Gjest _La Femme Skrevet 1. mai 2012 #21 Skrevet 1. mai 2012 Ganske tankeløst å komme med slike uttalelser til en jente som tydeligvis er såret. Det var på ingen måte ment slemt. Jeg sa "godt at du har lært" fordi jeg syns det er fint at hun lærte av hendelsen. Deretter forklarte jeg bare noe trådstarter visste på forhånd - at det var tankeløst. 1
VolvoLinda Skrevet 1. mai 2012 Forfatter #22 Skrevet 1. mai 2012 Hvorfor avklarte du ikke hvordan du skulle komme deg hjem før du dro på fest? Jeg hadde hentet deg, men jeg hadde forventet at du tenkte på slikt før du dro ut, så jeg hadde tatt en alvorsprat med deg om det neste dag. Hadde du planlagt hvordan du skulle komme deg hjem, og personen som skulle være sjåfør hadde begynt å drikke f.eks., hadde jeg vært sjelegla for at du var fornuftig nok til å ringe og hentet deg med glede. Det var rett og slett (av den teite grunnen) at alt ble bestemt i hui og hast, og jeg stressa før jeg dro, så jeg tenkte ikke på det! Og den alvorspraten skulle jeg tatt i mot med glede! 2
VolvoLinda Skrevet 1. mai 2012 Forfatter #23 Skrevet 1. mai 2012 Det skal også nevnes at det er første gang i mitt liv jeg ringer foreldrene mine midt på natten av en sånn grunn!
LilleBille Skrevet 1. mai 2012 #24 Skrevet 1. mai 2012 Stort sett ville jeg hentet, om jeg hadde kunnet. Men i utgangspunktet bør jo ungdommen sørge for planlegging av hjemreise evt. kjøre selv. De kan ikke vente at foreldre skal sitte klare til å hente - når de er blitt såpass voksne/myndige. Det ville jo være urimelig at foreldre til 18 åringer fortsatt skal sitte og holde seg edru i tilfelle ungene må hentes - når de er uteog fester. Før barna mine ble 18 og tok lappen var jeg (evt. faren) alltid innstilt på å hente - men etter at de ble gamle nok og fikk lappen må de ta ansvar selv (men i krisetilfeller henter jeg jo selvsagt om jeg kan) Forøvrig henter jeg gjerne - så lenge det er avtalt på forhånd. 4
VolvoLinda Skrevet 1. mai 2012 Forfatter #25 Skrevet 1. mai 2012 Stort sett ville jeg hentet, om jeg hadde kunnet. Men i utgangspunktet bør jo ungdommen sørge for planlegging av hjemreise evt. kjøre selv. De kan ikke vente at foreldre skal sitte klare til å hente - når de er blitt såpass voksne/myndige. Det ville jo være urimelig at foreldre til 18 åringer fortsatt skal sitte og holde seg edru i tilfelle ungene må hentes - når de er uteog fester. Før barna mine ble 18 og tok lappen var jeg (evt. faren) alltid innstilt på å hente - men etter at de ble gamle nok og fikk lappen må de ta ansvar selv (men i krisetilfeller henter jeg jo selvsagt om jeg kan) Forøvrig henter jeg gjerne - så lenge det er avtalt på forhånd. jaja, det var selvfølgelig mitt ansvar! Og det er jeg veldig klar over, men det er noe som aldri har hendt før, og jeg hadde ikke ringt om det ikke var absolutt siste utvei, for å sitte på med noen som fyllekjører er uaktuelt! 2
Tiarra Skrevet 1. mai 2012 #26 Skrevet 1. mai 2012 Jeg skjønner ikke hvorfor folk spør om hvorfor ts ikke hadde fikset transport hjem før hun dro på fest. DET er ikke poenget. Alt kan skje. Hva om hun hadde fikset det og det ikke ble som planlagt? Poenget er at en forelder ikke gidder å stille opp for barnet sitt som spør om hjelp i en slik situasjon! Jeg hadde klart hentet henne på flekken om jeg kunne, eller sørget for på et eller annetvis kommet seg trygt hjem! 3
Gjest Zizzi Skrevet 1. mai 2012 #27 Skrevet 1. mai 2012 Jeg hadde hentet datteren. Min datter er nå 15, å jeg regner med at vi ikke er mange årene unna den problematikken. Har snakket med både datteren og hennes venner om at de aldri må være redd for å ringe. Jeg vil ha min datter og hennes venner trygt hjem.
LilleBille Skrevet 1. mai 2012 #28 Skrevet 1. mai 2012 jaja, det var selvfølgelig mitt ansvar! Og det er jeg veldig klar over, men det er noe som aldri har hendt før, og jeg hadde ikke ringt om det ikke var absolutt siste utvei, for å sitte på med noen som fyllekjører er uaktuelt! Du gjorde opplagt det eneste riktige. Hvis alternativet var å sitte på med en fyllekjører er det ikke noe alternativ. Og - jeg synes det var feil av far din å ikke hente - så sant det ikke var umulig for ham å hente (at han hadde drukket - som du sier han ikke hadde, og han sier han hadde) 1
VolvoLinda Skrevet 1. mai 2012 Forfatter #29 Skrevet 1. mai 2012 Du gjorde opplagt det eneste riktige. Hvis alternativet var å sitte på med en fyllekjører er det ikke noe alternativ. Og - jeg synes det var feil av far din å ikke hente - så sant det ikke var umulig for ham å hente (at han hadde drukket - som du sier han ikke hadde, og han sier han hadde) Det mangla i alle fall ikke noe alkohol, for jeg hadde full oversikt over hvor mye som var igjen før jeg dro, og der mangla det ingen verdens ting når jeg kom hjem, og tatt med i betraktning at han sa han gikk og la seg en time før fordi han nettopp var hjemme fra jobb. Bilen stod hjemme og han hadde fri fra jobb i dag. Det var første gang i historien at noe sånt skjedde, og jeg hadde ikke ringt om det ikke var krisetilfelle.
skandale Skrevet 1. mai 2012 #30 Skrevet 1. mai 2012 Kunne du ikke bare sovet over og gått hjem/blitt henta dagen etter?
_Aries Skrevet 1. mai 2012 #31 Skrevet 1. mai 2012 Hentet henne, uten tvil. Mye bedre at hun ringer deg, enn at hun blir med noen andre hjem eller sitter på med en som akkurat har kjørt opp og skal tøffe seg litt.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #32 Skrevet 1. mai 2012 Det skal også nevnes at det er første gang i mitt liv jeg ringer foreldrene mine midt på natten av en sånn grunn! Det er vel ikke akkurat en bragd mtp. at du kun er 18 år.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2012 #33 Skrevet 1. mai 2012 Ganske tankeløst å komme med slike uttalelser til en jente som tydeligvis er såret. Hva i all verden var så tankeløst med den kommentaren? Såpass må en tåle å høre. Det er lurt å avklare skyss før man drar på fest flere mil fra hjemmet. 1
Gjest Søgni Skrevet 1. mai 2012 #34 Skrevet 1. mai 2012 Det er vel ikke akkurat en bragd mtp. at du kun er 18 år. Det spørs litt på hvor man kommer fra, vil jeg si. Jeg kommer fra en veldig liten plass med relativt store avstander, der det er vanlig for ungdom å dra på bygdefest fra man er rundt 15 (konfirmasjonsalder). Min erfaring er at en del foreldre allerede fra ungdommen er i den alderen forventer at de kommer seg hjem på en eller annen måte selv. 2
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2012 #35 Skrevet 1. mai 2012 Kunne du ikke bare sovet over og gått hjem/blitt henta dagen etter? Gått hjem midt på natten? Det hadde jeg ikke latt datteren min gjøre. Hadde heller ikke likt at hun skulle overnattet på en festplass. 1
Gjest Søgni Skrevet 1. mai 2012 #36 Skrevet 1. mai 2012 Gått hjem midt på natten? Det hadde jeg ikke latt datteren min gjøre. Hadde heller ikke likt at hun skulle overnattet på en festplass. Jeg er helt enig. Og for å svare på hovedspørsmålet, så ville jeg uten tvil henta datteren min hvis hun som 18-åring ikke kom seg hjem fra fest. Jeg har i tidlige ungdomsår blitt kjørt hjem fra fest av nok typer i tvilsomme biler, utstyrt med enda mer tvilsomme kjøreferdigheter og holdninger til trafikk, til å vite at alternativet til å bli henta av meg kan være et opplegg jeg ikke vil ha barna mine halvveis i nærheten av, engang. 1
TheHairyToothfairy Skrevet 2. mai 2012 #37 Skrevet 2. mai 2012 Jeg hadde selvfølgelig kledd på meg bil og hentet datter. Hvis min datter trenger hentes og ringer meg for hjelp, så lar jeg ikke det flotteste jeg har klare seg på egen hånd. Alle mulige reaksjoner kommer i neste rekke, og kan taes når jeg vet at jenta er sikker. Det eneste som betyr noe. 7
Gjest Bebles Skrevet 2. mai 2012 #38 Skrevet 2. mai 2012 Mest sannsynlig hadde nok jeg kjørt å hentet deg om du var min datter. Har likevel lyst å legge til dette: På våre trakter er det vanlig å dra på dans/fester langt unna, at det er noen mil unna er ikke uvanlig. Ungdommen er derimot flinke til å ordne overnatting eller skyss hjem. De fleste vet også hvem som kjører (som oftest mot litt bensinpenger) i helgene, eller de har sjåfør med på fest. Jeg har hentet min datter dagen etter på et av disse stedene, mens både hun og hennes venner har vært flinke å ordne skyss hjem. Nå har min datter og hennes venner på disse stedene, slik at å overnatte hos ei venninne ikke er noe problem. Slik var det også da jeg var ung. Vi ordnet oss selv, og ble aldri hverken hentet eller kjørt noen steder. I dagens samfunn er nok alt for mange foreldre taxisjåfører i både tide og utide. Fint er jo det, for da får vi privatsjåfør 24/7 når vi selv blir eldre Det er sikkert stor forskjell på hvor man vanker og hvem man er sammen med, og jeg ser den at man kan spontant dra på fest et fremmed sted. Selv om jeg som sagt nok hadde hentet deg, så synes jeg kanskje ikke du har grunn til å bli sur på faren din fordi han ikke gadd/kunne hente deg. Du er 18 år og har selv ansvar for å komme deg hjem fra fest.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #39 Skrevet 2. mai 2012 Jeg er så glad for at jeg har hatt foreldre som ALLTID har sagt at jeg det er bedre å ringe hjem for å bli hentet mitt på natta hvis man er full eller bare har rotet seg vekk, enn at man lar vær. Det er noe av det viktigste jeg vil ta meg med videre til mine barn i fremtiden, de skal vite at de alltid, uansett situasjon, kan ringe hjem.
Gjest Odd Molly Skrevet 2. mai 2012 #40 Skrevet 2. mai 2012 Jeg hadde dratt og hentet henne. Ingen tvil. Hvis jeg hadde drukket selv - så hadde jeg sendt en taxi -
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå