Gå til innhold

Hans Rotmo's nye låt om innvandrere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I førsten så synes jeg Antirasistisk senter overdrev, men når jeg leser teksten så inneholder den en del påstander som lagt over grensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tekola

Adressa

Jeg vet ikke hva som provoserer meg mest, teksten eller kommentarfeltet.

Sangtekst fjernet ihht KG's regler

Sophie-Ann, mod

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vært borte i saken før nå, men jeg må si teksten var rimelig smakløs.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Vel, Rotmo er tidligere professor i Folklore. Jeg antar han har en grunn til sangteksten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes den var morsom jeg. Er jo litt sånn ihvertfall jeg tenker om stereotype utlendingen, uten at jeg legger noe rasistisk i det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Vel, han har et poeng, helt sykt at våre nye landsmenn tradisjon for å omnskjære barna skal komme foran barnas kroppslige integritet f.eks.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den var morsom jeg. Er jo litt sånn ihvertfall jeg tenker om stereotype utlendingen, uten at jeg legger noe rasistisk i det.

enig med deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvem er den stereotype "utlendingen"? Øst-europeere? Somaliere? Pakistanere? Tyrkere? Sør-Amerikanere? Det fins mange forskjellige type "utlendinger" i Norge, med hver sin kulturelle ballast. Blir for dumt å mene at det fins noen stereotyp utlending.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Lèste gjennom teksten, og sangen virker bare teit. Får håpe den ikke starter noe debatt, det er vel ikke helt agurknytt tid ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest teksten, og dessverre også kommentar-feltene i dagens aviser.

Og jeg rødmer av skam. Ikke over teksten, men over at så mange sier: Ja, jeg er enig i mye av dette, jeg....

Dette er en ironisk sangtekst som ramser opp fordommene endel nordmenn har mot utlendinger som bor og/eller jobber i Norge.

Derfor er det flaut å lese kommentarer som "såpass må da disse innvandrerne tåle", "jeg er så enig med sangteksten", "han har jo helt rett". :flau:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er født og oppvokst med Vømmøl, Ola Uteligger og røde foreldre og det er en ting jeg er sikker på og det er at Rotmo ikke er rasist.Kan garantere at her er det en solid dose med satire og ironi uten å ha hørt teksten eller sangen

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest teksten, og dessverre også kommentar-feltene i dagens aviser.

Og jeg rødmer av skam. Ikke over teksten, men over at så mange sier: Ja, jeg er enig i mye av dette, jeg....

Dette er en ironisk sangtekst som ramser opp fordommene endel nordmenn har mot utlendinger som bor og/eller jobber i Norge.

Derfor er det flaut å lese kommentarer som "såpass må da disse innvandrerne tåle", "jeg er så enig med sangteksten", "han har jo helt rett". :flau:

Mtp Rotmos bakgrunn som mørkerød politisk så ville jeg trodd den var ironisk også, men han snakket om sangen på nyhetene i sted og da virket det som han var dønn seriøs. Jeg håper han er ironisk, for teksten var drøy.

Endret av CathFoto
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er en feiltakelse å anta at alle politisk røde mennesker aksepterer islam. Om du ser på venstresidens holdning til kristendom står det kanskje litt tydeligere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en feiltakelse å anta at alle politisk røde mennesker aksepterer islam. Om du ser på venstresidens holdning til kristendom står det kanskje litt tydeligere?

Historisk sett har sosialismen hatt et kaldt forhold til religionen, det er det eneste jeg har likt dem for. Men nå tror jeg ikke de vet hva de skal mene. Islam er en undertrykkende religion, jeg tror de ser det. Men den er også del av den nye underklassen , innvandrerene. Så hvordan akseptere den ene uten den andre?

De sliter litt, det burde da gå ann å si, ja du kan komme hit men det er et sekulært land. Og sånn skal det fortsette å være.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teksten er så direkte og utildekket fra hans side at det fjerner all mulighet for å få en mulig humor ut av den. Også er det noe med at jeg foretrekker sanger som ikke går negativtnpå andres bekostning. Hører jeg først på en sang ønsker jeg å bli glad, og da holder jeg meg unna sanger lik denne.

Forøvrig synes jeg det er formuleringer i teksten som en voksen forfatter på 64 virker noe forvirret og umoden ved å bruke, men det får være meg om det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teksten er ikke spesiellt grov i det hele tatt, det finnes utallige sanger som drar frem stereotyper. Det være seg trøndere eller oslofolk eller spanjoler. Denne gangen er det innvandrere, hvorfor reagere mer på det ?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...