedspråk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Jeg tror mange, særlig godt voksne mennesker, ser på sms som et slags "kort og godt"-medium der det bare er meninga å gjøre seg forstått. Det gjerne med færrest mulig tegn - litt som avisannonser.

Men det sies jo at realister ofte ikke er dyktige i språk. Om det stemmer eller ikke, vil jeg ikke ta stilling til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å skrive korrekt norsk er for mange et stort problem. Bør alle lærere ha et grunnfag i norsk da? Jeg ser ikke problemet med at en lærer har noen skrivefeil, så lenge det ikke er snakk om rettskrivingsproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange, særlig godt voksne mennesker, ser på sms som et slags "kort og godt"-medium der det bare er meninga å gjøre seg forstått. Det gjerne med færrest mulig tegn - litt som avisannonser.

Men det sies jo at realister ofte ikke er dyktige i språk. Om det stemmer eller ikke, vil jeg ikke ta stilling til nå.

"Særlig godt voksne mennesker"? Er det ikke den berømte ungdommen som har "oppfunnet" sms-språket og alle forkortelsene der da? Jeg vet ikke hva du mener med "godt voksne", men selv kjenner jeg ingen over 50 -60 som er særlig gode på forkortelser på sms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å skrive korrekt norsk er for mange et stort problem. Bør alle lærere ha et grunnfag i norsk da? Jeg ser ikke problemet med at en lærer har noen skrivefeil, så lenge det ikke er snakk om rettskrivingsproblemer.

Her er det jo ikke snakk om skrivefeil, bortsett fra slurvete tegnsetting (noe man kan unnskylde med at det var en sms), men dårlig og upresist språk. Er det en andre økt av en tidligere påbegynt naturfagprøve eller er det i andre økt av skoledagen?

Jeg tviler på at denne setningen ville stått til en 4-er på videregående, og det er et minimum av det man må kunne forlange av lærere.

Rettskrivning i seg selv er ikke nødvendigvis noe stort problem. Det er mange lærere som har dysleksi, og de er ikke dårligere lærere av den grunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

"Særlig godt voksne mennesker"? Er det ikke den berømte ungdommen som har "oppfunnet" sms-språket og alle forkortelsene der da? Jeg vet ikke hva du mener med "godt voksne", men selv kjenner jeg ingen over 50 -60 som er særlig gode på forkortelser på sms.

Jeg snakker ikke om bruk av forkortelser, men et ønske om å uttrykke seg veldig kort, da ofte ved å skrive ufullstendige setninger med manglende tegnsetting etc. Ofte er det også et resultat av manglende teknisk kompetanse - det å kunne uttrykke seg med et godt språk ved hjelp av nummertaster og en (i noen tilfeller liten) skjerm er ikke for alle så lett. (Dette gjelder nok ikke i tilfellet som er nevnt her i tråden, da det trolig var sendt ut gjennom PC). Men altså, dette er ikke basert på noe annet enn egne erfaringer og tanker.

Med godt voksne mennesker, så mener jeg gæmliser, og de som er litt yngre enn gæmlisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...