Gå til innhold

Bruke BSU`n..?!


83`

Anbefalte innlegg

Ja, eg har tjueto tusen på BSU konto. Ikkje all verdens mykje, men greit nok. No er situasjonen sånn at vi bygde hus for nokre år sidan, og har egentlig ikkje andre kostnadar på det framover enn generelt vedlikehald. Betalar på huslån no, og eg forsto det sånn i banken at dei BSU pengane eg no har på konto -kan brukast til å betjene dette huslånet eit par mnd. Er liksom "berre" det pengane kan brukast til, sidan BSU pengar kun skal gå til å dekke kostnad av bolig (sånn eg forsto det iallefall).

No har eg omtrent 6000,- i kredittkortgjeld, og eit par tusen i minus på brukskontoen min. Mannen har også nokre tusen i kredittkortgjeld. Detten er vanskelig å bli kvitt, sidan det meste vi får i lønn går med til å dekke huslånet og dei andre daglege utgiftene. Så vi har ikkje råd til å spare. No leikar eg med tanken på å sprette BSU-kontoen og la den betjene huslånet slik at vi kan bruke lønna vår til å betale ned denne gjelda.

Vi reknar med å få ein del betre råd til neste år, så om vi då får råd til å spare litt er det vel like greit å spare på vanlig sparekonto tenker eg, slik at man kan bruke pengane som buffer når det kniper om. Det kan ein jo ikkje bruke BSU til....

Men er det fryktelig dumt å sprette denne BSU kontoen no? (er i slutten av 20-åra). Kva ville de andre gjort om de var i samme situasjon??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville snakket med bank og lignende om å reforhandle kredittkortgjelda, eventuelt spørre nærmeste familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk BSU til huslånet, og bruk lønna til kredittkortene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eriks; trur nok ikkje banken er villig til å gjere noko med ei kredittkortgjeld på under 10 000,.-- Å spørje familie om hjelp er uaktuelt, sidan då må vi jo betale dei tilbake, og er like langt.. (og det blir for nedverdigande). Men takk for svar :)

Greit å vite at eg ikkje er heilt på jordet anonym ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg husker rett får en bare bruke BSU en gang?

og en får bare bruke det på eget hus, og BSU en må vere startet FØR man kjøpte dette huset.

Skal dere bytte bolig de neste 5 årene? Da ville jeg alrdi brukt dem nå. Skal dere bo der dere bor, så ville jeg vurdert det, men husk på at dere da vil "miste" 4000 i skatt for hvert år som går fremover, siden man får skattelette ved å ha BSU.

Så dere vinner absolutt ikke på å bruke dem nå, om dere har en annen tjangs å få bort kredittkortene på.

(Klipp kredittkortene forresten! Så dere ikke bruker dem mer! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSU`n vart oppretta før vi bygde hus ja. Vi skal bu her "for alltid", og eg veit man berre kan bruke BSU pengane ein gong. Var difor eg laga denne tråden, fordi eg var i tvil på om det var lurt å "sprette" den no.

Men vi treng ein buffer også, så føler det blir for mykje å spare på både buffer og BSU-konto. Trur uansett ikkje vi greier å spare 20000,- i året, så skattefordelen kjem uansett ikkje til å bli såå stor. Og en vanlig høgrentekonto er jo ganske bra rente på også... som eg tenkte å opprette til hausten viss eg no brukar BSU`n...

Men er enno litt i tvil då... føler berre det er litt bortkasta å spare på BSU når det uansett skal gå til å nedbetale den husgjelda vi har no...

Endret av 83`
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å løse inn BSUen vil være toppen av idioti...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyrt å være fattig...

Jeg og mannen har spart mange titusener på å fylle opp begge BSUene. For oss utgjorde det ca 50 000 rett i lomma, på toppen av en god rente (delvis på gammel ordning, delvis på ny). Selv om det ikke akkurat var der vi hadde lyst til å prioritere å putte inn penger de første årene som huseiere, er jeg vanvittig glad for at vi gjorde det. Og når vi var ferdig ble huslånet plutselig over 350 000 mindre, og vi fikk mer fri kapital gjennom mindre rentebetalinger.

Det ville vært idiotisk å bruke BSUen. Ingen annen spareordning gir såpass stor risikofri avkastning. Og så lenge dere eier bolig kan denne når som helst brukes til nedbetaling lån elelr oppussing, så dette noen nevner med "dersom dere skal kjøpe nytt" forstår jeg ikke. Selv om du ikke klarer å spare noe i år ser kanskje ting litt annerledes ut neste år? Det at du bare er i slutten av 20 årene betyr at du har en del år igjen å spare på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Be om avdragsfrihet noen måneder på boliglånet

2. La BSU'en stå, men prioriter heller å spare opp en buffer/betale ned gjeld, før du fortsetter å spare på BSU.

3. Be om privatlån av foreldre til å få unna kredittkortgjelda, lag deretter en realistisk nedbetalingsplan, slik at dere blir kvitt privatgjelda så snart som mulig.

Å bruke BSU'en må være aller siste utvei, og sånn jeg ser det, er dere ikke der helt ennå :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk vite at vi ikke kan bruke bsu som månedlig innbetaling, dvs vi kan betale inn en måned men må likevel betale vanlig neste måned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, dere har helt klart muligheten til å spare!

Ikke dra på fylla før kortene er nedbetalt, spis billigere, kjør mindre bil osv.

Dere har satt dere selv i den knipa så å "straffe" dere sjøl med knekkebrød og vann skulle være en fin lærepenge :)

Må ikke bruke BSU`n, det er veldig veldig dumt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSU'en ER jo en buffer ;)

Dere kan når som helst bruke den på huslåne og da frigjøre den lønna dere vanligvis bruker på huslånet :)

Jeg ville ikke brukt den før det var siste alternativ ;)

Bruk noen mnd å lev ekstra sparsomt! Gå istedenfor å kjøre på alt man kan, kjøp billigere mat, ikke kjøp klær og interiør på noen mns (såsant man ikke må) bruk opp rester av shampo, såpe, deo og tannkrem, kjøp ikke nytt før du må.

Avslutt alle evt abbonement på bøker, blader, musikk og film for noen måneder :)

selg ting du ikke lenger bruker, og sett av pengene til å betale ned kreddittkortene :)

Og KLIPP for alldel kredittkortene så du ikke bruker dem mer!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg husker rett får en bare bruke BSU en gang?

og en får bare bruke det på eget hus, og BSU en må vere startet FØR man kjøpte dette huset.

Skal dere bytte bolig de neste 5 årene? Da ville jeg alrdi brukt dem nå. Skal dere bo der dere bor, så ville jeg vurdert det, men husk på at dere da vil "miste" 4000 i skatt for hvert år som går fremover, siden man får skattelette ved å ha BSU.

Så dere vinner absolutt ikke på å bruke dem nå, om dere har en annen tjangs å få bort kredittkortene på.

(Klipp kredittkortene forresten! Så dere ikke bruker dem mer! )

De får kun 4000 som skatte fordel hvis de setter inn 20 000 eller 25 000 i året (kan ikke huske hvor grensa er på hvor mye man kan sette inn). Å hvis de kun har 20 000 og unsett ikke råd til å spare noe mer på bsuen ville jeg heller brukt de pengene til å betale kredittgjelda. Kreditt gjeld kan for bli veldig dyrt hvis man ikke betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om dere skal ha noen sjanse til å få hodet over vannet må dere leve på vann og brød i en periode. Dere vil tjene uforholdsmessig mye på å fylle opp BSUen før dere bruker den. I tillegg bør dere spørre banken om dere kan bake kredittkortgjelden inn i huslånet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får kun 4000 som skatte fordel hvis de setter inn 20 000 eller 25 000 i året (kan ikke huske hvor grensa er på hvor mye man kan sette inn). Å hvis de kun har 20 000 og unsett ikke råd til å spare noe mer på bsuen ville jeg heller brukt de pengene til å betale kredittgjelda. Kreditt gjeld kan for bli veldig dyrt hvis man ikke betaler.

Kredittkortgjelden er bare 6000, de går glipp av ca 26 000 gratis skattepenger hvis de bruker BSUen nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis reknar du 26000,- gratis skattepengar? Talde du då kvart år frå no av og fram til evt stopp av kontoen? For dei siste åra har eg jo fått 0,- kr i skattefordel av BSU`n nettopp fordi vi ikkje har greidd p spare på den, så dette avhenger jo av kor mykje ein greier å spare...

Vi fekk vite av banken at vi kunne ha mnd trekk av BSU kontoen til nedbetaling av huslån fram til den er tom.

Er renta på BSU myykje høgare enn på vanlige sparekontoar? Eg har ikkje sjekka dette så nøye...

Kjem ikkje til å spørre familie om å dekke denne gjelda vår. Vi fekk ein sum pengar med faren min for 3 år sidan, og er nettopp difor eg har desse tusen på BSU den dag i dag ;) Føler no at det kanskje var litt dumt å låse dei der, i staden for å kunne bruke dei på nyttige ting.

Leve på knekkebrød og vatn? Vi er ein familie på 5, så mykje som kostar då. Er ikkje akkurat hybeltilværelse vi lever no... Altså vi greier jo å betale ned gjelda med feriepengar og skattepengar som kjem i juni, men hadde vore greit å slippe rentene fram til då + å kunne bruke feriepengane på ferie (for første gang)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvis du er i slutten av 20-årene burde du tenke på at BSU-konto bare varer til man er rundt 33(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leve på knekkebrød og vatn? Vi er ein familie på 5, så mykje som kostar då. Er ikkje akkurat hybeltilværelse vi lever no... Altså vi greier jo å betale ned gjelda med feriepengar og skattepengar som kjem i juni, men hadde vore greit å slippe rentene fram til då + å kunne bruke feriepengane på ferie (for første gang)..

Så lenge dere fortsetter å tenke så kortsiktig vil dere dessverre alltid leve fra hånd til munn. Det langsiktige ville være å bruke feriepengene på kredittkortgjelden og fylle opp så mye BSU dere kan før det er for seint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere fortsetter å tenke så kortsiktig vil dere dessverre alltid leve fra hånd til munn. Det langsiktige ville være å bruke feriepengene på kredittkortgjelden og fylle opp så mye BSU dere kan før det er for seint.

Så det beste er å spare mest mulig opp på BSU fordi den rentar seg veldig altså? Ja, eg berre spør fordi eg ikkje har sjekka dette opp enno.

Du skjønnar vi lever som mange andre i etabelringsfasen; feriepengar/skattepengar har kvart år blitt brukt på rekningar, nødvendige ting til hus og barn osv. Har ikkje brukt desse på "tull" sidan vi flytta inn i nytt hus for 7 år sidan. Så i år frista det å kunne bruke pengar på anna enn rekningar i sommar, for å seie det sånn.

Bilar kostar, barnehage, SFO, presangar, huslån, straum, osv osv. Mykje kostar når man er ein familie. Ikkje alltid berre å "spare" som mange tipsar om. Planen er å spare meir til sommaren når begge si løn stiger, men fram til då hadde det vore godt å kvitta seg med gjeld og i tillegg hatt pengar å leve for.

Sidan ein berre kan ha BSU fram til ein er 33 år er også ein av årsakane til at eg ikkje ser på¨det som krise å avslutte den no, og heller opprette vanlig høgrentekonto til hausten.

Men er veldig takknemlig for alle innspel, og tek gjerne imot fleire :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det beste er å spare mest mulig opp på BSU fordi den rentar seg veldig altså? Ja, eg berre spør fordi eg ikkje har sjekka dette opp enno.

Du skjønnar vi lever som mange andre i etabelringsfasen; feriepengar/skattepengar har kvart år blitt brukt på rekningar, nødvendige ting til hus og barn osv. Har ikkje brukt desse på "tull" sidan vi flytta inn i nytt hus for 7 år sidan. Så i år frista det å kunne bruke pengar på anna enn rekningar i sommar, for å seie det sånn.

Bilar kostar, barnehage, SFO, presangar, huslån, straum, osv osv. Mykje kostar når man er ein familie. Ikkje alltid berre å "spare" som mange tipsar om. Planen er å spare meir til sommaren når begge si løn stiger, men fram til då hadde det vore godt å kvitta seg med gjeld og i tillegg hatt pengar å leve for.

Sidan ein berre kan ha BSU fram til ein er 33 år er også ein av årsakane til at eg ikkje ser på¨det som krise å avslutte den no, og heller opprette vanlig høgrentekonto til hausten.

Men er veldig takknemlig for alle innspel, og tek gjerne imot fleire :)

Skjønner at dere vil dra på ferie, men når dere er i den situasjonen dere er i nå, så har dere ikke råd til å dra på ferie! Før dere i det hele tatt kan tenke på ferie må dere:

1) Betale ned alle kortsiktig gjeld

2) Spare opp en buffer til uforutsette utgifter (vanligvis to månedslønner)

Det å bruke penger på ferie og moro når dere ikke har noe oppsparte midler (og jeg regner ikke 22.000 kr på BSU som oppsparte midler), er direkte uansvarlig overfor barna deres!

Prøv heller å tenke at om dere nå er flinke og betaler ned gjelden i år, så kan dere dra på ferie hvert eneste år resten av livet (det forutsetter at dere fortsetter å spare og leve nøkternt ellers, selvsagt)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...