Gå til innhold

Samboere: Hvordan fordeler dere økonomien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor gamle er dere?

Hva tjener du, og hva tjener han?

Hva betaler du, og hva betaler han?

Jeg lurer litt på dette siden jeg og kjæresten flytter sammen til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er 29 og 30 år. Vi har høvelig lik inntekt. Vi har også så og si felles økonomi. Vi har vært sammen noen år og skal snart gifte oss. derfor er vi ikke så nøye på hva som er mitt eller ditt. Men de første årene hadde vi selvsagt helt separert økonomi. Men vi ordnet oss en felles konto, hvor vi hver mnd. satt inn et fastsatt sum. På denne måten dro jeg bare kortet til felleskontoen når jeg var ute å handle til husholdningen. På denne måten, slapp vi å holde styr på hvem som hadde handlet for hva og når. For det blir vell ofte sånn at vi jenter handler mer til husholdningen. Mat, nips, gardiner, sengtøy osv.

Men felles økonomi fungerer ikke for alle. Vist f.eks. en av partene bruker ekstra mye penger på en hobby eller klær. Men siden vi bruker ganske gjevnt med penger, går det bare bra for oss.

Da jeg var i starten av 20-årene var jeg samboer med en som eide leiligheten vi bodde i, og vi hadde en avtale om at jeg tok alt av vasking mot at jeg slapp å betale husleie. Handling av mat og ting til leiligheten var det mest jeg som sto for. Men da vi gikk fra hverandre og ting skulle fordeles ble det ikke så lett. Vi ble enige om at han skulle beholde alt siden jeg skulle flytte på en liten hybel. Jeg fikk 4000 kr for at han skulle kjøpe meg ut av felles møbler. Jeg orket ikke krangle med han om det, siden det va jeg som ville ut av forholdet. Men jeg vil nok si at jeg kom VELDIG dårlig ut av det. For alt av småting ble ikke tatt med i regnestykke. Gardinr, håndduker, sengetøy, nips o.l. og det blir ganske mange tusen iløpet av bare et år om nan regner på det, og vi var sammen i tre år.

Mitt råd er dermed å ha helt separert økonomi (men en felles konto hvor dere setter inn penger til mat og småting er lurt å ha), i allefall nå i starten. Etter vært er det nok greit å ha felles økonomi, men bare om dere tjener nogenlunde likt og bruker sånn høvelig likt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 27 og 29. Jeg tjener 440.000, han tjener 620.000.

Vi eier leilighet sammen, og har valgt å fordele eierbrøk (og dermed kostnader på lån) 60/40, noe som omtrent tilsvarer fordeling av lønn. Dette syns jeg er en fordel på mange måter: 1) vi har råd til en større leilighet enn vi hadde hatt hvis jeg skulle betalt 50%, 2) jeg syns det er en rettferdig måte å dele kostnader etter inntekt på. Han betaler mer enn meg nå (noe jeg nyter godt av), men hvis det skulle bli slutt får han tilbake tilsvarende ved salg av leiligheten. Dermed forsørger han meg ikke på noen måte.

Vi setter inn et likt beløp på felleskonto hver mnd, og trekker alle andre fellesutgifter fra den kontoen. Bruker ogå kortene til den kontoen til alle felles utgifter: all mat, restaurantbesøk, felles aktiviteter, blomster og stæsj til leiligheten etc. Vi er veldig rause med hva som går av felleskontoen, så det er ikke noe krangling på om noen har kjøpt mat bare til seg selv eller blomster den andre ikke syntes var nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

22 og 28. Begge studenter, men på jobbjakt da vi begge er ferdige nå i mai.

Tjener ca 4-5000 hver i mnd ved siden av studielån. Deler husleie likt, og mat likt (egen matkonto vi setter inn likt beløp på og har ett kort hver til). Sparer ikke felles, men kommer til å gjøre det. Ellers betaler jeg bilen min, han betaler litt forsikringer.

Når vi får jobb og leilighet/hus kommer vi til å slå sammen økonomien til en felleskonto for regninger, felles sparekonto, og egne kontoer med "lommepenger" for mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. 28 og 29

2. 500.000 og 400.000

3. Vi har delt økonomi, dvs det som kommer inn på lønnskontoen min er mine penger. Det eneste vi har felles er matkonto med hvert vårt bankkort. Jeg betaler mer i husleie og mat, siden jeg tjener mest. Han betaler mer på bil, siden han bruker den omtrent hele tiden. Ellers deler vi ca 50/50 på alle de andre utgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gamle er dere?

Hva tjener du, og hva tjener han?

Hva betaler du, og hva betaler han?

Jeg lurer litt på dette siden jeg og kjæresten flytter sammen til sommeren.

Parogtredve år

Jeg får 8000,- i aap og han tjener ca 25.000,-

Vi har ikke noe fordeling på hvem som betaler hva, men det sier seg jo selv at han betaler mest siden han tjener mest.

Jeg pleier å sitte igjen med ca 2000,- på min konto hver 14. dag som jeg bruker til mat, ting vi trenger, ting jeg trenger osv...resten av mine penger går til regningskontoen og sparekontoen.

Stort sett alt av hans penger går til samme kontoer da han svært sjeldent handler noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 31 og 32. Jeg tjener 160.00,-(aap)og han 500.000,-

Vi deler lån og strøm 50/50

Han betaler husleie og internett

Jeg betaler Get(tv)

Han betaler 1000,- mer i mat

Vi har samme fordeling nå som da jeg tjente dobbelt så mye fordi det funker og fordi jeg skal jo få normal inntekt igjen en gang så jeg ønsker å stille så likt vi kan ift økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 26 og 29 år gamle. Han tjener 100K mer enn meg.

Vi deler husleie og strøm, han betaler for bilen sin. Resten (mat, klær, ting, opplevelser) betaler vi litt her og der. Den som vil betale betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bazibaz

Vi blir begge 24 år i år.

Jeg har litt i overkant av 300k i året, litt usikker på inntekten hans.

Vi deler leia likt.

Jeg betaler strøm og internett.

Vi handler mat sånn ca annenhver gang når vi handler sammen.

Vi har delt økonomi, men regner ikke på det ned til hver krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 og 33.

Jeg tjener rundt 700.000,- og han knapt 500.000,-

I utgangspunktet separat økonomi, men har en konto vi begge setter inn en fast sum på hver måned. Denne kontoen dekker utgifter til vårt felles hus, forsikringer, bil o.l.

Jeg betaler inn litt mer til denne felleskontoen siden jeg tjener litt mer, og han betaler ned noe gammel morro (som jeg også nødt godt av).

De resterende pengene bruker vi som vi selv vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 23 og 24. Vi har studielån og han har en deltidsjobb som drar inn tre-fire tusen ekstra i måneden som stort sett går til sparing. Vi har delt økonomi, men en felleskonto med hvert vårt kort som vi bruker på alle felles utgifter. Det inkluderer mat, husleie, strøm, bursdagsgaver til felles venner, dilldall til leiligheten og felles aktiviteter. Han betaler 1000 kr mer enn meg inn til denne felleskontoen siden han er mye større enn meg og spiser ca. dobbelt så mye. Det er en ordning som fungerer godt for oss. :) Resten av pengene våre disponerer vi som vi vil.

Jeg vet ikke hvordan det kommer til å bli om et år når vi begge er ferdige med gradene våre og skal kjøpe leilighet sammen, men jeg antar at økonomien kommer til å være rimelig felles. I hvert fall kommer vi til å videreføre systemet vi har nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i slutten av 20-åra og gjør rundt 600 i året.

Betaler huslån, strøm, bilutgifter og ølen min selv.

Maten går i all hovedsak på arbeidsgiver.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gamle er dere?

Hva tjener du, og hva tjener han?

Hva betaler du, og hva betaler han?

Vi er begge 30 og tjener mellom 500.000-550.000 begge to. Setter lik sum på felleskonto som går til fellesgjeld, husleie, strøm, mat og aktiviteter vi begge er med på. I tillegg så betaler jeg han litt hver mnd for bil som han eier og bruker mest. Det som gjenstår bruker vi på oss selv og i tillegg har vi hvert vårt studielån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er dere?

Hva tjener du, og hva tjener han?

Hva betaler du, og hva betaler han?

Jeg lurer litt på dette siden jeg og kjæresten flytter sammen til sommeren.

25 og 26.

Jeg har utbetalt ca 16 000,- og han har ca 20 000,-

Vi deler egentlig ganske så likt. Han betaler vel litt mere når det kommer til hus og slikt,også betaler på ett felles lån vi har til hans far,mens jeg betaler det meste av mat og diverse andre regninger,som forsikringer på bilene,små uforutsette utgifter etc. Opp i opp er vi ute med ca like mye i mnd utifra hva vi tjener :)

Det som er greit er jo og ta en prat om slikt før man har blitt samboere,slik at begge føler det blir rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig gode inntekter folk har her.. Hva er yrket deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har felles konto med felles utgifter der me setter over ein prosentsats av lønna (dermed skeivfordelt etter lønnsnivå). Eigne lån (studielån) og utgifter dekkes av eigen konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...