Gå til innhold

Trenger råd og hjelp!

Gjest glamourgirl

Anbefalte innlegg

Gjest glamourgirl

En person som står meg svært nær, jente, har ei stund vært usikker på veivalg i livet. Denne jenta har nylig fått ei ny venninne. Venninna tror på det jeg velger å kalle "det alternative". Nylig kom hun til min venn og fortalte at hun hadde blitt spådd. Spådama, hadde snakket mye og kommet med mange gode råd, før hun hadde gått over til å i detalj fortelle om min venns liv. Hun beskrev utseende hennes, klarte nesten navnet, hva hun studerte, hva hun burde studere, at hun allerede kjente mannen hun kom til og gifte seg med.... osv osv osv. I en usikker fase av livet, gikk dette rett hjem hos mi venninne....

Da jeg ikke har noen som helst erfaring med dette, utenom litt tarot, og "fortune-telling" ble jeg veldig usikker og redd for å gi råd. Lurer på følgende:

1. Er det vanlig at spådamer i detalj refererer til andre enn den som spås?

2. Når noe treffer så sterkt som det gjør, bør jeg allikevel be henne ta det med ei klype salt?

3. Er det flere enn meg som er redd venninna juger, og sier disse tingene for å knytte mi venninne nærmere til seg? Skape avhenighet?

4. Kan dette være helt reellt, og stemme på alle fronter, slik at jeg bør råde til å følge de råd som ble gitt???

Blir veldig glad for å få noen råd! Blir redd for å trø feil!

Tusen takk!

Glammy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GreenSky

Vanskelig situasjon. Jeg tror på mye av det alternative, men ikke alt. For eksempel stiller jeg meg kritisk til spådamer og tarot. At det finnes visse synske personer ("spådamer") tror jeg nok, men at dette er så utbredt som f.eks gule sider eller annonsene i VG/Dagbladet vil ha det til, tror jeg neppe. :wink: Som svar på spørsmålene dine:

1: Nei - men det kommer jo litt an på hva en spør om

2: Ja, absolutt

3: Ja, det er godt mulig (men hva er motivet for å gjøre det?)

4: NEI! Det viktigste er å gjøre det som en tror er rett selv. Etter hva jeg har forstått når det gjelder spådommer er ingenting 100% sikkert. For at spådommen skal bli oppfylt må vi foreta visse valg. Og mennesker har fri vilje. Om vi velger A eller B er opp til oss selv. Det spådamen så var et alternativ til hva vi kan oppleve - det er altså ikke 100% sikkert at hva hun så faktisk vil skje. Var kanskje litt klumsete forklart dette her, si fra hvis jeg uttrykte meg altforfor utydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bør alltid tenke selv og ta råd fra andre med en klype salt. En vet selv best i sitt eget liv, og må tenke selv enten råd kommer fra en "spådame" eller en psykolog!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Helt ærlig tror jeg ingen spåkone ville fortalt om noen andre enn den som ble spådd.

Jeg ville i alle fall ikke betalt for å få høre om hva ndre skulle gjøre her i livet.

Den nye venninnen er nok en god skrønemaker, men jeg ville ikke sagt noe til venninnen dette gjelder. Hun må klare å se usannsynlighetene i denne historien selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Takk jenter! Skal prøve å holde dere oppdatert. Dere sier veldig mye av det samme jeg har tenkt, etter å ha fordøyd det hele litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom din venninne er interessert i slikt kan du jo foreslaa en tur til en annen spaadame / saa kan hun selv sammenlikne de to spaadommene.

Selv synes jeg det hoeres usannsynlig ut at spaadamen skal fortelle masse om en helt annen person enn den som faktisk er tilstede for aa bli spaad.

Tror ogsaa det er viktig aa ta slikt med en stor neve salt - noe av det som blir sagt stemmer sikkert, mens andre ting er helt paa jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest glamourgirl

Hei igjen! Sa jeg skulle holde dere oppdatert! Venninna mi har nå tatt følgende valg: Hun har sluttet midtveis i et fire årig studie, og jobber nå fulltid sammen med hun som ble spådd.... Hun tar opp gymnasfag for å begynne på et annet studie som tar seks år. Hun har vært usikker, og kanskje hun trengte et Tupp bak... Orker ikke å forholde meg, tolke, men det er det som har skjedd siden sist.

Glammy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette med spåkoner... :roll:

Jeg ble "spådd" at jeg bare måtte glemme HAN jeg savner mest at alle, for der var alt håp ute. Jeg skulle derimot treffe nye kjekke menn. Hun hadde rett. Jeg har truffet nye menn, men de har bare ført til enda mere frustrsjon, det ble ikke noe av noe, har aldri møtt så mange "likegyldige" menn..Så jeg tar slike "spådommer" med en stor klype salt. Og mannen jeg savner....vel..... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg ble spådd, ble jeg ikke så truffet av det han fortalte i detalj som ventet meg i fremtiden - men det han fortalte om fortiden.

Hva jeg holdt på med akkurat nå, hvordan barndommen min hadde vært osv. Det var virkelig skremmende og jeg bestemte meg for å aldri gjøre det igjen. Noe som gikk over etter noen år, og jeg ble spådd flere ganger etter dette. Da kunne jeg også se på det litt med litt mer avstand, og jeg har senere hatt full tillit til denne personen.

Jeg har også en gang blitt spådd på telefon. Og ble fortalt bla endel ting som hun umulig kunne vite - av hva som foregikk i livet mitt da. OG det var ikke gjett, såpass spesielt var det akkurat på den tiden. Det var en nabofeide, og den beskrev hun i detalj.

Ethvert menneske som blir spådd, må selv vurdere sannhetsgehalten i det og opparbeide seg en tillit, fx ved å få beskrevet barndom og sære ting som ingen andre kan vite.

Det er også stor forskjell på å blir fortalt hva som ligger foran deg og å få råd om hvordan du bør handle i forhold til det.

Vær der for venninnen din, og hjelp henne med dette - men jeg synes ikke du skal avfeie noe som helst, selv om du ikke tror selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

jeg kjenner en som var hos en spådame uten at han egentlig trodde på slikt. Han gjorde det bare for moror skyld og for å se hva det var. Han fikk beskjed av spådama om at han skulle dø på 18-årsdagen sin. Da 18-årsdagen kom var han selcfølgelig dritredd, selv om han sa til seg selv at det bare var tull. Det skal sies at dette var fro 5-6 år siden og at han lever i beste velgående nå. Poenget mitt er at man skal være litt forsiktig med hva man utsetter seg for og man skal være skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...