Gå til innhold

Hatkampanje mot de etterlatte etter Utøya


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ihvertfall en del hat mot AUFere her inne, har jeg merket. :gjeiper:

(sier ikke at det er noen som truer e.l., men det skrives ting som "slue AUFere lurer til seg penger", "i ditt lille AUFhode skjønner du ikke annet", "de ER jo forrædere" +++)

Om det kan skrives slikt på internett over en lav sko, overrasker det meg ikke et sekund at det sendes private brev med enda verre tekst til etterlatte og ofre.

Noen ganger blir jeg så stolt av å være menneske atte hjælp! :ironi:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette miljøet på ytterste høyre fløy burde vært litt bedre overvåket. Det har faktisk vært flere politisk eller rasistisk motiverte drap fra folk derfra:

I tillegg til Behring Breivik som hadde bakgrunn fra FrP (selv om de hater at man snakker om det) så har vi drapet på Benjamin Hermansen som bare skyldes at han hadde feil hudfarge, vi har Hadelandsdrapene, vi har bomben som ble kastet mot et 1 mai tog for noen år siden og en høyreekstremist sprengte også en oppbevaringsboks på østbanen som drepte en person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall en del hat mot AUFere her inne, har jeg merket. :gjeiper:

(sier ikke at det er noen som truer e.l., men det skrives ting som "slue AUFere lurer til seg penger", "i ditt lille AUFhode skjønner du ikke annet", "de ER jo forrædere" +++)Om det kan skrives slikt på internett over en lav sko, overrasker det meg ikke et sekund at det sendes private brev med enda verre tekst til etterlatte og ofre.

Noen ganger blir jeg så stolt av å være menneske atte hjælp! :ironi:

Hvordan er dette annerledes enn det som skrives om f.eks "freppere" her inne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er dette annerledes enn det som skrives om f.eks "freppere" her inne?

Jeg synes det er annerledes fordi det som oftest nevnes relatert til ABB og rettssaken, og ettersom det er snakk om barn og ungdom. Mange av de hadde ikke stemmerett, og kun et fåtall vil fortsette innen politikk når de blir eldre.

Når det er sagt synes jeg også det er en uting å kalle folk for "freppere" og slikt også. Det er ingen motsetning i det. Jeg har vært i utallige tråder og "forsvart" Frp'ere mot det jeg mener er meningsløs hetsing.

Men jeg synes det er særlig usmakelig å hetse barn og ungdom som nettopp ble utsatt for en massakre. Det må jeg ærlig innrømme.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trusselbrev..For noen psykopater som sender sånne brev

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.8121325

Den/de som har sent slike brev til pårørende/etterlatte håper jeg blir fanget opp! Når de først er i stand til å sende hat-brev til etterlatte der de skjeller dem ut og forteller at sønnen/datteren fortjente å dø, så kan man bare begynne å lure på hva mer personen(e) kan finne på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trusselbrev..For noen psykopater som sender sånne brev

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.8121325

Jeg vil tro at de samme som sender slike brev er de som sitter og skriver møkk om Eskil Pedersen og andre overlevende anonymt på nettet. Politiet burde fatte større interesse for hvem som driver med hets mot spesielt Pedersen fordi han klarte å redde livet sitt på Utøya.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at de samme som sender slike brev er de som sitter og skriver møkk om Eskil Pedersen og andre overlevende anonymt på nettet. Politiet burde fatte større interesse for hvem som driver med hets mot spesielt Pedersen fordi han klarte å redde livet sitt på Utøya.

Jeg tviler sterkt på at noen hater Eskil Pedersen eller noen andre AUF`ere som var på Utøya ifjor sommer. MEN jeg tror mange føler seg overkjørte og blir irriterte fordi Eskil Pedersen, Jens & co + endel pårøende etter Utøya-massakren drev med diktering av hvordan folk skulle oppføre seg i etterkant av 22. juli. Det dukket opp kritikk mot alt mulig - høye lyder på fotballkamper, nyttårsfeiring, valgkamp osv. Plutselig så var AP og AUF landets "allmektige" som skulle bestemme hvem som fikk si hva og hva som var "urent trav" i valgkampen. Stakkars nåde den som trødde feil - oi, oi, oi .. da var det krise, gitt.

Men AP selv kunne starte valgkampen akkurat som de ville - ingen turde kritisere - uff nei - da var man skikkelig grusomme :kjefte: Tror mange av oss følte oss kneblet og følte at AP brukte den tragiske dagen som et snitt til å sanke sympatistemmer rundt omkring i det lange land.

Jeg tror det er der skoen trykker .. merker det på meg selv. Det betyr ikke at jeg ikke føler med de involverte - langt ifra ... å miste sitt barn må være det verste man kan oppleve. Jeg har mistet mange som stod meg svært nær, men tanken på å miste mine barn er ikke til å holde ut. Så jeg mangler ikke empati der. MEN bare se i denne tråden hvor en viss person angriper FRP og sier at Breivik var FRP`er ... sånne utsagn er med på å skape sinne og hat rundt omkring. Hvis man tror at det skaper sympati for AP og AUF så tar man helt feil - tvert imot. Jeg har aldri stemt FRP, jeg er mangeårig betalende medlem av Høyre .. men jeg kunne nesten tenkt meg å stemme FRP av sympati etter 22. juli ... Nettopp pga denne utidige måten endel drar inn Breivik i sammenheng med FRP.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatkampanjen mot Eskil Pedersen startet med en artikkel av Gunnar Stavrum i Nettavisen ganske kort tid etter Utøyamassakren.

Den gikk ut på at Pedersen "stakk av" med båten til Utøya og dermed var ansvarlig for at mange døde.

I ettertid har det kommet frem at Pedersen ikke hadde noe med dette å gjøre i det hele tatt. Det var skipper Jon Bøsei som tok avgjørelsen om å dra fra Utøya, noe som skyldtes at han nettopp hadde sett sin kone Monica Bøsei bli myrdet av Breivik. Bøsei plukket opp så mange overlevende som mulig men måtte legge fra land da Breivik kom for nær.

Breivik uttalte i retten at han fint kunne myrdet de som var i båten men at han ikke var sikker på om det var AUFere så han valgte å ikke skyte dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at noen hater Eskil Pedersen eller noen andre AUF`ere som var på Utøya ifjor sommer. MEN jeg tror mange føler seg overkjørte og blir irriterte fordi Eskil Pedersen, Jens & co + endel pårøende etter Utøya-massakren drev med diktering av hvordan folk skulle oppføre seg i etterkant av 22. juli. Det dukket opp kritikk mot alt mulig - høye lyder på fotballkamper, nyttårsfeiring, valgkamp osv. Plutselig så var AP og AUF landets "allmektige" som skulle bestemme hvem som fikk si hva og hva som var "urent trav" i valgkampen. Stakkars nåde den som trødde feil - oi, oi, oi .. da var det krise, gitt.

Denne logikken skjønner jeg ikke. Pedersen må rakkes ned på fordi ofte og pårørende ba om forståelse for situasjonen de var i?

Blir Pedersens handlinger på og ved Utøya dårligere eller bedre av hva han gjorde etterpå? Nok en gang skjønner jeg ingen verdens ting.

Jeg tror det er der skoen trykker .. merker det på meg selv. Det betyr ikke at jeg ikke føler med de involverte - langt ifra ... å miste sitt barn må være det verste man kan oppleve. Jeg har mistet mange som stod meg svært nær, men tanken på å miste mine barn er ikke til å holde ut. Så jeg mangler ikke empati der. MEN bare se i denne tråden hvor en viss person angriper FRP og sier at Breivik var FRP`er ... sånne utsagn er med på å skape sinne og hat rundt omkring. Hvis man tror at det skaper sympati for AP og AUF så tar man helt feil - tvert imot. Jeg har aldri stemt FRP, jeg er mangeårig betalende medlem av Høyre .. men jeg kunne nesten tenkt meg å stemme FRP av sympati etter 22. juli ... Nettopp pga denne utidige måten endel drar inn Breivik i sammenheng med FRP.

Du blander sammen helt forskjellige saker. Du kan mislike det noen mener eller sier, men det er langt fra det og til å være så patetisk at man rakker ned på noen fordi de overlevde en massakre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...