barnesangen Skrevet 2. mai 2012 #1 Skrevet 2. mai 2012 Hei. Jeg er førstegtangsgravid, og har vært inne på NAV sine sider for å lese om permisjonspenger........ble nesten mer forvirret!!!!! Skjønte såpass at jeg måtte legge ved en erklæring på termindato fra jordmor/lege datert i uke 26, men ellers ble jeg svært lite klok. Jeg jobber i kommunal sektor om det har betydning. Kan noen hjelpe meg med følgende: *hva heter skjema(ene) jeg tregner fra nav for å søke om permisjonspenger? * skal mannen levere eget skjema? * Må alt leveres elektornisk, eller kan det printes ut og sendes i posten? * Når er fristen for å levere søknaden? Tenker at at det må være etter uke 26 siden termindato må erklæres da...... * Hva slags vedlegg skal jeg ha med i søknaden? Beklager alle spm,men denne jungelen synes jeg er tung å finne fram i . har ringt NAV i andre ærend tidligere, og har dårlig erfaring med å få svar på ting den veien.HÅper derfor at noen med litt erfaring av nyere dato(ting endrer seg fort i det offentlige) kan bistå med sine klare tanker på området. PÅ forhånd tusen takk
Teita Skrevet 2. mai 2012 #2 Skrevet 2. mai 2012 Skjønner deg godt! Tok meg lang tid før jeg forstod noe som helst. Du sender inn rett etter uke 26. Det er ihvertfall smart pga behandlingstid. Ja, mannen må sende eget skjema. Du laster ned som PDF og fyller ut, printer ut og sender i posten. Det er tre skjemaer. Det ene heter noe sånt som : søknad om foreldrepenger ved fødsel, så er det trekkopplysninger og inntekts (et eller annet) de to siste skal arbeidsgiver fylle ut og sende.
Bringebærdrops Skrevet 2. mai 2012 #3 Skrevet 2. mai 2012 (endret) Jeg leverte skjema i dag....spm. om inntektsopplysningene var da vitterlig bakt inn i selve søknadsskjemaet? Altså, det er bare _et_ skjema+forside, og evt. vedlegg du mener? Jeg fikk i alle fall opp to dokumenter jeg skulle printe ut; forsiden, og selve søknadsskjemaet. Inni søknadsskjemaet er det jo en kolonne hvor man skriver hva man har tjent. Og så dokumenterer/bekrefter arb.giver dette på sine egne skjema. På min jobb leverer jeg alt til personalavdelingen, og så søker de for meg, så jeg er litt usikker på siste del:) edit: På nav sine sider står det at de anbefaler å søke i godt tid- ca 6 uker før termin. Tror ikke det er noen satt frist i og for seg, man kan søke etter fødsel også, men det har ikke tilbakevirkende kraft i mer enn 3 mnd dersom arb.giver får pengene refundert fra nav. Mener jeg å huske! Endret 2. mai 2012 av Bringebærdrops
*Frida* Skrevet 3. mai 2012 #4 Skrevet 3. mai 2012 Permisjonssøknaden er litt vrien ja... Tar ting litt punktvis under her eg, sjølv om du har fått svar på det meste allerede. Mor og far skal søke om permisjon hver for seg. Far trenger ikkje søke ennå, men i god tid før mors permisjon går ut. Mor kan søke etter 26. svangerskapsuke. Du skal bruke skjemaet "Søknad om foreldrepenger eller fedrekvote ved fødsel" Det er ei forside, og et søknadsskjema. Fyll ut skjemaet på skjermen, print ut, og send til Nav. Adressa til Nav står på forsida. Legg ved terminbekreftelsen. Nav skal også ha skjemaet "Inntektsopplysninger for arbeidstaker som skal ha sykepenger, foreldrepenger, svangerskapspenger, pleie- / opplæringspenger og omsorgspenger". Dette skjemaet skal arbeidsgiveren din fylle ut (eller du fyller ut og får det signert). Det vil variere om arbeidsgjevaren din sender det til nav sjølv eller om du sender det med søknaden sjølv. Dette skjemaet kan ettersendast, så ingen problem å sende hovedsøknaden først. I tillegg vil nok dei fleste arbeidsgjevarar ha ein eigen søknad om permisjon. Det finn du eventuelt i personalhåndboka på jobben din. Min arbeidsgjevar vil ha dette skjemaet først, og fyller ut inntektsopplysnings-skjemaet og sender Nav etterpå. Lykke til!
ara Skrevet 3. mai 2012 #5 Skrevet 3. mai 2012 Hvis du syntes det er veldig vanskelig så vil jeg tipse deg om å reise til ditt lokale NAV-kontor. Da får du de rette skjemaene rett i hendene og de kan hjelpe deg med utfylling. Når du er ferdig kan dem bare ta tilbake skjemaene så slipper du å kaste bort dagene det tar for brevet å gå i poste også! Lykke til! 1
Bringebærdrops Skrevet 3. mai 2012 #6 Skrevet 3. mai 2012 Da jeg dro til nav for å få skjemaene i hånden og litt hjelp, ble jeg sendt rett ut igjen med beskjed om å fikse selv, de hadde ikke slike skjema liggende 1
ara Skrevet 3. mai 2012 #7 Skrevet 3. mai 2012 Da jeg dro til nav for å få skjemaene i hånden og litt hjelp, ble jeg sendt rett ut igjen med beskjed om å fikse selv, de hadde ikke slike skjema liggende Du tuller? Det er i så fall bare tull og dårlig service. De har jo alle skjemaene inne på nettsidene sine som de bare kan printe ut..Og som man ellers må printe ut selv hjemme hvis man velger å ikke få hjelp av NAV..
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #8 Skrevet 3. mai 2012 Det er sant, samme svar fikk en venninne av meg på NAV. Hun gikk dit for å få skjemaer og for å få hjelp til å fylle ut, men fikk beskjed om at de måtte hun skrive ut selv..
ara Skrevet 3. mai 2012 #9 Skrevet 3. mai 2012 Det er jo helt latterlig... Var det samma NAV-kontor eller? Her fikk jeg all hjelp jeg trengte! Det er jo derfor det er kundeveiledere der..
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #10 Skrevet 3. mai 2012 Er ikke så rart at NAV har lang behandlingstid om de skal bruke tid på å skrive ut skjemaer som folk med enkelhet kan finne på nettet selv. Ikke er det vanskelig å fylle ut heller.
ara Skrevet 4. mai 2012 #11 Skrevet 4. mai 2012 De er jo der for å hjelpe deg! Ikke alle som er like flinke til å finne fram på nett. Og noen ting er veldig vanskelig å vite hva man skal svare på og sånn også. Selv om kanskje du syntes det er superlett så er det ikke sånn for alle. Det påvirker ikke behandlingstiden på skjemaene at NAV-ansatte hjelper deg med utfyllingen. Når alt er fylt ut så tar de jo bare tilbake skjemaene og sender de dit de skal.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå