Gå til innhold

OBOS - for meg?


Gyldenløwe

Anbefalte innlegg

Jeg har overtatt et OBOS-medlemskap etter min mor, og har nå maksimal mulig ansiennitet (altså fra året jeg ble født). Det er jo kjempeflott, men jeg lurer litt på hvorvidt OBOS egentlig er noe for meg. Jeg har allerede selveierleilighet i Oslo, og ser liksom ikke for meg at jeg skal kjøpe OBOS-lelighet når jeg engang selger denne for å kjøpe meg noe større.

Er det egentlig god økonomi å kjøpe OBOS-leilighet når man har midler til selveier? Kan noen si meg noe fornuftig om det noensinne vil lønne seg å kjøpe leilighet i et boligbyggerlag dersom man har midler til selveier i samme størrelse?

Beliggenhet er selvsagt en faktor jeg bør ta med. Dte kan jo hende OBOS bygger et slott sted jeg ellers ikke ville kunne finne meg en selveier.

(Jeg overtar også andel i boligbyggerlag på hjemstedet mitt, hvor det godt kan hende jeg ender opp. Lurer litt på poenget med denne og.)

Nå skal det sies at årsavgiften i slike boligbyggerlag ikke er rare greiene, så det er ikke så vanskelig å behodle medlemskapene "bare i tilfellet". Men jeg lurer likevel på om jeg noen gang kommer til å ha bruk for dem ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bortsett fra at man kan leie ut selveier som man vil så er det jo ikek mye forskjell - hvertfall ikke til selveierens fordel spør du meg. Og bor man i borettslag så kanman jo uansett ofte få leie ut for perioder - men de egner seg jo ikke for ren utleie.

I noen tilfeller så har OBOS medlemmer fått fortrinnsrett - selv på selveier leiligheter tror jeg.

Det er også andre fordeler med OBOS medlemskap - rabatter , lån , forsikringer osv.

Som du selv sier - prisen for medlemskap er jo ikke så høy uansett. Siden du faktisk har an ansiennitet som er veldig bra hadde jeg absolutt villet beholdt medlemskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Bergen finnes det utleieleiligheter spesielt for ungdom gjennom boligbyggelagene. Disse blir tildelt på medlemsnummer.

De som er spesielt for ungdom er billige og smarte for de under 30.

Vi bor i en sånn leilighet, hadde aldri hatt anledning til å få tildelt en sånn hadde det ikke vært for min mors gamle nummer.

Derfor: Ta vare på nummeret (medlemsskapet), om ikke du skal bruke det selv, så kan dine barn en gang trenge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til fortrinnsrett ved kjøp av bolig osv, har OBOS-medlemsskap en del andre gunstige sider ved seg. Sjekk medlemsbladet hver måned, mange gunstige rabatter og tilbud du får som OBOS-medlem.

Kan nevne

-prosentrabatt på maling

-prosentrabatt på interiør (sparte 500kr da jeg kjøpte komplett silkesengetøy til dobbeltseng)

-rabatt på billetter i Operaen/teater

-rabatt på forsikring

-medlemstilbud på strøm

-catering

-billeie

osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du benytter deg av medlemsfordelene så lønner det seg med medlemsskap uansett om du aldri kjøper en OBOS-leilighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...