Gå til innhold

Hans Rotmo's nye låt om innvandrere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"vi kutter og snittet i sopper og fitter,

på ..... og nykonvertitter"

Det må da rime :)

Jeg synes den var fæl først, men ler litt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teksten er ikke spesiellt grov i det hele tatt, det finnes utallige sanger som drar frem stereotyper. Det være seg trøndere eller oslofolk eller spanjoler. Denne gangen er det innvandrere, hvorfor reagere mer på det ?

Ja, det er mange sanger som drar frem stereotyper, men selv om man benytter det om trøndere eller oslofolk er det jo ingen som trekker i tvil at begge grupper er nordmenn. Det er forskjellen her. Og det er en viss forskjell på å bli mobbet for å ha bart og være en treg hedmarking og å drive med kjønnslemlestelse og snylte på staten.

Rotmo tar opp problemer som trengs å ta tak i og vi kan snakke om "dette må jo innvandrerne tåle", men dette hjelper ikke akkurat med å sette et seriøst fokus på alvorlige problemer eller integrering. På meg virker det rett og slett som en litt billig måte å skape blest om seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen år så skal du se /

vi starter revolusjonen

Slett ikke umulig...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiger

Dette er noe av det morsomste jeg har hørt på lenge.

:skratte: :skratte: :skratte:

Og selvfølgelig blir det bråk av dette. Så typisk norsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at noen kan reagere på teksten :tristbla:

Samtidig så er noe av årsaken til at den vekker oppsikt en manglende balansert debatt om disse tingene. At så mange havner hos NAV, hva blir den langsiktige konsekvensen av dette? Mye annet i texten er også tabu belagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at denne teksten stemmer godt på noen innvandrere. Og veldig godt på noen nordmenn.

Jeg regner med at med hans bakgrunn så er det ikke ment som en generalisering av alle innvandrere, men at det heller kommer litt feil ut med tanke på at det er et veldig følsomt tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper han er ironisk, for teksten var drøy.

Noen ganger kan sannheten være vanskelig å fordøye.

På tid å få opp øynene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolka den som satire. Teksten er jo basert på mange generaliserende utsagn man finner rundt omkring på Internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det desperate suget etter å oppnå nye høyder innenfor politisk korrekthet gir seg aldri... Skulle gjerne likt å vite hva som EGENTLIG rører seg i hodene på alle disse "korrekte" menneskene? Er snart ikke love å mene noe i ytringsfrihetens navn - man kunne jo plutselig støte noen...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mann

Historisk sett har sosialismen hatt et kaldt forhold til religionen, det er det eneste jeg har likt dem for. Men nå tror jeg ikke de vet hva de skal mene. Islam er en undertrykkende religion, jeg tror de ser det. Men den er også del av den nye underklassen , innvandrerene. Så hvordan akseptere den ene uten den andre?

Kristenfolket stemmer ikke sosialistisk. 70% av norske muslimer stemmer derimot sosialistisk.

Man vil ikke tråkke egne velgergrupper på tærne ved å kritisere/fornærme kulturen? Man håper vel at uheldige kulturtrekk vil gå over av seg selv etterhvert som de får botid i Norge.

Willy Brandt gjennomførte en studie som viste at en meget stor del av studentene stemte hans parti. Han valgte å øke antall studieplasser, og dermed øke sannsynligheten for flere velgere.

Når det gjelder politiske sangtekster er det vel slik at harselas og satire må innholde "litt" sannhet for å gjøre vondt. Hadde det ikke vært et snav av sannhet ville ingen reagert, eller?

Når vi er inne på politiske sanger, undrer meg over hvorfor AP ikke synger 3 vers i internasjonalen :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristenfolket stemmer ikke sosialistisk. 70% av norske muslimer stemmer derimot sosialistisk.

Man vil ikke tråkke egne velgergrupper på tærne ved å kritisere/fornærme kulturen? Man håper vel at uheldige kulturtrekk vil gå over av seg selv etterhvert som de får botid i Norge.

