Gå til innhold

Hvorfor er titan-ringer så dyrt i norge vs. utland?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått med meg at det er blitt mer og mer vanlig å kjøpe forlovelses- og gifteringer i titan, og disse koster jo like mye som gifteringer i gull, så vidt jeg vet.

Gull er jo dyrt uansett hvilket land man er i, men titanringer får man jo kjøpt for en 50-lapp andre steder, så hvorfor er disse ringene så dyre i norge?

Kanskje et dumt spørsmål, men synes det er litt underlig!

Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er vel ikke titan, men stål eller aluminium de til en 50-lapp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du linke til noen av disse titanringene til en femtilapp?

Vil tro det er snakk om stål legert med titan og ikke rene titanringer det er snakk om (det var iallefall tilfelle for billigringene jeg fant på ebay). Så det er ikke så mye titan i ringene, men dette fremheves da det selger...

Ellers så koster jo gjerne designringer (som du kanskje finner i Norge) mer enn en masseprodusert titanringer i den grad de masseproduseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titanium koster rundt 150 kr/kg, så grunnen til at de priser det høyt er nok at folk ikke hadde kjøpt dem hvis de var for billige. Til sammenlikning koster gull ca 300 000 kr/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titanium koster rundt 150 kr/kg, så grunnen til at de priser det høyt er nok at folk ikke hadde kjøpt dem hvis de var for billige. Til sammenlikning koster gull ca 300 000 kr/kg.

Det er greit kilosprisen er lav, men en av grunnen til at prisene på feks titanringer er høy er at det er vanskelig å bearbeide. Og man kjøper jo ikke bare en klump titan... Gull er derimot veldig enkelt å bearbeide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det vel ganske vanlig at ting koster mer i Norge enn i utlandet. Det kommer litt an på hva det gjelder, men jeg synes ofte ting koster opp til det dobbelte i Norge ift utlandet (f.eks. England og Europa forøvrig).

Det er mange årsaker til det - det høye generelle lønnsnivået (de som sitter i kassa på Rema tjener nesten det dobbelte av hva de som jobber i tilsvarende butikker i utlandet gjør), og høyere moms og andre kostnader spiller nok også inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers er det vel ganske vanlig at ting koster mer i Norge enn i utlandet. Det kommer litt an på hva det gjelder, men jeg synes ofte ting koster opp til det dobbelte i Norge ift utlandet (f.eks. England og Europa forøvrig).

Det er mange årsaker til det - det høye generelle lønnsnivået (de som sitter i kassa på Rema tjener nesten det dobbelte av hva de som jobber i tilsvarende butikker i utlandet gjør), og høyere moms og andre kostnader spiller nok også inn.

Joda, det er vanlig at det meste er dyrere i norge vs mange andre land, men man får vel ikke gullringer til en 50-lapp i andre land? Titanringer har jeg sette mange av til den prisen, men hos norske gullsmedforretninger er de kjempedyre.

Som en nevner over her er kiloprisen på titan kun 150 kr, og da må det jo heller være sykt overpriset for titanringer her i landet, når man finner dem så billig i mange andre land? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit kilosprisen er lav, men en av grunnen til at prisene på feks titanringer er høy er at det er vanskelig å bearbeide.

Det er vanskelig hvis man har tenkt å håndlage dem med hammer og fil, men det er ikke spesielt vanskelig å masseprodusere dem med riktig utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er veldig dyrt i Norge, sammenlignet med andre land. Man kan kjøpe veldig fine gifteringer i utlandet for vesentlig lavere pris. Vi betalte totalt ca 400 NOK for våre. Samme ring koster mer enn 7.000 NOK her. Nei, takk, sier jeg.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...