AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #42 Skrevet 2. mai 2012 Skyt meg for og skrive denne tråden til deg. GO:
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #43 Skrevet 2. mai 2012 Jeg leste nylig i avisen at forskning viser at barn ikke lengre oppfattes som søte etter 4 år og noe sier meg at ts reaksjon nok er et utslag av dette. Spesielt siden hun ikke ville reagert på at søte små i barnevogn tok en leke fra hennes barn...
Binta Ba Skrevet 2. mai 2012 Forfatter #44 Skrevet 2. mai 2012 Jeg leste nylig i avisen at forskning viser at barn ikke lengre oppfattes som søte etter 4 år og noe sier meg at ts reaksjon nok er et utslag av dette. Spesielt siden hun ikke ville reagert på at søte små i barnevogn tok en leke fra hennes barn... ...og hvor skrev jeg det? Jeg skrev at om to vogner står tett inntil hverandre på t-banen, er det ca uunngåelig, og dermed helt greit. Om barnet da er 2mnd eller 3år, spiller ingen trille. Barn i større alder står gjerne ikke i vogn, sånn generelt. 1
Binta Ba Skrevet 2. mai 2012 Forfatter #45 Skrevet 2. mai 2012 Jeg er for veloppdragne barn, og jeg var alltid litt for redd for at mine barn skulle være til bry. Det har imidlertid titt og ofte hendt meg at fremmede unger (på tog, bane, kafé, på fly, osv) har kommet bort og begynt å pille på mine eller barnas ting. Jeg klarer ikke å se på dette som frekt eller som en trussel mot min eiendomsrett. Det er jo en form for kontakt og sosialisering, og foreldrene tenker vel ikke at barnet deres er til bry selv om det tar kontakt og piller litt på noe det syntes var fint? Så syns jeg det er rart at barnet ditt ikke finner det interessant med litt større barn som kommer bort og sånn, men du har kanskje for lite barn enda? Senere vil du se at det blir samspill i slike møter og at barnet ditt kommer til å like at fremmede barn kommer bort. Hvis det plager deg med en fremmed fireåring som kommer og titter/piller på leker dere har med, så ville jeg sagt fra til barnet på en vennlig men bestemt måte. At foreldre skal bli sinte og nekte barnet sitt å ta kontakt med andre rundt seg tror jeg ikke du kan ta for gitt. Er forøvrig spent på hva du mener om saken når ditt lille sjarmtroll blir 2-4 år og begynner å utforske verden... Mitt lille sjarmtroll begynte med dette da hun var 7mnd, og jeg sier klart ifra, hver gang, at den leken er ikke din. Eller boka, jakka, osv. Og, som sagt tidligere, det er annerledes om et barn kommer for å leke med mitt barn, fremfor barn som kommer og river til seg leker. I de situasjonene ser gjerne ikke barnet på mitt barn i det hele tatt, men kommer og tar det barnet vil ha, rett og slett. Og det er ikke snakk om å ikke ha kontakt med andre rundt seg, det er snakk om å lære seg respekt for andres eiendeler, være seg leker eller mobiltelefoner:) Jenta mi er nemlig litt av en tjuvradd sjøl, OM jeg ikke følger med.. 1
Binta Ba Skrevet 2. mai 2012 Forfatter #46 Skrevet 2. mai 2012 Heldigvis er det noe de fleste legger av seg etter hvert. Folk blir jo mer sinte og mindre forståelsesfulle for dårlig oppførsel jo eldre et barn er. Men jeg vil tro det er vondere for et barn å bli irrettesatt eller få kjeft av fremmede de ikke er trygge på, enn om foreldrene hadde tatt den delen av oppdragelsen selv. Det noen, heldigvis ikke alle, barneforeldre ikke ser til å forstå, er at dårlig oppførsel fra barn føles for mange like irreterende, invaderende og ubehagelig som fra voksne. Når jeg var ung var det naturlig at oppdrgelsen, inkludert høflighet, begynte når barnet lærte å krabbe. Nå ser det ut til at barn skal få dure frem uten hensyn til andre, forde de vil magisk forstå dette som voksne, og om barnet plager andre på veien må andre bare godta. Desverre har jeg sett noen få som ikke har lært som voksne heller, en kollega som graver i veska du for å låne mobilen uten å spørre er ikke skjarmerende i det hele tatt. Og her i gården begynte vi også med det så snart hun begynte å gripe tak etter andres ting. Jeg personlig mener det -er- viktig å lære barn tidlig at andre ting er nettopp det; andres, og skal respekteres deretter. Gjerne så tidlig som mulig. Om jentungen nå går bort og skal leke med andre barn, ser hun gjerne spørrende på de før hun prøver å leke med deres ting ( som f.eks idag på helsestasjon ). Om barnet sier "neeeei, den er min", smiler hun og går og finner seg en annen leke. Og det synes jeg er bra. 1
Binta Ba Skrevet 2. mai 2012 Forfatter #47 Skrevet 2. mai 2012 Ja takk begge deler sier jeg, både lære seg å dele og lære seg folkeskikk. Mine unger lærte begge deler, og ser at de har et bra liv likevel og er ingen nikkedukker. Jeg hadde ikke reagert så mye hvis jeg hadde havnet oppi samme situasjon som TS, for ungene gjør det gjerne for å søke kontakt. Det er ikke noe jeg har opplevd egentlig, syns det er langt mellom de barna som "klår" på andres ting. Vel, dette er i hovedsak snakk om når ungen min ikke ER i vogna selv engang, og lekene gjerne sitter fast i vogna..da er det jo ikke snakk om kontaktsøking, men at de vil ha leken som ligger der ubeskyttet? 1
Gjest _Blomsten_ Skrevet 2. mai 2012 #48 Skrevet 2. mai 2012 Enig i de som mener dette er en bagatell. Hvis du synes det er ubehagelig kan du jo bare desinfisere lekene med antibac etterpå, men tviler på at det er noe særlig smittefare her.
Binta Ba Skrevet 2. mai 2012 Forfatter #49 Skrevet 2. mai 2012 Enig i de som mener dette er en bagatell. Hvis du synes det er ubehagelig kan du jo bare desinfisere lekene med antibac etterpå, men tviler på at det er noe særlig smittefare her. Har du lest hele tråden? Har absolutt ikke noe med hygiene å gjøre:) 1
Gjest _Blomsten_ Skrevet 2. mai 2012 #50 Skrevet 2. mai 2012 Har du lest hele tråden? Har absolutt ikke noe med hygiene å gjøre:) Må innrømme at jeg syntes tråden var så tøvete at jeg ikke gadd å lese hele. Hvis det ikke har med hygiene å gjøre, så ser jeg i hvertfall ikke problemet
Binta Ba Skrevet 2. mai 2012 Forfatter #52 Skrevet 2. mai 2012 Må innrømme at jeg syntes tråden var så tøvete at jeg ikke gadd å lese hele. Hvis det ikke har med hygiene å gjøre, så ser jeg i hvertfall ikke problemet Og ikke orker jeg repetere meg heller, så da får du bare synes det:) 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #53 Skrevet 2. mai 2012 ...og hvor skrev jeg det? Jeg skrev at om to vogner står tett inntil hverandre på t-banen, er det ca uunngåelig, og dermed helt greit. Om barnet da er 2mnd eller 3år, spiller ingen trille. Barn i større alder står gjerne ikke i vogn, sånn generelt. Du skrev dette nettopp fordi større barn ikke sitter i vogn og ikke er like søte som ditt lille "sjarmtroll", ergo er det mindre sannsynlig at du vil se igjenom fingrene med slik oppførsel. Utover det kan jeg fortelle deg at du er ganske optimistisk i forhold til hva du tror ditt sjarmtroll kan lære og forstå allerede nå. Nå er jenta ditt lita og lett å ha kontroll over, men etterhvert som hun blir større vil du oppdage at det ikke er alltid like lett å alltid vite hva aktive småbarn med null impulskontroll faktisk kan finne på. Og impulskontroll er faktisk IKKE noe de lærer som ettåringer, faktisk tar det årevis. Det samme med forstålse for mitt og ditt. Jeg synes forøvrig det er en fjollete problemstilling. Er det virkelig alt du har å erge deg over så er du heldig.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #54 Skrevet 2. mai 2012 Har ikke du planer om å flytte til Afrika i en periode? I såfall kan du like gjerne begynne å utvikle toleransen din for hva folk kommer til å tillate seg overfor deg og barnet med en gang, for at andre barn tafser på lekene kommer til å bli en bagatell i forhold. Tro meg når jeg sier at når de tafser på barnet er det mye mer irriterende...
Harlekin Skrevet 2. mai 2012 #55 Skrevet 2. mai 2012 Jeg hadde ikke brydd meg om hvis et annet barn kom og trykket litt på leken fordi den var fin. Jeg hadde derimot ikke tillatt at de tok med seg leken tilbake til plassen sin. Samme gjelder dersom det var mitt barn. Men jeg hadde nok spurt foreldrene om det var greit i førstnevnte tilfelle. Flere ganger har jeg sett barn ha laaaange blikk mot boken jeg leser for datteren min på bybanen, men ingen har så langt røsket den med seg ...
