Vimsevips Skrevet 28. januar 2004 #41 Del Skrevet 28. januar 2004 Jeg var blant en av de første som svarte, og jo, jeg er mamma. Faktisk en ammende mamma frem til forrige uke (da ble ho 18mnd). Synes artikkelen var kjempe flott, nettopp fordi ammepropagandaen får så stor plass i mediene, så hver gang en mer moderat/anti linje kommer fram i nyhetene applauderer jeg høylydt. Har aldri sett denne rosa ammevideoen, heldigvis. Men propagandaen den slapp jeg aldri unna. Og jeg har/har hatt melk så det spruta fra dag en. Så min tanke er: Når jeg som hadde så mye, og som aldri hadde noe problem, ble lut lei maset. Og ble provosert, hvordan vil det ikke da være for de som ikke ammer, de må jo få enda mer mas. Er mas virkelig det vi trenger mest, rett etter en fødsel ? Blir man en bedre mor av nedsettende kommentarer og mas om noe som er uaktuelt ? Jeg tror ikke det, og blir derfor kjempe glad når mediene backer opp kvinner som ikke ammer, istedenfor å rakke ned på de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2004 #42 Del Skrevet 28. januar 2004 Jeg er ingen fan av verken dr. Nylander eller Valgjerd, men ærlig talt, vi er da som mødre skapt til å amme?? Jeg synes faktisk mange anstrenger seg for lite mht. amminga, kjenner mange som på forhånd har bestemt seg for ikke å amme! Morsmelk er den mest naturlige maten for baby, selv om mange argumenterer med hvor bra erstatning etc. er. Det er ingenting som morsmelk, det er faktisk vitenskapelig dokumentert, og når man ser hva morsmelk beskytter og forebygger mot, synes jeg ærlig talt at mange mødre er for slappe! Har full forståelse der hvor man virkelig har forsøkt, men det gjelder mindretallet ut fra min erfaring. Det er da pinadø en grunn til at kroppene våre produserer melk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2004 #43 Del Skrevet 28. januar 2004 Jeg er ingen fan av verken dr. Nylander eller Valgjerd, men ærlig talt, vi er da som mødre skapt til å amme?? Jeg synes faktisk mange anstrenger seg for lite mht. amminga, kjenner mange som på forhånd har bestemt seg for ikke å amme! Morsmelk er den mest naturlige maten for baby, selv om mange argumenterer med hvor bra erstatning etc. er. Det er ingenting som morsmelk, det er faktisk vitenskapelig dokumentert, og når man ser hva morsmelk beskytter og forebygger mot, synes jeg ærlig talt at mange mødre er for slappe! Har full forståelse der hvor man virkelig har forsøkt, men det gjelder mindretallet ut fra min erfaring. Det er da pinadø en grunn til at kroppene våre produserer melk! Hvorfor er det så mange ting vi kvinner SKAL, BURDE, ER BEST FOR...? Vi SKAL amme Vi BURDE føde naturlig ( dvs uten smertestillende) for å få den fulle opplevelsen :o Vi BURDE være mødre som stiller opp i speideren, korps, FAU, gym etc Vi SKAL være flinke mødre, koner og elskerinner Vi SKAL holde et rent og pent hus Og jeg kunne forsette i det uendelige........ Hvis vi ikke gjør mange av disse SKAL og BURDE tingene, blir vi ofte uglesett av andre kvinner . Det er ikke lengere godt nok å gjøre sitt beste........ Det SKAL være perfekt. Jeg forsøkt og amme i ca 3 dager, fikk det ikke til og som 23 åring, alene med en liten baby, ingen til å hjelpe eller vise meg ga jeg rett og slett opp, fordi det var så mange andre ting jeg måtte lærer meg og gjøre. Jeg prioriterte ikke amming, MEN jeg forsøkte opg være den beste mammaen jeg kunne være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2004 #44 Del Skrevet 28. januar 2004 Visste at noen ville ta det personlig og trekke frem alt man burde gjøre mht. alt mulig som foreldre. Du har jo forsøkt og ikke fått det til som 23-åring, står respekt av det. Sikkert best for deg å slippe og stresse med amminga da. Reagerte på at apparatet rundt deg ikke virket. Vil allikevel ikke helt sammenlikne FAU og morsmelk av de tingene man bør stille opp på.. Morsmelk er baby's mest riktige ernæring den første tiden, ikke bestrid eller bagatelliser det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2004 #45 Del Skrevet 28. januar 2004 Morsmelk er baby's mest riktige ernæring den første tiden' date=' ikke bestrid eller bagatelliser det.