Gå til innhold

Hans Rotmo's nye låt om innvandrere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jaja, ingenting i veien med din tro på Rotmos evne til å drive folkeopplysning...

Han skaper ihvertfall debatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teit sang, ikke noe jeg har behov for å høre på. MEN, jeg er faktisk grundig lei av "rasist"-begrepet som brukes i hytt&gevær for tiden. Enkelte er bare helt hysteriske. "Rasist" er det nye "hore". Alle er det hele tiden, men ingen vet helt hva begrepet betyr lengre.

Rotmo har faktisk rett til å ytre seg politisk han, som alle andre. :natti:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiger

Hans Rotmo har i en årrekke gjennom sine sanger harsellert med kristendommen. Til stående ovasjoner fra hele det norske folk. Disse har også skapt debatt, men når representater fra de kristne har kritisert disse, har de blitt så til de grader latterliggjort av folket.

Når han nå raljerer over islam, blir det baluba, rasisme og what not....

Dobbeltmoralisme på høyt nivå.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

latterlig tekst,med generaliseringer så det tyter ut... Hlet greit at vi faktisk må ta innvandrings debatten,men ikke på et så lavt nivå!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Synes bare hele saken er dønn trist, jeg. Det vi ser her er nok gravsteinen for politisk satire som sjanger, og all form for satire, ironi og sarkasme er på full fart i samme retning.

Det sies at disse er intelligente former for humor. Det er vel å dra det litt langt, men å si at det er former for humor som krever litt av sitt publikum vil jeg si stemmer. Litt åpent sinn, litt innsikt, litt tankegang, og gjerne litt trening. En gang i tiden var det en del av allmenndannelse her i landet. Nå ser det ut til at vi er i ferd med å bli for uopplyste til å få det med oss.

Det har syntes på nettfora i lang tid allerede - så og si alle innlegg som bruker ironi, sarkasme eller satire som virkemiddel må ledsages av diverse smiletegn og ironiflagg, ellers blir det en storm av motinnlegg fra folk som rett og slett ikke har skjønt det.

Men det ligger vel i tiden...vi foretrekker lettere tilgjengelig materiale som ikke krever at vi bruker energi på å tilegne oss det. :sukk:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teit sang, ikke noe jeg har behov for å høre på. MEN, jeg er faktisk grundig lei av "rasist"-begrepet som brukes i hytt&gevær for tiden. Enkelte er bare helt hysteriske. "Rasist" er det nye "hore". Alle er det hele tiden, men ingen vet helt hva begrepet betyr lengre.

Rotmo har faktisk rett til å ytre seg politisk han, som alle andre. :natti:

For all del, men det tilsier ikke at andre ikke kan reagere negativt på den. Å anklage han for rasisme er i værste laget, men å synes at han har en forvridd sans for humor og lite egnet språkbruk vitner ikke om annet enn at man synes lite om mannen som forfatter.

Om Skei Grande blander inn rasisme for å markere sitt reelle syn eller skape PR for partiet vet jeg ikke om, men for min del synes jeg slike tekster har lite konstruktive og fornuftige tanker å gi publikum, sett bort i fra at sangen prøver å markere et problem heller enn å være ren underholdning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, men det tilsier ikke at andre ikke kan reagere negativt på den. Å anklage han for rasisme er i værste laget, men å synes at han har en forvridd sans for humor og lite egnet språkbruk vitner ikke om annet enn at man synes lite om mannen som forfatter.

Om Skei Grande blander inn rasisme for å markere sitt reelle syn eller skape PR for partiet vet jeg ikke om, men for min del synes jeg slike tekster har lite konstruktive og fornuftige tanker å gi publikum, sett bort i fra at sangen prøver å markere et problem heller enn å være ren underholdning.

Konstruktive tekster som gir fornuftige tanker er vel ikke akkurat det musikkbransjen er mest kjent for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstruktive tekster som gir fornuftige tanker er vel ikke akkurat det musikkbransjen er mest kjent for?

Nei, det er de ikke. Men nettopp derfor har jeg sjeldent mye til overs for mange musikere og forfattere slik den fronten har utviklet seg.

Dersom denne sangteksten ikke var ment som et saklig og fornuftig pust for å påvirke debatten og det øvrige samfunn, synes jeg ikke det er nødvendig av publikum å holde seg for gode til å svare i krasse toner og fornærmede former mot et slikt verk. Slikt må man forvente når et verk provoserer en mengde mennesker, for ikke alle tar slike utallelser som utelukkende basert på komedie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo Rotmo laget nidvise om Møringen, han har kritisert kristenfolket og kirka, partipampene i LO og DNA har fått passet sitt påskrevet og kapitalistene har fått gjennomgå gjennom framstillingen av sagbruksmester Gyldentann. I tillegg har trygdemisbrukerene fått det glatte lag og bondenæringen likeså i "Bønder i solnedgang".

Det er jo noe som heter å "la seg støte" og det er mye bedre enn å si at man er blitt støtt for så å bebreide Rotmo. Man kan faktisk velge om man vil føle seg støtt eller ikke. Så kritiseres han nå for å sparke "nedover" og det "tar seg ikke ut", liksom.

For det første er det jo forholdvis nedrig å plassere innvandrere fra den 3. verden et sted "nedover", altså under oss andre. Vi stakkarsliggjør disse menneskene og gjør dem automatisk til ofre. Dernest er det jo forunderlig at når alle andre hår fått kritikk, så blir Rotmo plutselig rasist når han påpeker visse problematiske sider ved en del av innvandringen. For han har jo rett i at noen snylter og utnytter systemet. Han har rett i at noen er ekstreme og ikke vil assimileres. Han har rett i at noen setter egne religiøse lover over norsk lov. Han har rett i at kjønnslemlestelse er en skikk disse menneskene helst ville ha fortsatt med. Og noen vil faktisk ha en islamsk revolusjon.

Kan noen svare meg på følgende: Hvorfor skal innvandrere være unntatt kritikk når det er berettiget når resten av samfunnet kontinuerlig vurderes og kritiseres?

Endret av Jalp
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Applaus til Jalp!

Jeg tror det er mange unge her, som ikke kjenner til Rotmo i det hele tatt. Lett å misforstå ham da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sjokoladebolle

Nå har jo Rotmo laget nidvise om Møringen, han har kritisert kristenfolket og kirka, partipampene i LO og DNA har fått passet sitt påskrevet og kapitalistene har fått gjennomgå gjennom framstillingen av sagbruksmester Gyldentann. I tillegg har trygdemisbrukerene fått det glatte lag og bondenæringen likeså i "Bønder i solnedgang".

Ja, det er sant. Kanskje jeg skal bli støtt fordi han beskylder oss møringene for å ha funnet opp apartheid, korrupsjon, og dagen derpå :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest teksten, og dessverre også kommentar-feltene i dagens aviser.

Og jeg rødmer av skam. Ikke over teksten, men over at så mange sier: Ja, jeg er enig i mye av dette, jeg....

Dette er en ironisk sangtekst som ramser opp fordommene endel nordmenn har mot utlendinger som bor og/eller jobber i Norge.

Derfor er det flaut å lese kommentarer som "såpass må da disse innvandrerne tåle", "jeg er så enig med sangteksten", "han har jo helt rett". :flau:

Noen kan tolke det som fordomsfullt?

- Ja, det kan hende, men jeg tror dette er en alminnelig midt-på-treet folkemening. Det er ikke noe ekstremt, sier Rotmo og legger til:

- Jeg har selv vist teksten til flere som kommer fra fjerne himmelstrøk, og de synes det bare er morsomt. De tåler utmerket å bli fleipet med. Selvfølgelig finnes dem som tolker alt i verste mening. Det kan hende jeg har bomma, men verden går ikke under av den grunn!

Så det er en forskjell på når Rotmo sier det, og når vanlige folk sier det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/kultur/--Uaktuelt-a-samarbeide-med-Rotmo-na-6820884.html

Er det mulig å være så blind for bjelken i eget øye?

Her sier Teatersjefen at han ikke tror noen er redde for å være politisk ukorrekte i Norge, nettet flommer jo over ifølge ham.

I neste øyeblikk uttaler han at samarbeid med Rotmo er uaktuellt, fordi han har laget denne sangen.

Ifølge ham bør Rotmo sette opp stykker i ungarn, for der er de visst alle rasister og jeg vet ikke hva.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jo Rotmo laget nidvise om Møringen, han har kritisert kristenfolket og kirka, partipampene i LO og DNA har fått passet sitt påskrevet og kapitalistene har fått gjennomgå gjennom framstillingen av sagbruksmester Gyldentann. I tillegg har trygdemisbrukerene fått det glatte lag og bondenæringen likeså i "Bønder i solnedgang".

Det er jo noe som heter å "la seg støte" og det er mye bedre enn å si at man er blitt støtt for så å bebreide Rotmo. Man kan faktisk velge om man vil føle seg støtt eller ikke. Så kritiseres han nå for å sparke "nedover" og det "tar seg ikke ut", liksom.

Akkurat! Rotmo har sparket i alle retninger, så man skulle ikke tro at noen lengre var hellige, men joda! Det fins noen som ser på seg selv som litt mer ukrenkelige enn alle andre.

For det første er det jo forholdvis nedrig å plassere innvandrere fra den 3. verden et sted "nedover", altså under oss andre. Vi stakkarsliggjør disse menneskene og gjør dem automatisk til ofre. Dernest er det jo forunderlig at når alle andre hår fått kritikk, så blir Rotmo plutselig rasist når han påpeker visse problematiske sider ved en del av innvandringen. For han har jo rett i at noen snylter og utnytter systemet. Han har rett i at noen er ekstreme og ikke vil assimileres. Han har rett i at noen setter egne religiøse lover over norsk lov. Han har rett i at kjønnslemlestelse er en skikk disse menneskene helst ville ha fortsatt med. Og noen vil faktisk ha en islamsk revolusjon.

Kan noen svare meg på følgende: Hvorfor skal innvandrere være unntatt kritikk når det er berettiget når resten av samfunnet kontinuerlig vurderes og kritiseres?

Kanskje de er redde for å våkne opp med spedalskhet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/kultur/--Uaktuelt-a-samarbeide-med-Rotmo-na-6820884.html

Er det mulig å være så blind for bjelken i eget øye?

Her sier Teatersjefen at han ikke tror noen er redde for å være politisk ukorrekte i Norge, nettet flommer jo over ifølge ham.

I neste øyeblikk uttaler han at samarbeid med Rotmo er uaktuellt, fordi han har laget denne sangen.

Ifølge ham bør Rotmo sette opp stykker i ungarn, for der er de visst alle rasister og jeg vet ikke hva.

Teatersjefen utelukker likevel ikke et fremtidig samarbeid dersom Rotmo endrer retorikken.

Kunstnerisk frihet? Glem det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg smiler i skjegget her. De mest innvandrings skeptiske trykker Ola Uteleigger til sit bryst og de mest innvandringsvennlige, røde sosialistene har fått hakeslepp. Mens sangen ikke er det den gir seg ut for å være med første øye kast og egentlig sparker bak frem og motsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg smiler i skjegget her. De mest innvandrings skeptiske trykker Ola Uteleigger til sit bryst og de mest innvandringsvennlige, røde sosialistene har fått hakeslepp. Mens sangen ikke er det den gir seg ut for å være med første øye kast og egentlig sparker bak frem og motsatt.

Jeg skjønner du har behov for å sette folk i bås, ikke bare politisk, men og nå med musikksmak.

Personlig har jeg likt Rotmo lenge, og Lillebjørn Nilsen og Jan Eggum osv.

Jeg aner ikke om du regner meg blandt " de mest innvandringsfiendlige", men det er ikke så nøye.

Hva som menes med sangen vet vel Rotmo best selv, men om du vil tolke er det ingen som hindrer deg i det.

Ser du ironien i teatersjefen som stenger Rotmo ute fordi han ikke er politisk enig med ham?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...