Gå til innhold

å drukne i morsmjølk.

Gjest sexysadie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest sexysadie
Tviler sterkt på at noen dropper amming fordi de ikke tror morsmelk er bra da...

Les tråden en gang til da, så får du ett par forklaringer på hvorfor enkelte kuttet det ut.

Er det noen vits å gi dem dårlig samvittighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de får dårlig samvittighet av hva jeg skriver, så er det kanskje en grunn for at de får det? Da ser de kanskje selv innerst inne hvor viktig morsmelk er uten at jeg forteller dem det..? Eller syns du at jeg skal holde kjeft om mine meninger sånn at de kan lulle seg inn i tankene om at morsmelk ikke er det beste? For det er det jo faktisk...

Har lest noen av forklaringene, og jeg kan som sagt skjønne det i noen situasjoner, men ikke at man bestemmer seg allerede før fødselen for at man ikke skal amme. Det er stor forskjell på det, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan gå bra utan amming også, nyanserer Nylander, og trekk ein nådelaus parallell: «Hvis du tar en flokk toåringer og jager dem over motorveien i rushtida, så går det bra med de fleste av dem, men det er ikke noe vi anbefaler.»

går det an???? dette er det mest provoserende jeg har lest. har lyst å sende en saftig mail til Gro Nylander. jeg blir så sint! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kommentaren syns jeg også var i overkant drøy, for de to tingene syns jeg ikke var sammenlignbare i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest noen av forklaringene, og jeg kan som sagt skjønne det i noen situasjoner, men ikke at man bestemmer seg allerede før fødselen for at man ikke skal amme. Det er stor forskjell på det, syns jeg

Enig.

Ihvertfall om man er førstegangsfødende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sexysadie

Gjelder dette hvis den førstefødende har bestemt seg for keisersnitt istedet for naturlig fødsel også?

vi vet jo at sistnevnte er det beste for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på grunnen. Er det fordi man ikke gidder å føde synes jeg man tar en unødig risk, enhver operasjon er en risiko. Har man eks blitt misbrukt og ikke fikser underlivsgreier er det kanskej noe annet.

Forøvrig er det vel en stor forskjell på helsen mht å få morsmelk eller ei og å bli føt naturlig, selv om begge deler er sunnest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får abselutt ikke dårlig samvittighet av ikke og amme, men blir mektig provosert av bedrevitende supermødre som vet og kan alt best! Folk er forskjellig og velger forskjellig ut fra det!

Selv om DU kan amme, vil amme og synes det er best, er ikke ditt ord lov!!

For og si det pent, mødre som sier de har hatt problemer med ammingen men fortsatte alikavel har ikke hatt problemer!! Enkelt og greit!

Og du, og bestemme seg før man får barnet kan det være mange grunner til! Ingen har rett til og dømme, selv uten "gyldig" grunn!

Jeg er glad det finnes MME, for vis ikke ville ikke jeg fått flere barn. Så er det da meningen at jeg ikke burde få flere barn for at jeg er så egoistisk at jeg ikke ammer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å være nærtagende da :roll:

Jeg ser da ikke på meg selv som noen supermor, men jeg gjør mitt i det minste. Om du ikke kan amme så trenger du vel heller ikke å føle deg støtt av hva jeg skrev. Jeg skrev at jeg syntes det var egoistisk om man ikke gadd å gjøre et forsøk på å amme engang, og det mener jeg. Om du ikke kan pga medisiner eller at du har problemer av noe slag, så gjaldt heller ikke det jeg skrev deg... see?

Og jeg mener selv at jeg har rett til å gjøre meg opp meninger om folk som ikke _vil_ gi morsmelk, akkurat som du sikkert gjør deg opp meninger om andre ting. Om du vil kalle deg for å "dømme", så deg om det. Dette er da et diskusjonsforum, og da er det lov å si sine meninger.

Sånn utenom det så vet vel du forbanna lite om man har hatt problemer med amming selv om man har klart å fortsette. Jeg hadde kraftig brystbetennelse, og det var problematisk jo, men jeg klarte å fortsette allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du klarte og fortsette, sier ikke det litt??

Desuten så kan jeg sikkert amme, har bare ikke tenkt å prøve engang. Ikke på grunn av medisiner.. Så det gjelder nok meg ja! Så derfor tar jeg til meg all rett til og bli støtt av slike som alltid vet best for alle!

Kan du være så snill og fortelle meg hva som gjør at man abselutt burde prøve og amme?? Selv om man vet man ikke ønsker det? Selv om jeg vet at jeg faktisk ikke ville hatt flere barn dersom jeg måtte amme? Bare lurer..

Og desuten har du rett til og ha dine meninger, men da må du tåle og få høre andres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg mener det jeg gjør er fordi jeg er sikker på at det er mye sunt med alt som er i morsmelka.Og nettopp derfor mener jeg det er egoistisk at man ikke vil gi barnet det... bare fordi man ikke "vil" liksom. Skal man først ha barn og har muligheter for å amme, ja, så mener jeg at man bør prøve for ungens skyld. Har man barn så er det ikke en sjøl som er det viktigste lenger, da skylder man babyen å gjøre det man kan for at den får best mulig start på livet. Og igjen, det jeg sier er mine meninger, andre må da gjerne ha andre meninger.

Jeg tåler da å høre dine meninger, men jeg påpekte at du vet fint lite om jeg hadde vondt da jeg hadde brystbetennelse eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den artikkelen var steike bra!

Jeg blir så provosert av ammepropagandaen! Dere som har født har kanskje sett den ammevideoen de viser på barselavdelingene? Den hvor livet har et rosa skjær av lykke, melken spruter ut, mor og barn er i perfekt symbiose, og begge sovner fornøyd etter ammekosestunden.

Vel, virkeligheten er ofte en helt annen. På mitt barselrom lå det en dame som hadde fått sitt femte barn. Hun hadde så store problemer med ammingen at hun til slutt bare gråt. Men personalet gav seg ikke, og hun fikk ikke fred. Jeg hadde så vondt av henne!

Etter jeg fødte datteren min ble jeg alvorlig syk, og kunne ikke amme så lenge. Da var propagandaen til Nylander&co virkelig en sten til byrden!

Men uansett grunn til å ikke amme, jeg synes ingen har rett til å avkreve en kvinne forklaring til hvorfor hun ikke ammer. Den avgjørelsen kan hun da ta selv!

Å kalle en kvinne egoist fordi man ikke kan akseptere grunnen hennes til ikke å amme, blir helt meningsløst, synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler da å høre dine meninger, men jeg påpekte at du vet fint lite om jeg hadde vondt da jeg hadde brystbetennelse eller ikke.

Kjære deg det handler da ikke om vondt, eller ubehagelig, men en total følelse av avmakt bare av å tenke på amming. Tror de fleste mødre ville ofre mye for barna sine jeg, også noen vondter!

Som oftest ligger det mye bak ett valg og ikke amme. Derfor kan det være sårt og frusterende at slike som deg ikke kan akseptere at vi er voksne mennesker som også vil det beste for våre barn. Men vi har funnet ut at det beste er ikke amming! For noen er det bare slik. Selv om du ikke får vite grunnen, så ligger den som oftest dypere enn det virker som! bare tenk over dette før du buser ut med din mening til noen som sier de ikke skal amme!

For mange kan det være ett sårt punkt dette, selv om vi ikke får dårlig sammvittighet. Ingen liker vel og bli sett ned på. Som oftest har vi også gått noen omganger med oss selv og for å finne ut hva som er riktig for oss. Ikke arkk ned på mennesker uten og vite hvorfor mennesker velger som de velger! Og om grunnen er for dårlig for deg, er den ikke det for den det gjelder!

Så det bunner i noe så enkelt som at mennesker tar avgjørelser ut fra hva som er best for dem, og selv om vi ikke alltid sier så høyt hva som er grunnen er det nok en grunn! Og som oftest en god en, for alle vil vel barna sitt beste?!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da er det vel bare å være enige om at vi ikke blir enige da ;) Jeg mener mitt, og du mener ditt. For meg er det sånn sett revnende likegyldig om dine barn får morsmelk eller ikke - for meg er den biten så viktig at jeg ville kjempet hardt for å få det til - dog ikke på tross av alt annet.

Dessuten sa jeg ikke dette for å si det til en som ikke ammer, men forå si det i en diskusjon. Sa det ikke for å være jævlig mot noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Jeg har bare lest de første innleggene, så kanskje dette er tatt om tidligere.

Hvorfor tar dere egentlig opp dette; er det fordi dere selv har følt "problemet" på kroppen, eller er det fordi dere ikke liker at mødrene ammer? F.eks fordi det er en "god grunn" til å holde unna far, bruke som unnskyldning til å ha hovedomsorg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten sa jeg ikke dette for å si det til en som ikke ammer, men forå si det i en diskusjon. Sa det ikke for å være jævlig mot noen.

nevnte det bare for at så utrulig mange med dine meninger har en tendens til å overkjøre folk som ikke vil amme!

Dsuten handeler det ikke om meg eller deg men om holdninger som er med på å ødelegge for de som ikke vil eller kan amme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lest de første innleggene, så kanskje dette er tatt om tidligere.

Hvorfor tar dere egentlig opp dette; er det fordi dere selv har følt "problemet" på kroppen, eller er det fordi dere ikke liker at mødrene ammer? F.eks fordi det er en "god grunn" til å holde unna far, bruke som unnskyldning til å ha hovedomsorg?

Ikke liker at mødrene ammer? Hvorfor skulle det være noe vi ikke liker? Vi liker ikke holdninger som at vi som ikke vil/kan amme, ikke vil det beste for barna våre O.l

Og hva har amming med hovedomsorg og gjøre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke liker at mødrene ammer? Hvorfor skulle det være noe vi ikke liker? Vi liker ikke holdninger som at vi som ikke vil/kan amme, ikke vil det beste for barna våre O.l

Og hva har amming med hovedomsorg og gjøre???

Ja, unnskyld om jeg har tråkket i salaten, jeg har som sagt ikke lest alt som er skrevet her. Jeg synes bare å minnes at de første som svarte på denne tråden pleier å ha en "anti-mor holdning"....Ingen av de er vel mødre? Hva amming har med hovedomsorg å gjøre? Jo, at enkelte hevder at DET er grunnen til at ungen Må bli hos de, være hos de ved et samlivsbrudd f.eks. En holdning jeg til dels kan forstå da men.. Men det jeg lurte på her; var om dette også var grunnen til at de første debattantene var så enig i at denne "negative" holdningen til amming var riktig?

Jeg har respekt både for de som ammer og de som ikke ammer. Det får være helt opp til den enkelte. Jeg har selv følt "maset" på fødeavd. om å amme....Noe av maset kunne jeg vært foruten, jeg liker ikke at alle "klår"...Men det har jo sine positive sider også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...