Willy Brandt gjennomførte en studie som viste at en meget stor del av studentene stemte hans parti. Han valgte å øke antall studieplasser, og dermed øke sannsynligheten for flere velgere.

Når det gjelder politiske sangtekster er det vel slik at harselas og satire må innholde "litt" sannhet for å gjøre vondt. Hadde det ikke vært et snav av sannhet ville ingen reagert, eller?

Når vi er inne på politiske sanger, undrer meg over hvorfor AP ikke synger 3 vers i internasjonalen :lur:

Jeg merker meg at det er en "svenske" som synger Til NAV-kontoret kan vi gå og en "danske" som svarer at støtten de får er utrolig.... Men du vet når hammeren treffer spikeren skikkelig på hodet så stikker det som regel litt dypere for de som føler seg skyldig...

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristenfolket stemmer ikke sosialistisk. 70% av norske muslimer stemmer derimot sosialistisk.

Man vil ikke tråkke egne velgergrupper på tærne ved å kritisere/fornærme kulturen? Man håper vel at uheldige kulturtrekk vil gå over av seg selv etterhvert som de får botid i Norge.

Willy Brandt gjennomførte en studie som viste at en meget stor del av studentene stemte hans parti. Han valgte å øke antall studieplasser, og dermed øke sannsynligheten for flere velgere.

Når det gjelder politiske sangtekster er det vel slik at harselas og satire må innholde "litt" sannhet for å gjøre vondt. Hadde det ikke vært et snav av sannhet ville ingen reagert, eller?

Når vi er inne på politiske sanger, undrer meg over hvorfor AP ikke synger 3 vers i internasjonalen :lur:

Det kan man lure på ja, det er jo et fint vers .

Sangtekst fjerne ihht KG's regler om kopirett

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det desperate suget etter å oppnå nye høyder innenfor politisk korrekthet gir seg aldri... Skulle gjerne likt å vite hva som EGENTLIG rører seg i hodene på alle disse "korrekte" menneskene? Er snart ikke love å mene noe i ytringsfrihetens navn - man kunne jo plutselig støte noen...

Så det er kvelende politisk korrekt å erkjenne at andre mennesker har følelser? Skal vi (så vi ikke er desperat politisk korrekte, gud forby) skrive noen sanger på samme nivå som denne om psykisk utviklingshemmede, trygdede, mennesker i rullstol eller på sosialen? For såpass må de jo tåle...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det er kvelende politisk korrekt å erkjenne at andre mennesker har følelser? Skal vi (så vi ikke er desperat politisk korrekte, gud forby) skrive noen sanger på samme nivå som denne om psykisk utviklingshemmede, trygdede, mennesker i rullstol eller på sosialen? For såpass må de jo tåle...

Vær grei er du snill, med Spellemansprisen friskt i minne må det være lov å erkjenne at det er smart å ha litt takhøyde... Dette blir litt på høyde med at Donald Duck var forbudt i Finland fordi han ikke "dekket seg til nedentil"...

Hvem skal bestemme hva som er "rett" og "gal" humor?

Når jeg hørte sangen humret jeg, tenkte at dette var bra satire men samtidig regnet jeg med at det ville ikke gå lang tid før en eller annen rosa kommntar ville dukke opp...

Endret av sofiemyr
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær grei er du snill, med Spellemansprisen friskt i minne må det være lov å erkjenne at det er smart å ha litt takhøyde... Dette blir litt på høyde med at Donald Duck var forbudt i Finland fordi han ikke "dekket seg til nedentil"...

Hvem skal bestemme hva som er "rett" og "gal" humor?

Når jeg hørte sangen humret jeg, tenkte at dette var bra satire men samtidig regnet jeg med at det ville ikke gå lang tid før en eller annen rosa kommntar ville dukke opp...

Opptrinnet under Spellemanprisen skal jeg være helt enig med deg ble blåst ut av alle proposjoner. Det var en teit bemerkning javel, men oppstyret rundt var svært overdrevet.

Så må jeg bare fortelle deg- det at Donald var forbudt i Finland i en periode på 70-tallet er en myte.

Det med rett og gal humor, selvsagt har du lov siden vi har ytringsfrihet i Norge til å skrive sanger som denne fra Rotmo, men fordi man har lov trenger man å gjøre det? Det er et paradoks at vi lærer opp barn til å ikke mobbe hverandre, men ved passert 18 år er det et angrep på ytringsfriheten å følge de samme reglene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at "alle" drar rasismekortet tvert men saken er at det er en "svenske" som synger Til NAV-kontoret kan vi gå og en "danske" som svarer at støtten de får er utrolig...

Danske og svenskevitser har vel en noenlunde lang historikk i Norge... Har norsk/pakistanere i familien som er full av selvironi iht såkalte "pakkisvitser" (de omtaler seg selv som det også) men i politisk korrekte kretser er du ferdig hvis du nevner det...

Vi skyter spurv med kanoner og tør snart ikke snakke om noe i offentlighet ;-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Poenget er at "alle" drar rasismekortet tvert men saken er at det er en "svenske" som synger Til NAV-kontoret kan vi gå og en "danske" som svarer at støtten de får er utrolig...

Danske og svenskevitser har vel en noenlunde lang historikk i Norge... Har norsk/pakistanere i familien som er full av selvironi iht såkalte "pakkisvitser" (de omtaler seg selv som det også) men i politisk korrekte kretser er du ferdig hvis du nevner det...

Vi skyter spurv med kanoner og tør snart ikke snakke om noe i offentlighet ;-/

Jammen, skjønner du ikke at det er en betydlig forskjell mellom "hahaha svensken er teit\ dansken er treig i hode" til "hahaha, han syntes det er flott å kjønnslemleste døtrene sine"?

Endret av KikiEco
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, skjønner du ikke at det er en betydlig forskjell mellom "hahaha svensken er teit\ dansken er treig i hode" til "hahaha, han syntes det er flott å kjønnslemleste døtrene sine"?

Selvsagt er det stor forskjell - men det er nettopp poenget... Skal vi ikke kunne spøke med kulturer som har meninger på tvers av vår egen kultur? Skal alle slike emner bli nettopp tabubelagt fordi vi synes de er både forferdelige og grusomme? Måten nettopp dette temaet er blitt behandlet på er årsak til at mange ikke engang VET at dette er heftig praktisert innen islamske kulturer - og DET er skremmende :sukk:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det stor forskjell - men det er nettopp poenget... Skal vi ikke kunne spøke med kulturer som har meninger på tvers av vår egen kultur? Skal alle slike emner bli nettopp tabubelagt fordi vi synes de er både forferdelige og grusomme? Måten nettopp dette temaet er blitt behandlet på er årsak til at mange ikke engang VET at dette er heftig praktisert innen islamske kulturer - og DET er skremmende :sukk:

Jaja, ingenting i veien med din tro på Rotmos evne til å drive folkeopplysning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brev til Henrik Wergeland

Tekst/mel.: Hans Rotmo

Kjære Henrik Wergeland

Takk for at du skrev

Jødan ska ha adgang te riket

Her ska dem få lev

Og alle andre folk likens

Demokratiet e for all

Ja, det va varme tanka, Henrik

Som tinte ein isfront så kald

(Ref.)

17. mai e atter forbi

Høstløvet danse i gatan der vi

Vandra og sang om kjærlighet

Der sitt ein flyktning og gret

Kjære Henrik Wergeland

Du skull ha vært her no

Så mange kjem te Norges land

Med ulik rase og tro

Mange kloke, uredde folk

Mange torturert og slått

"Fedrene har kjempet,

Mødrene har grått"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...