[/quote'] det er vel mulig å godta at amming ikke nødvendigvis er det beste alternativet for all, uten at man dermed skal påstå at noe blir bagatellisert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2004 #46 Del Skrevet 28. januar 2004 Visste at noen ville ta det personlig og trekke frem alt man burde gjøre mht. alt mulig som foreldre. Du har jo forsøkt og ikke fått det til som 23-åring, står respekt av det. Sikkert best for deg å slippe og stresse med amminga da. Reagerte på at apparatet rundt deg ikke virket. Vil allikevel ikke helt sammenlikne FAU og morsmelk av de tingene man bør stille opp på.. Morsmelk er baby's mest riktige ernæring den første tiden, ikke bestrid eller bagatelliser det. Tok det ikke personlig, men har hatt denne diskusjonen mange ganger før, og ble veldig lei av reaksjonene- Ammer du ikke :o :o :o . Mente egentlig ikke å sammenligne morsmelk og FAU , men det er et eksempel på alt det som er forventet av oss mammaer. Klart morsmelk er bra, men verden går ikke under hvis man ikke ammer, og det er FEIL at vi kvinner får andre kvinner til å føle at de har mislykkes som mor hvis de ikke kan/vil/får til og amme. ( Apparatet rundt meg , var fryktelig dårlig. Datteren min er ikke født i Norge, og der jeg var ble hun født på en søndag morgen og jeg satt hjemme i stuen min mandag kl 14.00, med en nyfødt i armene med 15 sting ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2004 #47 Del Skrevet 28. januar 2004 Forstår deg godt, Alex. Hadde nok ikke handlet annerledes hvis jeg var i din situasjon selv. Som jeg nevnte i sted, er ingen fan av dr. Nylander, får nesten kvelningsfornemmelser av hennes ModerJord-stil. Det jeg vil til livs er den holdningen om at morsmelk er oppskrytt etc. for det er ikke sant. Samt at det provoserer meg litt at mange bestemmer seg allerede før de skal føde om at de ikke kommer til å amme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 28. januar 2004 #48 Del Skrevet 28. januar 2004 Ja, unnskyld om jeg har tråkket i salaten, jeg har som sagt ikke lest alt som er skrevet her. Jeg synes bare å minnes at de første som svarte på denne tråden pleier å ha en "anti-mor holdning"....Ingen av de er vel mødre? Hva amming har med hovedomsorg å gjøre? Jo, at enkelte hevder at DET er grunnen til at ungen Må bli hos de, være hos de ved et samlivsbrudd f.eks. En holdning jeg til dels kan forstå da men.. Men det jeg lurte på her; var om dette også var grunnen til at de første debattantene var så enig i at denne "negative" holdningen til amming var riktig? Jeg har respekt både for de som ammer og de som ikke ammer. Det får være helt opp til den enkelte. Jeg har selv følt "maset" på fødeavd. om å amme....Noe av maset kunne jeg vært foruten, jeg liker ikke at alle "klår"...Men det har jo sine positive sider også. Jeg la inn denne problemstillingen av faglige grunner (sosiologi)'¨ fordi jeg har merket meg hvor mye konkurranse det er blandt kvinner/mødre; det er om å gjøre alt riktig mht de gjeldende normer knyttet til dette med å være MAMMA. Og hvor "uglesett" de kvinner som velger andre løsninger blir blir. (normavvik) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 29. januar 2004 #49 Del Skrevet 29. januar 2004 For og si det pent, mødre som sier de har hatt problemer med ammingen men fortsatte alikavel har ikke hatt problemer!! Enkelt og greit! Det var da fælt så bastant! hva vet du om andres problemer. jeg kan love deg at jeg har hatt trøbbel med ammingen, jeg har blødd og grått og gruet meg i uker og måneder. Jeg hadde sprekker og sår fra første stund, men ga ikke opp. Fra ungen min var fem måneder klarte jeg å fullamme, og det er jeg kjempeglad og stolt av. Hva mener du? Hadde jeg ikke vondt nok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 29. januar 2004 #50 Del Skrevet 29. januar 2004 ...jeg har blødd og grått og gruet meg i uker og måneder. Jeg hadde sprekker og sår fra første stund' date=' men ga ikke opp. Fra ungen min var fem måneder klarte jeg å fullamme, og det er jeg kjempeglad og stolt av.[/quote'] Jeg har ikke barn og har følgelig heller aldri ammet, men jeg kan med relativt stor sikkerhet si at jeg nok heller hadde konsentrert meg om å kose meg meg barnet de første månedene heller enn å pine meg gjennom noe slikt. Morsmelk er selvfølgelig det sunneste for barnet, men det kan jo ikke være sunt med en mor som piner seg selv for å kunne amme heller? Vil tro at det generer en del stresshormoner som igjen havner i melken? En venninde av meg har en seks måneder gammel datter og da hun var ca. 5 måneder gammel forsto jeg jo fort at mor ikke ammet lenger. Jeg ante ikke at "ammepresset" var så stort som det tydeligvis er, og spurte når hun sluttet å amme. Hun begynte nesten å gråte og sa at melken plutselig hadde forsvunnet og at hun hadde fått beskjed av helsesøster at det nærmest betydde "krise". Jeg kunne da fortelle at min mor begynte å jobbe igjen da jeg var 3 måneder gammel og følgelig måtte slutte å amme da. Min mor var jo ikke den eneste, siden svangerskapspermisjonen den gangen var bare 3 måneder, men vi vokste opp og ble friske og raske. Jeg ble også temmelig irritert på den aktuelle helsesøsteren; Folk kan vel ikke noe for at melken forsvinner og sannsynligheten for at ungen dør av mangel på morsmelk i dagens Norge er vel ikke-eksisterende. Ellers synes jeg etter hvert at det er så mye av det jeg vil kalle hysteri omkring det å bli gravid, være gravid, føde og få ungen gjennom de første leveårene, at jeg blir helt matt. Selvfølgelig er det flott at det forskes og at denne kunnskapen formidles videre, men det får da være grenser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 29. januar 2004 #51 Del Skrevet 29. januar 2004 Ammepresset er stort! Jeg klarte og amme til lillemann var fire mnd, og måtte da gi opp da han ikke ville i nærheten av puppen engang! Bare hylte og vrei seg vekk, spiste nesten ikke på to dager Når jeg måtte begynne på tillegg så grein jeg og var helt knust. Hva var jeg får ei dårlig mor som ikke kunne amme? Heldigvis var min helsesøster snill og forståelsesfull, men ikke alle helsesøstre var det.. Fikk mange sårende komentarer fra de, og fra ammende mødre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki1971 Skrevet 29. januar 2004 #52 Del Skrevet 29. januar 2004 Om du klarte i 4 mndr så var det flott for sønnen din, timien. Syns ikke man skal føle det som noe nederlag om man ikke klarer mer etter det, det er ikke alle barn som vil ha pupp så lenge heller, Men du ga det et forsøk - over et godt stykke tid, og det er flott! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. januar 2004 #53 Del Skrevet 29. januar 2004 Jeg er gravid og venter mitt første barn. Selvfølgelig vil jeg forsøke å føde mest mulig naturlig og selvføligelig vil jeg forsøke å amme. Men jeg har også hørt nok om fødseler og amming til at jeg vet at det er meg som må sette grensen for når nok er nok for meg. Selvfølgelig håper jeg at melken strømmer og at ammingen går kjempelett. Men dersom jeg ikke har melk, blødende brystvorter og en blodgulpende baby tror jeg nok at jeg går over til MME. Det jeg ønsker er at mitt valg blir respektert. Uten å ha noe tallbelegg tror jeg nok at hovedvekten av norske mødre ønsker å amme, og de som ikke gjør det har en grunn for at de ikke gjør det. Selvfølgelig er det noen som ikke vil amme på grunn av rent kosmetiske eller andre skjønnhetsidealer, men det tror jeg er noen ytterst få. På samme måte er det noen som av skjønnhets og kosmetiske grunner vil ha keisersnitt. Sånn vil det alltid være, men trenger alle kvinner å bli utsatt for hekseprossesser på grunn av noen få. Det er det jeg misliker med debatten at valget til den enkelte ikke blir respektert - for noen går det bare ikke å amme. Og det bør jordmødre og andre respektere. Om du er en god mor avgjøres ikke av om du ammer mener jeg. Til sist vil jeg si at jeg syntes det er bra med opplysning og oppfordring til amming, men det må være en grense. Fanatisme blir uspiselig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. januar 2004 #54 Del Skrevet 29. januar 2004 Ja, dette kan bare komme fra en som har et par skruer løse. Kan ikke fatte at det går an.. Jeg er selv alenemor til en gutt på 6 mnd. I begynnelsen slet jeg med blødene brystvorter. Det gjorde så vondt at hver gang jeg ammet begynte tårene og trille.. det var grusomt vondt.. Men jeg holdt ut... For 2,5 mnd siden ville ikke lillegutt lengre ta puppen og hva fikk jeg beskjed om på helsestasjonen? Jo, her var det bare å pumpe i vei for MM måtte han ha helt frem til han var fylt 6 mnd. Jeg pumpet 1 uke, men etter det sa det stopp. Jeg gjorde jo ikke annet enn å spise, pumpe og sove.. Var livredd for å si til HS at jeg ikke ga lillegutt MM mer. Jeg fikk nemlig beskjed om at å gi opp ammingen av slike bagateller var ikke "lov".. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. januar 2004 #55 Del Skrevet 29. januar 2004 Om du klarte i 4 mndr så var det flott for sønnen din' date=' timien. Syns ikke man skal føle det som noe nederlag om man ikke klarer mer etter det, det er ikke alle barn som vil ha pupp så lenge heller, Men du ga det et forsøk - over et godt stykke tid, og det er flott! [/quote'] Men hvorfor får man ikke like stor respekt fra andre mammaer og helsepersonnel hvis man velger og ikke amme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katarine Skrevet 29. januar 2004 #56 Del Skrevet 29. januar 2004 Amming er en privat sak, enkelt og greit. Om kvinner av en eller annen grunn velger å ikke amme, synes jeg det er direkte ondskapsfullt og smålig å rakke ned på dem for det valget! Man er ikke noen dårligere mor bare fordi man ikke ammer barnet sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå