Gå til innhold

Synes du dette er greit?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere mødre har lite og bedrive tiden deres med skjønner jeg... Når dette blir annsett som ett problem!

Om du ikke sier i fra så får du leve med det. Du kan heller ikke forvente at alle skal oppdra sin unge som Du oppdrar din.

Noen kommer fra familier der det er helt vanlig og dele. mens du kanskje kommer fra en familie som er egoister?

Skyt meg for og skrive denne tråden til deg. GO:

Forsøk på personlige fornærmelser er det da lite vits i?

Jeg kommer fra en familie hvor vi delte på det meste, men vi måtte alltid spørre eieren først, spesielt hvis tingen tilhørte en fremmed person.

...folkeskikk, og ren og skjær høflighet i mine øyne.

Og folk kan gjerne oppdra ungen sin som de vil, men det skal da ikke behøve å gå utover MITT barns leker, skal det?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere mødre har lite og bedrive tiden deres med skjønner jeg... Når dette blir annsett som ett problem!

Om du ikke sier i fra så får du leve med det. Du kan heller ikke forvente at alle skal oppdra sin unge som Du oppdrar din.

Noen kommer fra familier der det er helt vanlig og dele. mens du kanskje kommer fra en familie som er egoister?

Skyt meg for og skrive denne tråden til deg. GO:

Personlig kommer jeg fra et hjem hvor min bror og jeg lærte folkeskikk. Det tror jeg ts også gjør.

Hvorfor mener du det er greit å bruke andre sine ting uten å spørre først?

• Liker 3
Skrevet

Både og. Jeg tror jeg neppe hadde sett på det som det helt store problemet. De fleste unger kan fint pelle litt og en liten en som griper tak i en jakkestropp til en som står ved siden av er egentlig bare litt søtt, selv om jeg selv alltid har stoppet mine barn i å gjøre sånt. Men om noen har gjort det mot meg/oss, så gjør det ingenting, er bare koselig.

Nå er det heldigvis ikke sånn at disse situasjonene gjør meg forbanna, men jeg stusser en del over det, som sagt fordi jeg mener det handler om folkeskikk/høflighet. Jeg står jo ikke som voksen og piller på andres ting, nettopp fordi jeg ble opplært til å la være ;)

Personlig synes ikke jeg det er supersøtt at en skitten barnehånd tar tak i kjolen min, eller at en unge er på t-bane setene med sko på. Men om en unge sitter i vogna tett i tett med min vogn, er det nesten uunngåelig at de tafser på hverandres ting, og DET er derimot helt greit..da har man liksom ikke noe valg :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Nei, synes ikke det er greit! Barn må lære seg normer. Har selv barn, og ville aldri latt dem gjøre slikt. Selv når de er på besøk hos andre barn, spør de om de kan leke med det eller det.

• Liker 4
Skrevet

Nå er det heldigvis ikke sånn at disse situasjonene gjør meg forbanna, men jeg stusser en del over det, som sagt fordi jeg mener det handler om folkeskikk/høflighet. Jeg står jo ikke som voksen og piller på andres ting, nettopp fordi jeg ble opplært til å la være ;)

Nå ja. Mens et barn som ser en fargerik leke eller en snor som dingler eller en flue som kryper i vinduet gjerne ikke tenker seg om før de lar interessen sin fanges av dem og handler deretter. Konsekvenstenkning er jo ikke akkurat barns store greie.

At vi som foreldre skal rettlede er jo selvsagt. Så den fluen i vinduet kan kanskje ikke fanges om det innebærer at skoene havner i setet. Eller at man sier nei når barnet klisser på andre.

Men som med så mye annet så syns jeg det handler om at det ikke er enten sånn eller sånn. Et barn som tar på en vognleke til et barn som sitter i vognen, ikke sover eller noe sånt, jeg syns faktisk det er uproblematisk. Eneste grunnen til at jeg ville sagt fra selv, og har gjort det til mine barn, er fordi jeg vet at det finnes "sånne som deg" (uten at det er negativt) og jeg er opptatt av å ikke være ufordragelig og til bry i det offentlige rom. Jeg syns likevel det er en litt himle med øynene situasjon, nettopp fordi det er så forbaska uskyldig.

Det spiller ingen rolle at voksne ikke ville pelt på tingene til andre voksne. Vi er VOKSNE, ikke barn, vi har andre tanker, spilleregler, normer og whatnot som vi følger, forhåpentligvis. Jeg syns det blir veldig søkt når enkelte over her kommer med "atte skal jeg bare komme å ta tingene dine da, eller". Det er et så på jordet argument at jeg nesten ikke gidder kommentere det, men så måtte jeg likevel.

Jeg skulle ønske at folk ikke var så "redd" for at unger tar seg litt til rette og jeg skulle også ønske at en del foreldre ga ungene sine litt strammere tøyler. For da hadde det gjerne blitt en mellomting som passet alle, så slapp man slike tråder om fæle unger og grusomme voksne. Men som en eller annen bruker her inne omtrentlig sa: det er en utopi. Samme faen, jeg har lov til å ønske det likevel.

• Liker 3
Skrevet

For min del er det der annerledes om en unge sitter i vogn rett ved vogna mi, enten med eller uten min unge i, og DA rører leken. Da synes jeg det er uproblematisk i utgangspunktet, men jeg ville alikevel satt pris på at den voksne spør et enkelt "er det greit?"

Men når vogna står, og en unge kommer bort for å prøve å rive ting løs, eller til og med ta med seg lekene til sin egen plass, da reagerer jeg, når foreldrene bare "synes det er søtt".

Skrevet

Hærverk og tyveri er ikke det samme som "Ungen går bort, begynner å leke med barnet mitt sin leke" som du skrev i HI, som jeg tok utgangspunkt i.

Eksempel: en unge har et ratt med knottedingser på vognen. En annen unge trykker på knottene. Null problem.

En unge har en dukke i vognen. En annen unge tar dukken ut fra vognen og fjerner seg og begynner å kle av den eller whatnot. Problem.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om ungene leker med lekene er bare koseli - kjempekoselig vil jeg si - om de spør først!

Spørre om lov og å dele er to like viktige sider av samme sak!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri i mitt liv sett er barn som river til seg en leke fra en barnevog, så her tror jeg TS overdriver. Har sett barn løpe mot vogna til ungen min og lekt med lekene. De er som regel bare nysgjerrige og t-bane turen varer ikke i en evighet. Har aldri hatt noe i mot det og vil aldri ha noe imot det. Det er snakk om å la barn være barn. Det er ofte i barnehagen at ungene låner hverandres leker. Jeg tviler på at ungen din spør i barnehagen. Ikke vær så pirkete. Jeg skjønner at du er bekymret for barnet ditt, men den er ikke utsatt for noe som helst fare. Bare slapp av og prøv heller å være litt hyggeligere.

Skrevet

Hærverk og tyveri er ikke det samme som "Ungen går bort, begynner å leke med barnet mitt sin leke" som du skrev i HI, som jeg tok utgangspunkt i.

Eksempel: en unge har et ratt med knottedingser på vognen. En annen unge trykker på knottene. Null problem.

En unge har en dukke i vognen. En annen unge tar dukken ut fra vognen og fjerner seg og begynner å kle av den eller whatnot. Problem.

Uten at de spør først, så synes jeg ennå det er uhøflig.

Og det begynner gjerne med bare litt trykking, og går over til å SLÅ på knottene, uten noen reaksjon. Hver gang, i mitt tilfelle.

De gangene hvor foreldrene spør først, ber de også gjerne barnet være forsiktig om barnet blir veldig hardhendt.

• Liker 1
Skrevet

Har aldri i mitt liv sett er barn som river til seg en leke fra en barnevog, så her tror jeg TS overdriver. Har sett barn løpe mot vogna til ungen min og lekt med lekene. De er som regel bare nysgjerrige og t-bane turen varer ikke i en evighet. Har aldri hatt noe i mot det og vil aldri ha noe imot det. Det er snakk om å la barn være barn. Det er ofte i barnehagen at ungene låner hverandres leker. Jeg tviler på at ungen din spør i barnehagen. Ikke vær så pirkete. Jeg skjønner at du er bekymret for barnet ditt, men den er ikke utsatt for noe som helst fare. Bare slapp av og prøv heller å være litt hyggeligere.

Det skjedde meg senest idag:)

Og jeg er absolutt ikke bekymret for barnet mitt i denne situasjonen..når barnet mitt er i barnehagen, håper jeg barnehagetantene ber barnet mitt spørre før hun henter en leke som noen andre har i hendene/fanget.

• Liker 1
Skrevet

Ja, du syns det, det har jeg jo skjønt, hehe. For min del er det altså uproblematisk. Jeg har heller aldri opplevd det du beskriver, med at andre barn forsøker å herpe vognleker, ever noensinne. Men så tar jeg ikke t-bane heller, kanskje det er et Oslofenomen.

Skrevet

Om ungene leker med lekene er bare koseli - kjempekoselig vil jeg si - om de spør først!

Spørre om lov og å dele er to like viktige sider av samme sak!!

Nettopp:)

• Liker 1
Skrevet

Ja, du syns det, det har jeg jo skjønt, hehe. For min del er det altså uproblematisk. Jeg har heller aldri opplevd det du beskriver, med at andre barn forsøker å herpe vognleker, ever noensinne. Men så tar jeg ikke t-bane heller, kanskje det er et Oslofenomen.

Tjah, muligens;)

Sånn generelt synes jeg, av min oppfatning, at foreldre på Østlandet er litt mer..."mykere", kanskje? Når det gjelder grensesetting enn hva jeg er vant med fra Finnmark. Kan fint være kulturforskjeller i det hele.

AnonymBruker
Skrevet

dette ser jeg ofte, stjeling av leker ser jeg hvertfall 3 ganger i uka. med tanke på lite jeg er ute av huset er det horribelt ofte

Skrevet

Jeg er for veloppdragne barn, og jeg var alltid litt for redd for at mine barn skulle være til bry.

Det har imidlertid titt og ofte hendt meg at fremmede unger (på tog, bane, kafé, på fly, osv) har kommet bort og begynt å pille på mine eller barnas ting. Jeg klarer ikke å se på dette som frekt eller som en trussel mot min eiendomsrett. Det er jo en form for kontakt og sosialisering, og foreldrene tenker vel ikke at barnet deres er til bry selv om det tar kontakt og piller litt på noe det syntes var fint? Så syns jeg det er rart at barnet ditt ikke finner det interessant med litt større barn som kommer bort og sånn, men du har kanskje for lite barn enda? Senere vil du se at det blir samspill i slike møter og at barnet ditt kommer til å like at fremmede barn kommer bort.

Hvis det plager deg med en fremmed fireåring som kommer og titter/piller på leker dere har med, så ville jeg sagt fra til barnet på en vennlig men bestemt måte. At foreldre skal bli sinte og nekte barnet sitt å ta kontakt med andre rundt seg tror jeg ikke du kan ta for gitt.

Er forøvrig spent på hva du mener om saken når ditt lille sjarmtroll blir 2-4 år og begynner å utforske verden...

• Liker 2
Gjest Marmot
Skrevet

Jeg tviler veldig sterkt på at småbarn som får lov til å pille på andre barns leker mens de sitter på t-banen fortsetter å pille på andre voksnes ting når de blir voksne selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler veldig sterkt på at småbarn som får lov til å pille på andre barns leker mens de sitter på t-banen fortsetter å pille på andre voksnes ting når de blir voksne selv.

Heldigvis er det noe de fleste legger av seg etter hvert. Folk blir jo mer sinte og mindre forståelsesfulle for dårlig oppførsel jo eldre et barn er. Men jeg vil tro det er vondere for et barn å bli irrettesatt eller få kjeft av fremmede de ikke er trygge på, enn om foreldrene hadde tatt den delen av oppdragelsen selv. Det noen, heldigvis ikke alle, barneforeldre ikke ser til å forstå, er at dårlig oppførsel fra barn føles for mange like irreterende, invaderende og ubehagelig som fra voksne. Når jeg var ung var det naturlig at oppdrgelsen, inkludert høflighet, begynte når barnet lærte å krabbe. Nå ser det ut til at barn skal få dure frem uten hensyn til andre, forde de vil magisk forstå dette som voksne, og om barnet plager andre på veien må andre bare godta.

Desverre har jeg sett noen få som ikke har lært som voksne heller, en kollega som graver i veska du for å låne mobilen uten å spørre er ikke skjarmerende i det hele tatt.

Gjest mora
Skrevet

Ja takk begge deler sier jeg, både lære seg å dele og lære seg folkeskikk. Mine unger lærte begge deler, og ser at de har et bra liv likevel og er ingen nikkedukker. Jeg hadde ikke reagert så mye hvis jeg hadde havnet oppi samme situasjon som TS, for ungene gjør det gjerne for å søke kontakt. Det er ikke noe jeg har opplevd egentlig, syns det er langt mellom de barna som "klår" på andres ting.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det hadde ikke vært greit. Hadde mitt barn gjort noe slikt hadde jeg vært veldig raskt på pletten forå irettesette, men en liten unskyldning til eier, og hadde andre barn gjort det med mine barns leker, hadde jef brukt Tante Sofie-stemmen og sagt ganske krast "Det der er vel ikke din leke? Den må du la være i fred!"

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...