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #56 Skrevet 2. mai 2012 Du skrev dette nettopp fordi større barn ikke sitter i vogn og ikke er like søte som ditt lille "sjarmtroll", ergo er det mindre sannsynlig at du vil se igjenom fingrene med slik oppførsel. Utover det kan jeg fortelle deg at du er ganske optimistisk i forhold til hva du tror ditt sjarmtroll kan lære og forstå allerede nå. Nå er jenta ditt lita og lett å ha kontroll over, men etterhvert som hun blir større vil du oppdage at det ikke er alltid like lett å alltid vite hva aktive småbarn med null impulskontroll faktisk kan finne på. Og impulskontroll er faktisk IKKE noe de lærer som ettåringer, faktisk tar det årevis. Det samme med forstålse for mitt og ditt. Jeg synes forøvrig det er en fjollete problemstilling. Er det virkelig alt du har å erge deg over så er du heldig. Poenget til Binta ba var om jeg forsto det rett, naturilig om vongbarn prøvde å leke med hverandres leker når begge satt i vognene og vognene sto tett inntil hverandre. Fikk ikke inntrykk av at alderen på noen av barna hadde noe å si, Binta ba får arrestere meg om jeg tar feil.... 2
Binta Ba Skrevet 2. mai 2012 Forfatter #57 Skrevet 2. mai 2012 Du skrev dette nettopp fordi større barn ikke sitter i vogn og ikke er like søte som ditt lille "sjarmtroll", ergo er det mindre sannsynlig at du vil se igjenom fingrene med slik oppførsel. Utover det kan jeg fortelle deg at du er ganske optimistisk i forhold til hva du tror ditt sjarmtroll kan lære og forstå allerede nå. Nå er jenta ditt lita og lett å ha kontroll over, men etterhvert som hun blir større vil du oppdage at det ikke er alltid like lett å alltid vite hva aktive småbarn med null impulskontroll faktisk kan finne på. Og impulskontroll er faktisk IKKE noe de lærer som ettåringer, faktisk tar det årevis. Det samme med forstålse for mitt og ditt. Jeg synes forøvrig det er en fjollete problemstilling. Er det virkelig alt du har å erge deg over så er du heldig. Jeg skrev ingenting om søthet, jeg skrev at de da sitter tett-i-tett, og det dermed er uunngåelig. Ikke legg ord i munnen på meg, er du snill. Jeg SER jo hva hun allerede forstår, og jeg er også at hun tester grensene sine på nettopp dette også. Men da er det faktisk min jobb å følge med så godt jeg kan, og be henne la være å røre det som ikke er hennes. Det har ikke med barnet å gjøre, det har med foreldrenes reaksjon å gjøre. Bare fordi du mener det er helt greit å la ungene dine forsyne seg av andres ting uten å spørre om tillatelse først, er det ikke dermed sagt at andre synes det er like alright. 1
Binta Ba Skrevet 2. mai 2012 Forfatter #58 Skrevet 2. mai 2012 Poenget til Binta ba var om jeg forsto det rett, naturilig om vongbarn prøvde å leke med hverandres leker når begge satt i vognene og vognene sto tett inntil hverandre. Fikk ikke inntrykk av at alderen på noen av barna hadde noe å si, Binta ba får arrestere meg om jeg tar feil.... Tenker heller du er en av de få som forsto meg helt rett. 1
Binta Ba Skrevet 2. mai 2012 Forfatter #59 Skrevet 2. mai 2012 Har ikke du planer om å flytte til Afrika i en periode? I såfall kan du like gjerne begynne å utvikle toleransen din for hva folk kommer til å tillate seg overfor deg og barnet med en gang, for at andre barn tafser på lekene kommer til å bli en bagatell i forhold. Tro meg når jeg sier at når de tafser på barnet er det mye mer irriterende... Jeg har bodd der nede tidligere, jeg. Og jeg har allerede sagt at det er forskjell på om en unge kommer for å leke med barnet mitt, og en unge som går og forsyner seg av vogna mi når ungen min ikke engang er der. Og, slik jeg opplevde det i Afrika, hilste folk på barnet mitt mens de gjerne hadde en samtale gående med meg. Ingen barn kom og rørte på tingene til ungen min, de kom derimot for å leke MED ungen min..ser du forskjellen?? Jeg undrer meg over at foreldre ikke reagerer når ungene deres går til en vogn uten unge i, og forsyner seg med leker, enten for å røske og leke med på/i vogna mi, eller for å ta med til sin egen plass. IKKE de situasjonene hvor barn kommer for å leke MED barnet mitt. Te-skje nok..? 1
Binta Ba Skrevet 2. mai 2012 Forfatter #60 Skrevet 2. mai 2012 Jeg hadde ikke brydd meg om hvis et annet barn kom og trykket litt på leken fordi den var fin. Jeg hadde derimot ikke tillatt at de tok med seg leken tilbake til plassen sin. Samme gjelder dersom det var mitt barn. Men jeg hadde nok spurt foreldrene om det var greit i førstnevnte tilfelle. Flere ganger har jeg sett barn ha laaaange blikk mot boken jeg leser for datteren min på bybanen, men ingen har så langt røsket den med seg ... Kanskje bare jeg og noen få til som er uheldige.. Ei vennine opplevde også at voknse kom og kløyp ungen hennes i kinnene i tide og utide, mens det kun har skjedd meg èn eneste gang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå